StoryEditorOCM
Film & TV‘EXIT PANGEA‘

Tibor Baumann, redatelj SF filma sa STFF-a: Prava prijetnja AI-ja jest što je hakirao našu glavnu vještinu

Piše Marko Njegić
25. listopada 2023. - 22:10

Genijalna i beskompromisna znanstvenica Pouya i njezin prijatelj Joro pokušavaju sve kako bi stvorili savršenu simulaciju – novi svijet. U tom procesu ona ulazi u borbu s predstavnicom megakorporacije “RenJi”. To je bitka koju Pouya može dobiti samo ako se spoji sa strojem, AI EXIT, postavši impuls za rađanje novog svijeta... Tako je na STFF-u predstavljen njemački film “Exit Pangea” Tibora Baumanna, koji, kako nam je redatelj rekao na početku intervjua, kombinira “cyberpunk” i tjelesni horor u neku vrstu arthouse SF-a.

Puni krug u Splitu

Jeste li prije dolaska bili upoznati sa Splitom i Split Film Festivalom? Kakvi su vaši dojmovi?

– Prije mnogo godina posjetio sam Split s bakom, djedom i bratom Lionom, tako da je povratak ovamo s filmom “Exit Pangea” neka vrsta punog kruga. Nisam znao za festival prije nego što smo prijavili “Exit Pangea” i, srećom, bili odabrani da bude prikazan ovdje. Filmovi koje sam pogledao u nekoliko dana u Splitu bili su nevjerojatni. Toliko dobrih radova zanimljivih kolega iz cijeloga svijeta.

image

Plakat filma ‘Exit Pangea‘

STFF

Koliko ste dugo razvijali priču za film “Exit Pangea”? Je li scenarij evoluirao i tijekom snimanja?

– Razmišljao sam o znanstvenoj fantastici i čitao o teorijama simulacije i umjetnoj inteligenciji oko godinu dana. Usred pandemije napisao sam prvi “pitch”. Nakon toga je krenulo vrlo brzo. Moja producentica Sarah Dreyer i ja dobili smo priliku napraviti film s filmskim sveučilištem Konrad Wolf. Morali smo biti brzi. Napisao sam scenarij dok smo se bavili financiranjem i razvojem dizajna produkcije, specijalnim efektima i ulaskom u probe. U procesu probi imao sam sreću raditi s Annom Sehls i svojim bratom Lionom. U ovom vrlo dubokom procesu uspio sam ponovno napisati neke scene. Mislim da sam na kraju do početka snimanja napisao 14 verzija scenarija. Također u ovom slučaju, zato što imamo toliko scena bez teksta, rad s mojim direktorom fotografije Stephanom Vogtom bio je na neki način dio razvoja. Svakim kadrom koji smo isplanirali dodali smo dio scenariju.

Slažete li se da znanstvenofantastični filmovi moraju biti spekulativni i angažirajući za gledatelja, tj. dati mu materijala za razmišljanje?

– Apsolutno! Sve različite vrste znanstvenofantastičnog filma imaju vrlo jedinstvenu moć pričanja spekulativnih priča u vezi same ljudske prirode. Znanstvenofantastični filmovi već desetljećima govore toliko puno o sadašnjosti svakog razdoblja, ali i nadama, strahovima i snovima za budućnost. To je tako bogata vrsta filma jer kombinira toliko mnogo žanrova i mogućnosti za vlastito pripovijedanje. Posebno je znanstvena fantastika kao autorska kinematografija vrlo moćna.

Ideja savršene simulacije, tj. zamagljivanja simulacije i stvarnosti do točke u kojoj likovi ne znaju je li to simulacija ili stvarnost, bila je vrlo aktualna 90-ih s filmovima kao što su “Potpuno sjećanje”, “Trumanov show”, “Grad tame”, “Matrix”, “eXistenZ”... i sada se vraća. Što mislite o tome? Živimo li u jednoj velikoj simulaciji?

– Mislim da ovo pitanje nikada nije nestalo. Zasigurno, bilo je na vrhuncu u devedesetima s filmovima koje ste naveli, osobito u “eXistenZ” Davida Cronenberga, ali i “Nirvani” Gabrielea Salvatoresa. No, sve u svemu, to je vrlo staro pitanje: što je stvarnost? Ovo se pitanje uvijek odnosi na potpitanje jesam li stvaran i, ako je tako, može li stvarnost postojati samo u mojim osjetilima. Razvijajući “Exit Pangea” pročitao sam mnogo knjiga o simulaciji i evoluciji. Imao sam i sreću razgovarati o programiranju i strukturiranju simulacija sa svojim dobrim prijateljem koji radi kao programer. Sa sve većim napretkom umjetne inteligencije i poremećenim svijetom, pitanja stvaranja nečeg novog, čistog, bijega – mislim, to je primamljivo, zar ne? I dok odgovaram na vaša pitanja, naravno da sam vrlo svjestan da je ovo stvarnost jer ja to činim svojom stvarnošću. Nadam se da “Exit Pangea” može potaknuti publiku na razmišljanje i propitivanje stvarnosti, a ne dati odgovor, baš poput sjajnih filmova koje ste prije naveli.

Vizije sustigle stvarnost

Očito je da ste obožavatelj tih filmova i da su utjecali na vas (Cronerbegov “Videodrom” također), ali uspjeli ste pronaći svoj vlastiti glas i snimiti jedinstveni film u istom duhu koji potiče na razmišljanje...

– Prije svega, hvala vam na tome, shvaćam to kao kompliment koji me čini jako ponosnim. Nikada nije lako ostati u tradiciji, ali svi se s tim moraju nositi. Mislim da ne postoji ništa stvarno novo “bez izvora”. Svi se gradimo iz svojih utjecaja. A povijest svakog filmaša počinje gledanjem filma. Mislim da je prvi SF koji sam gledao na VHS-bio “Blade Runner”. U kasnim devedesetima imao sam veliku Cronenbergovu fazu. Popis se nastavlja i uključuje filmove koje ste naveli. Dok sam počeo raditi na filmu “Exit Pangea”, svi ti filmovi, knjige i stripovi dolazili su na red i pomislio sam – ako želim pronaći svoj vlastiti glas, moram točno znati što na mene utječe. Pa sam sve ponovno gledao, proučavajući mogućnosti i sebe u isto vrijeme. Bio je to veliki korak za mene. Prvi put sam stekao dojam da mogu odlučiti kakav scenarist i redatelj želim biti. I to je na neki način bio sam znanstvenofantastični rad jer sam osjećao “ti su filmovi moja prošlost – dakle, što je budućnost?”. Ujedno je to bila i moja posveta njihovim savršenim i utjecajnim vizijama.

Tu je i tema spajanja sa strojem, umjetnom inteligencijom itd., koja je danas još spekulativnija. Što kažete na recentni AI boom? I što mislite o filmovima kao što su “Blade Runneri”, “Terminatori”, “RoboCop”, “Ona”, “Ex Machina”...?

– Opet volim sve filmove koje ste navedeli. Tema umjetne inteligencije i pitanje “što je ljudsko?” po mome mišljenju jako se povezuje s pitanjem “tko sam ja?”. I ova me pitanja vode izravno u propitivanje stvarnosti. U razvoju vlastita filma od početka je bilo vrlo jasno da ću kombinirati ove teme jer one za mene nisu odvojene. Sve je to evolucija. Možda je to razlika – u većini filmova AI je prijetnja i samo prijetnja, pogotovo u devedesetima. Mislim da su vizije iz osamdesetih i devedesetih sustigle stvarnost. U mnogo čemu “cyberpunk” je naša nova sadašnjost. Ne bojim se umjetne inteligencije. Kao što je slučaj sa svime što mi ljudi radimo, ima velike mogućnosti. Opasnost je, s druge strane, stvarna. Samo se nadam da ćemo s tim uspjeti učiniti pravu stvar i možda svjedočiti novom koraku same evolucije.

image
Privatni album

Dakle, ne bojite se da bi se scenarij “Terminatora” mogao ostvariti?

– Ne mislim da će mišićavi stroj doći iz budućnosti da ubije majku našeg vođe pokreta otpora, ali veliki sam obožavatelj ranih Cameronovih djela i divim se akcijskim klasicima sa Schwarzeneggerom. Ipak, ne mislim da ćemo imati “Skynet” koji će nas bombardirati natrag u kameno doba. Prava prijetnja umjetne inteligencije je ta što je hakirala našu glavnu ljudsku vještinu: pričanje priča za oblikovanje stvarnosti. Ako netko ili nešto oblikuje vašu stvarnost, a vi ne znate što jest, a što nije, onda ste u kavezu, vi ste rob. I od sada nadalje AI je poput špilje s ogromnim odjekom – svaki loš glas koji je dovoljno glasan se udvostručuje. A umjetna inteligencija ne pravi razliku, samo preuzima podatke. Ako će iza nas biti “Skynet” i Terminator, oni će nam ispričati priče koje će nas istrijebiti, jer i sami ubojitu prirodu tako teško svladavamo. No, opet, koliko god je “Exit Pangea” mračan, ja imam nadu u prave izbore.

Deset omiljenih ZF filmova? Deset nije dovoljno!

Koji su vaši omiljeni znanstvenofantastični filmovi? Top-deset svih vremena?

– Deset je dobar broj. Rekao bih Cronenbergov "eXistenZ", "Blade Runner" Ridleyja Scotta (verzija iz 2007.), "12 majmuna" Terryja Gilliama, "Metropolis" Fritza Langa, "Duh u oklopu" Mamoruoa Oshiija, nažalost podcijenjena "Nirvana" Gabrielea Salvatoresa, "Stalker" Andreja Tarkovskog i serija "Devs" Alexa Garlanda, koja je u osnovi dugačak film i ne slijedi serijsku logiku (trebali bismo to gledati u kinima). Plus, zato što je temelj za toliko toga na filmu roman "Newromancer" Wiliama Gibsona i manga "Akira" Katsuhira Otome. K vragu, deset nije dovoljno – što je s Kubrickovom "Odisejom"? Također, "omiljeni za sva vremena"... Što je "za sva vremena" u perspektivi futurističkih vizija? Tko zna koje će još filmove budućnost donijeti u kina?

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
28. travanj 2024 19:44