Nije se puno oglašavao izabrani predsjednik SAD-a Donald Trump: nakon pobjede i slavodobitnoga govora u izbornoj noći, tek danas je reagirao na spekulacije da će prodati dionice svoje platforme Truth Social, bijesno na društvenim mrežama opovrgnuvši takve navode.
Potpuno se, dakle, drukčije postavio nego prije točno četiri godine, kada je de facto pozvao svoje pristaše na pravi ustanak zbog "krađe glasova", što je rezultiralo napadom na Kongres (s petero nastradalih i više od 130 ozlijeđenih pripadnika snaga reda) i ismijavanjem američke demokracije u većini ostatka svijeta... Zasad protiv Trumpa zbog tih nereda nije pokrenuta nikakva pravna procedura, za razliku od desničarskih vođa "na terenu" koji su u ove četiri godine i osuđeni na višegodišnje zatvorske kazne.
No zato se u izbornoj kampanji Trump nije libio sličnih, možda i još gorih poruka nego prije četiri godine. Pa i onih dok je bio na vlasti u prvom mandatu, kao 45. predsjednik SAD-a.
"Granica između političke komunikacije i komunikacije karakteristične za šoubiznis više ne postoji. Ljudi glasuju za one koji ih šokiraju, nasmiju i zabave, a da pritom obećaju brda i doline. Današnji glasač ne želi promišljati, želi gotovu informaciju odmah bez obzira je li istinita i točna. Uza sve to, nije zgorega da ga ta informacija i zabavi", komentirale su ukratko za Slobodnu Dalmaciju komunikaciju Trumpa i njegove suparnice na izborima iz Demokratske stranke Kamale Harris, prof. dr. sc. Anita Runjić-Stoilova, redovita profesorica na Filozofskom fakultetu u Splitu, te dr. sc. Branka Šegvić, predavačica na Veleučilištu Aspira.
"Upravo su nam to pokazali predsjednički izbori u Americi. Populizam, uvrede, pa čak i vulgarizmi, postali su sastavni dio političke komunikacije, koje rijetko tko preispituje i doživljava neprimjerenima. S obzirom na svoje iskustvo u šoubiznisu, Trump je izvrsno procijenio što će izravnom, populističkom retorikom postići.
Nitko se više ne zgraža kada predsjednički kandidat jedne od najvećih svjetskih sila migrante nazove kriminalcima, teroristima i dilerima. Trump nas svojom retorikom istodobno zabavlja i straši. Straši nas ‘kriminalcima koje su Harris i Biden pustili u zemlju‘, trećim svjetskim ratom i Amerikom koja će postati ‘Venezuela na steroidima‘ u slučaju da Harris pobijedi. Zabavlja nas kad izjavljuje besmislice poput onih da radikalna liberalna ljevica želi ‘operirati transrodne ilegalne izvanzemaljce koji se nalaze u zatvoru‘ (sučeljavanje Trump-Harris, ABC News, 10. 9. 2024.).
Takva retorika puni novinske stupce i povećava broj klikova. Čitamo, smijemo se, ali ne razmišljamo niti kritički procjenjujemo. Nakon kratkoročne zabave, ostaje slika vođe koji o sebi voli govoriti u trećem licu i ne libi se reći što misli.
Ovakva retorika nije popularna samo u Americi. Na hrvatskoj političkoj sceni također svjedočimo istupima nemalog broja političara, pa i predsjednika i premijera, za koje se čini da im je primarni cilj zabaviti", usporedile su naše sugovornice Trumpa s domaćim političarima.
"Iako solidna govornica, Harris je jednostavno pogrešno retorički pristupila svojim glasačima. U njezinoj retorici ne manjka populizma i uvreda, prvenstveno upućenih Trumpu, ali Harris bira suptilniju retoriku kojom nastoji pobuditi suosjećanje glasača i zadobiti njihovu simpatiju. Njezine su poruke općenito neizravnije, ali patetične.
Pretjerana mimika i gesta, prenaglašena glasovna ekspresija nisu se činile ni iskrenima ni autentičnima te nisu dovele do željenoga rezultata. Današnji je glasač internetski glasač. Želi brzinu, zabavu i prividno rješenje. O tome je li rješenje izvedivo i hoće li se zaista provesti, današnji glasač ne želi razmišljati. Svjedočimo zlatnoj eri kruha i igara, a politička retorika to dosljedno prati."