stdClass Object ( [id] => 1205184 [title] => Splitski serviser opisuje najčešće ljetne kvarove izvanbrodskih motora i savjetuje kako ih prepoznati, po mogućnosti izbjeći ili barem umanjiti štetu ako se dogode [alias] => splitski-serviser-opisuje-najcesce-ljetne-kvarove-izvanbrodskih-motora [catid] => 418 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Ljeto je nedavno i službeno počelo, iako zagriženi nautičari i ljubitelji vikenda u vali već od kraja svibnja plove i guštaju kad god su sunce i nebo na njihovoj strani.

No, srpanj i kolovoz ipak su glavni mjeseci za ljetne đite, koje se dugo pripremaju i nestrpljivo iščekuju, jer one su kruna godine svakog zaljubljenika u more i plovidbu.

Dio tih priprema svakako su i izvanbrodski motori, bilo da su glavni pogon broda ili pak gumenoga bajbota bez kojeg je suvremenu đitu teško zamisliti.

Neki su svoju pentu još prošle jeseni dali na servis i konzerviranje, pa će je sada samo staviti u funkciju prilično sigurni da će ljeto odraditi kako treba.

Dosta je i onih koji su nakon kraja lanjske sezone pentu samo odložili, a nužni servis, čišćenje i zamjenu ulja u nozi motora, odrađuju sada, neposredno pred đitu.

Neovisno o skupini kojoj pripadate, iako je prva opcija definitivno bolja za zdravlje motora, a time i za vas, slijedi razdoblje u kojem će spomenuti izvanbrodski motori svakodnevno raditi punom parom, a to ujedno znači i veću mogućnost za pojavu problema i kvarova, koji najviše tanje živce ako se dogode u danima odmora unaprijed rezerviranim za bezbrižnost i opuštanje.

Kese u moru

Budući da su neki od mogućih problema s izvanbrodskim motorima posve sigurno donekle tipični i puno češći od nekih drugih, zamolili smo poznatoga splitskog servisera Roberta Katunarića iz tvrtke Motonautika, da ih izdvoji i pobliže opiše, kako bismo ih mogli lakše prepoznati, po mogućnoasti izbjeći ili barem umanjiti štetu ako se dogode.

---

image

Robert Katunarić

Božidar Vukičević/Cropix
---

Budući da su ovlašteni servis za pente Yamaha, Honda, Tohatsu i Parsun, Robert doista ima dobar uvid što ljeti najčešće zapne kad su pente u pitanju.

– Prvo ću spomenuti problem koji ima i ekološku dimenziju, jer nekad gotovo nije postojao, a sada je sve češći. Riječ je o odbačenim plastičnim kesama i većim najlonima koji plutaju svugdje po kanalima i uvalama, često i nevidljivi, nekih pola metra ispod površine. Kada noga pente naleti na takvu kesu, ona se zna tijesno priljubiti uz nju jer se brod kreće naprijed. Na taj način začepi bočne otvore za usis mora za hlađenje, pa motor nastavi raditi na suho. Kad promijeni zvuk i naglo mu skoči temperatura, ljudi obično stanu i pokušaju vidjeti što je problem. No, ako propeler nije zarobio kesu, ona se jednostavno odlijepi čim brod stane i ljudi uopće ne mogu shvatiti što im se dogodilo. Zbog čega im je izgorio impeler, otišlo hlađenje... Ako je kesa uhvaćena propelom, tada im barem bude jasno, ali ih i dalje čeka slanje motora na popravak i gubljenje živaca.

Drugi dosta čest slučaj, osobito danas kada mnogi vuku panulu za brodom u plovidbi, a gliseri im projure preko krmenog traga, jest hvatanje ribolovne strune propelerom. Ona se čvrsto obmota oko osovine, zapeče, a često ošteti i semering osovine, nakon čega dolazi do miješanja ulja i morske vode u getribi noge motora, što je također uputnica za hitan posjet servisu – kazuje nam Robert.

Odmah dodaje još jedan uočeni problem izražen isključivo u ljetnim mjesecima. Ljudi, naime, često drže pentu upaljenu i kad plove u pješčanom plićaku, a to također može stvoriti probleme. Propeler se okreće, vrtnjom stvara kovitlac koji podiže pijesak s dna, a potom zrnca toga pijeska budu usisana s vodom za hlađenje.

Kada zrnca stignu do impelera, djeluju na njega kao brusni papir i izravno ga oštećuju, a time se ujedno smanjuje hlađenje motora.

U svakom slučaju, upozorava Robert, kada se gumenjakom uplovi u izrazitiji plićak, motor treba ugasiti i do željenog mjesta doploviti inercijom, uz pomoć vesala ili ulaskom u more i guranjem kad je ono malo iznad koljena.

---

image

Plastične kese neprijatelji su i izvanbrodskih motora

Ilustracija/Cropix
---

Blokiranje karburatora

Unatoč svim upozorenjima o potrebi redovitog godišnjeg servisiranja pente, još uvijek je dosta onih koji to preskaču kao trošak koji im je velik ili nepotreban. Oni penti samo promijene ulje u nozi i upale je. Ponekad uz malo muke, ali na kraju ipak proradi.

– Problem se pojavi kada se motor počne koristiti, osobito ako je u pitanju dvotaktna penta. U lončiću karburatora se tijekom zime stvori skrama od taloga ulja, a kad počne protok goriva, ta se skrama odlijepi, razdijeli u komadiće i blokira iglu plovka ili začepi diznu. To onda znači glavobolju, traženje problema, nerviranje, jer motor nakon gašenja opet zna upaliti, malo raditi i ugušiti se, kada trun zapne – objašnjava Robert.

Dodaje kako sličan problem mogu izazivati i nečisti spremnici goriva, osobito ako su stariji i metalni, jer tada se s vremenom u njima neizbježno pojavi malo hrđe zbog kondenzacije. Kada motor povuče gorivo s takvim talogom, vrlo je izvjesno da će uskoro karburator trebati detaljno čišćenje. Naravno, i sporni tank goriva.

– Kondenzacija je u rezervoarima goriva zapravo neizbježna, a nakon koju godinu tako stvorena voda nužno će praviti probleme – kažu u Motonautici.

– Stvar je u tome da su rezervoari goriva uvijek nisko na brodu, mahom ispod vodene linije. Tako se ljeti odozdo hlade, a odozgo griju, a zimi obrnuto, što pogoduje procesu kondenzacije. U plovidbi se gorivo u rezervoaru jako mućka, miješaju se voda i benzin, takva smjesa stiže do karburatora i u nekom trenutku motor počne trokirati i gušiti se – opisuje proces Katunarić.

– Mudro je barem svake dvije godine dobro isprati rezervoar goriva. Ako ima inspekcijski otvor, ručno, a ako nema, korištenjem pumpe koja će izbaciti sav sadržaj. Potom se ulije nešto čistog gorivo i još jednom sve ispere – savjetuje meštar.

– Problemi znaju nastati i ako se prilikom godišnjeg servisiranja zapostavi provjera predfiltera-separatora vode, koje najčešće imaju brodice s jakim pentama. Neki od tih separatora imaju metalni uložak, pa se pregled preskoči, jer on može dugo trajati. Može, ali i on zna uhvatiti sloj hrđe zbog prisutnosti vode, pa cijela priča završi problemima u napajanju gorivom – dodaje Robert.

---

image

Ako propela uhvati ribolovni najlon, trebat će je skinuti da se on izvuče

Božidar Vukičević/Cropix
---

Korozija i struja

Na naš upit što je još uočio kao češći kvar u ljetnim mjesecima, kazat će da nije rijetko ni blokiranje sajli za gas i upravljanje, pa čak i njihovo pucanje, jer se također zapostavi godišnje pregledavanje i podmazivanje tih sklopova.

Ponekad i zato što je za takav postupak potrebno demontirati motor s krme, a to se ljudima ne da raditi. Kad se nevolja dogodi, zbog toga se onda jako kaju, ali tada je kasno. Slična je priča i s čišćenjem i podmazivanjem klema na akumulatoru, odnosno sklopa glavnog električnog prekidača broda.

– Oksidacija vrlo često onemogući normalni protok napona, pa motor ne može upaliti ili jedva vergla, a potrebno je samo malo truda da se takvi problemi preveniraju – objašnjava Robert.

Sve u svemu, većina ljetnih muka s pentama može se izbjeći ako u ostalom dijelu godine pronađete malo vremena da neke stvari pregledate i pripremite, odnosno pravodobno odnesete motor na redoviti servis. To doduše jest trošak, ali puno manji od onoga koji vas čeka ako se problem pojavi na điti i valja ga hitno ukloniti. Trošak nerviranja nećemo ni spominjati.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => GUŠTI I GLAVOBOLJE [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [extra_fields_search] => GUŠTI I GLAVOBOLJE 2 0 6979 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2017-06-06 13:21:42 [created_by] => 3261 [created_by_alias] => Miomir Štrbac [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2022-07-02 12:33:24 [modified_by] => 3261 [publish_up] => 2022-07-02 12:33:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 59 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 418 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--nautika [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [page_title] => Nautika [menu-meta_description] => Donosimo nautičke savjete, izvještaje s regata i boat showova, testiramo brodove. Čitajte sve o jedrenju, đitama po Jadranu, brodovima na struju, brodskim motorima i popravku broda. Učimo vas kako održavati brod. [menu-meta_keywords] => nautika, jedrenje, regata, brod, nautički savjeti, boat show, test broda, plovidba, tradicijski brodovi, đita, drveni brodovi, Marijan Žuvić, Damir Višić [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 0 [itemRelatedLimit] => 5 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 0 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 1 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 0 [itemRelatedImageGallery] => 0 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2017\/06\/06\/6631107.jpg","\/images\/slike\/2017\/06\/06\/1262213.jpg","\/images\/slike\/2017\/06\/06\/7824586.jpg","\/images\/slike\/2017\/06\/06\/22613798.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Ilustracija\/Cropix","Ilustracija\/Cropix","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["

Ako u vo\u017enji noga pente uhvati kesu, hla\u0111enje motora mo\u017ee biti ugro\u017eeno<\/p>","

Plasti\u010dne kese neprijatelji su i izvanbrodskih motora<\/p>","

Ako propela uhvati ribolovni najlon, trebat \u0107e je skinuti da se on izvu\u010de<\/p>","

Robert Katunari\u0107<\/p>"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1176","hd_6631107_1920.jpg":"1920x1080","k_6631107_1280.jpg":"1280x1280","k_6631107_1024.jpg":"1024x1024","k_6631107_640.jpg":"640x640","k_6631107_480.jpg":"480x480","k_6631107_340.jpg":"340x340","k_6631107_220.jpg":"220x220","o_6631107_1280.jpg":"1280x784","o_6631107_1024.jpg":"1024x627","o_6631107_640.jpg":"640x392","o_6631107_480.jpg":"480x294","o_6631107_340.jpg":"340x208","o_6631107_220.jpg":"220x134","h_6631107_1280.jpg":"1280x854","h_6631107_1024.jpg":"1024x683","h_6631107_640.jpg":"640x427","h_6631107_480.jpg":"480x320","h_6631107_340.jpg":"340x227","h_6631107_220.jpg":"220x147","pp_6631107_1280.jpg":"1280x1628","pp_6631107_1024.jpg":"1024x1303","pp_6631107_640.jpg":"640x814","pp_6631107_480.jpg":"480x611","pp_6631107_340.jpg":"340x432","pp_6631107_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1839x1122","hd_1262213_1920.jpg":"1920x1080","k_1262213_1280.jpg":"1280x1280","k_1262213_1024.jpg":"1024x1024","k_1262213_640.jpg":"640x640","k_1262213_480.jpg":"480x480","k_1262213_340.jpg":"340x340","k_1262213_220.jpg":"220x220","o_1262213_1280.jpg":"1280x780","o_1262213_1024.jpg":"1024x624","o_1262213_640.jpg":"640x390","o_1262213_480.jpg":"480x292","o_1262213_340.jpg":"340x207","o_1262213_220.jpg":"220x134","h_1262213_1280.jpg":"1280x854","h_1262213_1024.jpg":"1024x683","h_1262213_640.jpg":"640x427","h_1262213_480.jpg":"480x320","h_1262213_340.jpg":"340x227","h_1262213_220.jpg":"220x147","pp_1262213_1280.jpg":"1280x1628","pp_1262213_1024.jpg":"1024x1303","pp_1262213_640.jpg":"640x814","pp_1262213_480.jpg":"480x611","pp_1262213_340.jpg":"340x432","pp_1262213_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x2695","hd_7824586_1920.jpg":"1920x1080","k_7824586_1280.jpg":"1280x1280","k_7824586_1024.jpg":"1024x1024","k_7824586_640.jpg":"640x640","k_7824586_480.jpg":"480x480","k_7824586_340.jpg":"340x340","k_7824586_220.jpg":"220x220","o_7824586_1280.jpg":"1280x1796","o_7824586_1024.jpg":"1024x1437","o_7824586_640.jpg":"640x898","o_7824586_480.jpg":"480x673","o_7824586_340.jpg":"340x477","o_7824586_220.jpg":"220x308","h_7824586_1280.jpg":"1280x854","h_7824586_1024.jpg":"1024x683","h_7824586_640.jpg":"640x427","h_7824586_480.jpg":"480x320","h_7824586_340.jpg":"340x227","h_7824586_220.jpg":"220x147","pp_7824586_1280.jpg":"1280x1628","pp_7824586_1024.jpg":"1024x1303","pp_7824586_640.jpg":"640x814","pp_7824586_480.jpg":"480x611","pp_7824586_340.jpg":"340x432","pp_7824586_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1228","hd_22613798_1920.jpg":"1920x1080","k_22613798_1280.jpg":"1280x1280","k_22613798_1024.jpg":"1024x1024","k_22613798_640.jpg":"640x640","k_22613798_480.jpg":"480x480","k_22613798_340.jpg":"340x340","k_22613798_220.jpg":"220x220","o_22613798_1280.jpg":"1280x818","o_22613798_1024.jpg":"1024x654","o_22613798_640.jpg":"640x409","o_22613798_480.jpg":"480x307","o_22613798_340.jpg":"340x217","o_22613798_220.jpg":"220x140","h_22613798_1280.jpg":"1280x854","h_22613798_1024.jpg":"1024x683","h_22613798_640.jpg":"640x427","h_22613798_480.jpg":"480x320","h_22613798_340.jpg":"340x227","h_22613798_220.jpg":"220x147","pp_22613798_1280.jpg":"1280x1628","pp_22613798_1024.jpg":"1024x1303","pp_22613798_640.jpg":"640x814","pp_22613798_480.jpg":"480x611","pp_22613798_340.jpg":"340x432","pp_22613798_220.jpg":"220x280"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 204 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [description] => [parent] => 417 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"417","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2018-11-16 09:18:21","customparams_modified":"2018-11-16 09:18:21","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 0 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7853957 Threads: 3 Questions: 1577256315 Slow queries: 4812896 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 111938020 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 35 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front03 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '0' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /om/nautika ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [parent] => 417 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /om/nautika ) ) [link] => /om/nautika/splitski-serviser-opisuje-najcesce-ljetne-kvarove-izvanbrodskih-motora-1205184 [printLink] => /om/nautika/splitski-serviser-opisuje-najcesce-ljetne-kvarove-izvanbrodskih-motora-1205184?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 683091 [name] => kvar brodskog motora [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-07-02 14:19:49 [main_article_id] => 0 [alias] => kvar-brodskog-motora [link] => /tag/kvar-brodskog-motora ) [1] => stdClass Object ( [id] => 640549 [name] => izvanbrodski motori [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-06-07 14:34:30 [main_article_id] => 0 [alias] => izvanbrodski-motori [link] => /tag/izvanbrodski-motori ) [2] => stdClass Object ( [id] => 655924 [name] => servis izvanbrodskog motora [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-11-10 15:38:38 [main_article_id] => 0 [alias] => servis-izvanbrodskog-motora [link] => /tag/servis-izvanbrodskog-motora ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => GUŠTI I GLAVOBOLJE [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Splitski serviser opisuje najčešće ljetne kvarove izvanbrodskih motora i savjetuje kako ih prepoznati, po mogućnosti izbjeći ili barem umanjiti štetu ako se dogode [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3261 [name] => Miomir Štrbac [username] => miomir.strbac [email] => miomir.strbac@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$oBa2AAEGUKq/Ymg095Mrh.7uW.yCfYXSNnHxeF4nyWHs8x3qBlQvy [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => {"admin_style":"","admin_language":"","language":"","editor":"","timezone":""} [groups] => Array ( [3] => 3 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [admin_style] => [admin_language] => [language] => [editor] => [timezone] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/miomir-strbac-3261 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1775 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/96410507fb7745ab8b7da88e9937be54?s=100&default=https%3A%2F%2Ff03.slobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2017/06/06/6631107.jpg [galleryCount] => 4 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Ilustracija/Cropix [mainImageDesc] =>

Ako u vožnji noga pente uhvati kesu, hlađenje motora može biti ugroženo

[popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2017/06/06/6631107.jpg [title] => Ilustracija/Cropix

Ako u vožnji noga pente uhvati kesu, hlađenje motora može biti ugroženo

) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2017/06/06/1262213.jpg [title] => Ilustracija/Cropix

Plastične kese neprijatelji su i izvanbrodskih motora

) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2017/06/06/7824586.jpg [title] => Božidar Vukičević/Cropix

Ako propela uhvati ribolovni najlon, trebat će je skinuti da se on izvuče

) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2017/06/06/22613798.jpg [title] => Božidar Vukičević/Cropix

Robert Katunarić

) ) [bgPosition] => [videoType] => allvideos [text] => {OCMSplitter}

Ljeto je nedavno i službeno počelo, iako zagriženi nautičari i ljubitelji vikenda u vali već od kraja svibnja plove i guštaju kad god su sunce i nebo na njihovoj strani.

No, srpanj i kolovoz ipak su glavni mjeseci za ljetne đite, koje se dugo pripremaju i nestrpljivo iščekuju, jer one su kruna godine svakog zaljubljenika u more i plovidbu.

Dio tih priprema svakako su i izvanbrodski motori, bilo da su glavni pogon broda ili pak gumenoga bajbota bez kojeg je suvremenu đitu teško zamisliti.

Neki su svoju pentu još prošle jeseni dali na servis i konzerviranje, pa će je sada samo staviti u funkciju prilično sigurni da će ljeto odraditi kako treba.

Dosta je i onih koji su nakon kraja lanjske sezone pentu samo odložili, a nužni servis, čišćenje i zamjenu ulja u nozi motora, odrađuju sada, neposredno pred đitu.

Neovisno o skupini kojoj pripadate, iako je prva opcija definitivno bolja za zdravlje motora, a time i za vas, slijedi razdoblje u kojem će spomenuti izvanbrodski motori svakodnevno raditi punom parom, a to ujedno znači i veću mogućnost za pojavu problema i kvarova, koji najviše tanje živce ako se dogode u danima odmora unaprijed rezerviranim za bezbrižnost i opuštanje.

Kese u moru

Budući da su neki od mogućih problema s izvanbrodskim motorima posve sigurno donekle tipični i puno češći od nekih drugih, zamolili smo poznatoga splitskog servisera Roberta Katunarića iz tvrtke Motonautika, da ih izdvoji i pobliže opiše, kako bismo ih mogli lakše prepoznati, po mogućnoasti izbjeći ili barem umanjiti štetu ako se dogode.

---

image

Robert Katunarić

Božidar Vukičević/Cropix
---

Budući da su ovlašteni servis za pente Yamaha, Honda, Tohatsu i Parsun, Robert doista ima dobar uvid što ljeti najčešće zapne kad su pente u pitanju.

– Prvo ću spomenuti problem koji ima i ekološku dimenziju, jer nekad gotovo nije postojao, a sada je sve češći. Riječ je o odbačenim plastičnim kesama i većim najlonima koji plutaju svugdje po kanalima i uvalama, često i nevidljivi, nekih pola metra ispod površine. Kada noga pente naleti na takvu kesu, ona se zna tijesno priljubiti uz nju jer se brod kreće naprijed. Na taj način začepi bočne otvore za usis mora za hlađenje, pa motor nastavi raditi na suho. Kad promijeni zvuk i naglo mu skoči temperatura, ljudi obično stanu i pokušaju vidjeti što je problem. No, ako propeler nije zarobio kesu, ona se jednostavno odlijepi čim brod stane i ljudi uopće ne mogu shvatiti što im se dogodilo. Zbog čega im je izgorio impeler, otišlo hlađenje... Ako je kesa uhvaćena propelom, tada im barem bude jasno, ali ih i dalje čeka slanje motora na popravak i gubljenje živaca.

Drugi dosta čest slučaj, osobito danas kada mnogi vuku panulu za brodom u plovidbi, a gliseri im projure preko krmenog traga, jest hvatanje ribolovne strune propelerom. Ona se čvrsto obmota oko osovine, zapeče, a često ošteti i semering osovine, nakon čega dolazi do miješanja ulja i morske vode u getribi noge motora, što je također uputnica za hitan posjet servisu – kazuje nam Robert.

Odmah dodaje još jedan uočeni problem izražen isključivo u ljetnim mjesecima. Ljudi, naime, često drže pentu upaljenu i kad plove u pješčanom plićaku, a to također može stvoriti probleme. Propeler se okreće, vrtnjom stvara kovitlac koji podiže pijesak s dna, a potom zrnca toga pijeska budu usisana s vodom za hlađenje.

Kada zrnca stignu do impelera, djeluju na njega kao brusni papir i izravno ga oštećuju, a time se ujedno smanjuje hlađenje motora.

U svakom slučaju, upozorava Robert, kada se gumenjakom uplovi u izrazitiji plićak, motor treba ugasiti i do željenog mjesta doploviti inercijom, uz pomoć vesala ili ulaskom u more i guranjem kad je ono malo iznad koljena.

---

image

Plastične kese neprijatelji su i izvanbrodskih motora

Ilustracija/Cropix
---

Blokiranje karburatora

Unatoč svim upozorenjima o potrebi redovitog godišnjeg servisiranja pente, još uvijek je dosta onih koji to preskaču kao trošak koji im je velik ili nepotreban. Oni penti samo promijene ulje u nozi i upale je. Ponekad uz malo muke, ali na kraju ipak proradi.

– Problem se pojavi kada se motor počne koristiti, osobito ako je u pitanju dvotaktna penta. U lončiću karburatora se tijekom zime stvori skrama od taloga ulja, a kad počne protok goriva, ta se skrama odlijepi, razdijeli u komadiće i blokira iglu plovka ili začepi diznu. To onda znači glavobolju, traženje problema, nerviranje, jer motor nakon gašenja opet zna upaliti, malo raditi i ugušiti se, kada trun zapne – objašnjava Robert.

Dodaje kako sličan problem mogu izazivati i nečisti spremnici goriva, osobito ako su stariji i metalni, jer tada se s vremenom u njima neizbježno pojavi malo hrđe zbog kondenzacije. Kada motor povuče gorivo s takvim talogom, vrlo je izvjesno da će uskoro karburator trebati detaljno čišćenje. Naravno, i sporni tank goriva.

– Kondenzacija je u rezervoarima goriva zapravo neizbježna, a nakon koju godinu tako stvorena voda nužno će praviti probleme – kažu u Motonautici.

– Stvar je u tome da su rezervoari goriva uvijek nisko na brodu, mahom ispod vodene linije. Tako se ljeti odozdo hlade, a odozgo griju, a zimi obrnuto, što pogoduje procesu kondenzacije. U plovidbi se gorivo u rezervoaru jako mućka, miješaju se voda i benzin, takva smjesa stiže do karburatora i u nekom trenutku motor počne trokirati i gušiti se – opisuje proces Katunarić.

– Mudro je barem svake dvije godine dobro isprati rezervoar goriva. Ako ima inspekcijski otvor, ručno, a ako nema, korištenjem pumpe koja će izbaciti sav sadržaj. Potom se ulije nešto čistog gorivo i još jednom sve ispere – savjetuje meštar.

– Problemi znaju nastati i ako se prilikom godišnjeg servisiranja zapostavi provjera predfiltera-separatora vode, koje najčešće imaju brodice s jakim pentama. Neki od tih separatora imaju metalni uložak, pa se pregled preskoči, jer on može dugo trajati. Može, ali i on zna uhvatiti sloj hrđe zbog prisutnosti vode, pa cijela priča završi problemima u napajanju gorivom – dodaje Robert.

---

image

Ako propela uhvati ribolovni najlon, trebat će je skinuti da se on izvuče

Božidar Vukičević/Cropix
---

Korozija i struja

Na naš upit što je još uočio kao češći kvar u ljetnim mjesecima, kazat će da nije rijetko ni blokiranje sajli za gas i upravljanje, pa čak i njihovo pucanje, jer se također zapostavi godišnje pregledavanje i podmazivanje tih sklopova.

Ponekad i zato što je za takav postupak potrebno demontirati motor s krme, a to se ljudima ne da raditi. Kad se nevolja dogodi, zbog toga se onda jako kaju, ali tada je kasno. Slična je priča i s čišćenjem i podmazivanjem klema na akumulatoru, odnosno sklopa glavnog električnog prekidača broda.

– Oksidacija vrlo često onemogući normalni protok napona, pa motor ne može upaliti ili jedva vergla, a potrebno je samo malo truda da se takvi problemi preveniraju – objašnjava Robert.

Sve u svemu, većina ljetnih muka s pentama može se izbjeći ako u ostalom dijelu godine pronađete malo vremena da neke stvari pregledate i pripremite, odnosno pravodobno odnesete motor na redoviti servis. To doduše jest trošak, ali puno manji od onoga koji vas čeka ako se problem pojavi na điti i valja ga hitno ukloniti. Trošak nerviranja nećemo ni spominjati.

[jcfields] => Array ( ) [event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Ilustracija/Cropix Ilustracija/Cropix Božidar Vukičević/Cropix Božidar Vukičević/Cropix
Ilustracija/Cropix

Ako u vožnji noga pente uhvati kesu, hlađenje motora može biti ugroženo

Ilustracija/Cropix

Plastične kese neprijatelji su i izvanbrodskih motora

Božidar Vukičević/Cropix

Ako propela uhvati ribolovni najlon, trebat će je skinuti da se on izvuče

Božidar Vukičević/Cropix

Robert Katunarić

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/om/nautika/splitski-serviser-opisuje-najcesce-ljetne-kvarove-izvanbrodskih-motora-1205184 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=325acb431b829a416b09a50a1e74d9e547240b2e [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Splitski+serviser+opisuje+naj%C4%8De%C5%A1%C4%87e+ljetne+kvarove+izvanbrodskih+motora+i+savjetuje+kako+ih+prepoznati%2C+po+mogu%C4%87nosti+izbje%C4%87i+ili+barem+umanjiti+%C5%A1tetu+ako+se+dogode&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fsplitski-serviser-opisuje-najcesce-ljetne-kvarove-izvanbrodskih-motora-1205184 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fsplitski-serviser-opisuje-najcesce-ljetne-kvarove-izvanbrodskih-motora-1205184 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => GUŠTI I GLAVOBOLJE [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) )
StoryEditorOCM

GUŠTI I GLAVOBOLJESplitski serviser opisuje najčešće ljetne kvarove izvanbrodskih motora i savjetuje kako ih prepoznati, po mogućnosti izbjeći ili barem umanjiti štetu ako se dogode

Piše Miomir Štrbac
2. srpnja 2022. - 14:33

Ljeto je nedavno i službeno počelo, iako zagriženi nautičari i ljubitelji vikenda u vali već od kraja svibnja plove i guštaju kad god su sunce i nebo na njihovoj strani.

No, srpanj i kolovoz ipak su glavni mjeseci za ljetne đite, koje se dugo pripremaju i nestrpljivo iščekuju, jer one su kruna godine svakog zaljubljenika u more i plovidbu.

Dio tih priprema svakako su i izvanbrodski motori, bilo da su glavni pogon broda ili pak gumenoga bajbota bez kojeg je suvremenu đitu teško zamisliti.

Neki su svoju pentu još prošle jeseni dali na servis i konzerviranje, pa će je sada samo staviti u funkciju prilično sigurni da će ljeto odraditi kako treba.

Dosta je i onih koji su nakon kraja lanjske sezone pentu samo odložili, a nužni servis, čišćenje i zamjenu ulja u nozi motora,...

17. svibanj 2024 06:54