StoryEditorOCM
SplitNIJE TO ZASLUŽIO

U priči oko Dalmatia Towera najgore je prošao - on; zabetoniran ‘čami‘ među smećem i autima... Dioklecijanov akvedukt!

Piše Sandi Vidulić
22. listopada 2023. - 09:16

Na parceli na kojoj je izgrađen Dalmatia Tower, najviši toranj u Hrvatskoj od 27 katova, proteže se dio trase Dioklecijanovog akvedukta.

Možda to ne znate, što ne bi bilo čudno jer antički vodovod - nije prezentiran. Ako ne računamo komad vodovoda koji je stavljen u "vitrinu" i zabetoniran uz Komulovića put pa tamo provodi dane u društvu automobila koji uz njega parkiraju i smeća koje se rijetko tko sjeti pokupiti. Bijedan život za carski vodovod.

image
Sandi Vidulić

Na parceli koja pripada Dalmatia Toweru antički vodovod nije prezentiran, unatoč projektu koji postoji. Sa sjeverne strane toranj ima manju zelenu površinu, ali se po ničemu ne možete znati gdje je trasa akvedukta, iako je po konzervatorskim uvjetima trebala biti označena.

Autor elaborata arhitekt Ivo Vojnović tvrdi da je dio prezentacije akvedukta za zgrade koje je gradio poduzetnik Josip Komar ispoštovan na parceli zgrade OTP banke. Ali, kaže, nisu ga zvali kao stručnjaka u slučaju Dalmatia Towera.

- Osmislili smo način prezentacije da se po trasi akvedukta s malim "pikselićima", bilo da su keramičke kockice, a po noći bi se to isto moglo izvesti sa malim svijetlima, označi u terenu gdje on prolazi.

To se trebalo protezati iza zgrada jednog i drugog nebodera. Zvali su me za savjet samo kad su prvu zgradu napravili. Nisam vidio je li to svijetli po noći. Međutim, za drugi dio kod većeg nebodera nisu mi se javili, tako da ne znam jesu li taj dio obaveze ispunili.

Investitori to često ne razumiju, shvaćaju takve stvari kao trošak, a to im diže vrijednost jer imaš nekakvu antičku baštinu ispod sebe - kaže Vojnović i dodaje kako bi bila prednost upravo za goste tako visokog hotela da mogu vidjeti gdje se protezao akvedukt.

image

Ivo Vojnović

Božidar Vukičević/Cropix

- To što smo zamislili mogla je biti paradigma da se po cijelom Splitu označi gdje trasa akvedukta prolazi. Bilo je diskretno zamišljeno, kao jedan Mliječni put s tim kockicama.

To bi bio lijep podsjetnik ljudima kad šetaju gradom da znaju kako je ispod prolazila voda koja je napajala Split.

Međutim, ostalo je samo na jednoj parceli kod OTP banke. Bilo je lijepo zamišljeno, a moglo je biti bolje realizirano, ali što ću, kao projektant nemam tolikih ovlasti kao da sam nadzor nad radovima - objašnjava arhitekt.

Prije negoli se započelo sa iskapanjem građevinske jame za dva nebodera znalo se da njome prolazi akvedukt. U programu za arhitektonski natječaj iz 2010. je pisalo da se "na predmetnoj lokaciji, duž cijele građevne parcele pruža podzemna trasa Dioklecijanovog akvedukta iz kraja 3. i početka 4. stoljeća, koji je zaštićeno kulturno dobro".

image
Sandi Vidulić

Konzervatori su uvjetovali položaj budućih zgrada u odnosu na akvedukt. Odredili su da "teren u širini dva metra od ruba bočnog zida akvedukta ostane intaktan, te da se sukladno ovom uvjetu projektira konstrukcija buduće izgradnje".

Prije početka građevinskih radova, godine 2010. tvrtka "Pisa trade" izvela je arheološke radove, a arheologinja Katarina Penović je rekla tada za "Slobodnu" kako je antički vodovod istražen i da je u dobrom stanju. Upitali smo u ožujku ove godine Ministarstvo kulture što je s prezentacijom akvedukta, tada još nije bila izdana građevinska dozvola za Dalmatia Tower.

- Prezentacija kanala akvedukta koji se vidi iz Komulovića puta, a koju je naknadno projektirao arhitekt Ivo Vojnović, nije dovršena, stoga konzervatori podsjećaju kako je obveza investitora i izvođača dovršetak prezentacije prema odobrenom projektu - odgovoreno nam je tada iz Ministarstva.

image
Sandi Vidulić

No, prošlo je pola godine, Dalmatia Tower je dobio uporabnu dozvolu u srpnju, hotel je proradio, kao i poslovni uredi, a trasa akvedukta nije prezentirana. Zato smo ovaj put podsjetili Ministarstvo na njihov odgovor iz ožujka, poslali im slike s terena, i upitali jesu li izvođač i investitor dužni ispuniti obavezu i dovršiti prezentaciju Dioklecijanovog akvedukta? Tražili smo žuran odgovor, koji nije odmah stizao pa smo par puta ponovili upit.

image
Sandi Vidulić

- Slijedom Vašeg upita, a prema podacima Konzervatorskog odjela u Splitu Ministarstva kulture i medija, provjereno je kako su svi pripremni radovi za navedenu prezentaciju podzemne trase Dioklecijanovog vodovoda izvedeni (od zaštitne konstrukcije akvedukta, preko postavljanja električnih kabela za rasvjetu, do zatravljenja površine), no potrebno je postaviti rasvjeta tijela kojima će se parterno prezentirati podzemna trasa antičkog akvedukta. Investitor je konzervatore izvijestio kako je rasvjeta naručena te predviđa postavljanje kroz desetak dana - glasio je ovaj puta odgovor Ministarstva kulture.

image
Sandi Vidulić

Ukratko, očito je da se investitoru nije žurilo s prezentacijom akvedukta, jer je svejedno dobio sve dozvole da počne s radom. A konzervatori su, izgleda, na upit medija izvršili provjeru onog što su postavili kao njegovu obvezu.

Za komad advadukta koji se nalazi u vitrini, okružen smećem, prašinom i povremeno zaklonjen automobilima Vojnović kaže da je vezan za njegovu drugu prezentaciju.

Po njemu to ima veze s vremenom kad je davno rađen Komulovića put pa je otkriven presječen akvedukt, odnosno profil cijevi, koji je, kaže, prezentiran u staklenoj pregradi. Ali, do danas lokacija nije označena, a na naše pitanje tko bi to trebao učiniti, Vojnović smatra kako je riječ o Komulovića putu za koji je nadležan Grad.

image
Sandi Vidulić

Josip Komar je nudio Gradu da će kao urbanistički bonus zato što mu je gradonačelnik Ivo Baldasar dao da se gradnja nebodera podigne sa 17 na 27 katova financirati uređenje Komulovića puta.

Čak se žalio da mu to nije uvaženo. Bilo je više nego očito da bi to uradio prvenstveno radi svog hotela. No, pročelnik za Urbanizam Teo Vojković je rekao kako takva ponuda nije prihvatljiva.

image

Teo Vojković

Nikola Vilić/Cropix

- Zar bi itko razuman mogao prihvatiti da je nadoknada za povećanu izgrađenost od 5500 kvadrata + 8500, dakle ukupno 14.000 metara četvornih dodatne bruto površine koja je investitoru odobrena, mogla biti "nadoknađena" rekonstrukcijom Komulovića puta, cestice dužine stotinjak metara, koja služi isključivo za potrebe ove investicije? – upitao se Vojković.

Na koncu je Komar dobio zahvaljujući nadležnom Ministarstvu građevinsku dozvolu koju mu nije htio izdati Grad, a nije potrošio lipe za urbanistički bonus. Niti je Grad u svoj komunalni program stavio da će urediti zapušteni Komulovića put.

No, kad razmislite, uređenje ceste ne bi riješilo problem potkapacitiranih garaža u Dalmatia Toweru i OTP banci, dapače, još više bi ga naglasilo kada bi se i dalje parkiralo na divlje po novouređenoj cesti.

Na neuređenoj i zapuštenoj cesti se više tolerira nered s parkiranjem. U čitavoj stvari loše je prošao onaj komad Dioklecijanove cijevi izložen kraj puta za kojeg samo rijetki znaju što predstavlja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. travanj 2024 11:07