StoryEditorOCM
ViralNA RIJECI BEZ VESLA

Iz svemira snimljeni zabrinjavajući prizori isušenih šest velikih svjetskih rijeka: jedna od njih hladi četiri nuklearke...

Piše psd
21. kolovoza 2022. - 09:43

Biti zaglavljen "na rijeci bez vesla" je izraz za neugodnu situaciju iz koje jednostavno ne možete izaći. Ali ako je ta rijeka ovog ljeta negdje na sjevernoj hemisferi, vjerojatno veslo ionako neće biti od pomoći, piše CNN.

Bolan nedostatak kiše i nemilosrdni toplinski valovi isušuju rijeke u SAD-u, Europi, Aziji i na Bliskom istoku. Mnoge se smanjuju uzduž i poprijeko. Parcele riječnog korita koja vire iznad vode su trenutno uobičajen prizor. Neke su rijeke toliko isušene da su postale gotovo neprohodne za promet.

Klimatska kriza koju su uzrokovali ljudi potiče ekstremne vremenske uvjete diljem svijeta, što ne utječe samo na rijeke, već i na one koji se na njih oslanjaju. Većina svjetskog stanovništa na ovaj ili onaj način ovisi o rijekama, bilo za pitku vodu, za navodnjavanje usjeva, za energiju ili za prijevoz robe.

Pogledajte kako njih šest izgleda iz svemira.

Colorado

Rijeka Colorado presušuje i stanjuje se, dok povijesna suša na zapadu SAD-a pokazuje malo znakova popuštanja. Ključni za održavanje ove tekućice su dva najveća vodena akumulaciona rezervoara u zemlji, a kako bi zaštitila riječni sliv, vlada je provela obvezne redukcije vode i zatražila od država da osmisle dodatne akcijske planove.

image

Colorado 2000.

satellite photo
image

Colorado 2022.

satellite photo

Jedna od tih akumulacija, jezero Mead, smanjuje se u veličini kako razina vode pada prema statusu "mrtvog bazena" - točki u kojoj rezervoar neće biti dovoljno napunjen da pusti vodu nizvodno kroz branu. Njegova razina vode je u trendu opadanja od 2000., ali ima oštriji pad od 2020. Razina vode u jezeru je pala toliko nisko u protekloj godini da su primjećene nevjerojatne stvari, uključujući ljudske ostatke u bačvi, navodnu žrtvu ubojstva od prije nekoliko desetljeća. A posljedice krize rijeke Colorado su goleme: oko 40 milijuna ljudi u sedam država i Meksiku oslanja se na vodu rijeke za piće, poljoprivredu i električnu energiju.

image

Jezero Mead 2000.

satellite photo
image

Jezero Mead 2022.

satellite photo

Yangtze 

Obale rijeke Yangtze presušuju, a njezino korito u nekim područjima izranja. Ali pritoci Yangtzea već su intenzivno isušeni. Kina je objavila nacionalni alarm za sušu u cijeloj zemlji prvi put u devet godina, a toplinski val najdulji je u posljednjih šest desetljeća.

image

Yangtze 2021.

satellite photo
image

Yangtze 2022.

satellite photo

Utjecaj isušivanja Yangtzea je ogroman. U Sichuanu, pokrajini od 84 milijuna ljudi, hidroenergija čini oko 80 posto kapaciteta električne energije. Većina toga dolazi iz Yangtzea, a kako se njezin tok usporava, proizvodnja električne energije se smanjila, tjerajući tamošnje vlasti da zatvore sve tvornice na šest dana. U pokrajini pada otprilike upola manje kiše nego obično, a neki su rezervoari potpuno presušili, javlja državna novinska agencija Xinhua.

Rajna

Rajna počinje u švicarskim Alpama, teče kroz Njemačku i Nizozemsku i zatim se ulijeva u Sjeverno more. To je ključan kanal za europsku otpremu robe, ali trenutačno je ploviti njime prava noćna mora. Dijelovi riječnog korita izronili su iznad površine vode, što znači da brodovi koji je pokušaju proći moraju zaobići niz prepreka, što usporava cijeli proces transporta.

image

Rajna 2021.

satellite photo
image

Rajna 2022.

satellite photo

Rajna ima mnogo različitih vodomjera na svom putu, uključujući Kaub, zapadno od Frankfurta u Njemačkoj, gdje je razina vode pala na čak 32 centimetra. Brodarske tvrtke općenito smatraju sve manje od 40 centimetra na Rajni preniskim da bi uopće pokušavale ploviti, a u Kaubu manje od 75 centimetara obično znači da kontejnerski brod mora smanjiti teret na oko 30 posto, prema ekonomistima Deutsche Banka. Niske razine vode također znače da tvrtke plaćaju više vozarine da bi prošle, a svi ti čimbenici čine dostavu skupljom, a trošak se obično prenosi na potrošače.

Po

Rijeka Po presijeca vrh Italije i teče na istok u Jadransko more. Hrani se zimskim snijegom u Alpama i obilnim oborinama u proljeće, a ima strm pad koji donosi brz tok. Obično su razorne poplave veći problem oko ove rijeke. Ali sada, Po izgleda sasvim drugačije. Zima je bila suha u sjevernoj Italiji, pa je snijeg davao malo vode, a proljeće i ljeto također su bili sušni, što je regiju gurnulo u najveću sušu u posljednjih sedam desetljeća. Toliko je isušeno da je nedavno pronađena bomba iz Drugog svjetskog rata usred njenog ekstremno niskog vodostaja.

image

Po 2021.

satellite photo
image

Po 2022.

satellite photo

Veliki je problem što se milijuni ljudi oslanjaju na Po za život, uglavnom kroz poljoprivredu. Oko 30 posto talijanske hrane proizvodi se duž rijeke Po, a ovdje se proizvode i neki od najpoznatijih izvoznih proizvoda zemlje, poput parmezana.

Loire

Loire u Francuskoj održava dolinu vinograda koji proizvode neka od najpoznatijih svjetskih vina. Rijeka se proteže na oko 1.000 kilometara i smatra se posljednjom divljom rijekom u Francuskoj, koja podržava biološku raznolikost ekosustava u cijeloj dolini, od kojih je veći dio zaštićen od strane Organizacije Ujedinjenih naroda za obrazovanje, znanost i kulturu. Dijelovi rijeke već su prilično plitki, ali njezine razine i tok mogu se brzo mijenjati s vremenom i kako se snijeg na izvoru topi. Neki su dijelovi toliko isušeni zbog nedostatka kiše i velike vrućine da ih ljudi mogu prijeći pješice.

image

Loire 2022.

satellite photo
image

Loire 2021.

satellite photo

Satelitske slike iz francuskog grada Saumura pokazuju više riječnog korita nego vode u Loireu. Parcele zemlje oko nje u dolini uglavnom su smeđe i osušene - prije godinu dana bile su bujne i zelene. Vlasti puštaju vodu iz brana u rijeku, uglavnom kako bi osigurale dovoljno vode za hlađenje četiri nuklearne elektrane koje se nalaze uz nju.

Dunav

Dunav je najduža rijeka zapadne Europe i ključni plovni kanal koji prolazi kroz deset zemalja. U Rumunjskoj, Srbiji i Bugarskoj radnici vade mulj i pijesak iz rijeke samo kako bi se dobilo na dubini da plovila mogu i dalje ploviti.

image

Dunav 2021.

satellite photo
image

Dunav 2022.

satellite photo

Dunav nije u tako lošem stanju kao neke druge europske rijeke, ali zemlje poput Mađarske toliko su ovisne o Dunavu za turizam da se utjecaji već osjećaju. Neki brodovi za krstarenje nisu uspjeli proći dijelove rijeke čak ni za doći do Mađarske. Oni koje još voze ne mogu se zaustaviti na svojim uobičajenim rutama jer se mnogo stanica moralo zatvoriti kako razina vode na riječnim obalama pada. Prosječno plovilo od 1.600 tona sada može samo ploviti mađarskim dijelom bez ikakvog tereta, prema turističkoj zajednici ove zemlje.

28. prosinac 2024 03:28