StoryEditorOCM
Hrvatskanije dobro

Šokantni podaci, u špici sezone pala zarada od turizma! Mnogi su se bojali: ‘Ma krivac sigurno nisu visoke cijene...‘

Piše Dora Koretić/JL
28. studenog 2024. - 20:23

Ono čega su se mnogi pribojavali ove se godine napokon i ostvarilo – prema podacima HNB-a, koji zasad još uvijek nisu potkrijepljeni konkretnim brojkama, u trećem je kvartalu zabilježen pad prihoda u turizmu, što je jedna od rijetkih izvoznih aktivnosti koja je smanjena, piše Jutarnji.

Kako napominju iz HNB-a, iako je riječ o tek blagom padu, podaci ukazuju kako ih ne treba zanemariti.

"Godišnji pad izvoza usluga u trećem tromjesečju od -1,8 posto realno odražava stagnaciju izvoza usluga u nominalnim iznosima uz istodobni rast cijena usluga na godišnjoj razini. Pritom je u nominalnim iznosima izvoz turističkih usluga i usluga oplemenjivanja robe smanjen, dok je izvoz većine drugih usluga povećan. U ranijem dijelu godine slabi izvozni rezultati najviše su bili odraz učinka baznog razdoblja kod izvoza oplemenjivanja robe. Što se tiče turizma, u trećem je tromjesečju zabilježen godišnji pad noćenja stranih gostiju -0,6 posto, nakon vrlo dobre predsezone. Uzimajući u obzir blagi pad nominalnih prihoda od turizma i rast cijena turističkih usluga u tom razdoblju, može se zaključiti kako je realna potrošnja stranih gostiju primjetno smanjena, što uvelike objašnjava realni pad izvoza usluga u trećem tromjesečju", napominju iz HNB-a.

Dva aspekta visokih cijena

Dakle, visokim cijenama usprkos – ili možda baš zbog njih – Hrvatska je u špici sezone, u odnosu na godinu ranije, zabilježila slabije prihode, iako stručnjaci iz sektora s kojima smo razgovarali svi tvrde kako nema razloga za brigu, a eventualni pad prihoda prebacuju na kratkoročni najam, konkretnije rentijere.

"Teško mi je komentirati brojke kad nemam pred sobom analizu, ali pad prihoda se sigurno nije dogodio u sektoru hotela i kampova s obzirom da su samo hoteli zabilježili rast prihoda od pet posto. Ono gdje moguće pad doista postoji jest kratkoročni najam i restoraterstvo", kazao nam je direktor Hrvatske udruge turizma Veljko Ostojić uz napomenu kako je visoke cijene u turizmu potrebno gledati s dva aspekta.

image

Na fotografiji: Veljko Ostojić

Lucija Očko/Cropix

"S jedne strane postoji očiti rast troškova koji čini pritisak na cijene, a s druge strane imamo percepciju hrvatskog turizma koji se mnogima čini preskupim", kazao je Ostojić.

Da je zarada slabija u glavnoj sezoni predsjednica Udruženja ugostiteljskih djelatnosti HGK Jelena Tabak upozorila je još u srpnju ove godine kad je kazala kako se pojedini vlasnici žale na slab promet, no napominje kako je do kraja mjeseca listopada eventualni pad nadoknađen.

Nema razloga za zabrinutost

"Prema podacima o fiskalizaciji koju smo za restorane i kafiće dobili od orezne uprave, od početka godine do 31. listopada restorani su imali rast prihopda od 15 te broja računa od osam posto dok su prihodi kafića rasli za 11, a broj izdanih računa za četiri posto. Dakle, možemo reći da je to nadoknađeno u pred i post sezoni, a da pad u špici eventualno možemo pripisati većem broju ugostiteljskih objekata. Moguće je, naravno, da tu nešto utječe i cijena usluga, no sektor samo ove godine bilježi rast plaća od 30 posto", kazala je Tabak.

image

Na fotografiji: Jelena Tabak

Sasa Burić/Cropix

Siniša Topalović, globalni direktor turističkog savjetovanja i partner u tvrtki Horwath HTL Hrvatska kaže kako je profitabinost cijelog sektroa tijekom prošle i ove godine negdje na razini "plus minus jedan posto" te da ne vidi razloge za zabrinutost.

"U životu svake destinacije u nekoj se fazi dogodi stagnacija prouzrokovana zasićenjem kad destinacija obično raste odnosno stagnira po stopama plus minus dva posto i to nije ništa zabrinjavajuće već znači da treba malo inovirati ponudu i dobro promisliti o smjeru budućeg razvoja", kazao je Topalović.

Kad je u pitanju privatni i obiteljski smještaj, predsjednica Udruge Barbara Marković bila je iznenađena podacima centralne banke te kazala kako je obiteljski smještaj ove godine jako dobro radio te da su cijene više – manje zadržali na prošlogodišnjoj razini.

"Sezona je počela nešto ranije zbog ranog Uskrsa i tada na početku smo imali nešto rupa, no ne u glavnoj sezoni što pokazuju i podaci iz e-Visitora. Ono gdje je možda bilo problema je rentijerstvo – oni obično zatvaraju nešto ranije kako ne bi ušli u sustav PDV-a pa moguće da su imali problema s prihodima", kazala je Marković.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. prosinac 2024 07:15