StoryEditorOCM

GENOVA 2014.Predstavljamo novitete na tržištu brodskih motora: lakše pente, hladniji dizelaši

Piše Gordan Jelavić
23. listopada 2014. - 10:48

Vrijednost pogonskog sklopa često dostiže cijenu ostatka broda, što je posebno izraženo kod gumenjaka i manjih glisera bez kabine. Konkurencija među proizvođačima brodskih motora vrlo je oštra, i ako nije riječ o unaprijed složenim paketima, bit ćete na velikim mukama koji model odabrati. Posljednjih godina raste udio penti, što zbog povećanja njihova omjera snage i potrošnje, što manjeg broja sati provedenih u navigaciji.

S obzirom na talijansku zaljubljenost u gumenjake i pente Genova je prava pozornica za prezentaciju najnovijih modela. Teško je reći tko je izazvao najviše pozornosti jer su svi proizvođači predstavili najbolje što imaju, no dizajnerski iskorak napravio je Evinrude s novom serijom E-TEC G2. Futuristički dizajn svojstven motociklima nove generacije preslikali su na izvanbrodski motor i izazvali puno reakcija, kako oduševljenja, tako i onih manje pozitivnih.

image
Novi Evinrude kao da je stigao iz budućnosti
Gordan Jelavić

Američka filozofija pojednostavljivanja korištenja dovedena je do granice apsurda, pogotovo iz perspektive servisera, pa prosječan korisnik sa 100 sati godišnjeg korištenja na prvi servis može ići tek nakon pet godina. Zapremnina ovog dvotaktnog V6-motora je 3400 kubika, a ovisno o kompletu elektronike i broju okretaja, iz tog se obujma može dobiti 200, 225, 250 ili 300 konja.

Uz snagu se može odabrati dužina noge, te niz kombinacija pet osnovnih boja bočne i gornje ukrasne plastike. Unatoč činjenici da je riječ o dvotaktnoj tehnologiji, američki inženjeri tvrde kako njihov G2 ima 75 posto čistiji ispuh i 15 posto manju potrošnju od konkurentskih četverotaktnih motora, što je podatak koji bismo svakako voljeli isprobati. Spomenimo samo da je cijena motora teškog 253 kilograma u Italiji od 21.500 do 27.400 eura.

Na ekološko-ekonomskom megdanu s Evinrudeom voljeli bismo vidjeti novi Suzuki DF 200 A, prototip prvi put predstavljen svjetskoj i talijanskoj publici.

Pamet i tehnologija

Dosadašnji model DF 200 imao je šest cilindara i 3614 kubika, a sada se ista snaga izvlači iz 2867 kubika i dva cilindra manje. Uz uštedu na težini od 30 kilograma (sada je samo 226 kg) postignuta je i značajna ušteda na potrošnji od 14 posto. S obzirom na to da je riječ o najpopularnijoj klasi s jakom konkurencijom i modelu kojim se obilježava pola stoljeća tvornice, u Suzuki 200 ugrađena je sva dostupna pamet i tehnologija.

image
Suzuki 200 sada ima četiri cilindra i 226 kilograma
Gordan Jelavić

Uz varijabilno otvaranje ventila (VVTi), preko Lean Burn sustava za štedljiviji omjer goriva i zraka, Selective Rotation prijenosa koji istome motoru omogućava okretanje propelera u oba smjera i eliminira potrebu izbora lijevog i desnog motora kod dvostruke ugradnje, pa sve do elektroničkih komandi pod nazivom Precision Control za ugodnije upravljanje bez trzanja, posebno izraženo na malim okretajima. Uz sve to motor će se isporučivati s pametnim daljinskim ključem koji se neće morati stavljati u bravu, nego će ga, kao kod nekih automobila, sustav prepoznati u vašem džepu.

U Suzukiju su uz povijesne primjerke izložili i prigodne obljetničke modele DF 300 u atraktivnoj zlatnoj, smeđoj i crveno-bijeloj boji. Yamaha je svoju dvjestoticu već lani prebacila na četiri cilindra, a sada su na istoj platformi predstavili model od 175 konja. To su postigli tako da su skinuli sustav zakretanja bregaste osovine (VCT), pa su četiri redna cilindra zapremnine 2800 kubika u toj kombinacija teška 224 kilograma.

Njihova je zvijezda bila nova generacija Yamahe F 115 B koju smo detaljnije isprobali ovoga proljeća u Nizozemskoj. Zapremnina od 1832 kubika raspoređena na četiri cilindra jamstvo je dugovječnosti i mirnog rada. Boljim materijalima i elektronikom broj okretaja povećan je do 6300, a u usporedbi sa starom generacijom potrošnja je na srednjem broju okretaja manja za 7-10 posto. Težina praznog motora je 173 kilograma.

Mercury za lakši servis

Reakcija iz Brunswicka bila je brza i učinkovita. Umjesto jednoga modela, na istoj su platformi napravili čak tri, Mercury 80, 100 i 115 konja. Po uzoru na namjerno predimenzionirani Mercury 150, i sada su odabrali najveću zapremninu u klasi od 2100 kubika raspoređenu na četiri cilindra za maksimalni okretni moment. Radi lakšeg i jeftinijeg održavanja, motori oznake ELPT imaju samo osam ventila i jedno bregasto vratilo u glavi, filtar goriva rastavljiv bez alata, pojednostavljen sustav zamjene ulja, te pristupačan spoj za ispiranje slatkom vodom.

Od većega brata posudili su dizajn i kućište mjenjača s omjerom 2,07:1 za manju potrošnju i bolju učinkovitost. Zahtjevniji korisnici mogu odabrati i verziju Command Trust s mjenjačem omjera 2,38:1. Unatoč svemu, težina je vrlo konkurentnih 165 kilograma.

Jedan od najprodavanijih motora u Italiji Mercury 40 ove je godine osvanuo s pločicom Made in China. Svi njihovi manji modeli se inače rade u Japanu, a na većima piše da se sastavljaju u SAD-u. S obzirom na to da je grupacija Brunswick vizionarski počela s proizvodnjom brodova u jeftinijim državama poput Poljske, a drugi su samo slijedili njihov primjer, za očekivati je da bi u skoroj budućnosti i ostale pente umjesto iz Japana mogle stizati iz Kine.

Dok se veliki igrači borili u srednjem i gornjem segmentu, Tohatsu je u Genovi nastupio s prototipima tri četverotaktna mališana. Nakon lani predstavljenih modela od 40 i 50 konja, na red su došli i MFS 15, 20 i 30. Tehnički detalji još nisu poznati, no očekuje se kako će u svojoj kategoriji biti najlakši na tržištu, što će razveseliti sve ljubitelje toga japanskog proizvođača.

Druga dobra vijest za njihove kupce je početak primjene ugovora o suradnji s Hondom, tako da se od sada pod kapom Tohatsua mogu kupiti i modeli od 60 do 250 konja. Kako će se to odraziti na cijene na hrvatskom tržištu, ovisi o distributerima, no važno je naglasiti da je riječ o identičnom proizvodu.

image
Predstavljeni su prototipi nove generacije Tohatsua od 15, 20 i 30 konja
Gordan Jelavić

Nanni s američkim srcem

Isto vrijedi i za upravo sklopljenu suradnju između Nannija i John Deerea. Naime, za popunjavanje game Francuzi su uz Kubotu, Toyotu i MAN odabrali i uglednog američkog proizvođača radnih strojeva za 32 nova modela od 140 do 760 KS. S obzirom na to da se na tržištu ti motori prodaju svaki u svojoj zastupničkoj mreži, bit će zanimljivo vidjeti kako će se situacija dalje razvijati. U svakom slučaju, Nanni sada može ispuniti zahtjeve svakog nautičara jer pokriva područje od 10 do 1800 konja.

U Genovi je izložen prvi plavi John Deere model od četiri cilindra snage 230 konja s cijenom od 33.000 eura. Njegova je zapremnina 4500 kubika, okretni moment od 715 Nm razvija na 2100 okretaja u minuti, a suha mu je težina 578 kilograma. Samo za usporedbu, novi V6 Hyundai Sea Sall zapremnine tri litre težak je 336 kilograma i snagu od 270 konja postiže na 3800 okretaja. Najveći okretni moment toga automobilskog common rail dizelaša s 24 ventila je impresivnih 576 Nm već na 2000 okretaja.

image
Nanni N5 snage 230 KS plod je nove suradnje s John Deereom
Gordan Jelavić

Najčešći izbor brodograditelja u segmentu pleasure dizelaša, Volvo Penta, predstavio se s novim crvenim ljepotanom V8-430 Duo Prop System. Osam cilindara raspoređenih na V ima volumen od šest litara i vrti se čak do 6000 okretaja u minuti. Okretni moment od 570 Nm postiže se na 4500 okretaja, ali najdojmljivije je što se već na 2000 okretaja dobije 80 posto toga momenta. Na punom gasu motor troši 130 litara na sat, na 4500 okretaja 60 litara, a na 2000 okretaja samo 10 litara na sat.

image
Nova Volvo Penta snažna 430 konja ima 500 kilograma
Gordan Jelavić

Yanmarov utjecaj

Na tržištu manjih dizelaša najveći iskorak napravio je Vetus s novom linijom oznake M. Od prošlogodišnjeg ulaska pod skute Yanmara očito je došlo do velikih promjena pa žuti nizozemci sada izgledaju tehnološki puno napredniji. Nova serija obuhvaća modele s dva, tri i četiri cilindra snage od 15 do 52 KS, svaki spreman na spajanje na osovinu ili saildrive prijenos.

image
Vetus je na novoj seriji M uspio smanjiti zagrijavanje za 15 stupnjeva
Gordan Jelavić

Svi su modeli opremljeni električnom dizelskom pumpom, imaju kvalitetnija crijeva i lakše dostupan filtar goriva, a najveći je napredak u novom izmjenjivaču topline i materijalima kućišta. Prema riječima Vetusovih inženjera, to je rezultiralo znatno manjim zagrijavanjem pa je temperatura poklopca motora smanjena sa 70 na samo 55 stupnjeva, što je ogroman napredak.

Cijene su ostale na razini starije generacije, pa za primjer model od 27 KS košta 8000 eura. Yanmar je, pak, na svojem štandu izložio novi trocilindarski motor oznake 3YM30AE, kao stvoren za jedrilice. Snagu od 29 konja motor zapremnine 1266 kubika razvija na 3200 okretaja. Na pola gasa troši dvije litre na sat, a na punom gasu 7,5 litara. Težina bez kopče je 127 kilograma dok je cijena 10.000 eura.

Na kraju spomenimo i novo ime na tržištu električnih penti. Iz Kine je stigao Gibsun sa šest modela napona 12 volti. Najmanji oznake SML 30, težine devet kilograma, ima snagu od 288 vata i košta 139 eura, a najveći SMS 58 od 480 vata, težak 13 kilograma, stoji 255 eura. S obzirom na jednostavnost konstrukcije i mogućnost zakretanja ručice za 180 stupnjeva, osim za pogon bajbota može poslužiti i kao zgodan krmeni potisnik.

image
Među novitetima su i jeftine kineske električne pente Gibsun
Gordan Jelavić
24. prosinac 2024 19:04