stdClass Object ( [id] => 560012 [title] => Bili smo na WRC-u Finskoj: Nema hladnokrvnijih, hrabrijih, boljih i 'luđih' vozača od relijaša [alias] => bili-smo-na-wrc-u-finskoj-nema-hladnokrvnijih-hrabrijih-boljih-i-ludih-vozaca-od-relijasa [catid] => 264 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

U današnje vrijeme kada je čovjek u mogućnosti u realnom vremenu pratiti WRC natjecanje u izravnom prijenosu sa zemlje, iz zraka i samih vozila na televizijskim ekranima, prijenosnim računalima i ostalim čudima tehnike, interes za ovo elitno natjecanje ne jenjava.

Naročito ako se radi o najbržem i najatraktivnijem WRC reliju u Finskoj, točnije u Jyväskyläi, gradiću od 140.000 stanovnika koji je smješten 270 kilometara sjeverno od glavnog grada Helsinkija. Zahvaljujući ljudima iz Ford Hrvatska imali smo priliku ovo natjecanje pratiti uživo.

I odmah u startu treba napomenuti kako to nije uopće lagan zadatak, naprotiv čak i naporan, jer u četiri dana održana su 23 brzinca gdje su se najzanimljivije utrke s vremenom vodile između četiri WRC momčadi: Forda, koji nakon povlačenja svoje tvorničke momčadi iz Svjetskog reli prvenstva u WRC-u svim silama podupire britanski privatni tim M-Sport, Toyote Gazoo Racing, Citroëna Total Abu Dhabi i Hyundai Shell Mobisa. Svaka od ove četiri momčadi ima po tri vozača i suvozača u isto toliko natjecateljskih automobila.

Naravno, vozači M-Sporta natječu se u Ford Fiesti, Hyundai koristi WRC verziju modela i20 Coupe, Toyotini natjecatelji su u Yarisu, a Citroënovi u modelu C3 WRC.

Ovo je za vašeg reportera bio prvi WRC reli koji je gledao u životu uživo i dojmovi koje nosimo iz Finske su više nego pozitivni, ali moramo priznati da je bilo vrlo naporno s obzirom na to da nisam znao što me čeka.

A to je kilometarsko pješačenje preko livada i kroz šume kako bi zauzeli što bolju poziciju na pojedinom brzincu, te uživali u vratolomijama najboljih svjetskih relijaša. Nakon jedanaest najboljih relijaša iz prve WRC grupe slijedio je novi pokret i odlazak na sljedeći brzinac.

To smo kombinirali vozeći se automobilom do najbliže lokacije gdje smo mogli parkirati našu Ford Kugu, a potom ponovno pješke do najbolje pozicije. S obzirom na moje neiskustvo i kolege Mladena Milčića iz "Večernjaka" kojem je ovo također bio prvi reli uživo, planiranje smo prepustili najiskusnijem od nas, novinaru Auto kluba Vedranu Flajniku koji nas je nepogrešivo vodio do najatraktivnijih točaka.

Finci su definitivno ludi za Svjetskim prvenstvom u reliju (WRC-u), a to se najbolje vidi po tome koliko su iznjedrili odličnih relijaša, po čemu upravo prednjači Jyväskylä gdje su rođeni legendarni relijaš Tommi Makinen, pa Harri Kalle Rovanperä i njegov sin Kalle Rovanperä, sedamnaestogodišnji supertalentirani mladić koji je vozio Škodu Fabiju R5 u drugoj jakosnoj WRC skupni.

Rodom iz Jyväskyläe je i čuveni svjetski prvak u skijaškim skokovima Matti Nykänen. Svjetsko prvenstvo u reliju u okolici Jyväskyläe okupilo je veliki broj ljubitelja relija, ne samo iz Finske nego i susjednih zemalja. Prema našim procjenama u Finskoj je bilo barem 15.000 Estonaca koji su navijali za svog prvaka Ott Tänaka, koji se ovjenčao velikim lovorovim vijencem kao pobjednik utrke koja se nekad zvala "1000 jezera", a sada "Neste rally Finland".

Među brojnim finskim zastavama najčešće su se isticale estonske zastave, ali i momčad Toyote Gazoo Racing za koju nastupa veliki Estonac. A koliko je Toyoti bila važna pobjeda na ovom atraktivnom reliju najbolje govori podatak da je na proglašenje pobjednika u Servisnom parku u centru Jyväskyläe došao Toyotin predsjednik Akio Toyoda.

A upravo je Servisni park bio centar svih zbivanja, naravno osim samih brzinaca, jer su se tamo vraćali vozači sa svojim trkaćim automobilima nakon čega su ih preuzimali mehaničari i ostali stručnjaci kako bi ih osposobili ili popravili, odnosno podesili za brzince koji su slijedili. Naravno svaka momčad imala je točno određeno vrijeme u kojem je trebala otkloniti kvarove, popraviti oštećenja nastala na stazi i sve ostalo.

Prvog dana natjecanja održan je samo jedan brzinac koji su relijaši dijelom odvozili gradskim ulicama, ali uz maksimalne mjere osiguranja. Pritom se pivo točilo u enormnim količinama, premda pola litre finskog piva košta 8 eura ili oko 60 kuna. Uostalom, sve dane održavanja relija Finci i njihovi gosti su uglavnom ispijali pivo, ali u strogo određenom i ograđenom prostoru.

Nije se moglo dogoditi da i jedan gledatelj napusti zonu za ispijanje piva s limenkom u ruci. Popij pivo i onda možeš dalje, kud god te noge nose. Disciplina i organizacija su na visini, a nas su oduševili plastični prenosivi pisoari, uz normalno kemijske WC-e, jer negdje je trebalo isprazniti velike količine piva.

Drugog dana održano je ukupno deset brzinaca, trećeg osam i posljednjeg dana samo četiri, od kojih je posljednji Ruuhimäki bio najatraktivniji, pošto su prolaskom kroz ciljnu ravninu, zahvaljujući nekoj vrsti rampe, automobili letjeli zrakom više od 50 metara.

Najuspješniji tom prilikom, gdje se oko ciljne ravnine okupilo više od deset tisuća ljudi, bio je Belgijanac Thierry Neuville u Hyundaiju i20 coupe koji je letio zrakom čitavih 60 metara. To je izazvalo burno oduševljenje gledatelja koji su hodočastili na završnicu relija željni atraktivnih letova kroz zrak i sretnog prizemljivanja na makadamsku pistu. Mi smo uspjeli trećeg dana odgledati tri brzinca i pritom smo propješačili gotovo 20 kilometara.

Međutim, fascinirala nas je činjenica da su vozači sa svojim suvozačem koji im čita kartu rute kojom voze odmah po završetku jednog brzinca hitali na drugi. Da stvar bude zanimljivija oni su se kao i publika u automobilima kretali normalnim prometnicama pri čemu su morali strogo poštovati prometne propise i ograničenja.

Bezbroj puta smo doživjeli tijekom premještanja s jedne lokacije na drugu kako nas pretječu natjecatelji u svojim nabrijanim trkaćim vozilima, a taj dio natjecanja koji se doduše ne boduje zove se etapa.

Iznenadila nas je i kultura praćenja reli utrka u Finskoj. Naime, gledatelji ništa ne prepuštaju slučaju. Sa sobom nose sklopive stolice u koje se mogu udobno smjestiti, neizostavne limenke piva i dovoljno hrane kako bi čitav dan mogli provesti uz stazu.

I što odavno nisam vidio – male tranzistore preko kojih slušaju prijenose brzinaca tako da u svakom trenutku znaju što se događa na pojedinim dijelovima staze ili na brzincu na kojem nisu prisutni. Budući da fizički nitko ne može popratiti osam ili deset brzinaca na dan, osim bogate elite koja helikopterima stiže na najatraktivnije točke nekog brzinca.

Ne smeta im ni jako sunce, ni visoke temperature. Za vrijeme ovogodišnjeg relija dnevna temperatura na području Jyväskyläe nije se spuštala ispod 30 stupnjeva. Tek dolaskom večeri stiglo bi i olakšanje, a Finci s kojima smo razgovarali kažu da ne pamte ovakve vrućine koje su krajem srpnja zahvatile čitavu Skandinaviju.

Međutim, tročlana novinarska ekipa iz Hrvatske pojačana direktorom Forda za Hrvatsku Goranom Vinovrškim, product managerom Markom Povrlišekom i marketinškim magom Lukom Vranješom izdržala je sva iskušenja, ali istodobno zaključila da praćenje jednog brzinca na reliju traje kraće od prosječnog seksa.

Naime, prvo čujete kako motori vozila tutnje iz šume, a za samo nekoliko sekunda stižu na zavoj do kojeg vam je trebalo najmanje pola sata automobilom i još pola sata pješke kroz šumu, i tada pored vas doslovno prolete "po boku" s gasom do poda. Jedan, pa drugi, treći...

Njih 11 iz najjače WRC klase. Pa onda vozači iz WRC2 klase, koji nakon glavnih zvijezda, koje voze u automobilima s 380 KS i 1190 kg, očigledno izgledaju sporiji, iako i oni sumanuto jure finskom makadamskom divljinom.

Iza sebe ostavljaju oblak od prašine, koja se potom "razlijeva" po onim mnogobrojnim ljubiteljima koji su uhvatili mjesta odmah do staze zbog čega su na ta najatraktivnija mjesta morali stići i satima prije brzinaca, a često među publiku udaljenu i više od 50 metara doleti kamenje.

Na kraju kad malo bolje razmislimo dolazimo do zaključka kako svaka čast vozačima Formule 1, ali da nema hladnokrvnijih, hrabrijih, boljih i "luđih" vozača od relijaša, barem kad su u pitanju trkaći automobili.

Zvijezda u usponu

Na domaćem terenu se istaknuo golobradi 17-godišnji Kalle Rovanperä, sin bivšeg WRC vozača Harri Kalle Rovanpere, koji je kao i njegov otac, ali i četverostruki prvak svijeta u reliju Tommi Makinen rođen u Jyväskyläi.

Mladi je Kalle u Škodi Fabiji R5 u kojoj se natječe u WRC2 klasi, do 18-og brzinca bio uvjerljivo najbolji s više od minute prednosti pred drugoplasiranim u WRC 2, ali i ispred Hyundaijeva WRC pilota Mikkelsena.

I tada mu je ničim vidljivim izazvana opruga na prednjem lijevom kotaču probila muldu i izbila kroz haubu. Rovanperä je sam uspio nekako sklepati štetu, odvesti zadnji brzinac toga dana, na kojem mu se pritom još otvorila hauba pa je vozio napola na slijepo, i stići do servisnog parka.

Zadnjeg dana je, nakon što su mu Škodini serviseri popravili auto, opet na sva četiri brzinca bio uvjerljivo najbolji od vozača u svojoj WRC2 klasi i završio ukupno na 14. mjestu, u svojoj klasi četvrti. Definitivno nova relijaška zvijezda.

Pobjednik Estonac Ott Tänak

U Finskoj je prema najavama dominirala Toyota. Šef momčadi, legendarni "leteći Finac", Tommi Makinen, pripremio je momčad i automobil za jurnjavu makadamskim šumskim putovima pa je Estonac Ott Tänak od početka dominirao i suvereno osvojio Finsku.

Tako se Tänak uz 25 boda za pobjedu i još 5 zbog pobjede na "powerstageu" s ukupno 107 bodova uključio i u borbu za naslov prvaka i učinio ovogodišnje WRC prvenstvo vrlo zanimljivim.

Estonca je na finskom reliju u početnim etapama ugrozio tek Norvežanin Mads Østberg (Citroën), koji je na koncu u velikoj borbi s Fincem, najjačim domaćim adutom, Jari-Matti Latvalom (Toyota) uspio obraniti drugo mjesto.

I Francuzi su izgleda dobro pripremili bolid za najbrži svjetski reli pa je Østberg jedini ostao u ozbiljnoj konkurenciji s Toyotama. Latvala je u subotu vozio "na rubu" i polako stizao Østberga, a u servisni park je stigao s potpuno potrošenim gumama.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => reportaža iz Jyväskyläe [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2018-08-08 11:11:32 [created_by] => 3231 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2018-08-09 07:56:38 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2018-08-08 11:11:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 3127 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 264 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovija događanja i savjeti za kvalitetan život [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, savjeti, showbiz, trend, društvena mreža, život, zdravlje, moda, ljepota, putovanja, tehnologija, gastro, dom, obitelj, karijera, viral [secure] => 0 [page_title] => Život [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"is_import_from_dnn":true,"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/Archive\/Images\/2018\/08\/03\/Auto Moto\/10150729.jpg","\/Archive\/Images\/2018\/08\/03\/Auto Moto\/10150728.jpg","\/Archive\/Images\/2018\/08\/03\/Auto Moto\/10150730.jpg","\/Archive\/Images\/2018\/08\/03\/Auto Moto\/10150731.jpg","\/Archive\/Images\/2018\/08\/03\/Auto Moto\/10150732.jpg","\/Archive\/Images\/2018\/08\/03\/Auto Moto\/10150733.jpg","\/Archive\/Images\/2018\/08\/03\/Auto Moto\/10150734.jpg","\/Archive\/Images\/2018\/08\/03\/Auto Moto\/10153277.jpg","\/Archive\/Images\/2018\/08\/03\/Auto Moto\/10154646.jpg","\/Archive\/Images\/2018\/08\/03\/Auto Moto\/10154647.jpg","\/Archive\/Images\/2018\/08\/03\/Auto Moto\/10154655.jpg","\/Archive\/Images\/2018\/08\/03\/Auto Moto\/10154656.jpg","\/Archive\/Images\/2018\/08\/03\/Auto Moto\/10154658.jpg","\/Archive\/Images\/2018\/08\/03\/Auto Moto\/10154660.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["","","","","","","","","","","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["","","","","","","","","","","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1272x848"},{"size0":"1238x740"},{"size0":"1273x813"},{"size0":"1236x742"},{"size0":"1247x866"},{"size0":"1272x848"},{"size0":"1261x863"},{"size0":"1920x2560"},{"size0":"1280x853"},{"size0":"1280x720"},{"size0":"1920x1440"},{"size0":"1920x1440"},{"size0":"1920x1440"},{"size0":"1920x1440"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 264 [name] => Život [alias] => zivot [description] => [parent] => 254 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 3 [params] => {"inheritFrom":"254","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7815864 Threads: 6 Questions: 1573782695 Slow queries: 4802102 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 111832520 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 54 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front03 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /mozaik/zivot ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /mozaik/zivot/bili-smo-na-wrc-u-finskoj-nema-hladnokrvnijih-hrabrijih-boljih-i-ludih-vozaca-od-relijasa-560012 [printLink] => /mozaik/zivot/bili-smo-na-wrc-u-finskoj-nema-hladnokrvnijih-hrabrijih-boljih-i-ludih-vozaca-od-relijasa-560012?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 419885 [name] => auto-moto [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => auto-moto [link] => /tag/auto-moto ) [1] => stdClass Object ( [id] => 340087 [name] => WRC [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => wrc [link] => /tag/wrc ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => reportaža iz Jyväskyläe [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Bili smo na WRC-u Finskoj: Nema hladnokrvnijih, hrabrijih, boljih i 'luđih' vozača od relijaša [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3231 [name] => Zdravko Juričko [username] => zdravko-juri-ko [email] => zdravko-juri-ko@sd.hr [password] => $2y$10$3MSPsNGO8ltots48kqbe2.FwzW7b1js7M1r/8s.nUTTSs2kSnHPxu [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/zdravko-juricko-3231 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1749 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 1 [plugins] => ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/33a10ba883a053e58de979010155c54c?s=100&default=https%3A%2F%2Ff03.slobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2018/08/03/Auto Moto/10150729.jpg [galleryCount] => 14 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2018/08/03/Auto Moto/10150729.jpg [title] => ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2018/08/03/Auto Moto/10150728.jpg [title] => ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2018/08/03/Auto Moto/10150730.jpg [title] => ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2018/08/03/Auto Moto/10150731.jpg [title] => ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2018/08/03/Auto Moto/10150732.jpg [title] => ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2018/08/03/Auto Moto/10150733.jpg [title] => ) [6] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2018/08/03/Auto Moto/10150734.jpg [title] => ) [7] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2018/08/03/Auto Moto/10153277.jpg [title] => ) [8] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2018/08/03/Auto Moto/10154646.jpg [title] => ) [9] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2018/08/03/Auto Moto/10154647.jpg [title] => ) [10] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2018/08/03/Auto Moto/10154655.jpg [title] => ) [11] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2018/08/03/Auto Moto/10154656.jpg [title] => ) [12] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2018/08/03/Auto Moto/10154658.jpg [title] => ) [13] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2018/08/03/Auto Moto/10154660.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [videoType] => allvideos [text] => {OCMSplitter}

U današnje vrijeme kada je čovjek u mogućnosti u realnom vremenu pratiti WRC natjecanje u izravnom prijenosu sa zemlje, iz zraka i samih vozila na televizijskim ekranima, prijenosnim računalima i ostalim čudima tehnike, interes za ovo elitno natjecanje ne jenjava.

Naročito ako se radi o najbržem i najatraktivnijem WRC reliju u Finskoj, točnije u Jyväskyläi, gradiću od 140.000 stanovnika koji je smješten 270 kilometara sjeverno od glavnog grada Helsinkija. Zahvaljujući ljudima iz Ford Hrvatska imali smo priliku ovo natjecanje pratiti uživo.

I odmah u startu treba napomenuti kako to nije uopće lagan zadatak, naprotiv čak i naporan, jer u četiri dana održana su 23 brzinca gdje su se najzanimljivije utrke s vremenom vodile između četiri WRC momčadi: Forda, koji nakon povlačenja svoje tvorničke momčadi iz Svjetskog reli prvenstva u WRC-u svim silama podupire britanski privatni tim M-Sport, Toyote Gazoo Racing, Citroëna Total Abu Dhabi i Hyundai Shell Mobisa. Svaka od ove četiri momčadi ima po tri vozača i suvozača u isto toliko natjecateljskih automobila.

Naravno, vozači M-Sporta natječu se u Ford Fiesti, Hyundai koristi WRC verziju modela i20 Coupe, Toyotini natjecatelji su u Yarisu, a Citroënovi u modelu C3 WRC.

Ovo je za vašeg reportera bio prvi WRC reli koji je gledao u životu uživo i dojmovi koje nosimo iz Finske su više nego pozitivni, ali moramo priznati da je bilo vrlo naporno s obzirom na to da nisam znao što me čeka.

A to je kilometarsko pješačenje preko livada i kroz šume kako bi zauzeli što bolju poziciju na pojedinom brzincu, te uživali u vratolomijama najboljih svjetskih relijaša. Nakon jedanaest najboljih relijaša iz prve WRC grupe slijedio je novi pokret i odlazak na sljedeći brzinac.

To smo kombinirali vozeći se automobilom do najbliže lokacije gdje smo mogli parkirati našu Ford Kugu, a potom ponovno pješke do najbolje pozicije. S obzirom na moje neiskustvo i kolege Mladena Milčića iz "Večernjaka" kojem je ovo također bio prvi reli uživo, planiranje smo prepustili najiskusnijem od nas, novinaru Auto kluba Vedranu Flajniku koji nas je nepogrešivo vodio do najatraktivnijih točaka.

Finci su definitivno ludi za Svjetskim prvenstvom u reliju (WRC-u), a to se najbolje vidi po tome koliko su iznjedrili odličnih relijaša, po čemu upravo prednjači Jyväskylä gdje su rođeni legendarni relijaš Tommi Makinen, pa Harri Kalle Rovanperä i njegov sin Kalle Rovanperä, sedamnaestogodišnji supertalentirani mladić koji je vozio Škodu Fabiju R5 u drugoj jakosnoj WRC skupni.

Rodom iz Jyväskyläe je i čuveni svjetski prvak u skijaškim skokovima Matti Nykänen. Svjetsko prvenstvo u reliju u okolici Jyväskyläe okupilo je veliki broj ljubitelja relija, ne samo iz Finske nego i susjednih zemalja. Prema našim procjenama u Finskoj je bilo barem 15.000 Estonaca koji su navijali za svog prvaka Ott Tänaka, koji se ovjenčao velikim lovorovim vijencem kao pobjednik utrke koja se nekad zvala "1000 jezera", a sada "Neste rally Finland".

Među brojnim finskim zastavama najčešće su se isticale estonske zastave, ali i momčad Toyote Gazoo Racing za koju nastupa veliki Estonac. A koliko je Toyoti bila važna pobjeda na ovom atraktivnom reliju najbolje govori podatak da je na proglašenje pobjednika u Servisnom parku u centru Jyväskyläe došao Toyotin predsjednik Akio Toyoda.

A upravo je Servisni park bio centar svih zbivanja, naravno osim samih brzinaca, jer su se tamo vraćali vozači sa svojim trkaćim automobilima nakon čega su ih preuzimali mehaničari i ostali stručnjaci kako bi ih osposobili ili popravili, odnosno podesili za brzince koji su slijedili. Naravno svaka momčad imala je točno određeno vrijeme u kojem je trebala otkloniti kvarove, popraviti oštećenja nastala na stazi i sve ostalo.

Prvog dana natjecanja održan je samo jedan brzinac koji su relijaši dijelom odvozili gradskim ulicama, ali uz maksimalne mjere osiguranja. Pritom se pivo točilo u enormnim količinama, premda pola litre finskog piva košta 8 eura ili oko 60 kuna. Uostalom, sve dane održavanja relija Finci i njihovi gosti su uglavnom ispijali pivo, ali u strogo određenom i ograđenom prostoru.

Nije se moglo dogoditi da i jedan gledatelj napusti zonu za ispijanje piva s limenkom u ruci. Popij pivo i onda možeš dalje, kud god te noge nose. Disciplina i organizacija su na visini, a nas su oduševili plastični prenosivi pisoari, uz normalno kemijske WC-e, jer negdje je trebalo isprazniti velike količine piva.

Drugog dana održano je ukupno deset brzinaca, trećeg osam i posljednjeg dana samo četiri, od kojih je posljednji Ruuhimäki bio najatraktivniji, pošto su prolaskom kroz ciljnu ravninu, zahvaljujući nekoj vrsti rampe, automobili letjeli zrakom više od 50 metara.

Najuspješniji tom prilikom, gdje se oko ciljne ravnine okupilo više od deset tisuća ljudi, bio je Belgijanac Thierry Neuville u Hyundaiju i20 coupe koji je letio zrakom čitavih 60 metara. To je izazvalo burno oduševljenje gledatelja koji su hodočastili na završnicu relija željni atraktivnih letova kroz zrak i sretnog prizemljivanja na makadamsku pistu. Mi smo uspjeli trećeg dana odgledati tri brzinca i pritom smo propješačili gotovo 20 kilometara.

Međutim, fascinirala nas je činjenica da su vozači sa svojim suvozačem koji im čita kartu rute kojom voze odmah po završetku jednog brzinca hitali na drugi. Da stvar bude zanimljivija oni su se kao i publika u automobilima kretali normalnim prometnicama pri čemu su morali strogo poštovati prometne propise i ograničenja.

Bezbroj puta smo doživjeli tijekom premještanja s jedne lokacije na drugu kako nas pretječu natjecatelji u svojim nabrijanim trkaćim vozilima, a taj dio natjecanja koji se doduše ne boduje zove se etapa.

Iznenadila nas je i kultura praćenja reli utrka u Finskoj. Naime, gledatelji ništa ne prepuštaju slučaju. Sa sobom nose sklopive stolice u koje se mogu udobno smjestiti, neizostavne limenke piva i dovoljno hrane kako bi čitav dan mogli provesti uz stazu.

I što odavno nisam vidio – male tranzistore preko kojih slušaju prijenose brzinaca tako da u svakom trenutku znaju što se događa na pojedinim dijelovima staze ili na brzincu na kojem nisu prisutni. Budući da fizički nitko ne može popratiti osam ili deset brzinaca na dan, osim bogate elite koja helikopterima stiže na najatraktivnije točke nekog brzinca.

Ne smeta im ni jako sunce, ni visoke temperature. Za vrijeme ovogodišnjeg relija dnevna temperatura na području Jyväskyläe nije se spuštala ispod 30 stupnjeva. Tek dolaskom večeri stiglo bi i olakšanje, a Finci s kojima smo razgovarali kažu da ne pamte ovakve vrućine koje su krajem srpnja zahvatile čitavu Skandinaviju.

Međutim, tročlana novinarska ekipa iz Hrvatske pojačana direktorom Forda za Hrvatsku Goranom Vinovrškim, product managerom Markom Povrlišekom i marketinškim magom Lukom Vranješom izdržala je sva iskušenja, ali istodobno zaključila da praćenje jednog brzinca na reliju traje kraće od prosječnog seksa.

Naime, prvo čujete kako motori vozila tutnje iz šume, a za samo nekoliko sekunda stižu na zavoj do kojeg vam je trebalo najmanje pola sata automobilom i još pola sata pješke kroz šumu, i tada pored vas doslovno prolete "po boku" s gasom do poda. Jedan, pa drugi, treći...

Njih 11 iz najjače WRC klase. Pa onda vozači iz WRC2 klase, koji nakon glavnih zvijezda, koje voze u automobilima s 380 KS i 1190 kg, očigledno izgledaju sporiji, iako i oni sumanuto jure finskom makadamskom divljinom.

Iza sebe ostavljaju oblak od prašine, koja se potom "razlijeva" po onim mnogobrojnim ljubiteljima koji su uhvatili mjesta odmah do staze zbog čega su na ta najatraktivnija mjesta morali stići i satima prije brzinaca, a često među publiku udaljenu i više od 50 metara doleti kamenje.

Na kraju kad malo bolje razmislimo dolazimo do zaključka kako svaka čast vozačima Formule 1, ali da nema hladnokrvnijih, hrabrijih, boljih i "luđih" vozača od relijaša, barem kad su u pitanju trkaći automobili.

Zvijezda u usponu

Na domaćem terenu se istaknuo golobradi 17-godišnji Kalle Rovanperä, sin bivšeg WRC vozača Harri Kalle Rovanpere, koji je kao i njegov otac, ali i četverostruki prvak svijeta u reliju Tommi Makinen rođen u Jyväskyläi.

Mladi je Kalle u Škodi Fabiji R5 u kojoj se natječe u WRC2 klasi, do 18-og brzinca bio uvjerljivo najbolji s više od minute prednosti pred drugoplasiranim u WRC 2, ali i ispred Hyundaijeva WRC pilota Mikkelsena.

I tada mu je ničim vidljivim izazvana opruga na prednjem lijevom kotaču probila muldu i izbila kroz haubu. Rovanperä je sam uspio nekako sklepati štetu, odvesti zadnji brzinac toga dana, na kojem mu se pritom još otvorila hauba pa je vozio napola na slijepo, i stići do servisnog parka.

Zadnjeg dana je, nakon što su mu Škodini serviseri popravili auto, opet na sva četiri brzinca bio uvjerljivo najbolji od vozača u svojoj WRC2 klasi i završio ukupno na 14. mjestu, u svojoj klasi četvrti. Definitivno nova relijaška zvijezda.

Pobjednik Estonac Ott Tänak

U Finskoj je prema najavama dominirala Toyota. Šef momčadi, legendarni "leteći Finac", Tommi Makinen, pripremio je momčad i automobil za jurnjavu makadamskim šumskim putovima pa je Estonac Ott Tänak od početka dominirao i suvereno osvojio Finsku.

Tako se Tänak uz 25 boda za pobjedu i još 5 zbog pobjede na "powerstageu" s ukupno 107 bodova uključio i u borbu za naslov prvaka i učinio ovogodišnje WRC prvenstvo vrlo zanimljivim.

Estonca je na finskom reliju u početnim etapama ugrozio tek Norvežanin Mads Østberg (Citroën), koji je na koncu u velikoj borbi s Fincem, najjačim domaćim adutom, Jari-Matti Latvalom (Toyota) uspio obraniti drugo mjesto.

I Francuzi su izgleda dobro pripremili bolid za najbrži svjetski reli pa je Østberg jedini ostao u ozbiljnoj konkurenciji s Toyotama. Latvala je u subotu vozio "na rubu" i polako stizao Østberga, a u servisni park je stigao s potpuno potrošenim gumama.

[jcfields] => Array ( ) [event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>














[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/mozaik/zivot/bili-smo-na-wrc-u-finskoj-nema-hladnokrvnijih-hrabrijih-boljih-i-ludih-vozaca-od-relijasa-560012 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=271af0e9e3a37e27b6bf14435cb1437158f1170a [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Bili+smo+na+WRC-u+Finskoj%3A+Nema+hladnokrvnijih%2C+hrabrijih%2C+boljih+i+%26%23039%3Blu%C4%91ih%26%23039%3B+voza%C4%8Da+od+relija%C5%A1a&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fmozaik%2Fzivot%2Fbili-smo-na-wrc-u-finskoj-nema-hladnokrvnijih-hrabrijih-boljih-i-ludih-vozaca-od-relijasa-560012 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fmozaik%2Fzivot%2Fbili-smo-na-wrc-u-finskoj-nema-hladnokrvnijih-hrabrijih-boljih-i-ludih-vozaca-od-relijasa-560012 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => reportaža iz Jyväskyläe [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Životreportaža iz Jyväskyläe

Bili smo na WRC-u Finskoj: Nema hladnokrvnijih, hrabrijih, boljih i 'luđih' vozača od relijaša

8. kolovoza 2018. - 13:11

U današnje vrijeme kada je čovjek u mogućnosti u realnom vremenu pratiti WRC natjecanje u izravnom prijenosu sa zemlje, iz zraka i samih vozila na televizijskim ekranima, prijenosnim računalima i ostalim čudima tehnike, interes za ovo elitno natjecanje ne jenjava.

Naročito ako se radi o najbržem i najatraktivnijem WRC reliju u Finskoj, točnije u Jyväskyläi, gradiću od 140.000 stanovnika koji je smješten 270 kilometara sjeverno od glavnog grada Helsinkija. Zahvaljujući ljudima iz Ford Hrvatska imali smo priliku ovo natjecanje pratiti uživo.

I odmah u startu treba napomenuti kako to nije uopće lagan zadatak, naprotiv čak i naporan, jer u četiri dana održana su 23 brzinca gdje su se najzanimljivije utrke s vremenom vodile između četiri WRC momčadi: Forda, koji nakon...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. svibanj 2024 20:19