Prošlog tjedna, hrvatski su mediji pisali o nadolazećoj zabrani izvoza vozila koja nisu sigurna za vožnju izvan Europske unije. Ova najava izazvala je zabrinutost među mnogim pojedincima, jer se boje da bi trgovina automobilima između EU i zemalja izvan EU mogla biti zaustavljena.
Međutim, fokus na sprječavanje izvoza vozila koja nisu sigurna za vožnju može rezultirati kvalitetnijim rabljenim vozilima u državama članicama EU. To pak može opravdati više cijene zbog poboljšane pouzdanosti i sigurnosnih značajki.
Matas Buzelis, automobilski stručnjak iz tvrtke za vozilne podatke carVertical, podijelio je svoje uvide o ovoj zabrani i istaknuo da će ova promjena malo otežati život lopovima.
Odluka o zabrani kretanja vozila koja nisu sigurna za vožnju prema zemljama izvan Europske unije ima za cilj spriječiti kruženje nesigurnih i nepouzdanih vozila. Matas Buzelis, stručnjak iz carVertical-a, objašnjava da bi ova nova pravila mogla djelovati kao regulacija koja ograničava crno tržište.
- Najvažnije je stvoriti regulaciju koja ima vrlo malo rupa. Ako se provede učinkovito, zabrana bi mogla smanjiti dostupnost takvih vozila na ilegalnom tržištu automobila. To bi moglo imati utjecaj na opskrbu niskokvalitetnih ili neregistriranih vozila na tržištima s visokom stopom krađe automobila - kaže Matas Buzelis.
Zabrana izvoza vozila koja nisu sigurna za vožnju mogla bi značajno otežati prekogranično kretanje ukradenih vozila iz EU. Vozila moraju zadovoljavati sigurnosne standarde kako bi se izvezla. U tom slučaju, to može otežati ili komplicirati proces izvoza ukradenih automobila, budući da ukradena vozila često nemaju adekvatnu dokumentaciju ili je već manipulirana.
Međutim, kriminalne mreže koje se bave izvozom ukradenih vozila ili ilegalnim tržištem automobila mogu prilagoditi svoje operacije u odgovoru na zabranu. Mogu se usredotočiti na alternativne izvore ili metode za stjecanje i izvoz vozila te premjestiti svoje aktivnosti u regije s manje strožim propisima.
Odluka Europske unije da ne izvozi vozila koja su završila svoj životni vijek rezultirat će uglavnom većom upotrebom recikliranih materijala. Na primjer, 25 posto plastike koja se koristi za izgradnju novog vozila mora biti reciklirano, od čega 25 posto mora biti reciklirano iz vozila koja su završila svoj životni vijek. Međutim, što se tiče tržišta rabljenih automobila, to neće imati značajan utjecaj na cijene automobila ili minimalan utjecaj.
‘Pošto vlasti planiraju zaustaviti izvoz vozila koja su završila svoj životni vijek na druge (izvan EU) tržišta, neizbježno će doći do povećanja ponude rabljenih rezervnih dijelova. Većina korisnika vozila i građana koji žive u zemljama izvan EU mogli bi osjetiti porast cijena zbog smanjene ponude rezervnih dijelova‘, kaže Matas Buzelis iz carVertical-a.
Ako ove zemlje prime smanjen broj vozila koja nisu sigurna za vožnju, to može promijeniti dostupnost i vrste vozila na njihovim tržištima. To može rezultirati povećanim troškovima održavanja nesigurnih vozila ili čak nedostatkom rezervnih dijelova, što znači da će popravci trajati duže nego ikad prije.