StoryEditorOCM
ForumPOKRENUT PROCES

Ni Oliver ni publika ne bi željeli lažne humanitarne koncerte, šljivovice i salame s njegovim imenom: obitelj Dragojević na ime preminulog pjevača stavit će žig

Piše Jutarnji.hr
20. rujna 2018. - 15:50
Izrezak_oliver.JPG

 

Obitelj pokojnog Olivera Dragojevića otpočela je proces zaštite njegova imena, kako se ono u budućnosti ne bi moglo koristiti u različite promotivne svrhe bez suglasnosti njegovih najbližih, piše Jutarnji.hr.

Čuvanje uspomene

- Imamo apsolutno pravo na to. Ni Oliver ni njegova publika ne bi željeli da netko sada napravi šljivovicu ili da neku vrstu salame prodaje pod njegovim imenom, sve samo da bi namaknuo što više novca. Ne želimo ni da se u Oliverovo ime rade različiti “humanitarni” koncerti čija zarada odlazi u džepove organizatora, a ne za pomoć potrebitima. Želimo očuvati uspomenu na našeg Olivera u najboljem mogućem smislu pa smo s tom namjerom krenuli u proces zaštite njegova imena - kažu članovi obitelji pokojnog pjevača, na čijoj je Facebook stranici već izašla obavijest kojom se sve one koji bi bili skloni upotrijebiti Oliverovo ime za svoje potrebe upozorava da će za takve postupke odgovarati.

“Obitelj pokojnog gospodina Olivera Dragojevića ovime se obraća javnosti, kao i svima koji u njegovu čast žele organizirati bilo kakva događanja ili njegovo ime i glazbeno stvaralaštvo koristiti za svoje, ili potrebe svojih tvrtki. Ovime želimo skrenuti pozornost na to da se na temelju Zakona o zaštiti osobnih podataka, a posebno na temelju Uredbe Europske unije br. 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i o slobodnom kretanju takvih podataka, svako neovlašteno korištenje i obrada osobnih podataka smatra protupravnim. Primijećeno je da postoje tendencije korištenja imena pok. gospodina Olivera Dragojevića u razne komercijalne svrhe, u kontekstu koji citirani Zakon i Uredba EU smatra protupravnim.

Osobna vrednota

U vidu odredbi Zakona o zaštiti osobnih podataka, a podredno i odredbi Zakona o obveznim odnosima, ljubazno Vas molimo da osobne podatke gospodina Olivera Dragojevića, posebno uključujući njegovo osobno ime, ne koristite u svrhu promocije, marketinga, koncerata, priredbi i ostalih sličnih događaja bez prethodnog pisanog odobrenja njegove obitelji, s obzirom na to da umjetnička vrijednost njegova imena predstavlja kako osobnu vrednotu za njegovu obitelj, tako i neizostavni dio cjelokupne hrvatske glazbene baštine. Kako bismo očuvali uspomenu na osobu kakva je bio gospodin Oliver Dragojević, smatramo nužnim sudjelovati u svakom takvom djelu te uvjetovati korištenje i eventualnu daljnju obradu njegovih osobnih podataka, stvaralaštva i svih konotacija te simbola koji se uz nju vežu našim prethodnim pisanim pristankom”, stoji na Facebook stranici pokojnog pjevača.

- Obitelj Dragojević u ovom priopćenju poziva se na Zakon o zaštiti osobnih podataka koji više nije na snazi. Zamijenila ga je uredba EU “o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i o slobodnom kretanju takvih podataka”. Pretpostavljam da su na ovaj način, za prvu ruku, željeli upozoriti sve one koji bi pokušali neovlašteno koristiti ime pokojnog pjevača da će zbog toga imati određene posljedice.

The Beatles

Jer, ime, logotip, slogan, amblem, simbol, etiketa ili drugo razlikovno obilježje proizvoda i/ili usluga koji se plasiraju na tržište moguće je zaštititi samo žigom, odnosno registracijom žiga. Žig je oblik pravne zaštite tržišnog identiteta proizvoda ili usluge. Nacionalni postupak zaštite, odnosno registracije žiga za teritorij Hrvatske započinje podnošenjem prijave žiga Državnom zavodu za intelektualno vlasništvo. Osim nacionalno, pojedinačno, u svakoj zemlji od interesa, žig se može štititi i na regionalnom, primjerice žig EU, i međunarodnom nivou, prema tzv. Madridskom sustavu - kaže nam jedan odvjetnik.

Za razliku od zaštite patenata, naziva tvrtke ili loga, pravna zaštita imena poznate javne ličnosti, primjerice glazbenog umjetnika, vrlo je rijetka u hrvatskoj praksi. Česta je i uobičajena u anglosaksonskom pravu zbog iznimno velikog anglofonog medijskog tržišta. Poznato je da je naziv The Beatles zaštićen i svaki pokušaj neovlaštenog korištenja tog imena bio bi sankcioniran, kako kazneno, tako i imovinskom odgovornošću. Također, kada bi se, hipotetski, pojavio glazbeni sastav koji bi sebe nazvao “Paul, John, George & Ringo” doživio bi istu sudbinu jer je opće poznato da upravo ta imena, čak i pod pretpostavkom da nisu izričito zaštićena, čine sastav The Beatles.

Dvornik nema žig

Zaštita imena našeg velikog nedavno preminulog glazbenika Olivera Dragojevića naišla bi na teškoće ako bi se obitelj odlučila zaštititi samo ime Oliver, jer je odveć često u mnogim jezicima, a i mnoge tvrtke imaju takav naziv. Zaštita punog imena i prezimena bila bi svakako uspješna. U području zaštite patenata, znakova i imena postoje mnoge “sive zone” i pravne praznine koje u zemljama s razvijenim tržištem razrješava sudska praksa, od slučaja do slučaja. U Hrvatskoj je, kako je rečeno, takva praksa, osobito u pogledu zaštite osobnog imena, tek u začetku.

- Nisam žigom zaštitila Dinovo ime, ali kada bih doznala da ga netko bez moje dozvole koristi u komercijalne svrhe, svakako bih ga tužila i tražila da pokrije štetu nastalu zbog zloupotrebe imena - kaže Danijela Dvornik, udovica Dina Dvornika, koja je upoznata s time da bi u eventualnom sudskom postupku štetu morala i dokazati.

- Takav sudski proces može imati tri ishoda. Prvi je da sud presudi da ste u pravu, zabrani daljnje korištenje imena koje ste zaštitili i odredi vam koliko ćete novca dobiti zbog štete koja vam je počinjena. Može se, naravno, dogoditi da se na sudu s prekršiteljem dogovorite o tome da on ime i dalje koristi, s tim da vam plaća naknadu za korištenje. A može se dogoditi i da sud procijeni da vam šteta nije napravljena - ističu odvjetnici.

- Koliko mi je poznato, u Hrvatskoj je ugovorom zasad zaštićeno samo djelo i lik našeg Miše Kovača. Mišo je s Croatia Recordsom sklopio ugovor kojim nam dozvoljava da se u određenom vremenu na određenom teritoriju osim njegovih nosača zvuka mogu prodavati i majice ili šalice s njegovim likom. Sve što u tom smislu radimo, činimo u dogovoru s legendom, a potražnja za suvenirima s Mišinim likom uvijek je velika - kaže Želimir Babogredac, prvi čovjek Croatia Recordsa.

29. prosinac 2024 09:12