Još smo kalendarski nekoliko dana u ljetu, ali televizijska jesen je već počela s nizom novih serijskih aduta za privlačenje publike. Među najzvučnije i najzanimljivije, nakon "The Boys 2", spada "The Third Day" kreatora Dennisa Kellyja (hvaljena "Utopia").
Misteriozna horor serija s popularnim Judeom Lawom u glavnoj ulozi, produkciji HBO-a i izvršnoj producenturi friškog glumačkog oskarovca Brada Pitta, upravo je počela s emitiranjem ovog utorka, a mi smo već pogledali prvih pet od ukupno šest epizoda i uglavnom smo više nego zadovoljni viđenim.
Ljudi od pruća na festivalu straha
Preporuka za gledanje je odaslana za (mini) seriju koja će se u jednotjednom "svaki-utorak" ritmu protegnuti do 19. listopada, kad ćemo doznati konačno razriješenje njezine hororske misterije. Ovo nije Lawu prva serija, glumio je već u "Mladom papi", ali je njegov prvi konkretniji horor u karijeri. "Treći dan" se oslanja na kultne folk-horor filmove starijeg i novijeg datuma, "Čovjeka od pruća" i "Festival straha", te uspijeva (re)kreirati vlastitu misteriju (nadnaravne?) strave na njihovu tragu.
Law prilično uživljeno glumi Sama, čovjeka koji se u prvim kadrovima nalazi na rubu živčanog sloma negdje na osami van grada, pored rijeke. Proganja ga gubitak neke bliske osobe (djeteta, čini se), kao i to što je, izgleda, izgubio ruksak s 40.000 funti. Na soundtracku Florence Welch moćno pjeva pjesmu "Dog Days Are Over" i Sam utapa tugu u rijeci, puštajući nečiju majicu i svoje suze da ih voda nosi. Snažan početak.
Ubrzo, Sam uoči pokušaj samoubojstva vješanjem neke djevojke (Epona; Jessie Ross) i sprječava je u suicidalnom naumu. Želeći biti siguran da je Epona okej, Sam je odluči prebaciti kući i dolazi u njezin mali britanski otočki grad Osea, dostupan za posjet preko cestovnog nasipa kojeg oplakuje more i vijugavošću podsjeća na divovsku zmiju iz ptičje perspektive u sjajnom totalu, možda i najpamtljivijem u serijskoj 2020. godini.
Žanrovski nagledani gledatelj sluti da more znade prekriti nasip nekoliko puta u godini i odsjeći gradić od ostatka svijeta. Slutnja se pokazuje točnom, ali Sam je ne osjeća. Ne nužno jer nije gledao horore, već zato što je psihički krhak da to uvidi pa mu to opraštamo, a i seriji teški klišej. Osea se, dakako, pokazuje kao gradić-blizanac sela iz "Wicker Mana" i "Midsommara", a njegovi mještani izgledaju kao da su se tu doselili iz navedenih filmova.
Atmosfera je čudna na rubu nadrealnog, naoko prijateljski nastrojeni lokalci teški čudaci i potencijalni neprijatelji (Paddy Considine, Emily Watson...) koji nešto skrivaju, kao i Epona (zašto se pokušala samoubiti?!), te sa Samom igraju umne igre. Crveni cvrčci niču na svakom koraku, nose se maske, u oko upadaju kršćanski i paganski simboli, najavljuje se početak nekog festivala (straha)...
I, dakako, naizgled nijedan telefon ne radi i nema signala, a nasip je poplavljen i Sam više ne može pobjeći glavom bez obzira s otoka sve i da želi. A želi. Neće dugo vremena proći, svega jedna i pol epizoda, da ga kroz šumu hvataju neki maskirani tipovi i da dozna za žrtvovanja. "Moramo pobjeći s otoka", sugerira on američkoj turistkinji Jess (Katherine Waterston) u drugoj epizodi nakon doživljenih košmara uživo i u snovima s proganjajućim krvavim slikama.
Svatko je stranac
Ugođaj uvlači gledatelja u priču i postiže tenziju unatoč ovoj ili onoj tipologiji. Opet, nema puno filmova kao što su "Čovjek od pruća" i "Festival straha" pa postavka nije toliko izlizana, a ako i jest, biva razbijena nesvakidašnjim trenucima. Jess i Sam će čvaknuti LSD i takvi lutati kroz šumu u scenskoj kombinaciji beskrajne snolike ljepote i pritajene košmarne jeze.
No, taman kad se čini da Samova priča kreće ka svojoj konkluziji nakon prve tri epizode, kakva god ona da bila, "The Third Day" se nastavlja dalje iz druge perspektive. Prve tri epizode davale su "insajderski" pogled na otočki gradić, kroz Samovu prizmu, a četvrta i peta autsajderski, iz perspektive njegove supruge Helen (uvijek pouzdana Naomie Harris; "28 dana kasnije", "Moonlight", Moneypenny u novim "Bondovima") koja dolazi otkriti gdje joj je muž nestao pod izlikom proslave rođendana najstarije kćerke Ellie (Nico Parker).
Treba pohvaliti intrigantnu dramsku strukturu s promjenom gledišta i glavnog muškog/ženskog lika, kao i izmjenu godišnjeg doba (ljeto-zima) i stila serije, od misterioznog horora do trilerske/detektivske misterije. Međutim, struktura sobom povlači ponavljanje, tako omiljeno serijama, s obzirom da ponovno prolazimo i otkrivamo s Helen više-manje sve što smo već otkrili i znamo (koliko nam se dalo da otkrijemo/doznamo) o otoku i otočanima na temu "svatko je stranac", s povremeno ubačenim novim "spooky" ili morbidno-hororskim slikama poput broda nasukanog na kopnu i rasporene ovce ukrašene lutkom bebe.
"Muž mi je nestao ovdje... Znaš li što se ovdje događa", Helen pita Jess koja će u međuvremenu roditi dijete (Samovo?). Odgovora konkretnog nema. Samo protupitanje "Are you ready for what happens next?" sa skrivenim odgovorom koji bi mogao presuditi konačnom dojmu serije i možebitno povisiti njezinu ocjenu. Nakon odgledanih pet epizoda spremni smo za ono što se dalje događa u šestoj i zanima nas završetak "Trećeg dana", mogućeg budućeg blagdana za ljubitelje misterija.