Destinacijska menadžment kompanija Vir turizam već je početkom ožujka dobila Safe travels sigurnosnu oznaku Svjetskog vijeća za putovanja i turizam (WTTC) te nacionalnu oznaku Safe stay in Croatia, što za ovo općinsko poduzeće koje upravlja turističkim razvojem i brendiranjem otoka Vira praktički predstavlja prvi korak u pripremi nadolazeće sezone. Okolnosti u kojima će se primjenjivati Protokoli za siguran boravak u Hrvatskoj znače kako će turistički objekti Vir turizma – od plažnih barova i restorana do rezidencijalne Ville Lanterne – imati oznake sigurnosti na jedinstvenoj naljepnici, kako bi svim turistima na Viru bilo vidljivo da se poštuju propisani Protokoli.
S istom su strategijom nastupili i drugi turistički subjekti na Viru, u prvom redu iznajmljivači luksuznog smještaja i profesionalci u turizmu i ugostiteljstvu, pa je jasno kako će i ova sezona, odnosno njezina priprema, biti obilježena pandemijskim okolnostima. U kojoj će mjeri ili opsegu te okolnosti utjecati na uspjeh sezone, tek ostaje vidjeti, no na Viru se nadaju kako će lanjski rezultati biti nadmašeni. A lani je otok Vir bio šampion hrvatskog turizma s 2,3 milijuna noćenja, više od 100 tisuća turističkih dolazaka i 87 posto ostvarenosti rekordnih brojki iz 2019. godine.
Nekretninski turizam
- Očekujemo dobru sezonu kakva je, unatoč krizi, bila prošlogodišnja kada smo bili najbolji u Hrvatskoj. No svjesni smo kako ova sezona neće ovisiti samo o našem radu, nego će puno više ovisiti o situaciji u svijetu te mogućnostima i načinu putovanja. Zbog krize uzrokovane koronavirusom nismo bili u mogućnosti fizički se pojaviti na našim emitivnim tržištima na kojima smo prisutni više od deset godina, pa čekamo što će se događati na proljeće - kaže direktor virske Turističke zajednice Srđan Liverić, najavljujući brzu i intenzivnu marketinšku kampanju na sajmovima, ako se zemlje i tržišta u punom opsegu otvore za putovanja.
No za otok će od velikog značaja biti i djelomično otvaranje granica, ili uvjetno s COVID putovnicama, potvrdama o cijepljenju i slično, jer je lanjska godina pokazala kako je Vir u prvom redu – destinacija nekretninskog turizma. To znači kako je gotovo polovica od svih objekata na otoku, a ima ih više od deset tisuća, u rukama stranih državljana koji iz godine u godinu borave na Viru. Zahvaljujući dobroj usmenoj predaji i osjećaju sigurnosti, stranci potom dovode na otok svoju širu obitelj, prijatelje ili poznanike. Ako govorimo o smještajnim jedinicama, situacija je slična: na Viru ih ima 3800 s oko 11.800 kreveta odnosno približno 1900 objekata turističke namjene. Polovica od svega opet pripada strancima iz Slovenije, Mađarske, Njemačke, Češke, Slovačke, Poljske, Bosne i Hercegovine ili Austrije, a nerijetko i Nizozemcima, Šveđanima, Švicarcima i drugima.
- Strani vlasnici obiteljskih kuća i vila na Viru naši su stalni gosti te velika komparativna prednost u odnosu na destinacije koje nemaju izražen ili razvijen nekretninski turizam. Naša je prednost i činjenica kako nismo destinacija bazirana na gostima koji putuju avionom ili dolaze kruzerima. Vir je destinacija koja je dostupna za svega nekoliko sati vožnje automobilom, i to iz bilo koje europske metropole srednje i istočne Europe. Zato su sve brojniji stranci koji imaju svoje kuće na otoku i koji Vir posjećuju tijekom cijele godine - dodaje direktor Liverić.
Drugo, Vir je specifičan i kao vikendaška destinacija, jer drugu polovicu objekata posjeduju domaći turisti koji na otok također dolaze od siječnja do prosinca. Pokazuju to i brojke noćenja iz 2020. kada na otoku nije bilo gotovo niti jednog od šezdesetak godišnjih događaja i prepoznatljivih manifestacija na kojima je Vir prethodno izrastao kao turistička destinacija, a ostvareno je više od dva milijuna noćenja. To znači kako je desetljeće intenzivnog i dosljednog rada na destinacijskom pozicioniranju donijelo rezultate, bez obzira na događaje ili izvanredne okolnosti kakve su vladale proteklih godinu dana.
Vir je tako i ove godine u siječnju bez događaja i tradicionalne manifestacije "Virske maškare" bio na 87 posto od lanjskih brojki, s rastom noćenja domaćih gostiju od čak 135 posto, a gotovo iste brojke rasta noćenja u veljači su imali Mađari (133 posto). Ovi podaci najbolje ilustriraju i potvrđuju tezu o Viru kao neprikosnovenoj domaćoj nekretninskoj i cjelogodišnjoj destinaciji.
Komercijalna noćenja, jasno, bila su u siječnju tek na nekih 50 posto ostvarenosti od lanjskih, no riječ je očekivanom padu koji se prelio iz koronakrizom obilježene 2020. Veljača je ipak ponudila dašak optimizma s ukupnih 16 posto rasta komercijalnih noćenja u odnosu na prošlogodišnje brojke, najviše zahvaljujući Mađarima s rastom od 133 posto i državljanima Bosne i Hercegovine koji su zabilježili rast od 123 posto. Nekomercijalni smještaj je na 96,5 posto ostvarenosti u siječnju i nešto slabiji u veljači s 63,7 posto od lanjskih brojki.
- Zasad još nema prevelikog interesa za komercijalnim objektima, odnosno interes postoji, ali zbog opreza i nemogućnosti predviđanja situacije s koronom nema još većeg broja rezervacija. Svi čekaju travanj, svibanj i lipanj kako bi vidjeli što će se događati. S druge strane, Villa Lanterna već sada ima šezdesetak dana popunjenosti u srpnju, kolovozu i rujnu - ističe voditelj Turističke agencije Vir turizam Mate Čulina. Prvi virski rezidencijalni objekt s pet zvjezdica i lani je imao odličan rezultat s više od 100 dana popunjenosti, iako je Villa Lanterna tek od druge polovice lipnja počela s ozbiljnim radom.
Pet destinacija
- Zbog situacije s koronavirusom morali smo odgađati brojne organizacije vjenčanja, inače bi rezultati bili još bolji. Inače je većina luksuznih virskih objekata s oko tisuću kreveta prošle godine imala dobru sezonu i popunjenost. Kako su s rezervacijama krenuli odmah u rujnu, tako će vjerojatno biti i ove godine ukoliko ne bude većih problema s putovanjima - misli voditelj Čulina.
Do svibnja i želje da se brzom i intenzivnom kampanjom Vir ponovno pojavi na tržištima Slovenije, Njemačke, Mađarske, Češke, Slovačke, Poljske, Austrije, Bosne i Hercegovine, Švedske, Švicarske, Srbije i Italije – što su najjača virska tržišta s kojih dolazi većina gostiju – na Viru će posegnuti za drugim oblicima reklamiranja i predstavljanja destinacije. Tako se virska Turistička zajednica priključila projektu pet turističkih destinacija Ninske rivijere kako bi kroz udruženo oglašavanje već počela provoditi kampanju za ovo ljeto, posebno na slovenskom tržištu, dok je destinacijska kompanija Vir turizam okrenuta radu s partnerima iz svih drugih europskih zemalja.
Naročito se to odnosi na mađarske, njemačke, češke i slovačke partnere i turoperatore s kojima je Turistička agencija Vir turizma uspješno provela lanjsku sezonu i još uoči sezone s gotovo zatvorenim granicama – jedina u Hrvatskoj – dovela televizijske ekipe iz Slovačke i Češke u Hrvatsku, odnosno na otok Vir.