stdClass Object ( [id] => 602467 [title] => Damir Karakaš: U 20 godina ni jedna me knjižnica u Lici nikad nije pozvala. Neka zovu admirala Lošu; Mene ne može u književnosti ništa zaustaviti, pa ni ta 'lička fetva' [alias] => damir-karakas-u-20-godina-ni-jedna-me-knjiznica-u-lici-nikad-nije-pozvala-neka-zovu-admirala-losu-mene-ne-moze-u-knjizevnosti-nista-zaustaviti-pa-ni-ta-licka-fetva [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Damir Karakaš će u srijedu, u 19 sati, na Mediteranskom festivalu knjige na Gripama predstaviti novu knjigu "Proslava", kao glavna zvijezda.

Već odavno svaka je Karakaševa knjiga događaj po sebi jer je riječ o čitanom, prevođenom, nagrađivanom i zanimljivom piscu.

No "Proslava" je posebna i po tome što je vrlo brzo nakon objave izazvala i burne reakcije iz Like, gdje su neki trećim okom "pročitali" knjigu i piscu uputili prijetnje, zbog kojih je Karakaš odgodio put kući za Uskrs.


Damir Karakaš sličan je nesporazum s Likom imao i u povodu zbirke priča, odnosno filma "Kino Lika". Moglo se ovih dana pročitati i da pisac koji nema nesporazum sa svojom sredinom i nije pisac.

Pokazalo se i da najoštriji napadači nemaju vremena ni volje čitati, kao i to da čitanje razlikuje ljude od, recimo, medvjeda. Pokazalo se i to da ni sve bukve ne misle isto.

Pokazalo se, srećom, i to da se pisci poput Karakaša ne namjeravaju povući. I da o svemu žele javno govoriti.


U kraćem vremenu nego što je stiglo platno iz Švicarske za korice knjige, "Proslava" je postala knjiga o kojoj se u Lici govori više nego o županijskim izborima. Mnogim današnjim hrvatskim piscima i nakladnicima bio bi drag takav publicitet, tebi, čini se, baš i nije?


– Kad sam prije dvadesetak godina počeo pisati svoju prvu knjigu, u splitskom Getu, gdje sam živio u jednoj maloj podstanarskoj sobici, bio sam na neki način spreman na sve ovo što će se događati, jer proza, ako je prava, ne smije imati milosti ni prema kome, ponajmanje prema meni.

Nakon izlaska romana "Proslava" pritisak je doista nenormalan, ugasio sam na neko vrijeme i Fejs. Ali mene ne može u književnosti, jer to je moja religija, ništa na ovome svijetu zaustaviti, pa ni ta, nazovimo je, lička fetva.

Bez rupa nema ni sira

Prošao si različitost odrastanja u Lici, rockabilly izloženost u Zagrebu, rad u crnoj kronici, borbu za crtački i svirački prostor u Francuskoj i ne činiš se baš kao osoba koju je lako zastrašiti. Ali ipak si zbog "Proslave" otkazao proslavu Uskrsa u Lici?


– Rekoh, ne bojim se, pa prošao sam rat, borio sam se tamo po Lici na prvoj crti, uvijek na prvim čukama kao dragovoljac, jer mi je selo bilo na prvoj liniji.

Ali nisam htio dolijevati ulje na vatru, zavladalo je ludilo, atmosfera linča, neki me tretiraju kao da sam ubio čovjeka.

Žalosno je da nekoga u Hrvatskoj jedan roman može toliko iznervirati, dakle fikcija, a za političarima, koji ih u stvarnosti godinama lažu i kradu, hodaju kao omađijani, plješću im, prave od njih male bogove.


Govoreći o lokalnoj politici, nedavno je brinjski načelnik iz HSS-a tako udvornički govorio Plenkoviću i HDZ-ovcima tvojim leksikom. Kako gledaš na tu jezičnu travestiju?


– Ja sve njih pokušavam razumjeti, ući u te njihove labirinte svijesti, pokušati shvatiti što je to što ih goni da misle to što misle. No, odrastao sam s tim ljudima, i bez obzira na sve, volim ih na neki način.

Kao što pisac mora imati razumijevanja za svoje likove, mora ga imati i za neke ljude u životu. Radije kažem, oprosti im, Bože, jer ne znaju što čine.


Paradoksalno, "Proslava" je tvoja možda najličkija, a ujedno po vremenu i likovima najneličkija knjiga. Detalji su od presudne važnosti, a budući da su iz davnine, sigurno ih nije bilo lako prizvati?


– Pokušao sam na sto i dvadeset stranica opisati tri generacije i dva rata, tako da je i jezik morao biti takav da svaka riječ bude na svome mjestu, da odjekne na svoj način.

Puno sam se bavio ovim romanom, počeo sam ga prije sedam godina, još prije "Sjećanja šume", pa sam intenzivno radio na njemu zadnje tri, četiri godine.

Kompozicijski sam izabrao način kao kad uzmeš iz planine četiri kamena, pa preko tog kamenja opisuješ tu planinu, ostavljajući prazne plahte da bi se čitatelji mogli sami upisivati.

Osim toga, ako nemaš rupe u siru, ne možeš predočiti niti taj sir.


Kao da se namjerno igraš sa žanrovskim određenjem, četiri priče mogu se shvatiti kao roman, ali i kao "samo" priče. Kako bi ih ti odredio?


– Nikad se ne opterećujem time je li mi na kraju tekst priča, roman, sonet, neka ga svatko percipira kako želi, i svatko na to ima pravo.

No, ako me već pitaš da se izjasnim, reći ću da je za mene "Proslava" roman. Ali bilo bi možda bolje da sam ponovio ono što je rekao frajer iz Zizi Topa kad su ga pitali sviraju li oni rock and roll ili blues. On je mirno rekao: "Da."

Volim riskirati

U knjizi imaš i rijedak lik ustaše koji nije okrvavio ruke, ali se skriva i nije idealiziran. Srećom, zaobilaze te optužbe za revizionizam?


– Volim riskirati, po pitanju teme, jezika, kompozicije, tako sam i u ovom romanu počeo iz jedne vrlo riskantne točke, iz glave lika koji je pripadao đavoljoj vojsci.

Svaki čovjek ima u sebi zlo, a preispitujući zlo u sebi, preispitivao sam i zlo u tim likovima.

Nema čistih, savršenih bića. Ali, da bismo sudili nekom čovjeku, kako kaže Montaigne, treba dugo i ljubopitljivo slijediti njegov trag.


Počinješ li pisati po pripremljenom konceptu ili te priča vodi?


– Uvijek kažem da ne pišem, nego radim, a to zahtijeva puno kopanja po građi, čitanja, pisanja i brisanja, jer koš je definitivno najbolji piščev prijatelj.

Ponekad napišem pet redaka, odrežem škarama, zalijepim to na zid, onda to stoji danima, sve dok ne sazrije.

Sto stranica cijedim godinama, ali sad da previše ne mistificiram, ja prije svega krvavo radim, nema bez rada i muke ništa.

Nije bezveze rekao Puškin, talent je prije svega rad. A sav taj rad na tekstu potreban mi je da bih stvorio fikciju koja neće biti laž.


Koliko ti treba da izađeš iz knjige i kreneš u novu?


– Sad sam u onoj najgoroj fazi kada moram biti prisutan u medijima, prije sam to volio, ali sada ne.

Dok dajem brojne intervjue, osjećam kao da sam sâm sebi već dosadan. Jako sam iscrpljen, a po pitanju proze ništa ne radim, samo šetam po šumi kad mogu, slušam glazbu, provodim vrijeme sa svoje troje djece.

Uskoro ću možda početi rad na svojem novom romanu, neću još puno knjiga napisati, jer za mene imaju smisla samo one knjige koje još nisu napisane.


Nakon nekoliko knjiga objavljenih kod Sandorfa, sad si kod OceanMore, koji je objavio nekoliko budućih nobelovaca. Nadaš li se i ti Nobelu?


– Lijepo je bilo desetak godina kod Sandorfa, ali došlo je vrijeme za neke promjene. Što se tiče Nobelove nagrade, možda bih mogao pitati gradonačelnika Brinja da me kandidira.

Ja ću onda na dan dodjele, s telefonom kojem je iščupana žica iz zida, strpljivo u društvu onih medvjeda kod Macole čekati poziv iz svijeta.

Pišem i po ruci

Nastupaš i na inozemnim sajmovima i festivalima. Pomaže li to da se zauzme značajnije mjesto na tamošnjim tržištima?


– Sad sam nastupao u Lisabonu, Parizu, Berlinu, Podgorici… Za pisca je to značajno, a nije bezveze ni financijska strana, petnaest minuta nastupa u kultnom kinu "Babylon" u Berlinu je petsto eura.

Kad nastupaš u Njemačkoj, gledatelji plate ulaznicu i tako te slušaju, ni jedan mobitel ne zazvoni.

Možda i zbog toga što kod njih, za razliku od Hrvatske, ne može svatko biti pisac.

Moram spomenuti da, iako me stalno zovu na domaća i strana gostovanja, ja ne mogu svuda stići, no u dvadeset godina ni jedna me knjižnica u Lici nikad nije pozvala. Ne bih više ni išao, neka zovu admirala Lošu.


Većina pisaca piše na laptopima i kompjutorima, neki pišu u bilježnice, ali ti si jedini, koliko se mogu sjetiti, koji je roman napisao na pisaćoj mašini. Taj tvrdi udar osjeti se u knjizi. Misliš li nastaviti s tom praksom?


– Pišem ja i na laptopu, kompjutoru, papiru, po ruci ako taj tren nemam papira, a treba nešto važno zabilježiti.

Za "Proslavu" mi je bila potrebna pisaća mašina, jer sam ovaj roman zamislio kao one romane kada se sto stranica klesalo na mašinu godinama.

Bio sam mjesec dana na stipendiji u samostanu u Cresu, tukao po mašini, to je i fizički rad, prije su žene u Jugoslaviji koje su pisale na pisaćoj mašini tretirane kao da fizički rade, bole ruke, ramena.

Mislim da je i fratrima bilo drago kad sam otišao, kad je opet zavladala samostanska tišina. A za novi roman neću koristiti mašinu.


S "Proslavom" se pokazalo da ti je jako važan vizualni identitet knjige. Kako nakladnici gledaju na to miješanje u njihov dio posla?


Lana Cavar radila je dizajn, to mi je uvijek bilo jako važno. A nakladnici, kako tko, zato i ne radim sa svakim, jer mi knjige nisu samo roba koju treba prodati.

Gordana Farkaš Sfeci, vlasnica kuće OceanMore, jako me dobro razumije, zbog toga sam joj i dao roman "Proslavu". Nadam se da će se naša suradnja nastaviti.

Split nije Lika

Na Mediteranskom festivalu u Splitu glavni si gost. Za razliku od Like, sa Splitom nisi imao nesporazuma?

– Imam ja tih nesporazuma u književnosti za izvoz.

Eto, moj roman "Sjajno mjesto za nesreću", čija se radnja događa u Parizu, objavljen je u Berlinu, Pragu, Rimu, Beogradu, Skoplju, ali u Parizu nije.

Rekla je jedna tamošnja izdavačica – ne može Hrvat tako pisati o Parizu.

Što se tiče Splita, dosad nisam imao takvih nesporazuma, ali još nije kasno.

No, ne vjerujem ni da bih ga imao, Split je specifičan, tu se ljudi znaju dobro zajebavati.

Inače, drag mi je Split, uvijek kada putujem za Split, kao da se vraćam kući.

Program u srijedu

Treći Mediteranski festival knjige bit će svečano otvoren u srijedu u 12 sati. Sto najvećih nakladnika čitateljima će do nedjelje ponuditi deset tisuća naslova, a publici će se predstaviti deseci velikih pisaca.

Sat poslije je okrugli stol o školskim knjižnicama na kojem će sudjelovati pomoćnik u Ministarstvu obrazovanja Momir Karin, dr. sc. Nansi Ivanišević i predsjednica Hrvatske udruge školskih knjižničara Vanja Jurilj.


Popodnevni program u srijedu počinje u 17 sati spomenom na Jakšu Fiamenga, o kojem će govoriti Joško Božanić, Siniša Vuković i Ingrid Poljanić.

Sat poslije zbirku "Zemlja Zemlja" mladog i prevođenog pjesnika Marka Pogačara pred zemljacima će, uz autora, predstaviti Kruno Lokotar.

Tijekom dana održavaju se programi i radionice za djecu i mlade: Tete pričalice čitaju priče, Radionica izrade sova za male čarobnjake, Stripomanija, Robotika, Kreativni storytelling i Kreativna igraonica.

Stripomanija je popunjena, a za ostale ima mjesta. Potpune informacije su na stranici festivala.

Kako šećer dolazi na kraju, u "Cukarinu" u 21 sat je Petominutljetka Marija Glavaša, program čitanja svoje ili tuđe proze i poezije, pravo mjesto za lovce na talente.

 

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => u srijedu na gripama [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2019-05-07 15:52:56 [created_by] => 3211 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2019-05-08 10:02:15 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2019-05-08 08:00:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 3548 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"is_import_from_dnn":true,"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/Archive\/Images\/2019\/05\/08\/Kultura\/11041761.jpg","\/Archive\/Images\/2019\/05\/08\/Kultura\/11041760.jpg","\/Archive\/Images\/2019\/05\/08\/Kultura\/11041762.jpg","\/Archive\/Images\/2019\/05\/08\/Kultura\/11041769.jpg","\/Archive\/Images\/2019\/05\/08\/Kultura\/11041770.jpg","\/Archive\/Images\/2019\/05\/08\/Kultura\/11041771.jpg","\/Archive\/Images\/2019\/05\/08\/Kultura\/11045828.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["","","","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["","","","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1300"},{"size0":"1920x1278"},{"size0":"1920x1280"},{"size0":"1920x1280"},{"size0":"1920x1280"},{"size0":"1854x2575"},{"size0":"770x384"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7755708 Threads: 4 Questions: 1564334710 Slow queries: 4771868 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 111595593 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 33 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front03 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/damir-karakas-u-20-godina-ni-jedna-me-knjiznica-u-lici-nikad-nije-pozvala-neka-zovu-admirala-losu-mene-ne-moze-u-knjizevnosti-nista-zaustaviti-pa-ni-ta-licka-fetva-602467 [printLink] => /kultura/damir-karakas-u-20-godina-ni-jedna-me-knjiznica-u-lici-nikad-nije-pozvala-neka-zovu-admirala-losu-mene-ne-moze-u-knjizevnosti-nista-zaustaviti-pa-ni-ta-licka-fetva-602467?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => u srijedu na gripama [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Damir Karakaš: U 20 godina ni jedna me knjižnica u Lici nikad nije pozvala. Neka zovu admirala Lošu; Mene ne može u književnosti ništa zaustaviti, pa ni ta 'lička fetva' [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3211 [name] => Siniša Kekez [username] => sini-a-kekez [email] => sini-a-kekez@sd.hr [password] => $2y$10$qwcQVvMXvRnnaftU1Sbp8uBJx74ORfe13h3GXKmaTOCIKV5PaudWu [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/sinisa-kekez-3211 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1729 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 1 [plugins] => ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/1cffa202e39e204293b1646975a5b9da?s=100&default=https%3A%2F%2Ff03.slobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2019/05/08/Kultura/11041761.jpg [galleryCount] => 7 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2019/05/08/Kultura/11041761.jpg [title] => ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2019/05/08/Kultura/11041760.jpg [title] => ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2019/05/08/Kultura/11041762.jpg [title] => ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2019/05/08/Kultura/11041769.jpg [title] => ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2019/05/08/Kultura/11041770.jpg [title] => ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2019/05/08/Kultura/11041771.jpg [title] => ) [6] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2019/05/08/Kultura/11045828.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [videoType] => allvideos [text] => {OCMSplitter}

Damir Karakaš će u srijedu, u 19 sati, na Mediteranskom festivalu knjige na Gripama predstaviti novu knjigu "Proslava", kao glavna zvijezda.

Već odavno svaka je Karakaševa knjiga događaj po sebi jer je riječ o čitanom, prevođenom, nagrađivanom i zanimljivom piscu.

No "Proslava" je posebna i po tome što je vrlo brzo nakon objave izazvala i burne reakcije iz Like, gdje su neki trećim okom "pročitali" knjigu i piscu uputili prijetnje, zbog kojih je Karakaš odgodio put kući za Uskrs.


Damir Karakaš sličan je nesporazum s Likom imao i u povodu zbirke priča, odnosno filma "Kino Lika". Moglo se ovih dana pročitati i da pisac koji nema nesporazum sa svojom sredinom i nije pisac.

Pokazalo se i da najoštriji napadači nemaju vremena ni volje čitati, kao i to da čitanje razlikuje ljude od, recimo, medvjeda. Pokazalo se i to da ni sve bukve ne misle isto.

Pokazalo se, srećom, i to da se pisci poput Karakaša ne namjeravaju povući. I da o svemu žele javno govoriti.


U kraćem vremenu nego što je stiglo platno iz Švicarske za korice knjige, "Proslava" je postala knjiga o kojoj se u Lici govori više nego o županijskim izborima. Mnogim današnjim hrvatskim piscima i nakladnicima bio bi drag takav publicitet, tebi, čini se, baš i nije?


– Kad sam prije dvadesetak godina počeo pisati svoju prvu knjigu, u splitskom Getu, gdje sam živio u jednoj maloj podstanarskoj sobici, bio sam na neki način spreman na sve ovo što će se događati, jer proza, ako je prava, ne smije imati milosti ni prema kome, ponajmanje prema meni.

Nakon izlaska romana "Proslava" pritisak je doista nenormalan, ugasio sam na neko vrijeme i Fejs. Ali mene ne može u književnosti, jer to je moja religija, ništa na ovome svijetu zaustaviti, pa ni ta, nazovimo je, lička fetva.

Bez rupa nema ni sira

Prošao si različitost odrastanja u Lici, rockabilly izloženost u Zagrebu, rad u crnoj kronici, borbu za crtački i svirački prostor u Francuskoj i ne činiš se baš kao osoba koju je lako zastrašiti. Ali ipak si zbog "Proslave" otkazao proslavu Uskrsa u Lici?


– Rekoh, ne bojim se, pa prošao sam rat, borio sam se tamo po Lici na prvoj crti, uvijek na prvim čukama kao dragovoljac, jer mi je selo bilo na prvoj liniji.

Ali nisam htio dolijevati ulje na vatru, zavladalo je ludilo, atmosfera linča, neki me tretiraju kao da sam ubio čovjeka.

Žalosno je da nekoga u Hrvatskoj jedan roman može toliko iznervirati, dakle fikcija, a za političarima, koji ih u stvarnosti godinama lažu i kradu, hodaju kao omađijani, plješću im, prave od njih male bogove.


Govoreći o lokalnoj politici, nedavno je brinjski načelnik iz HSS-a tako udvornički govorio Plenkoviću i HDZ-ovcima tvojim leksikom. Kako gledaš na tu jezičnu travestiju?


– Ja sve njih pokušavam razumjeti, ući u te njihove labirinte svijesti, pokušati shvatiti što je to što ih goni da misle to što misle. No, odrastao sam s tim ljudima, i bez obzira na sve, volim ih na neki način.

Kao što pisac mora imati razumijevanja za svoje likove, mora ga imati i za neke ljude u životu. Radije kažem, oprosti im, Bože, jer ne znaju što čine.


Paradoksalno, "Proslava" je tvoja možda najličkija, a ujedno po vremenu i likovima najneličkija knjiga. Detalji su od presudne važnosti, a budući da su iz davnine, sigurno ih nije bilo lako prizvati?


– Pokušao sam na sto i dvadeset stranica opisati tri generacije i dva rata, tako da je i jezik morao biti takav da svaka riječ bude na svome mjestu, da odjekne na svoj način.

Puno sam se bavio ovim romanom, počeo sam ga prije sedam godina, još prije "Sjećanja šume", pa sam intenzivno radio na njemu zadnje tri, četiri godine.

Kompozicijski sam izabrao način kao kad uzmeš iz planine četiri kamena, pa preko tog kamenja opisuješ tu planinu, ostavljajući prazne plahte da bi se čitatelji mogli sami upisivati.

Osim toga, ako nemaš rupe u siru, ne možeš predočiti niti taj sir.


Kao da se namjerno igraš sa žanrovskim određenjem, četiri priče mogu se shvatiti kao roman, ali i kao "samo" priče. Kako bi ih ti odredio?


– Nikad se ne opterećujem time je li mi na kraju tekst priča, roman, sonet, neka ga svatko percipira kako želi, i svatko na to ima pravo.

No, ako me već pitaš da se izjasnim, reći ću da je za mene "Proslava" roman. Ali bilo bi možda bolje da sam ponovio ono što je rekao frajer iz Zizi Topa kad su ga pitali sviraju li oni rock and roll ili blues. On je mirno rekao: "Da."

Volim riskirati

U knjizi imaš i rijedak lik ustaše koji nije okrvavio ruke, ali se skriva i nije idealiziran. Srećom, zaobilaze te optužbe za revizionizam?


– Volim riskirati, po pitanju teme, jezika, kompozicije, tako sam i u ovom romanu počeo iz jedne vrlo riskantne točke, iz glave lika koji je pripadao đavoljoj vojsci.

Svaki čovjek ima u sebi zlo, a preispitujući zlo u sebi, preispitivao sam i zlo u tim likovima.

Nema čistih, savršenih bića. Ali, da bismo sudili nekom čovjeku, kako kaže Montaigne, treba dugo i ljubopitljivo slijediti njegov trag.


Počinješ li pisati po pripremljenom konceptu ili te priča vodi?


– Uvijek kažem da ne pišem, nego radim, a to zahtijeva puno kopanja po građi, čitanja, pisanja i brisanja, jer koš je definitivno najbolji piščev prijatelj.

Ponekad napišem pet redaka, odrežem škarama, zalijepim to na zid, onda to stoji danima, sve dok ne sazrije.

Sto stranica cijedim godinama, ali sad da previše ne mistificiram, ja prije svega krvavo radim, nema bez rada i muke ništa.

Nije bezveze rekao Puškin, talent je prije svega rad. A sav taj rad na tekstu potreban mi je da bih stvorio fikciju koja neće biti laž.


Koliko ti treba da izađeš iz knjige i kreneš u novu?


– Sad sam u onoj najgoroj fazi kada moram biti prisutan u medijima, prije sam to volio, ali sada ne.

Dok dajem brojne intervjue, osjećam kao da sam sâm sebi već dosadan. Jako sam iscrpljen, a po pitanju proze ništa ne radim, samo šetam po šumi kad mogu, slušam glazbu, provodim vrijeme sa svoje troje djece.

Uskoro ću možda početi rad na svojem novom romanu, neću još puno knjiga napisati, jer za mene imaju smisla samo one knjige koje još nisu napisane.


Nakon nekoliko knjiga objavljenih kod Sandorfa, sad si kod OceanMore, koji je objavio nekoliko budućih nobelovaca. Nadaš li se i ti Nobelu?


– Lijepo je bilo desetak godina kod Sandorfa, ali došlo je vrijeme za neke promjene. Što se tiče Nobelove nagrade, možda bih mogao pitati gradonačelnika Brinja da me kandidira.

Ja ću onda na dan dodjele, s telefonom kojem je iščupana žica iz zida, strpljivo u društvu onih medvjeda kod Macole čekati poziv iz svijeta.

Pišem i po ruci

Nastupaš i na inozemnim sajmovima i festivalima. Pomaže li to da se zauzme značajnije mjesto na tamošnjim tržištima?


– Sad sam nastupao u Lisabonu, Parizu, Berlinu, Podgorici… Za pisca je to značajno, a nije bezveze ni financijska strana, petnaest minuta nastupa u kultnom kinu "Babylon" u Berlinu je petsto eura.

Kad nastupaš u Njemačkoj, gledatelji plate ulaznicu i tako te slušaju, ni jedan mobitel ne zazvoni.

Možda i zbog toga što kod njih, za razliku od Hrvatske, ne može svatko biti pisac.

Moram spomenuti da, iako me stalno zovu na domaća i strana gostovanja, ja ne mogu svuda stići, no u dvadeset godina ni jedna me knjižnica u Lici nikad nije pozvala. Ne bih više ni išao, neka zovu admirala Lošu.


Većina pisaca piše na laptopima i kompjutorima, neki pišu u bilježnice, ali ti si jedini, koliko se mogu sjetiti, koji je roman napisao na pisaćoj mašini. Taj tvrdi udar osjeti se u knjizi. Misliš li nastaviti s tom praksom?


– Pišem ja i na laptopu, kompjutoru, papiru, po ruci ako taj tren nemam papira, a treba nešto važno zabilježiti.

Za "Proslavu" mi je bila potrebna pisaća mašina, jer sam ovaj roman zamislio kao one romane kada se sto stranica klesalo na mašinu godinama.

Bio sam mjesec dana na stipendiji u samostanu u Cresu, tukao po mašini, to je i fizički rad, prije su žene u Jugoslaviji koje su pisale na pisaćoj mašini tretirane kao da fizički rade, bole ruke, ramena.

Mislim da je i fratrima bilo drago kad sam otišao, kad je opet zavladala samostanska tišina. A za novi roman neću koristiti mašinu.


S "Proslavom" se pokazalo da ti je jako važan vizualni identitet knjige. Kako nakladnici gledaju na to miješanje u njihov dio posla?


Lana Cavar radila je dizajn, to mi je uvijek bilo jako važno. A nakladnici, kako tko, zato i ne radim sa svakim, jer mi knjige nisu samo roba koju treba prodati.

Gordana Farkaš Sfeci, vlasnica kuće OceanMore, jako me dobro razumije, zbog toga sam joj i dao roman "Proslavu". Nadam se da će se naša suradnja nastaviti.

Split nije Lika

Na Mediteranskom festivalu u Splitu glavni si gost. Za razliku od Like, sa Splitom nisi imao nesporazuma?

– Imam ja tih nesporazuma u književnosti za izvoz.

Eto, moj roman "Sjajno mjesto za nesreću", čija se radnja događa u Parizu, objavljen je u Berlinu, Pragu, Rimu, Beogradu, Skoplju, ali u Parizu nije.

Rekla je jedna tamošnja izdavačica – ne može Hrvat tako pisati o Parizu.

Što se tiče Splita, dosad nisam imao takvih nesporazuma, ali još nije kasno.

No, ne vjerujem ni da bih ga imao, Split je specifičan, tu se ljudi znaju dobro zajebavati.

Inače, drag mi je Split, uvijek kada putujem za Split, kao da se vraćam kući.

Program u srijedu

Treći Mediteranski festival knjige bit će svečano otvoren u srijedu u 12 sati. Sto najvećih nakladnika čitateljima će do nedjelje ponuditi deset tisuća naslova, a publici će se predstaviti deseci velikih pisaca.

Sat poslije je okrugli stol o školskim knjižnicama na kojem će sudjelovati pomoćnik u Ministarstvu obrazovanja Momir Karin, dr. sc. Nansi Ivanišević i predsjednica Hrvatske udruge školskih knjižničara Vanja Jurilj.


Popodnevni program u srijedu počinje u 17 sati spomenom na Jakšu Fiamenga, o kojem će govoriti Joško Božanić, Siniša Vuković i Ingrid Poljanić.

Sat poslije zbirku "Zemlja Zemlja" mladog i prevođenog pjesnika Marka Pogačara pred zemljacima će, uz autora, predstaviti Kruno Lokotar.

Tijekom dana održavaju se programi i radionice za djecu i mlade: Tete pričalice čitaju priče, Radionica izrade sova za male čarobnjake, Stripomanija, Robotika, Kreativni storytelling i Kreativna igraonica.

Stripomanija je popunjena, a za ostale ima mjesta. Potpune informacije su na stranici festivala.

Kako šećer dolazi na kraju, u "Cukarinu" u 21 sat je Petominutljetka Marija Glavaša, program čitanja svoje ili tuđe proze i poezije, pravo mjesto za lovce na talente.

 

[jcfields] => Array ( ) [event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>







[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/damir-karakas-u-20-godina-ni-jedna-me-knjiznica-u-lici-nikad-nije-pozvala-neka-zovu-admirala-losu-mene-ne-moze-u-knjizevnosti-nista-zaustaviti-pa-ni-ta-licka-fetva-602467 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=357a9aad43698696333c3536e143706d1ed4f749 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Damir+Karaka%C5%A1%3A+U+20+godina+ni+jedna+me+knji%C5%BEnica+u+Lici+nikad+nije+pozvala.+Neka+zovu+admirala+Lo%C5%A1u%3B+Mene+ne+mo%C5%BEe+u+knji%C5%BEevnosti+ni%C5%A1ta+zaustaviti%2C+pa+ni+ta+%26%23039%3Bli%C4%8Dka+fetva%26%23039%3B&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fdamir-karakas-u-20-godina-ni-jedna-me-knjiznica-u-lici-nikad-nije-pozvala-neka-zovu-admirala-losu-mene-ne-moze-u-knjizevnosti-nista-zaustaviti-pa-ni-ta-licka-fetva-602467 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fdamir-karakas-u-20-godina-ni-jedna-me-knjiznica-u-lici-nikad-nije-pozvala-neka-zovu-admirala-losu-mene-ne-moze-u-knjizevnosti-nista-zaustaviti-pa-ni-ta-licka-fetva-602467 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => u srijedu na gripama [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Kulturau srijedu na gripama

Damir Karakaš: U 20 godina ni jedna me knjižnica u Lici nikad nije pozvala. Neka zovu admirala Lošu; Mene ne može u književnosti ništa zaustaviti, pa ni ta 'lička fetva'

8. svibnja 2019. - 10:00

Damir Karakaš će u srijedu, u 19 sati, na Mediteranskom festivalu knjige na Gripama predstaviti novu knjigu "Proslava", kao glavna zvijezda.

Već odavno svaka je Karakaševa knjiga događaj po sebi jer je riječ o čitanom, prevođenom, nagrađivanom i zanimljivom piscu.

No "Proslava" je posebna i po tome što je vrlo brzo nakon objave izazvala i burne reakcije iz Like, gdje su neki trećim okom "pročitali" knjigu i piscu uputili prijetnje, zbog kojih je Karakaš odgodio put kući za Uskrs.


Damir Karakaš sličan je nesporazum s Likom imao i u povodu zbirke priča, odnosno filma "Kino Lika". Moglo se ovih dana pročitati i da pisac koji nema nesporazum sa svojom sredinom i nije pisac.

Pokazalo se i da najoštriji napadači nemaju vremena ni volje čitati, kao i to da čitanje razlikuje...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. svibanj 2024 03:37