Kupnja broda izravno od proizvođača običaj je posebno razvijen na malim tržištima poput hrvatskog. U razgovorima i pregovorima s vlasnikom maloga škvera lakše je dogovoriti dinamiku plaćanja, ubaciti svoj rabljeni motor ili prilagoditi interijer specifičnim potrebama kupca što je nezamislivo kod serijske proizvodnje.
Iz pozicije brodograditelja takve se situacije ponekad pretvore u noćne more jer se dobra volja zloupotrebi pa na neke detalje odu deseci radnih sati koje je vrlo teško dodatno naplatiti. No, s druge strane na taj način graditelji dobivaju dragocjene informacije o sklonostima nautičara i sa svakim slijedećim modelom mogu bolje pogoditi ukus publike.
Leidi 660, posljednja ljepotica iz pulske radionice Marsela Brkića upravo je takav brod, skrojen točno po mjeri domaćih nautičara. Nastao je na krilima Leidi 600 - jednog od najpopularnijih modela na tržištu prodanom u nakladi od stotinu primjeraka što je za sedam mršavih godina hrvatske male brodogradnje više nego dobar rezultat.
Težak odabir
Tih 60 centimetara razlike odgovor je na najčešći komentar dosadašnjih vlasnika - sve je super, ali samo da je broj veći. To prokletstvo broja većeg broda glavni je razlog prelaska u veću i skuplju kategoriju i pokretač nautičke industrije u cijelom svijetu. Teško je prognozirati koliko će vlasnika zbog 60 centimetara prodati svoju ne tako staru damu, ali iz pozicije svih budućih kupaca odabir je vrlo težak.
Naime, Leidi 600 će se i dalje proizvoditi jer manje zahtjevnim korisnicima u startu za istu razinu opreme nudi uštedu od 4 tisuće eura, za siromašniji paket čak i dvostruko više, uz mogućnost ugodne deplasmanske plovidbe s motorom snage već od 40 konja.
Upravo zbog činjenice da većina kupaca naručuje dosta opreme, nova dama se u osnovnoj verziji nudi više nego bogato opremljena s mahagonijem, jastucima i solarnim panelima, a u dodatni dio spadaju sidro s električnim vinčem, plinsko kuhalo s hladnjakom, bimini, navigacija...
Uglavnom, testni primjerak sa Suzukijem 140 i svime vidljivim na fotografijama košta 51 tisuću eura. Puno u usporedbi s prosječnim budžetima domaćih nautičara, ali bez pretjerivanja možemo reći kako je u pitanju proizvod na svjetskoj razini što se već pokazuje u velikom interesu vrlo zahtjevnih kupaca sa sjevera Europe.
WC bez tuša
Uz niz detalja najveći argument za prelazak u višu klasu je komotniji toaletni prostor, objektivno jedina konkretna zamjerka na starome modelu. Umjesto skromnih 130 centimetara sada je visina 160 centimetra što je osjetan napredak. Tko ne želi toaletnu kabinu, na istom mjestu može imati ispirni wc skriven ispod sklopivog dijela ležaja.
Uz umjetnu rasvjetu u kabini je i okrugli prozor na trupu za provjetravanje wc kabine. Iako bi se teoretski u tom prostoru širine 80 centimetara mogao ugraditi i tuš, to je zasad previđeno na krmi. Jedino što malo kvari dojam su predugačke instalacije sustava ispiranja.
Kao i sve ventile korisno ih je imati na oku, ali na ovako ušminkanom brodu mnogi bi ih poželjeli malo sakriti. Kod ulaska kroz drvena vrata pomaže masivni rukohvat na vanjskom rubu konzole vrlo koristan za sigurno hodanje u salonu, posebno po malo grubljem moru.
Uz nešto veći glavni krevet dimenzija 220x200 cm i pomoćni salonski ležaj je dobio ozbiljniji format. Obje klupe imaju drveni umetak za povećanje širine sa 60 na 75 centimetara, a spuštanjem stola i bočnog naslona se dobije ukupno 190 centimetara dužine. Sam postupak sklapanja nije kompliciran, ali je potrebno malo spretnosti kod sklapanja stola. Na njega je potrebno staviti dodatni jastuk dok se druga dva izvlače zajedno s drvenim umecima.
Ovakav smještajni kapacitet zadovoljit će ribolovni trio ili čak četveročlanu obitelj s manjom djecom što je za 7-metarsku brodicu zaista velika stvar. Osim samih ležajeva, vrlo važan segment za ugodan višedevni boravak su skladišni kapaciteti. Pametnim slaganjem interijera osim stajaće visine od 190 centimetara u salonu je stvoreno dosta prostora za razne pretince.
Uz volumen visokog kuhinjskog bloka za potrebe dodatne ladice ili hladnjaka može se iskoristiti i podnožje kormilara. Prostor za veliki hladnjak je u sjedećem bloku nasuprot kuhinje, ispod stola je dodatni spremnik, a kao najveće iznenađenje je velika smočnica u podnici.
Zatamnjena stakla
Za ugodan osjećaj u unutrašnjosti su presudni prozori povećani za 30 centimetara. Na bokovima kabine su dva okrugla prozora plus kvadratni krovni za puni ugođaj. Uz uzornu prozračnost i visina iznad kreveta je ugodnih 110 centimetara tako da se bez središnjeg umetka u pramcu može ugodno sjediti.
Od detalja u unutrašnjosti vrijedi istaknuti motor brisača vješto skriven ispod jednostavne upravljačke konzole u sjeni velikog drvenog kola upravljača.
Od krmenog kokpita salon je odvojen aluminijskim kliznim vratima s kaljenim zatamnjenim staklom, vrlo elegantnim proizvodom Zadarplasta. Svijetli otvor za prolazak je155x53cm, a kome je to malo može odabrati malo manje atraktivna četverokrilna harmonika vrata za maksimalnu prozračnost.
Krmeni prostor je također savršeno iskorišten i maksimalno prilagodljiv. Bočne klupe su preklopne što oslobađa prostor za različite namjene - igraonicu za djecu, blagovaonicu za šestero, ribolovni ili transportni prostor... Stražnja klupa prekrivacijelu širinu, ali ima tri poklopca, desni natkriva prolaz s krmene platforme, središnji se podiže zajedno s glavom motora, a lijevi je klasičan duboki gavun.
Obilje prostora se krije i u četirima gavunima u podu gdje uz spremnik goriva i stol s teleskopskom nogom stane još puno korisnih stvari. Uz nisku ogradu, drvene ukrasne bokove i bimini prostor je vrlo ugodan za boravak. Kupači će s lakoćom izlaziti iz mora jer uz ljestve sklopljene u platformi imaju dva rukohvata, ujedno i konstrukcijska nosača. Lijeva platforma je u cjelosti zauzeta kliznim mehanizmom za pomoćni motor.
Solarni paneli
Za ribolov i kontemplaciju je idealan pramčani dio broda s povišenim nadgrađem kabine kao klupom i prema vani nakošenom ogradom. Sidro je odlično provučeno kroz središnji otvor u pramčanom špirunu i ne zauzima prostor gazišta. Sidreni poklopac je nešto manjih dimenzija, ali dovoljno velik za pristup lancu i motoru vitla.
Sve zajedno je s prekidačima za upravljanje vitlom na povišenom dijelu pramca pa sačinjava vrlo skladnu cjelinu, kako funkcionalno tako i estetski. Vrlo uspješan je i zahvat na krovu s utorima za solarne panele, nezaobilaznim dijelom današnje nautičke opreme.
Gornji dio nadgrađa, unutrašnjost i trup su u istome bež tonu, zaštitnoj boji brodogradilišta koja dodatno naglašava retro dizajn broda.
Crni vanbrodski motor je u ovakvoj kombinaciji uvijek šaka u oko, ali s godinama smo se navikli na to, pogotovo pod utjecajem vrlina benzinskih japanaca. Suzuki 140 je optimalan izbor za Leidi 660 jer s dvije litre zapremnine nije rastrošan ni preskup, a može dobro povući kad zatreba.
Koliko god se ljudi palili na brzinu, treba naglasiti da Leidi nije klasičan gliser i da se najbolje ponaša pri brzinama od dvadesetak čvorova. Sjekirasti pramac i ravna krma su kombinacija napravljena za Jadran i svladavanje svakodnevnih valova od meastrala, što s lakoćom odrađuje. Za timunom je osjećaj dobar i trup odlično drži pravac pri svim brzinama. Kod ubrzavanja nema uzdužnog naginjanja i možemo zaključiti kako u potpunosti ispunjava svrhu.
Proširenje na vodenoj liniji i ostaci nekadašnje kobilice bi trebali ispuniti zahtjeve stabilnosti na sidru jer će većina vlasnika upravo tako provoditi svoje godišnje odmore. Bilo bi najbolje da štede na gorivu i novac stavljaju sa strane jer u slučaju da za koju godinu požele broj veći brod već ih spremna čeka Leidi 800.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....