Delegacija “Jadroplova”, predvođena predsjednikom uprave, kapetanom Ivanom Pavlovićem, 19. listopada će u japanskom brodogradilištu Sasaki Shipbuilding, blizu Hirošime, preuzeti novi brod, tanker za prijevoz ukapljenog naftnog plina (UNP), pod imenom “Marko Marulić”.
Riječ je o finalizaciji posla ugovorenog u svibnju ove godine, a nakon što je HBOR, uz obvezno odobrenje Vlade RH, osigurao kredit. Brod je, uz diskont od 2,5 milijuna dolara, kupljen po cijeni od 25,15 milijuna dolara, i to s 35 posto vlastitih sredstava i 65 posto bankovnoga kredita.
”Jadroplov”, koji je u većinskom državnom vlasništvu, tom akvizicijom čini velik iskorak i svojoj floti od pet bulk carriera za prijevoz rasutih tereta, ukupne nosivosti 242.727 tona prazne nosivosti (DWT), pridodaje brod koji je potpuna novost u našem brodarstvu.
Prvi hrvatski plinaš “Marko Marulić” prevozit će ukapljeni naftni plin (LPG, liquified petroleum gas), odnosno propan-butan, plin koji se koristi u kućanstvima i u automobilima. Onaj drugi – koji je najaktualnija svjetska tema – ima oznaku LNG (liquified natural gas, odnosno ukapljeni zemni, ili prirodni plin).
Građen za Švicarce
– Kažu naši ljudi koji su bili na probnoj vožnji da je brod iznimno kvalitetan, vrhunac tehnologije. Važno je reći da je to prvi takav brod u hrvatskoj floti, nosi hrvatsku zastavu, matična luka mu je Split. Otvaramo pregovore oko drugog broda koji bi trebao biti gotov u veljači na LPG i marin dizel. Idemo u tom pravcu. Volio bih daljnju suradnju s ovim brodogradilištem, a nije nerealno da s financijskim institucijama u Japanu možda razgovaramo o novom projektu – ističe kapetan Pavlović.
Brod je izvorno građen za švicarsku tvrtku “Irus Holding”, koja je u međuvremenu ponešto promijenila planove. Izvorni kupac je naručio tri sestrinska LPG broda, ali zbog nastalih problema s financiranjem prvi je sada prodao “Jadroplovu”.
Osim što takvih brodova dosad nije bilo u domaćoj floti, treba reći da će prinova iz Japana biti prva na Jadranu koja može koristiti dvije vrste goriva – klasični dizelski i plinski (LPG).
– Kupnjom ovog broda krenuli smo u diversifikaciju flote, kako smo to već i najavljivali. Prosječna starost broda zapremine između 5000 i 10.000 prostornih metara plina na tržištu je danas veća od 20 godina. Prema dostupnim informacijama, samo su tri broda ove veličine naručena u posljednje tri godine – ističu u “Jadroplovu”. Postoje li i drugi razlozi zašto je odabran LPG?
Devet godina pa naš
– Trebamo se baviti nečim što je puno zahtjevnije, što traži više znanja i umijeća i što, u krajnjoj liniji, nema osobito veliku konkurenciju. Bulk carrieri su vrlo široko i volatilno tržište, a kod plinaša je ono vrlo čvrsto. Cijene dnevnog najma teško padaju ispod 15 ili u lošijoj varijanti 12 tisuća dolara. To je potpuno drukčija filozofija poslovanja od bulka – ističe kap. Pavlović.
”Jadroplov” izlazi na novo tržište, a posao je unaprijed osiguran. Brod je iznajmljen na tri godine, što je bio jedan od uvjeta banaka, s opcijom produljenja još dvije godine. Dogovoren je dnevni najam od 5000 dolara, uz mogućnost povećanja zbog prilagodbe porastu cijena.
– Nakon osam ili devet godina brod bi bio potpuno naš, bez ikakvih opterećenja, povrat kapitala je deset godina, a brod starosti preko devet godina vrijedi 20 milijuna dolara – nudi jasnu računicu predsjednik uprave splitskog brodara.
Ambiciozni projekti dobro napreduju, a Vlada je dala punu potporu planu razvoja tvrtke. Strategija “Jadroplova” se promijenila i ide u tri segmenta. Prvo, servisirati domaće gospodarstvo, sve potencijalne tvrtke koje imaju potrebe za prijevozom tereta brodovima iz Hrvatske i za Hrvatsku (Cezar, Dalmacijacement, Cementara Koromač, HEP itd.), Drugo, da svi novi brodovi budu tzv. zeleni brodovi s pogonom na metanol, LPG, LNG, amonijak i, treće, narudžba trajekta na baterije, na električni pogon.
– Svi planovi su prodiskutirani i usuglašeni s naputcima Ministarstva mora, osobito ministra Olega Butkovića i državnog tajnika za more i EU fondove Josipa Bilavera, koji su bitno pridonijeli oporavku “Jadroplova”. Najprije odobravanjem jamstava RH za podizanje kredita koje su davali ranije a nakon mog dolaska, usuglašavanjem i punom potporom planiranom prelasku na green ship strategiju u budućem poslovanju. Cilj je “Jadroplov” pretvoriti u green kompaniju, znači jedno od goriva mora biti zeleno, LPG, LNG, metanol... i to će biti osnova za buduće djelovanje – naglašava kap. Pavlović i dodaje kako su posebno angažirani na ideji da, uz podršku EU fondova, “Jadroplov” gradi takve brodove u hrvatskim brodogradilištima. •
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....