Na hrvatskom salonu inovacija s međunarodnim sudjelovanjem INOVA 2021. u Zagrebu zlatnu je medalju za inovaciju sportsko-rekreacijskog plovila dobio Frano Perica (70) iz Splita.
Popričali smo s autorom i zamolili ga da nam pobliže objasni o čemu se radi. Usput rečeno, Frano je po zanimanju brodostrojar, kao pomorac je bio kapo od makine, sada je u mirovini, ali se rado bavi raznim inovacijama i do sada je dobivao brojne nagrade na hrvatskim i međunarodnim izložbama.
Nigdje u svijetu
Nama je iz Otvorenog mora posebno bila zanimljiva inovacija sportsko-rekreacijskog plovila koja se zasad nalazi u fazi projekta.
- Slično plovilo ne postoji nigdje u svijetu i kao takvo je službeno međunarodno zaštićeno kao intelektualno vlasništvo. Plovilo ima 4 bočna plovna trupa i centralni radno-sigurnosni trup. Bočni plovni trupovi radi manjeg otpora prema vodi omogućuju veću brzinu i manji utrošak energije, a nisko težište osigurava iznimnu stabilnost. Primarni cilj izuma je pogon na dva kotača s lopaticama na vanjskim stranama kotača. Sekundarni cilj je postavljanje gume punog profila po obodu oba kotača - rekao nam je Perica.
Centralni trup je daska koja je plovno aktivna u slučaju nevremena i na njoj je smješteno sjedište za vozača, kao i pogonsko-upravljački mehanizam. Frano smatra kako bi na dasci moglo biti i dodatno, povišeno sjedalo za suvozača, kao na cestovnom skuteru.
Osnovni mehanizam pogona su pedale, ali postoji i dodatna mogućnost ugradnje električnog pogona uz pomoć baterije i elektromotora. Pogonski kotači su konstruirani na način da na obodu imaju postavljenu gumu. Zbog toga se plovilo bez poteškoća ručno uvlači i izvlači iz mora, te se također može po kopnu vući automobilom.
Može i na snijeg
Na plovnoj dasci pedaline s 5 trupova pričvršćena su dva kotača s lopaticama na vanjskim stranama kotača. Sami kotači imaju veći obujam od ugrađenih lopatica na njima, tako da su lopatice zaštićene od loma prilikom kretanja po tvrdoj podlozi pomoću vučnog vozila ili ručnim pogonom.
Po obodu kotača postavljena je guma punog profila te se plovilo može vući automobilom na veće udaljenosti ili ručno prilikom ulaska i izlaska iz vode. Štoviše, zamjenom pogonskih plovnih kotača te zamjenom bočnih plovnih trupova skijama, pedalina se pretvara u sportsko rekreacijsko vozilo na snijegu i ledu.
Perica rado ističe kako je riječ o čisto ekološkom plovilu s izuzetnim manevarskim sposobnostima i tvrdi da se pokretanjem samo jednog kotača naprijed, a drugog natrag, na moru može okretati u mjestu.
Cirkulacija vode na lopaticama daje lijepi vizualni dojam, a plovilo ima i blatobran kako se vozač ne bi smočio. Ohrabren zlatnom medaljom na izložbi INOVA 2021., Frano Perica je uvjeren da će njegova inovacija iz sadašnje faze projekta postati stvarnost.
Prototip čega investitora
Prototip plovila dužine pet metara još nije napravio s obzirom na to da prvo valja izraditi izvedbeni projekt. Rado bi primio pomoć investitora i pravilno razmišlja da bi turisti ljeti prije birali ovakvu pedalinu budući da je konstrukcijski i funkcionalno drukčija od drugih.
Uvažavajući činjenicu da ovakvo plovilo još ne postoji nigdje na svijetu, kao i nagradu na izložbi INOVA 2021., možemo biti ponosni kako je jedan Hrvat zaslužan za obećavajuću inovaciju.
S druge strane, znamo svi da dobri projekti na svim meridijanima često ne postaju stvarnost, pa se nadamo da ćemo jednog dana na Jadranu pedalirati po moru na sportsko-rekreacijskom plovilu osmišljenom u splitskom kvartu Spinut gdje Perica stanuje.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....