stdClass Object ( [id] => 1385400 [title] => Štednja na snazi uvijek dođe na naplatu: poznati splitski serviser o greškama pri izboru velikih penti [alias] => stednja-na-snazi-uvijek-dode-na-naplatu-poznati-splitski-serviser-o-greskama-pri-izboru-velikih-penti [catid] => 418 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Posljednjih desetak godina svjedočimo značajnoj promjeni u vrsti pogona motornih brodica dugih od 7 do 10 metara. Nekad su ih mahom pogonili unutarnji dizelski motori, a sada su najčešća opcija jedna ili dvije snažne pente. Tri su ključna razloga tom zaokretu. Prvi je veliki tehnološki napredak u proizvodnji jakih izvanbrodskih motora. Naoružani vrhunskom elektronikom, pametnim sustavima ubrizgavanja goriva, finom hidraulikom i naprednim materijalima izrade, oni su postali iznimno pouzdani i moćni po snazi, u znatno manjim gabaritima od dizelaša i sa znatno nižom cijenom. Drugi je razlog praktičnost u smislu znatno lakše montaže, servisa i, po potrebi, zamjene novom ili jačom pentom. Na ta se dva razloga nadovezuje i treći – svojevrsno povećanje broda. Naime, unutarnji dizelaši za montažu trebaju velik slobodan prostor ispod kokpita. Kad se, pak, za pogon izabere jaka penta, on ostaje raspoloživ za druge svrhe i namjene, sve do ugradnje manje dodatne kabine za spavanje.

Natjecanje u snazi

Kako bilo, rast prodaje velikih izvanbrodskih motora stalno se ubrzava. Pritom ga prati, takvom potražnjom logično poguran, i rast njihove snage. U velikoj mjeri i kao posljedica međusobnog natjecanja proizvođača koji se neprestano trude nadmašiti konkurente, pa su neki pod kape penti već uspjeli ugurati i više od 600 konja.

O razmjerima potražnje za velikim pentama, ali i pogreškama prilikom njihova izbora, te o tome na što treba paziti kad se motor kupuje, porazgovarali smo s Robertom Katunarićem, vlasnikom splitske tvrtke Motonautika i poznatim serviserom izvanbrodskih motora Yamaha i Honda.

---

image

Sve veće jahtice oslanjaju se na pente

Božidar Vukičević/Cropix
---

– Potražnja za pentama, a osobito onima velike snage, doista je iz godine u godinu sve veća. Iako smo mi prvenstveno servis kojemu je prodaja motora samo uzgredni posao, lani smo prodali više od 100 takvih penti. Možete zamisliti kakve tek brojke bilježe tvrtke kojima je njihova prodaja primarni biznis, koje izlaze na sajmove, oglašavaju ponudu... Naravno, nama se kao serviserima svi ti prodani motori na kraju vrate u radionicu na servis najmanje jednom godišnje, pa posredno vidimo i cijelu sliku. Bolje rečeno, osjetimo je u neprestanim pozivima stranaka i golemoj gužvi. Ona je postala tolika da imamo liste čekanja s terminima za servis, ponekad i mjesecima unaprijed. A naznaka usporavanja prodaje nema na vidiku.

– Koje pogreške ljudi najčešće naprave kod izbora velikih penti? Cijena im je prilično visoka, pa ih vjerojatno pogreške poslije jako nerviraju.

– Kad je u pitanju kvaliteta suvremenih izvanbrodskih motora, barem tu danas nema pogrešaka. Svi poznati proizvođači dosegnuli su visoku tehnološku razinu i uz propisano održavanje kvarovi su vrlo rijetki. No nije rijetka jedna pogreška koja se događa prilikom izbora snage motora, a tek kasnije se pokaže.

– Na što mislite?

– Kad kupe novi brod, ljudi dobiju i preporuku njegova proizvođača o dopuštenoj maksimalnoj snazi motora. Pa ako je ona, recimo, 200 konjskih snaga, oni izaberu pentu od 150 KS, računajući kako će to biti sasvim dovoljno. Uglavnom doista i bude, ali najčešće samo određeno vrijeme, nakon kojega se pojavi nezadovoljstvo zbog navodnog slabljenja motora, kako nam se uglavnom požale klijenti.

Opterećivanje broda

– Znači, tu ne bude riječ o slabljenju?

– Ne, ali ljudi budu uvjereni da imaju problem s motorom. Evo, nedavno samo imali čovjeka koji nas je zvao i inzistirao na tome da mu pregledamo relativno novu pentu jer s njom nešto nije u redu. Brod mu je usporio, motor ne postiže željene okretaje, potrošnja goriva jako je narasla... Sve smo pregledali i utvrdili da je penta potpuno ispravna. Vratili smo mu je, ali ju je uskoro ponovno donio jer je nismo popravili. Još smo jednom sve pomno provjerili, ali nikakvu grešku nismo našli. Zato sam otišao na njegov brod da na licu mjesta utvrdim o čemu je riječ. I doista, brod je sporo dosezao režim glisiranja, motor nije mogao postići potrebne okretaje, trošio je previše goriva. Pitao sam vlasnika je li radio neke izmjene na brodu. Kazao je da nije nikakve. Onda sam ugledao Minn Kotu za držanje pozicije na pramcu i pitao ga je li od početka tu.

– Ne, nju sam nedavno ugradio radi ribolova – odgovorio mi je vlasnik i riješio tajnu problema. Uz Minn Kotu je na brod unio i tri nove baterije teške gotovo 150 kg i znatno mu povećao težinu.

---

image

Robert Katunarić

 

Božidar Vukičević/Cropix
---

– Znači, to je opteretilo motor i povećalo potrošnju?

– Da, jer težina je vrlo važan faktor za plovidbena svojstva i brzinu broda, osobito kad su gliseri u pitanju. Čim trup dublje uronite i otežate, brod će sporije izglisirati, a motor će imati veći otpor u svome poslu. Spomenutom klijentu smo nakon utvrđivanja problema zamijenili propeler manjim, kako bi mogao postići veći broj okretaja jer postojeći nije uspijevao. Kad je brod bio manje opterećen, imao je tu mogućnost i sve je bilo u redu. Zato je čovjek i mislio da je problem u motoru kad je uočio promjenu. Uglavnom, s manjim propelerom dobili smo i okretaje, i brzinu, i manju potrošnju.

– Sličnih priča ima još?

– Ima ih dosta. Opisani slučaj često je više pravilo nego iznimka jer ljudi nakon kupnje broda na njega stalno donose nove stvari i opremu, ugrađuju solare, tankove, okove, kupuju sidreni lanac, vinč, brojne stvari za zabavu... pa težina plovila stalno raste. Zbog toga je moja sugestija – uvijek kupiti motor maksimalne navedene snage za konkretan brod. Tako ćete imati rezervu za buduće povećano težinsko stanje. Uz to, motor će se manje mučiti i manje trošiti. To u startu bude nešto skuplje, ali u konačnici je uvijek isplativije.

Izbor komandi i propelera

– Ima li još nekih specifičnosti koje treba imati u vidu pri kupnji penti velike snage?

– Iz mojeg iskustva važno je također dobro promisliti koju vrstu volana i upravljanja izabrati. Danas se nude četiri opcije – obični volan sa sajlama, hidraulični, električni i elektro-hidraulični, a razlike među njima su znatne. Osobito kad usporedite lakoću i glatkoću elektro-hidrauličnog upravljanja s klasičnim. Također se nudi bočna komanda gas-naprijed-natrag ili ugradbena. Ljudi često kupe motor na nekoj akciji, ili izaberu najjeftiniji, pa kad dobiju verziju s mehaničkim upravljanjem i sajlama, budu razočarani. Neki tada požele promijeniti način upravljanja, a tada nastane problem.

– Zbog čega?

– Zbog toga što takva promjena ili jako puno košta, ponekad i pola cijene motora, ili je tehnički nemoguće zbog manjka potrebne elektronike u osnovnoj verziji. U startu, pak, za bolju opciju treba izdvojiti tisuću do dvije tisuće eura više, ovisno o tome je li riječ o električnom i elektro-hidrauličnom sustavu. Važno je, dakle, dobro promisliti što želite, zatražiti savjet prije kupnje i tek onda odlučiti.

---

image

Za opterećene radne brodove može se zatražiti više konja

Božidar Vukičević/Cropix
---

– Spomenuli ste promjenu propelera. Je li tu moguće djelovati unaprijed?

– Zapravo jest. Danas svi poznati proizvođači velikih penti omogućuju kupcima da u startu izaberu optimalnu veličinu propelera, sukladnu vrsti i namjeni broda koji će pogoniti. Tada se s motorom, u okviru iste cijene, ne isporučuje univerzalni propeler, nego onaj koji je izabran. Naravno, o tome se prije odluke o kupnji stranka treba posavjetovati sa stručnom osobom u tvrtki kod koje motor kupuje.

Svih tih finesa prije nije bilo. Ljudi bi kupili motor i dobili standardni paket, pa kasnije eventualno nešto mijenjali. Sada je sve složenije i sofisticiranije, osobito kad su u pitanju velike pente. A kako je riječ o skupim motorima, nije dobro brzati prilikom ulaska u takvu investiciju. Treba sve dobro proučiti i tek onda izabrati motor s odlikama i pratećim sklopovima kakve doista trebate.

---

CERTIFIKAT ZA VEĆU SNAGU

Postoje i ljudi koji u startu žele ugraditi pentu čak i nešto veće snage od maksimalno navedene za konkretan brod jer vole imati rezervu. To je također moguće. Ako je izabrana penta desetak posto jača od navedene maksimalne snage, kapetanije to uglavnom toleriraju, no ako je ugrađena snaga iznad toga, tada treba dobiti certifikat Hrvatskog registra brodova. To se nešto plati i relativno lako ishodi, ali bez njihova certifikata brod ne možete registrirati.

Naizgled se može činiti da se time brod značajno dodatno opterećuje većom težinom motora i većim silama na krmenom zrcalu, no u stvarnosti to ne mora biti tako.

Primjerice, pente od 150 i 200 KS često su u suštini jednake i jednako teške, a razlika je samo u snazi koju postižu u tim gabaritima. Pa kad se jača penta od 200 KS ugradi na brod za koji je kao maksimalna snaga određen motor od 150 KS, a taj se brod dodatno optereti raznom opremom koja je planirana unaprijed, tada će tih 200 KS u praksi funkcionirati kao onih 150 KS. Osim toga, svi proizvođači plovila ostave dosta rezerve prilikom određivanja maksimalne snage pogona.

---

---

image

Yamaha 375 V8 XTO

Božidar Vukičević/Cropix
---

---

PROIZVOĐAČI SVE PRATE

Pente velike snage mahom su iznimno pouzdane, pa je za njih jedino važno redovito servisiranje u skladu s preporukom proizvođača. To u praksi znači nakon 100 sati rada ili jednom godišnje. Proizvođači su pritom i za nas kao servisere utvrdili čvrsta pravila, pa se svaki obavljeni servis konkretnog motora prijavljuje njihovu centralnom odjelu za servisiranje sa svim podacima. Od datuma, broja motora, broja šasije, registracije broda, izvršenim radovima, eventualno uočenim problemima... Ma sve se prati i stalno analizira. Dijelom radi kontrole, a još više daljnjeg razvoja i stalnih unaprjeđenja.

---

---

image

Za opterećene radne brodove može se zatražiti više konja

Božidar Vukičević/Cropix
---

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => KAD SE BROD KUPI, PENTA MANJE SNAGE OD MAKSIMALNE BUDE SKROZ DOBRA, NO S VREMENOM SE BROD OTEŽA STALNIM KRCANJEM NOVE OPREME, PA NAS LJUDI ZOVU ZBOG KVARA MOTORA KOJI PUNO TROŠI I SPORIJE GURA - UVIJEK SAVJETUJEM KUPNJU PENTE MAKSIMALNE PREDVIĐENE SNAGE, A VAŽNO JE U STARTU PROMIŠLJENO IZABRATI I SUSTAV VOLANA I KOMANDI [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => moćna konjica [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [35] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) [36] => stdClass Object ( [id] => 100 [name] => Important article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 38 [alias] => Important_article ) ) [extra_fields_search] => KAD SE BROD KUPI, PENTA MANJE SNAGE OD MAKSIMALNE BUDE SKROZ DOBRA, NO S VREMENOM SE BROD OTEŽA STALNIM KRCANJEM NOVE OPREME, PA NAS LJUDI ZOVU ZBOG KVARA MOTORA KOJI PUNO TROŠI I SPORIJE GURA - UVIJEK SAVJETUJEM KUPNJU PENTE MAKSIMALNE PREDVIĐENE SNAGE, A VAŽNO JE U STARTU PROMIŠLJENO IZABRATI I SUSTAV VOLANA I KOMANDI moćna konjica 2 0 7746 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2024-03-26 16:50:47 [created_by] => 3261 [created_by_alias] => MIOMIR ŠTRBAC [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2024-05-02 11:02:23 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2024-05-02 11:02:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 0 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 418 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--nautika [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [page_title] => Nautika [menu-meta_description] => Donosimo nautičke savjete, izvještaje s regata i boat showova, testiramo brodove. Čitajte sve o jedrenju, đitama po Jadranu, brodovima na struju, brodskim motorima i popravku broda. Učimo vas kako održavati brod. [menu-meta_keywords] => nautika, jedrenje, regata, brod, nautički savjeti, boat show, test broda, plovidba, tradicijski brodovi, đita, drveni brodovi, Marijan Žuvić, Damir Višić [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 0 [itemRelatedLimit] => 5 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 0 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 1 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 0 [itemRelatedImageGallery] => 0 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => KAD SE BROD KUPI, PENTA MANJE SNAGE OD MAKSIMALNE BUDE SKROZ DOBRA, NO S VREMENOM SE BROD OTEŽA STALNIM KRCANJEM NOVE OPREME, PA NAS LJUDI ZOVU ZBOG KVARA MOTORA KOJI PUNO TROŠI I SPORIJE GURA - UVIJEK SAVJETUJEM KUPNJU PENTE MAKSIMALNE PREDVIĐENE SN [metadata] => robots= author= title=Štednja na snazi uvijek dođe na naplatu: poznati splitski serviser o greškama pri izboru velikih penti page_title=Štednja na snazi uvijek dođe na naplatu: poznati splitski serviser o greškama pri izboru velikih penti [metakey] => Robert Katunarić, motonautika, velike pente, izbor pente, izvanbrodski motori, greške pri izboru pente, kako izabrati pentu, kako izabrati vanbrodski motor [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2024\/03\/26\/26867238.jpg","\/images\/slike\/2024\/03\/26\/26859275.jpg","\/images\/slike\/2024\/03\/26\/15113822.jpg","\/images\/slike\/2024\/03\/26\/19754254.jpg","\/images\/slike\/2024\/03\/26\/26051190.jpg","\/images\/slike\/2024\/03\/26\/26862476.jpg","\/images\/slike\/2024\/03\/26\/26862477.jpg","\/images\/slike\/2024\/03\/26\/26867049.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix","Miomir \u0160trbac","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["

Robert Katunari\u0107<\/p>","

Velike pente postaju sve ve\u0107e<\/p>","

Yamaha 375 V8 XTO<\/p>","

Robert Katunari\u0107<\/p>","

Sve ve\u0107e jahtice oslanjaju se na pente<\/p>","

Za optere\u0107ene radne brodove mo\u017ee se zatra\u017eiti vi\u0161e konja<\/p>","

Ovakva ergela se \u010dini vi\u0161e nego dovoljna<\/p>","

Robert Katunari\u0107
\n
\n\u00a0<\/p>"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1200","hd_26867238_1920.jpg":"1920x1080","k_26867238_1280.jpg":"1280x1280","k_26867238_1024.jpg":"1024x1024","k_26867238_640.jpg":"640x640","k_26867238_480.jpg":"480x480","k_26867238_340.jpg":"340x340","k_26867238_220.jpg":"220x220","o_26867238_1280.jpg":"1280x800","o_26867238_1024.jpg":"1024x640","o_26867238_640.jpg":"640x400","o_26867238_480.jpg":"480x300","o_26867238_340.jpg":"340x212","o_26867238_220.jpg":"220x137","h_26867238_1280.jpg":"1280x854","h_26867238_1024.jpg":"1024x683","h_26867238_640.jpg":"640x427","h_26867238_480.jpg":"480x320","h_26867238_340.jpg":"340x227","h_26867238_220.jpg":"220x147","pp_26867238_1280.jpg":"1280x1628","pp_26867238_1024.jpg":"1024x1303","pp_26867238_640.jpg":"640x814","pp_26867238_480.jpg":"480x611","pp_26867238_340.jpg":"340x432","pp_26867238_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x2560","hd_26859275_1920.jpg":"1920x1080","k_26859275_1280.jpg":"1280x1280","k_26859275_1024.jpg":"1024x1024","k_26859275_640.jpg":"640x640","k_26859275_480.jpg":"480x480","k_26859275_340.jpg":"340x340","k_26859275_220.jpg":"220x220","o_26859275_1280.jpg":"1280x1706","o_26859275_1024.jpg":"1024x1365","o_26859275_640.jpg":"640x853","o_26859275_480.jpg":"480x640","o_26859275_340.jpg":"340x453","o_26859275_220.jpg":"220x293","h_26859275_1280.jpg":"1280x854","h_26859275_1024.jpg":"1024x683","h_26859275_640.jpg":"640x427","h_26859275_480.jpg":"480x320","h_26859275_340.jpg":"340x227","h_26859275_220.jpg":"220x147","pp_26859275_1280.jpg":"1280x1628","pp_26859275_1024.jpg":"1024x1303","pp_26859275_640.jpg":"640x814","pp_26859275_480.jpg":"480x611","pp_26859275_340.jpg":"340x432","pp_26859275_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x2627","hd_15113822_1920.jpg":"1920x1080","k_15113822_1280.jpg":"1280x1280","k_15113822_1024.jpg":"1024x1024","k_15113822_640.jpg":"640x640","k_15113822_480.jpg":"480x480","k_15113822_340.jpg":"340x340","k_15113822_220.jpg":"220x220","o_15113822_1280.jpg":"1280x1751","o_15113822_1024.jpg":"1024x1401","o_15113822_640.jpg":"640x875","o_15113822_480.jpg":"480x656","o_15113822_340.jpg":"340x465","o_15113822_220.jpg":"220x301","h_15113822_1280.jpg":"1280x854","h_15113822_1024.jpg":"1024x683","h_15113822_640.jpg":"640x427","h_15113822_480.jpg":"480x320","h_15113822_340.jpg":"340x227","h_15113822_220.jpg":"220x147","pp_15113822_1280.jpg":"1280x1628","pp_15113822_1024.jpg":"1024x1303","pp_15113822_640.jpg":"640x814","pp_15113822_480.jpg":"480x611","pp_15113822_340.jpg":"340x432","pp_15113822_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1321","hd_19754254_1920.jpg":"1920x1080","k_19754254_1280.jpg":"1280x1280","k_19754254_1024.jpg":"1024x1024","k_19754254_640.jpg":"640x640","k_19754254_480.jpg":"480x480","k_19754254_340.jpg":"340x340","k_19754254_220.jpg":"220x220","o_19754254_1280.jpg":"1280x880","o_19754254_1024.jpg":"1024x704","o_19754254_640.jpg":"640x440","o_19754254_480.jpg":"480x330","o_19754254_340.jpg":"340x233","o_19754254_220.jpg":"220x151","h_19754254_1280.jpg":"1280x854","h_19754254_1024.jpg":"1024x683","h_19754254_640.jpg":"640x427","h_19754254_480.jpg":"480x320","h_19754254_340.jpg":"340x227","h_19754254_220.jpg":"220x147","pp_19754254_1280.jpg":"1280x1628","pp_19754254_1024.jpg":"1024x1303","pp_19754254_640.jpg":"640x814","pp_19754254_480.jpg":"480x611","pp_19754254_340.jpg":"340x432","pp_19754254_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1086","hd_26051190_1920.jpg":"1920x1080","k_26051190_1280.jpg":"1280x1280","k_26051190_1024.jpg":"1024x1024","k_26051190_640.jpg":"640x640","k_26051190_480.jpg":"480x480","k_26051190_340.jpg":"340x340","k_26051190_220.jpg":"220x220","o_26051190_1280.jpg":"1280x724","o_26051190_1024.jpg":"1024x579","o_26051190_640.jpg":"640x362","o_26051190_480.jpg":"480x271","o_26051190_340.jpg":"340x192","o_26051190_220.jpg":"220x124","h_26051190_1280.jpg":"1280x854","h_26051190_1024.jpg":"1024x683","h_26051190_640.jpg":"640x427","h_26051190_480.jpg":"480x320","h_26051190_340.jpg":"340x227","h_26051190_220.jpg":"220x147","pp_26051190_1280.jpg":"1280x1628","pp_26051190_1024.jpg":"1024x1303","pp_26051190_640.jpg":"640x814","pp_26051190_480.jpg":"480x611","pp_26051190_340.jpg":"340x432","pp_26051190_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1189","hd_26862476_1920.jpg":"1920x1080","k_26862476_1280.jpg":"1280x1280","k_26862476_1024.jpg":"1024x1024","k_26862476_640.jpg":"640x640","k_26862476_480.jpg":"480x480","k_26862476_340.jpg":"340x340","k_26862476_220.jpg":"220x220","o_26862476_1280.jpg":"1280x792","o_26862476_1024.jpg":"1024x634","o_26862476_640.jpg":"640x396","o_26862476_480.jpg":"480x297","o_26862476_340.jpg":"340x210","o_26862476_220.jpg":"220x136","h_26862476_1280.jpg":"1280x854","h_26862476_1024.jpg":"1024x683","h_26862476_640.jpg":"640x427","h_26862476_480.jpg":"480x320","h_26862476_340.jpg":"340x227","h_26862476_220.jpg":"220x147","pp_26862476_1280.jpg":"1280x1628","pp_26862476_1024.jpg":"1024x1303","pp_26862476_640.jpg":"640x814","pp_26862476_480.jpg":"480x611","pp_26862476_340.jpg":"340x432","pp_26862476_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1213","hd_26862477_1920.jpg":"1920x1080","k_26862477_1280.jpg":"1280x1280","k_26862477_1024.jpg":"1024x1024","k_26862477_640.jpg":"640x640","k_26862477_480.jpg":"480x480","k_26862477_340.jpg":"340x340","k_26862477_220.jpg":"220x220","o_26862477_1280.jpg":"1280x808","o_26862477_1024.jpg":"1024x646","o_26862477_640.jpg":"640x404","o_26862477_480.jpg":"480x303","o_26862477_340.jpg":"340x214","o_26862477_220.jpg":"220x138","h_26862477_1280.jpg":"1280x854","h_26862477_1024.jpg":"1024x683","h_26862477_640.jpg":"640x427","h_26862477_480.jpg":"480x320","h_26862477_340.jpg":"340x227","h_26862477_220.jpg":"220x147","pp_26862477_1280.jpg":"1280x1628","pp_26862477_1024.jpg":"1024x1303","pp_26862477_640.jpg":"640x814","pp_26862477_480.jpg":"480x611","pp_26862477_340.jpg":"340x432","pp_26862477_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x2819","hd_26867049_1920.jpg":"1920x1080","k_26867049_1280.jpg":"1280x1280","k_26867049_1024.jpg":"1024x1024","k_26867049_640.jpg":"640x640","k_26867049_480.jpg":"480x480","k_26867049_340.jpg":"340x340","k_26867049_220.jpg":"220x220","o_26867049_1280.jpg":"1280x1879","o_26867049_1024.jpg":"1024x1503","o_26867049_640.jpg":"640x939","o_26867049_480.jpg":"480x704","o_26867049_340.jpg":"340x499","o_26867049_220.jpg":"220x323","h_26867049_1280.jpg":"1280x854","h_26867049_1024.jpg":"1024x683","h_26867049_640.jpg":"640x427","h_26867049_480.jpg":"480x320","h_26867049_340.jpg":"340x227","h_26867049_220.jpg":"220x147","pp_26867049_1280.jpg":"1280x1628","pp_26867049_1024.jpg":"1024x1303","pp_26867049_640.jpg":"640x814","pp_26867049_480.jpg":"480x611","pp_26867049_340.jpg":"340x432","pp_26867049_220.jpg":"220x280"}],"incptvocmimagegalleryImageUseInGallery":["1","1","1","1","1","1","1","1"]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [description] => [parent] => 417 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"417","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2018-11-16 09:18:21","customparams_modified":"2018-11-16 09:18:21","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 0 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7624975 Threads: 5 Questions: 1551336925 Slow queries: 4726403 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 111219492 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 35 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front03 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '0' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /om/nautika ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [parent] => 417 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /om/nautika ) ) [link] => /om/nautika/stednja-na-snazi-uvijek-dode-na-naplatu-poznati-splitski-serviser-o-greskama-pri-izboru-velikih-penti-1385400 [printLink] => /om/nautika/stednja-na-snazi-uvijek-dode-na-naplatu-poznati-splitski-serviser-o-greskama-pri-izboru-velikih-penti-1385400?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 757614 [name] => Robert Katunarić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2024-05-02 13:02:45 [main_article_id] => 0 [alias] => robert-katunaric [link] => /tag/robert-katunaric ) [1] => stdClass Object ( [id] => 757615 [name] => motonautika [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2024-05-02 13:02:45 [main_article_id] => 0 [alias] => motonautika [link] => /tag/motonautika ) [2] => stdClass Object ( [id] => 757616 [name] => velike pente [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2024-05-02 13:02:45 [main_article_id] => 0 [alias] => velike-pente [link] => /tag/velike-pente ) [3] => stdClass Object ( [id] => 757617 [name] => izbor pente [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2024-05-02 13:02:45 [main_article_id] => 0 [alias] => izbor-pente [link] => /tag/izbor-pente ) [4] => stdClass Object ( [id] => 640549 [name] => izvanbrodski motori [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-06-07 14:34:30 [main_article_id] => 0 [alias] => izvanbrodski-motori [link] => /tag/izvanbrodski-motori ) [5] => stdClass Object ( [id] => 757618 [name] => greške pri izboru pente [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2024-05-02 13:02:45 [main_article_id] => 0 [alias] => greske-pri-izboru-pente [link] => /tag/greske-pri-izboru-pente ) [6] => stdClass Object ( [id] => 757619 [name] => kako izabrati pentu [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2024-05-02 13:02:45 [main_article_id] => 0 [alias] => kako-izabrati-pentu [link] => /tag/kako-izabrati-pentu ) [7] => stdClass Object ( [id] => 757620 [name] => kako izabrati vanbrodski motor [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2024-05-02 13:02:45 [main_article_id] => 0 [alias] => kako-izabrati-vanbrodski-motor [link] => /tag/kako-izabrati-vanbrodski-motor ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => KAD SE BROD KUPI, PENTA MANJE SNAGE OD MAKSIMALNE BUDE SKROZ DOBRA, NO S VREMENOM SE BROD OTEŽA STALNIM KRCANJEM NOVE OPREME, PA NAS LJUDI ZOVU ZBOG KVARA MOTORA KOJI PUNO TROŠI I SPORIJE GURA - UVIJEK SAVJETUJEM KUPNJU PENTE MAKSIMALNE PREDVIĐENE SNAGE, A VAŽNO JE U STARTU PROMIŠLJENO IZABRATI I SUSTAV VOLANA I KOMANDI [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => moćna konjica [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [CitySelect] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [SD_na_licu_mjesta] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) [Important_article] => stdClass Object ( [id] => 100 [name] => Important article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 38 [alias] => Important_article ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Štednja na snazi uvijek dođe na naplatu: poznati splitski serviser o greškama pri izboru velikih penti [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3261 [name] => Miomir Štrbac [username] => miomir.strbac [email] => miomir.strbac@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$oBa2AAEGUKq/Ymg095Mrh.7uW.yCfYXSNnHxeF4nyWHs8x3qBlQvy [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => {"admin_style":"","admin_language":"","language":"","editor":"","timezone":""} [groups] => Array ( [3] => 3 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [admin_style] => [admin_language] => [language] => [editor] => [timezone] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/miomir-strbac-3261 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1775 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/96410507fb7745ab8b7da88e9937be54?s=100&default=https%3A%2F%2Fmore.slobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/03/26/26867238.jpg [galleryCount] => 8 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Božidar Vukičević/Cropix [mainImageDesc] =>

Robert Katunarić

[popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/03/26/26867238.jpg [title] =>

Robert Katunarić

Božidar Vukičević/Cropix ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/03/26/26859275.jpg [title] =>

Velike pente postaju sve veće

Miomir Štrbac ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/03/26/15113822.jpg [title] =>

Yamaha 375 V8 XTO

Božidar Vukičević/Cropix ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/03/26/19754254.jpg [title] =>

Robert Katunarić

Božidar Vukičević/Cropix ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/03/26/26051190.jpg [title] =>

Sve veće jahtice oslanjaju se na pente

Božidar Vukičević/Cropix ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/03/26/26862476.jpg [title] =>

Za opterećene radne brodove može se zatražiti više konja

Božidar Vukičević/Cropix ) [6] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/03/26/26862477.jpg [title] =>

Ovakva ergela se čini više nego dovoljna

Božidar Vukičević/Cropix ) [7] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/03/26/26867049.jpg [title] =>

Robert Katunarić

 

Božidar Vukičević/Cropix ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Posljednjih desetak godina svjedočimo značajnoj promjeni u vrsti pogona motornih brodica dugih od 7 do 10 metara. Nekad su ih mahom pogonili unutarnji dizelski motori, a sada su najčešća opcija jedna ili dvije snažne pente. Tri su ključna razloga tom zaokretu. Prvi je veliki tehnološki napredak u proizvodnji jakih izvanbrodskih motora. Naoružani vrhunskom elektronikom, pametnim sustavima ubrizgavanja goriva, finom hidraulikom i naprednim materijalima izrade, oni su postali iznimno pouzdani i moćni po snazi, u znatno manjim gabaritima od dizelaša i sa znatno nižom cijenom. Drugi je razlog praktičnost u smislu znatno lakše montaže, servisa i, po potrebi, zamjene novom ili jačom pentom. Na ta se dva razloga nadovezuje i treći – svojevrsno povećanje broda. Naime, unutarnji dizelaši za montažu trebaju velik slobodan prostor ispod kokpita. Kad se, pak, za pogon izabere jaka penta, on ostaje raspoloživ za druge svrhe i namjene, sve do ugradnje manje dodatne kabine za spavanje.

Natjecanje u snazi

Kako bilo, rast prodaje velikih izvanbrodskih motora stalno se ubrzava. Pritom ga prati, takvom potražnjom logično poguran, i rast njihove snage. U velikoj mjeri i kao posljedica međusobnog natjecanja proizvođača koji se neprestano trude nadmašiti konkurente, pa su neki pod kape penti već uspjeli ugurati i više od 600 konja.

O razmjerima potražnje za velikim pentama, ali i pogreškama prilikom njihova izbora, te o tome na što treba paziti kad se motor kupuje, porazgovarali smo s Robertom Katunarićem, vlasnikom splitske tvrtke Motonautika i poznatim serviserom izvanbrodskih motora Yamaha i Honda.

---

image

Sve veće jahtice oslanjaju se na pente

Božidar Vukičević/Cropix
---

– Potražnja za pentama, a osobito onima velike snage, doista je iz godine u godinu sve veća. Iako smo mi prvenstveno servis kojemu je prodaja motora samo uzgredni posao, lani smo prodali više od 100 takvih penti. Možete zamisliti kakve tek brojke bilježe tvrtke kojima je njihova prodaja primarni biznis, koje izlaze na sajmove, oglašavaju ponudu... Naravno, nama se kao serviserima svi ti prodani motori na kraju vrate u radionicu na servis najmanje jednom godišnje, pa posredno vidimo i cijelu sliku. Bolje rečeno, osjetimo je u neprestanim pozivima stranaka i golemoj gužvi. Ona je postala tolika da imamo liste čekanja s terminima za servis, ponekad i mjesecima unaprijed. A naznaka usporavanja prodaje nema na vidiku.

– Koje pogreške ljudi najčešće naprave kod izbora velikih penti? Cijena im je prilično visoka, pa ih vjerojatno pogreške poslije jako nerviraju.

– Kad je u pitanju kvaliteta suvremenih izvanbrodskih motora, barem tu danas nema pogrešaka. Svi poznati proizvođači dosegnuli su visoku tehnološku razinu i uz propisano održavanje kvarovi su vrlo rijetki. No nije rijetka jedna pogreška koja se događa prilikom izbora snage motora, a tek kasnije se pokaže.

– Na što mislite?

– Kad kupe novi brod, ljudi dobiju i preporuku njegova proizvođača o dopuštenoj maksimalnoj snazi motora. Pa ako je ona, recimo, 200 konjskih snaga, oni izaberu pentu od 150 KS, računajući kako će to biti sasvim dovoljno. Uglavnom doista i bude, ali najčešće samo određeno vrijeme, nakon kojega se pojavi nezadovoljstvo zbog navodnog slabljenja motora, kako nam se uglavnom požale klijenti.

Opterećivanje broda

– Znači, tu ne bude riječ o slabljenju?

– Ne, ali ljudi budu uvjereni da imaju problem s motorom. Evo, nedavno samo imali čovjeka koji nas je zvao i inzistirao na tome da mu pregledamo relativno novu pentu jer s njom nešto nije u redu. Brod mu je usporio, motor ne postiže željene okretaje, potrošnja goriva jako je narasla... Sve smo pregledali i utvrdili da je penta potpuno ispravna. Vratili smo mu je, ali ju je uskoro ponovno donio jer je nismo popravili. Još smo jednom sve pomno provjerili, ali nikakvu grešku nismo našli. Zato sam otišao na njegov brod da na licu mjesta utvrdim o čemu je riječ. I doista, brod je sporo dosezao režim glisiranja, motor nije mogao postići potrebne okretaje, trošio je previše goriva. Pitao sam vlasnika je li radio neke izmjene na brodu. Kazao je da nije nikakve. Onda sam ugledao Minn Kotu za držanje pozicije na pramcu i pitao ga je li od početka tu.

– Ne, nju sam nedavno ugradio radi ribolova – odgovorio mi je vlasnik i riješio tajnu problema. Uz Minn Kotu je na brod unio i tri nove baterije teške gotovo 150 kg i znatno mu povećao težinu.

---

image

Robert Katunarić

 

Božidar Vukičević/Cropix
---

– Znači, to je opteretilo motor i povećalo potrošnju?

– Da, jer težina je vrlo važan faktor za plovidbena svojstva i brzinu broda, osobito kad su gliseri u pitanju. Čim trup dublje uronite i otežate, brod će sporije izglisirati, a motor će imati veći otpor u svome poslu. Spomenutom klijentu smo nakon utvrđivanja problema zamijenili propeler manjim, kako bi mogao postići veći broj okretaja jer postojeći nije uspijevao. Kad je brod bio manje opterećen, imao je tu mogućnost i sve je bilo u redu. Zato je čovjek i mislio da je problem u motoru kad je uočio promjenu. Uglavnom, s manjim propelerom dobili smo i okretaje, i brzinu, i manju potrošnju.

– Sličnih priča ima još?

– Ima ih dosta. Opisani slučaj često je više pravilo nego iznimka jer ljudi nakon kupnje broda na njega stalno donose nove stvari i opremu, ugrađuju solare, tankove, okove, kupuju sidreni lanac, vinč, brojne stvari za zabavu... pa težina plovila stalno raste. Zbog toga je moja sugestija – uvijek kupiti motor maksimalne navedene snage za konkretan brod. Tako ćete imati rezervu za buduće povećano težinsko stanje. Uz to, motor će se manje mučiti i manje trošiti. To u startu bude nešto skuplje, ali u konačnici je uvijek isplativije.

Izbor komandi i propelera

– Ima li još nekih specifičnosti koje treba imati u vidu pri kupnji penti velike snage?

– Iz mojeg iskustva važno je također dobro promisliti koju vrstu volana i upravljanja izabrati. Danas se nude četiri opcije – obični volan sa sajlama, hidraulični, električni i elektro-hidraulični, a razlike među njima su znatne. Osobito kad usporedite lakoću i glatkoću elektro-hidrauličnog upravljanja s klasičnim. Također se nudi bočna komanda gas-naprijed-natrag ili ugradbena. Ljudi često kupe motor na nekoj akciji, ili izaberu najjeftiniji, pa kad dobiju verziju s mehaničkim upravljanjem i sajlama, budu razočarani. Neki tada požele promijeniti način upravljanja, a tada nastane problem.

– Zbog čega?

– Zbog toga što takva promjena ili jako puno košta, ponekad i pola cijene motora, ili je tehnički nemoguće zbog manjka potrebne elektronike u osnovnoj verziji. U startu, pak, za bolju opciju treba izdvojiti tisuću do dvije tisuće eura više, ovisno o tome je li riječ o električnom i elektro-hidrauličnom sustavu. Važno je, dakle, dobro promisliti što želite, zatražiti savjet prije kupnje i tek onda odlučiti.

---

image

Za opterećene radne brodove može se zatražiti više konja

Božidar Vukičević/Cropix
---

– Spomenuli ste promjenu propelera. Je li tu moguće djelovati unaprijed?

– Zapravo jest. Danas svi poznati proizvođači velikih penti omogućuju kupcima da u startu izaberu optimalnu veličinu propelera, sukladnu vrsti i namjeni broda koji će pogoniti. Tada se s motorom, u okviru iste cijene, ne isporučuje univerzalni propeler, nego onaj koji je izabran. Naravno, o tome se prije odluke o kupnji stranka treba posavjetovati sa stručnom osobom u tvrtki kod koje motor kupuje.

Svih tih finesa prije nije bilo. Ljudi bi kupili motor i dobili standardni paket, pa kasnije eventualno nešto mijenjali. Sada je sve složenije i sofisticiranije, osobito kad su u pitanju velike pente. A kako je riječ o skupim motorima, nije dobro brzati prilikom ulaska u takvu investiciju. Treba sve dobro proučiti i tek onda izabrati motor s odlikama i pratećim sklopovima kakve doista trebate.

---

CERTIFIKAT ZA VEĆU SNAGU

Postoje i ljudi koji u startu žele ugraditi pentu čak i nešto veće snage od maksimalno navedene za konkretan brod jer vole imati rezervu. To je također moguće. Ako je izabrana penta desetak posto jača od navedene maksimalne snage, kapetanije to uglavnom toleriraju, no ako je ugrađena snaga iznad toga, tada treba dobiti certifikat Hrvatskog registra brodova. To se nešto plati i relativno lako ishodi, ali bez njihova certifikata brod ne možete registrirati.

Naizgled se može činiti da se time brod značajno dodatno opterećuje većom težinom motora i većim silama na krmenom zrcalu, no u stvarnosti to ne mora biti tako.

Primjerice, pente od 150 i 200 KS često su u suštini jednake i jednako teške, a razlika je samo u snazi koju postižu u tim gabaritima. Pa kad se jača penta od 200 KS ugradi na brod za koji je kao maksimalna snaga određen motor od 150 KS, a taj se brod dodatno optereti raznom opremom koja je planirana unaprijed, tada će tih 200 KS u praksi funkcionirati kao onih 150 KS. Osim toga, svi proizvođači plovila ostave dosta rezerve prilikom određivanja maksimalne snage pogona.

---

---

image

Yamaha 375 V8 XTO

Božidar Vukičević/Cropix
---

---

PROIZVOĐAČI SVE PRATE

Pente velike snage mahom su iznimno pouzdane, pa je za njih jedino važno redovito servisiranje u skladu s preporukom proizvođača. To u praksi znači nakon 100 sati rada ili jednom godišnje. Proizvođači su pritom i za nas kao servisere utvrdili čvrsta pravila, pa se svaki obavljeni servis konkretnog motora prijavljuje njihovu centralnom odjelu za servisiranje sa svim podacima. Od datuma, broja motora, broja šasije, registracije broda, izvršenim radovima, eventualno uočenim problemima... Ma sve se prati i stalno analizira. Dijelom radi kontrole, a još više daljnjeg razvoja i stalnih unaprjeđenja.

---

---

image

Za opterećene radne brodove može se zatražiti više konja

Božidar Vukičević/Cropix
---

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Božidar Vukičević/Cropix Miomir Štrbac Božidar Vukičević/Cropix Božidar Vukičević/Cropix Božidar Vukičević/Cropix Božidar Vukičević/Cropix Božidar Vukičević/Cropix Božidar Vukičević/Cropix
Božidar Vukičević/Cropix

Robert Katunarić

Miomir Štrbac

Velike pente postaju sve veće

Božidar Vukičević/Cropix

Yamaha 375 V8 XTO

Božidar Vukičević/Cropix

Robert Katunarić

Božidar Vukičević/Cropix

Sve veće jahtice oslanjaju se na pente

Božidar Vukičević/Cropix

Za opterećene radne brodove može se zatražiti više konja

Božidar Vukičević/Cropix

Ovakva ergela se čini više nego dovoljna

Božidar Vukičević/Cropix

Robert Katunarić

 

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/om/nautika/stednja-na-snazi-uvijek-dode-na-naplatu-poznati-splitski-serviser-o-greskama-pri-izboru-velikih-penti-1385400 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=14802107d48df5c03fbc10e244c0409fc925a75a [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=%C5%A0tednja+na+snazi+uvijek+do%C4%91e+na+naplatu%3A+poznati+splitski+serviser+o+gre%C5%A1kama+pri+izboru+velikih+penti&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fstednja-na-snazi-uvijek-dode-na-naplatu-poznati-splitski-serviser-o-greskama-pri-izboru-velikih-penti-1385400 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fstednja-na-snazi-uvijek-dode-na-naplatu-poznati-splitski-serviser-o-greskama-pri-izboru-velikih-penti-1385400 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => KAD SE BROD KUPI, PENTA MANJE SNAGE OD MAKSIMALNE BUDE SKROZ DOBRA, NO S VREMENOM SE BROD OTEŽA STALNIM KRCANJEM NOVE OPREME, PA NAS LJUDI ZOVU ZBOG KVARA MOTORA KOJI PUNO TROŠI I SPORIJE GURA - UVIJEK SAVJETUJEM KUPNJU PENTE MAKSIMALNE PREDVIĐENE SNAGE, A VAŽNO JE U STARTU PROMIŠLJENO IZABRATI I SUSTAV VOLANA I KOMANDI [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => moćna konjica [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [35] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) [36] => stdClass Object ( [id] => 100 [name] => Important article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 38 [alias] => Important_article ) )
StoryEditorOCM

moćna konjicaŠtednja na snazi uvijek dođe na naplatu: poznati splitski serviser o greškama pri izboru velikih penti

Piše MIOMIR ŠTRBAC
2. svibnja 2024. - 13:02

Posljednjih desetak godina svjedočimo značajnoj promjeni u vrsti pogona motornih brodica dugih od 7 do 10 metara. Nekad su ih mahom pogonili unutarnji dizelski motori, a sada su najčešća opcija jedna ili dvije snažne pente. Tri su ključna razloga tom zaokretu. Prvi je veliki tehnološki napredak u proizvodnji jakih izvanbrodskih motora. Naoružani vrhunskom elektronikom, pametnim sustavima ubrizgavanja goriva, finom hidraulikom i naprednim materijalima izrade, oni su postali iznimno pouzdani i moćni po snazi, u znatno manjim gabaritima od dizelaša i sa znatno nižom cijenom. Drugi je razlog praktičnost u smislu znatno lakše montaže, servisa i, po potrebi, zamjene novom ili jačom pentom. Na ta se dva razloga nadovezuje i treći – svojevrsno povećanje broda. Naime, unutarn...

14. svibanj 2024 15:18