StoryEditor
Film & TVTko je prvi?

Kuštre: Jurkas plagira moju ideju o ljudima diljem svijeta u izolaciji Jurkas: Radim Virus Free Zone od siječnja, za Kuštreta nikad čuo!

Piše Jakov Kosanović
8. travnja 2020. - 14:30
Kuštre pod maskom

Vrijeme će pokazati da su splitski umjetnici predosjetili i najavili u svojim radovima ono što će se kasnije zbiti, a neke ljude čak i ubiti (kao npr. koronavirus).

Svjedočim tomu iz prvog lica jednine: 26. veljače sam snimio kratki video "Split Carneval Night" u kojemu sam (naročito u zadnjem kadru), predosjetio i predvidio budući razvoj događaja ne samo kod nas nego i u svijetu. Video sam već 3. ožujka stavio na Youtube i evo njegova linka https://www.youtube.com/watch?v=SC550bxg5P4 da se svi mogu u to uvjeriti, kaže za Slobodnu splitski umjetnik Ante Kuštre o svom novom filmskom projektu.

- Taj moj video je bio početak snimanja dugometražnoga dokumentarca "Lju bav u doba koronavirusa“, po mome scenariju i režiji. Od konca veljače pa nadalje, do dana današnjeg, ja sam na svome FB profilu, na dnevnoj bazi, stavljao tekstove, fotografije i montirane isječke iz filma (npr. Korona monolog 1 i 2, Korona trijalog, Monolog pod maskom).

image
Lju bav u doba korone

U njima sam iznosio postupni razvoj projekta, u kojega su se na moj poziv ubrzo uključili Siniša Labrović iz Berlina, Dijana Mešin iz New Yorka, Lordan Zafranović iz Praga, Sania Vukušić iz Bergama, Xavier Lowentha VI iz Bruxellesa itd. Ti su filmski pritoci tako činili narativnu rijeku, koja je zažuborila na izvoru u Splitu, sve dubljom i širom.

Ovo je svjetska priča jer je i pandemija svjetska tema. U njenoj jezgri je Ljubav, jer "bez nje ne bi ni svita bilo". Zato se u centru filma i nalazi Split Love Corona Story, o jednom, zbog korone, razdvojenom ljubavnom paru. Ona je u Splitu, a on u centru EU. Srećom, oboje su umjetnici pa su na tu razdvojenost i opasnost reagirali kreativno, što njihove priloge čini posebno ekspresivnim audio-vizualnim sekvencama.

Sjeverni centar moći

S time u vezi, kažeš da si pokraden od Anđela Jurkasa, budući da je nedavno najavio kako priprema film "Virus Free Zone"...

- Anđelo Jurkas u svome intervjuu "Telegramu", od 31. ožujka, u kojemu najavljuje snimanje svoga dokumentarca "Virus Free Zone", kaže da će u njemu umrežiti ljude u izolaciji, prikazati njihove samoće, nade i strepnje.

Govori, dakle, u zagrebačkom futuru, mjesec dana nakon što je to već splitski perfekt. No, on zato ima jednu komparativnu prednost u odnosu na mene; bliži je oltaru tj. kasi HAVC-a pa bolje čuje njegovu misu te će prije i više milodara dobiti od njega!

O tomu se zapravo i radi: kako doći do što više novaca preko reda i preko veze. Što nije ništa novo u nas; korupcije je u Kroaciji iznad kreacije! No, činjenice stoje čvrsto i provjerljive su u medijima koji se ne daju frizirati: na Facebooku, u Gmailu, na Youtubeu.

Moj slučaj nije unikatan, čak ni meni samome: nakon što sam dobio financijski poticaj za razvoj scenarija dokumentarca "Građanin Kerum", poslije nisam dobio ni lipe da film do kraja snimim i montiram. Iako su taj moj scenarij mnogi, pa i iz filmske struke, dočekali komplimentima u rasponu od "bravo" do "genijalno".

image
Ante Kuštre pod crnom maskom
Osobni arhiv

Sjeverni centar moći kod nas ima posljednju, financijsku riječ, a oštricu njegovih odluka najintenzivnije osjećaju južni autori. Neki radi toga postanu apatični i tužni ali ja nisam takvog senzibiliteta ni konstitucije pa nastavljam, kao artnik, baviti se artom.

Međutim, kako je Jurkas mogao saznati za tvoju ideju? Nije li jednostavno mogao imati istu ili sličnu ideju, odnosno, je li tvoja zaštićena?

Što se tiče zaštite autorskih prava u širem rasponu, od neke ideje, slogana, dizajna, naslova filma ili izložbe itd., stvari stoje ovako: one su zaštićene javnim objavljivanjem u medijima ili kod Zavoda za zaštitu intelektualnoga vlasništva.

Primjerice, postavite li svoju samostalnu izložbu pod naslovom "Split happens" i tiskate majice s tim sloganom te ih još prezentirate na toj izložbi, a "Slobodna" objavi članak s fotografijom o tomu, onda je vaše intelektualno vlasništvo time već zaštićeno.

Svatko drugi koji vašu stvar ide učiniti svojom, na bazi copy paste taktike, time se pokazuje kao plagijator, a u slučaju komercijalizacije i kao lopov. Po važećim zakonima RH i EU.

Trčim korona-maraton

Natječaj HAVC-a za razvoj scenarija, poticanje proizvodnje filmova i njihovu postprodukciju završio je upravo, 7. travnja. Prvo sam mislio sudjelovati na njemu s udrugom RADDAR kao producentom, ali to nije bilo moguće jer ona nije imala jedan dokument (od Fine) kao nužan dio dokumentacije.

Onda mi je Lordan Zafranović dao dobar savjet; da se javim Kino klubu Split kao producentu. To sam odmah i učinio, naišao na dobar prijam kod njih, dobio Ivana Perića kao izvršnog producenta i s njim, brzo i profesionalno razmijenio potrebnu korespondenciju (sinopis, treatment, scenarij, redateljsku koncepciju) te na koncu dobio odgovor koji, sažeto, kaže da se svi odlučujući iz Kino kluba slažu da je ideja veoma zanimnljiva i originalna, ali da scenarij nije u dovoljnoj mjeri razrađen, pa mi preporučuju da se natječem kod HAVC-a za razradu scenarija.

image
Kuštre: Corona Rules The World

OK, rekao sam sebi, razradit ću ga sljedećeg dana, što sam i uradio u subotu, poslao ga opet Ivanu, da bih navečer od njega dobio isti savjet i odgovor, uz dodatak koji ide otprilike ovako: "Kako su dva projekta na istu temu u natječaju, a drugi je Jurkasov, onda je 99% sigurno da će on dobiti novce za produkciju filma a ne vi, te je bolje ići na razvoj scenarija". Uz to mi je priložio i link na Jurkasov intervju "Telegramu", od 31. ožujka.

Jurkas tamo kazuje da će njegov film pokazati "kako Hrvatska povezuje svijet" i da će "imati premijeru na nekom svjetskom filmskom festivalu". To je iskaz čovjeka koji zna što će se u budućnosti dogoditi, a što je moguće iz dva razloga: ili mu je to rekao sam Bog ili su mu to rekli oni s kojima se dogovorio da će budućnost njegova filma sigurno takva biti! Znači, on već zna buduće rezultate ovoga natječaja HAVC-a, a ja ne znam ni kako će se moj film završiti, budući da ne mogu znati kako će se ova pandemija završiti.

A.J. je jedan od više mojih FB prijatelja, tako da je od početka mogao upratiti sve moje objave o filmu "Lju bav u doba koronavirusa". Neki od ljudi s kojima sam kontaktirao u vezi projekta i njegovi su FB prijatelji ili prijatelji ili kolege, tako da je mogući izvor dubljih informacija o tomu i amo i tamo. Ali ne bavim se ja time, nemam vremena, pune su mi ruke posla i trčim ovaj korona-maraton s preprekama do kraja, dokle imam duha i daha.

Ne postoji li mogućnost za dva slična filma? Tim prije što je u uvjetima "ograničene kinematografije" i za očekivati nešto slično? Naime, moglo bi biti još puno sličnih stvari, možda tematski užih od ovoga što si zadajete ti i Jurkas?

- Naravno da je sada plima filmskih i ostalih radova na temu izolacije, samoće, straha itd., u rasponu od radova studenata UMAS-a do etabliranih filmskih autora u svijetu, od kratkih uradaka do dugih priča i filmova. Pa Pornhub je prvi u toj industriji proizveo podžanr: korona pornić, s maskama! To je sada jedna globalna, masovna trka u tom pravcu.

I nitko normalne pameti ne može ni zamisliti da bi to bilo nečije eksluzivno pravo snimanja na tu temu, a kamoli pomisliti provesti to u djelo. Ne radi se uopće o tomu! Nego o ovomu: ako već govorimo u metafori trke, onda se mora znati tko je prvi startao u nižoj i u kojoj disciplini (kratki ili dugi metar, dokumentarac ili igrani film).

To nije teško saznati u tako maloj zemlji poput Lijepe naše. I drugo: tko će prvi stići na cilj! Po koruptivnim hrvatskim kriterijima, za koje postoji osnovana sumnja u ovom konretnom slučaju, to će biti filmski kaskaš Jurkas jer će dobiti nekoliko stotina tisuća kuna da snimi svoj "Virus Free Zone" i njime zarazi filmske festivale u svijetu.

Predlažem mu radni naslov "Ethic Free Zone". A ovaj splitski autor neće dobiti ništa, ili tek jednu kost za razvoj scenarija, kojega je nemoguće do kraja razviti, budući da mu pandemija diktira razvoj i sam kraj, Happy End ili Just End, to ćemo tek vidjeti. I to je ta podzemna priča, ispod ove vidljive, filmske i medijske, na koju javnosti valja skrenuti pažnju.

Jurkas: Prvi put čujem za Kuštreta, radim film od siječnja

Nema frke. Sorry. Znači, ispričavam se na svojoj nekulturnosti. Prvo jer tek sad prvi put čujem za ime dotičnog Antu Kuštreta, tako da teško možeš pokrast nekoga za koga ne znaš da postoji. Mea culpa i neukost.

Drugo, "Virus Free Zone" je idejno i po zapisima nastao cca krajem siječnja tekuće godine kad se situacija s virusom počela rasplamsavati van Wuhana, provjerljivo po dokumentima iz kompjutera i datiranjima razvoja ideje, samo što je javnosti plasirano tek kad smo za projekt počeli dobivati feedback iz svijeta.

Treće, motivski rad na dokumentarcu "Virus Free Zone" je sličan konceptu dokumentarca Bailliea Walsha "Springsteen and I" iz 2013. što je navedeno kao uzor.

Četvrto, imam puno previše svojih ideja i puno premalo vremena da bi se ikad stigao zamarati tuđima, a osobito po društvenim mrežama.

I peto, uz dužno nepoštovanje likovima poput dotičnog, za komplekse, paranoje, "umjetničke fiksacije" i prezentiranja bulažnjenja sam potpuno kriva adresa, ali ako treba nabavit pravu - rado pomognem"...

Kuštre: Početak izolacije u meni je pokrenuo erupciju kreacije

- Početak izolacije u meni je pokrenuo erupciju tekstualne i vizualne kreacije! U tri smjene: jutarnju (podrhtavanje tla), popodnevnu (izlijevanje lave) i večernju (vulkanska erupcija). Tako mi je, prije 2-3 tjedna, sinulo da je ovo vrijeme socijalne distance, izoliranosti i samoće i vrijeme za novu, pravu i dublju komunikaciju.

To jest - za Email Art! Facebook je masovan ali površan, a Twitter i Instagram su još površniji pa prema tomu - Art u doba koronavirusa može ići samo emailom, koji je osobniji pa onda i dublji. A o dubini se u umjetnosti radi jer samo nama dubina može pomoći da se utopimo u plićacima komunikacije današnjega umreženoga i površnoga svijeta.

Sjetimo se, 80-ih godina je u svijetu bio popularan umjetnički pokret Mail art. U prostoru bivše države najviše ga je promovirao Andrej Tišma, umjetnik iz Novog sada. Na međunarodnoj izložbi Mail arta, koju je on organizirao, sudjelovao sam i ja, s razglednicom Zelenoga Peristila.


U kojoj je fazi projekt i kako izgleda organizacijski, tko je sve uključen?


- Nakon što mi se tih par žica spojilo u glavi, u njoj je zasjala svjetlost i ja sam njene zrake proslijedio kustosima Sonji Švec Španjol u Zagrebu, Branku Cerovcu u Rijeci i Božidaru Kesiću u Split, a oni su kliknuli i složili se da budu žiri međunarodnoga natječaja Email arta.

Nekolicinu autora će izlagati na poziv (npr. Andrej Tišma i splitski art-kolektiv iz 80-ih "Plovipatka"; kao i par umjetnika iz inostranstva, a ostale će selektirati žiri. Predviđamo i tri novčane nagrade: prvu - 300 eura, drugu - 200 eura i treću - 100 eura. Nadamo se, naime, da će odgovarajuće insitucije Grada, županije i države financijski podržati realizaciju ovoga projekta.

Koja je ciljna crta projekta i kako bi izgledala u svojem fizičkom obliku?

- Planiramo postaviti izložbu izabranih radova u MKC-u u Splitu, a opcija je online exhibition (možda čak jedno i drugo). Organizator projekta je Udruga za širenje područja kluture i umjetnosti RADDAR iz Splita, a ovdje se upravo o tomu i radi: o širenju umjetnosti i kulture u doba koronavirusa.

To doba, naime, upravo ide na smanjivanje i sužavanje kulture i umjetnosti, između ostaloga. Natječaj će izaći za par dana na Culturenet.hr a onda i na drugim sličnim platformama, od Kulturkpunkta nadalje. Rok za prijavu radova je, aproksimativno rečeno, dok pandemija ne završi!

Stoga je logično zaključiti da će se Splitu, Hrvatskoj i svijetu Email-art predstaviti početkom iduće godine, ako se koronavirus smiluje i prestane se širiti. On je, valja reći, donio puno zla, ali još više dobra ljudima (uvijek je to tako) i tu činjenicu ne treba zaboraviti.

Očigledno se radi ne samo o preoblikovanju svijeta, koji više neće biti isti, nego i o dubokim, unutarnjim promjenama samoga čovjeka i čovječanstva. Umjetnici su pak ti koji su uvijek korak-dva-tri ispred vremena i zbivanja u njemu (govorim o pravim umjetnicim, a ne o lažnjacima), a splitski umjetnici ponekad naročito ispred! Iako toga katkad nisu svjesni.

#ANTE KUŠTRE#ANĐELO JURKAS#LJU BAV U DOBA KORONAVIRUSA#VIRUS FREE ZONE

Izdvojeno

03. lipanj 2020 08:46