Kada krajem 2017. godine bude dovršena, sa svojih 350 metara dužine, 50 metara širine i 14 metara visine, bit će to zasigurno najveća zgrada u Zadru. Sada je to golemo gradilište trenutačno najveće investicije u Zadarskoj županiji, koja bi Zadru i zadarskoj regiji trebala osigurati novi razvojni iskorak.
Nalazimo se na gradilištu putničkog terminala Nove luke Zadar u Gaženici, vrijednog, zajedno s PDV-om, 30,8 milijuna eura. Radove je prije tri i pol mjeseca otvorila predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović, a izvodi ih tvrtka "Strabag". Već sada jasno se naziru obrisi velebne zgrade koja predstavlja "završni čin" nove zadarske trajektne luke. Bez koje sva dosadašnja državna ulaganja u Gaženicu – "teška" 140 milijuna eura – ne bi bila ono što bi trebala biti: pokretački motor Zadarske županije i novo prometno žarište na istočnoj obali Jadrana.
Oko investicije u Gaženicu godinama se lome koplja. Osporava se potreba za tolikim infrastrukturnim kapacitetima po nekoliko kriterija, ali Zadrani ne posustaju i tvrdoglavo projekt guraju do kraja. Započeo je u mandatu ministra Božidara Kalmete i njegova državnog tajnika Zdravka Livakovića, a danas je u rukama operativaca državne Lučke uprave Zadar i predsjednika Upravnog vijeća, zadarskog dožupana Božidara Longina.
Na svaki spomen mandata bivšeg ministra Hajdaša Dončića, on, kao i Kalmeta, škrguću zubima, tvrdeći da je Gaženica izgubila četiri godine zbog njegova zaustavljanja projekta, baš na slučaju nove putničke zgrade. Naime, kredit Njemačke razvojne banke s kamatom od 0,7 posto bio je iznimno povoljan, pa se i realizacija putničke zgrade prema projektu Nikole Bašića, koju su izvođači na natječaju procijenili na gotovo 50 milijuna eura, činila opravdanom.
No Hajdaš Dončić je rekao "stop" takvom megalomanskom zaduživanju na račun države i zatražio novo idejno rješenje.
Nova zgrada se tako sada izvodi prema projektu IGH za "neto" 24,7 milijuna eura. Izgledom će biti jednostavnija i manje raskošnija od Bašićeve, ali opet dovoljno atraktivna i funkcionalna. Na ukupno 24.000 četvornih metara korisne površine smjestit će se terminal za domaći trajektni promet, terminal za kruzere s 178 metara dugačkim zračnim mostom (skywayom) do pristaništa za kruzere, te schengenski prijelaz sa smještajem za carinu i policiju. U reviziji Bašićeva projekta zgrada je ostala bez podzemnog parkirališta s 400 mjesta, zbog kojeg Kalmeta još uvijek diže galamu, jer je parking bio zamišljen kao komercijalni sadržaj koji je trebao vraćati ulaganje. Razloga za takvo grintanje, međutim, realno nema. Jer parkinga u Gaženici će biti dovoljno, a proći će se puno jeftinije, u što nas uvjerava i direktor projekta, građevinski inženjer Igor Pukec.
– Cijela nova luka nalazi se na nasipu. On jest kvalitetno izveden, ali ako idete u iskop za podzemni parking, velika je vjerojatnost da ćete se naći u moru. Takve stvari bitno poskupljuju izvođenje. Teško mi je reći koliko bi podzemna garaža progutala milijuna eura, ali i ovako ćemo imati parkiralište za 400 mjesta, udaljeno ni stotinu metara od iskrcajne zone. Za njegovo uređenje bit će potrebno postaviti odvodnju, poravnati i asfaltirati teren i staviti rasvjetu. I sve to skupa iznosi kojih milijun kuna – tumači inženjer Pukec.
Rodom je iz Zagreba, a na velikim zadarskim infrastrukturnim projektima angažiran je od 2001. godine. Najprije kao nadzorni inženjer IGH na izgradnji autoceseste na dionici od Sv. Roka do Ravče, a zatim u samoj Gaženici od početka radova 2010. godine, kao tehnički voditelj, a zatim i direktor cijelog projekta. U međuvremenu je vodio izgradnju pelješkog mosta, onih nekoliko betonskih stupova i proboj pristupnih cesta, njegovo su djelo. Danas je zaposlenik Lučke uprave Zadar.
– Radovi teku po planu. Završili smo 90 posto temelja za terminal. Rok je 14 mjeseci i za sada nema razloga da ne bude ispoštovan – veli Pukec, s kojim u društvu Božidara Longina obilazimo gradilište na kojem je trenutačno angažirano oko šezdeset radnika.
Radi se, kaže Longin, svaki dan, bilo kiša ili bura, betonira se, slažu se oplate, donosi materijal... Svi radnici su, i to je zanimljivo, iz unutrašnjosti Hrvatske i na gradilištu se mijenjuju svakih petnaest dana.
– Obiđite cijelo gradilište, nećete nigdje naći našeg tesara ili armirača. Jednostavno ih nema. Ili ne žele raditi ili su otišli raditi u Njemačku – konstatira Longin, koji se na dovršetku Gaženice intenzivno angažirao otkad je postao predsjednik Upravog vijeća.
Od tada, kaže, neprestano po Zagrebu obilazi ministarstva, forsira dovršetak investicije koja će, naglašava, uvelike utjecati na budućnost Zadra.
– Gaženicu treba završiti "u jednom komadu". Sve njezine segmente, putnički terminal, ribarsku luku, hotelski i trgovački centar... Ne smijemo to razvlačiti do besvijesti jer tako samo gubimo vrijeme i novac, što su neki drugi već znali iskoristiti – govori Longin, nabrajajući benefite koje će Gaženica donijeti Zadru kad bude u svojoj punoj prvoj funkciji.
Prije svega terminal znači da će Zadar moći postati "home port" luka za kruzere. Izravna povezanost Gaženice s autocestom i Zračnom lukom u Zemuniku prednost je kakvu nema nitko na Jadranu. Drugo, opremanje ribarske luke s hladnjačama i suhim vezom u zaleđu, samo će Zadar učvrstiti kao glavno hrvatsko ribarsko središte, zbog čega se već počelo lobirati da se u sadašnju kontejnersku putničku zgradu, kada bude završen terminal, iz Zagreba preseli Uprava za ribarstvo.
Nadalje, odmah u nastavku trajektne luke trebala bi početi izgradnja 20 milijuna eura vrijednog cargo i ro-ro terminala, na novih dvanaest hektara operativne obale, preko kojeg se želi kamionski promet iz Italije, iz 80 milja udaljene Ancone, prebaciti u Zadar i srednju Europu. Tu je i hotel sa stotinjak soba i trgovački centar za koji je već izdana koncesija, bez kojih nije moguće zamisliti ukrcajno-iskrcajnu luku brodova za kružna putovanja...
– Sve su to radna mjesta. Zato moramo ustrajati na kompletnom dovršetku Gaženice, da možemo sa svih strana od nje ubirati prihode, od zarade na prometu, koncesija, obrtnim poslovima... To je budućnost Zadra i od toga – kaže Longin – nitko ovdje nikad neće odustati.
Natječaji za koncesije
Već 15. siječnja, najavljuje Longin, bit će raspisan natječaj za lučkog operatera za međunarodni putnički promet (kruzeri i trajekti) u Gaženici. Natječaj će trajati 90 dana, a koncesija se izdaje na 20 godina. Već sada postoji ozbiljan interes nekoliko velikih tvrtki na Mediteranu. Početkom ožujka ide i natječaj za koncesiju na linijama domaćeg trajektnog prometa, a rok je dvadeset godina.
Hotel i trgovački centar
Na natječaju za izgradnju hotela i poslovnog centra s parkiralištem, raspisanim prošlog ljeta, pobijedila je ponuda tvrtke "Sarag" iz Zadra iza koje su stali zadarski trgovac Ivica Surać te tvrtke "Exportdrvo", "Turisthotel", "Falkensteiner" i "Konzum". Koncesija traje 20 godina, a zgrada i cijeli objekt, površine desetak tisuća metara četvornih i vrijedan oko 150 milijuna kuna, trebao bi biti završen 2018. godine.
General Čermak gradi crpku
Koncesiju za izgradnju crpke u Gažnici, odmah uz cestu iza ribarske luke, dobila je tvtka "Crodux" generala Ivana Čermaka. Tijekom 20 godina, koliko vrijedi koncesija, Lučka uprava će dobivati 1,8 milijuna kuna godišnje plus varijabilni dio iz poslovanja benzinske crpke. "Croduxova" investicija iznosi oko 30 milijuna kuna.