Do početka sljedeće turističke sezone trebao bi biti usvojen novi Zakon o cestovnom prijevozu koji će iz korijena promijeniti taksi djelatnost. Javna rasprava o novom prijedlogu Zakona je planirana za prosinac, a zasada je iz Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture u javnost procurilo samo nekoliko detalja koji ukazuju na to da će cestovni prijevoz biti dodatno liberaliziran, da će biti otvoren put Uberu, te da će doći do ukidanja ograničenja broja taksi dozvola, a prijevoznici će sami određivati cijene svojih usluga.
Što to znači za Zadar i kakve će biti reakcije sadašnjih taksi prijevoznika kojima se bitno mijenjaju uvjeti rada i način poslovanja? Već su se usprotivili "dolasku Ubera" smatrajući da posluju nelegalno, a iz Ubera su očekivano pozdravili najavljene zakonske izmjene. Osim njih, oglasila se i Cammeo Grupa u kojoj nakon stupanja novog, liberalnog zakona na snagu, planiraju ponuditi prijevoz u svim hrvatskim gradovima i regijama. Prevedeno na "zadarski prijevoznički jezik", sljedeće turističke sezone u Zadru treba očekivati ogroman porast broja taksi prijevoznika!
- Taj je prijedlog izrađen u Ministarstvu prometa i bez dogovora s privatnim taksistima. Bilo bi logično da su nas konzultirali, ali oni to ne nisu učinili, kao da žele unuštiti postojeće taksiste. Pa Uber je zabranjen u Engleskoj, Njemačkoj, Italiji, Belgiji i brojnim drugim zemljama, a mi smo se, eto, našli liberalizirati tržište i pustiti ih da ovdje rade!? U Ministarstvu jako malo znaju o taksi djelatnosti i imam dojam da ne žele iskorijeniti nelegalni rad, a nitko ne bi trebao biti iznenađen ako novim Zakonom sljedećeg ljeta, kada se svi mogući prijevoznici "spuste" na obalu, u Zadru osvane 500 taksista, a već sada ih je oko 200, kaže Predrag Šimunov, sindikalni zastupnik zadarskih samostalnih taksista sumnjajući da se ovakvim prijedlogom Zakona pogoduje velikim prijevozničkim grupacijama.
U Upravnom odjelu za gospodarstvo načelno podržavaju donošenje novog Zakona, ali uz bitnu ogradu.
- Ako će Zakon o cestovnom prijevozu doprinijeti smanjivanju nelojalne konkurencije, podizanju kvalitete usluge i njenoj većoj dostupnosti, onda će izmjene i dopune donijeti pozitivan iskorak. Međutim, ako će Grad Zadar morati izdavati neograničeni broj taksi dozvola, pogotovo za ljeto, nisam siguran kako će to funkcionirati. Ključno je pitanje kontrole i nadzora: ako sve državne institucije, od Carine, preko Inspektorata i policije, pojačaju nadzor, moglo bi biti sve u redu, ali ako to izostane, za očekivati je probleme, smatra pročelnik Ivica Katić dodajući da prijedlog Zakona još uvijek nije javni dokument, pa ga niti ne može detaljnije komentirati.
Na području Grada Zadra trenutno vozi 115 taksista s uredno izdanim dozvolama, ali na tom istom području voze i taksisti iz okolnih gradova i općina, a sigurno postoji i popriličan broj nelegalnih taksista koji voze bez ikakve dozvole. Ako se svemu tome pridodaju i stalne primjedbe samostalnih taksista da su veće zadarske prijevozničke grupacije sklone nelojalnoj konkurenciji, svakovrsnom iskorištavanju zaposlenih vozača i neplaćanju prekovremenih sati "robovskoj radnoj snazi", na ljeto bi zaista moglo biti dodatnog kaosa.
U zadarskoj gradskoj upravi ukazuju na primjer Rijeke gdje je tržište odavno liberalizirano: na početku je broj taksista očekivano rastao, ali je potom "tržišnom regulacijom" ta brojka smanjena na današnjih 200 taksista. Sličan efekt očekuju i u Gradu Zadru, ali je jasno da nesmiljeni "tržišni liberalizam" u taksi djelatnosti tek treba preživjeti.
CAMMEO SE ŠIRI, UBER DOLAZI NA SVOJE
Prema procjenama iz Cammeo Grupe, model otvorenog tržišta stvorit će gotovo 5.000 radnih mjesta u roku od jedne ili dvije godine, a iz Ubera su načelno pozdravili "dosadašnje napore ka uređenju tržišta prijevoza osobnim automobilom". Kroz radnu skupinu Ministarstva prometa Uber je predlagao da se novom regulativom "uvede posebna kategoriju za predugovoreni prijevoz putnika koja će omogućiti korištenje novih tehnologija na tržištu prijevoza", a ukazali su i na nepotrebno dvostruko licenciranje prijevoznika na razini države i gradova.