Drama se nastavlja oko odabira koncesionara državne brodske linije 614 Korčula-Orebić. Agencija za obalni linijski pomorski promet 27. travnja ponovno je donijela Odluku o odabiru najpovoljnijeg ponuditelja, i ovog je puta odlučila u korist Zadrana nauštrb Komunalnog trgovačkog društva Bilan iz Orebića, piše Dubrovački vjesnik.
Kažu da je brodska linija 614 Korčula-Orebić druga najprofitabilnija linija u Hrvatskoj. Brodice Lovor i Tamaris od 2015. godine vitalna su veza otoka Korčule i Pelješca za više od 100 putnika dnevno, a tijekom turističke sezone ta se brojka vrtoglavo povećava. Procjenjuje se kako godišnje KTD Bilan preveze oko 230 tisuća putnika.
Međutim, nakon Javnog natječaja dodjelu za koncesije, u veljači ove godine donesena je Odluka kako će linija ovog puta biti dodijeljena privatnom brodaru iz Zadra, G&V Line Iaderu d.o.o.
Bio je to šok za Upravu Bilana, kao i za sve djelatnike zaposlene na spomentuoj liniji, a govorimo o 15 zaposlenika, troje u administraciji i 12 članove posade od čega ih je osam iz Orebića, a četiri iz Korčule. Bilan je 2015. godine preuzeo pola koncesije od Mediteranske plovidbe u stečaju, na sljedećem Javnom natječaju za dodjelu koncesiju bili su jedini ponuditelji, liniju su dobili na tri godine uz napomenu kako je mogu, bez natječaja, zadržati i narednih devet godina uz uvjet nabavke mlađe flote i sigurnijih brodova.
Ipak, Bilan nije nabavio mlađe brodove, Lovor i Tamaris brodice su starije do 30 godina, a posljedice su došle na naplatu u veljači ove godine. Odmah u ožujku, KTD Bilan podnosi žalbu Agenciji za obalni linijski pomorski promet u osam točaka, od čega su uvažene dvije.
Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave nije odbacila natječaj, već je Zadranima dala priliku za dopunu. Prije nekoliko dana, Agencija je objavila novu Odluku u kojoj je ponovno koncesiju dodijelio G&V Line Iaderu.
Priča je još gora za KTD Bilan i Općinu Orebić budući da su stare brodice Lovor i Tamaris otkupili od Mediteranske plovidbe kreditnim zaduženjem za koje su tražili odgodu plaćanja pet godina. Kredit od nešto više od tri milijuna kuna je ove godine krenuo na naplatu, a koncesija za liniju koju su trebali tim brodicama voziti trenutno nije njihova.
Kako je došlo do dramatične borbe za koncesiju upitali smo Gorana Palihnića, vijećnika Općine Orebić i nezavisnog kandidata za načelnika.
- Upozoravao sam na općinskim sjednicima o ovakvom mogućem ishodu, KTD Bilan je apsolutno odgovaran za ovakav razvoj situacije. Radi se o profitu od otprilike tri milijuna kuna godišnje plus subvencija države, najavljivali su kupnju mlađeg broda, no to nisu realizirali. Jasno mi je da nije lako izdvojiti pet, šet milijuna eura za kupnju broda, ali mogli smo se prijaviti na natječaje EU fondova. Novcima zarađenim na toj liniji u Bilanu su krpali financijske probleme koji su nastali lošim gospodarenjem i odlaganjem otpada. Osim toga, vijeću sam predlagao da se na natječaj prijavimo s unajmljenom brodicom na što su mi odgovorili kako to nije moguće. Zadrani su, na kraju, koncesiju dobili unajmljenom brodicom - ispričao nam je Goran Palihnić.
Nije samo to sporno u prijavi na natječaj, kaže Palihnić, javno dostupnim podacima bodovanje natječaja za koncesiju moglo se unaprijed vrlo precizno izračunati. Točno 50 posto bodovanja izračunava se prema starosti broda, a preostalih 50 posto bodova dodjeljuje se sukladno subvenciji koju tražite od države, što manja subvencija, više bodova.
Maksimalna državna subvencija za liniju 614 je sedam i pol milijuna kuna, Palihnić ističe kako je Bilan protekle tri godine liniju održavao s dva i pol mijuna kuna državne subvencije. Zadrani su na natječaju tražili od države maksimalnu subvenciju od sedam i pol milijuna kuna iako znaju da je Bilan dosadašnjih godina primao dva i pol milijuna. U isto vrijeme, Bilan ove godine od države traži pet milijuna i 200 tisuća kuna subvencije.
- Da smo ostali na dva i pol milijuna kuna subvencije i sa starim brodovima imali bi više bodova od Zadrana. Neobična mi je i samouvjerenost zadraskog brodara, mislim da se radi o prodaji informacija što sam iznio i na općinskom vijeću, no nažalost to ne mogu dokazati. Takav potez nije u interesu zajednice, ali jest u interesu pojedinca - zaključio je Palihnić.
S gledišta putnika, ova vijest i nije tako loša, dobit će novu, bržu, sigurniju i udobniju brodicu, no s gledišta Općine Orebić i KTD-a Bilan, odluka je katastrofalna. Osim što će u narednim godinama otplaćivati kredit za brodice bez koncesije na liniju, ostat će bez prihoda od linije, a pitanje je hoće li naći kupca za brodice stare preko 30 godina.
Za komentar smo zamolili direktora KTD-a Bilan Joška Đelduma, ali on je kategorički odbio davati izjave novinarima pa smo se obratili načelniku Općine Orebić Tomislavu Ančiću. Načelnik Ančić je prilično optimističan, žalili su se jednom, žalit će se opet, kaže, ova odluka nije konačna.
- Kao što smo se žalili na prvu odluku, imamo pravo žaliti se i na drugu odluku koja će sigurno pasti. Iskoristit ćemo sve institucionalne i pravne mogućnosti, za nas radi odvjetnički tim i očekujemo da će ova odluka biti poništena. Nećemo zanemariti našu posadu, nikad nismo išli na maksimalizaciju profita, želimo sačuvati poslove za mlade obitelji - rekao nam je načelnik Ančić.
Vijećnik Palihnić nije uvjeren u pozitivan ishod druge žalbe. Svi propusti zadarske tvrtke, odnosno njihove prijave na natječaj, iskorištene su prilikom prve žalbe, po kojoj osnovi će se žaliti durgi put, pita se Palihnić? Osim toga, žalba i košta, i to 50 tisuća kuna koje dobijete natrag ukoliko se uvaži, ukoliko se žalba odbije, novce ste potrošili.
Ono što je jedino sigurno je neizvjesnost zaposelnika Bilana koji voze liniju Korčula-Orebić. Nagađa se da će privatni brodar iz Zadra, ukoliko zaista dobije koncesiju, ostaviti jedan dio posade, ali koliko njih i po kojim uvijetima za sad nije poznato.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....