stdClass Object ( [id] => 1375062 [title] => Tko će obnavljati prugu Knin-Zadar tešku 90 milijuna eura? Hoće li laka željeznica voziti od Gaženice do Kolodvora, a tramvaj do Žmirića? [alias] => tko-ce-obnavljati-prugu-knin-zadar-tesku-90-milijuna-eura-hoce-li-laka-zeljeznica-voziti-od-gazenice-do-kolodvora-a-tramvaj-do-zmirica [catid] => 304 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Duga je 95 kilometra, gradila se 14 godina, a na njenom otvorenju 18. lipnja 1967. godine okupio se cijeli Zadar. U radovima je većinom sudjelovalo lokalno stanovništvo, žene i muškarci kojima je to bio prvi posao i značio je početak uvođenja javnog prometa u taj izolirani dio Hrvatske. U okolnim selima prije toga nije bilo struje, vode, telefona i bilo kakvog javnog prijevoza. Poduzeće Vladimir Gortan izgradilo je 22 tunela duž trase, a jedini strojevi na gradilištu bili su drobilica kamena i miješalica betona.

Govorimo o željezničkoj pruzi Knin–Zadar koja je već deset godina zatvorena za putnički promet, a teretni vlakovi u boljim godinama godišnje prevezu manje od 50 tisuća tona robe. Pruga je praktički zatvorena početkom Domovinskog rata tijekom kojeg je pretrpjela velika oštećenja i nikad više nije povratila onu ulogu koju je imala kad je donosila blagodati civilizacije u zabačena mjesta Ravnih Kotara i Bukovice. Upravo suprotno, završetkom rata država je milijarde uložila u razvoj cestovnog prometa, prije svega autocesta, što je prugu od Knina do Zadra, tu nekadašnju kralježnicu Sjeverne Dalmacije, dodatno marginaliziralo, o čemu priča i nagrađivani dokumentarac novinarke Melite Vrsaljko ”Knin - Zadar” premijerno prikazan prošle godine.

---

image

Knin Zadar

/Slobodna Dalmacija
---

Ali vremena su se promijenila. Globalna gospodarska kretanja, pandemija i oružani sukobi mijenjaju europske prioritete. Suočena s ratnom krizom u Ukrajini Europska je komisija prošle godine redefinirala glavne pravce TEN-T mreže (Trans-europske transportne mreže) te je prednost, među ostalima, dobio smjer Baltik – Adriatic (Jadran) na koji se vezuju lokalne prometne mreže.

Procjenjujući prometne kapacitete za siguran izvoz ukrajinskog žita Europska je komisija kao jedan od najpraktičnijih puteva preporučila pravac Dunav – Vukovar – hrvatske luke. Prve analize, međutim, pokazale su da željezničke pruge kroz Hrvatsku imaju smanjenu nosivosti te ih pod hitno treba modernizirati. Europska investicijska banka (EIB) osigurala je zajam od 900 milijuna eura, a hrvatska Vlada, na čiju je intervenciju, i to osobno premijera Plenkovića, ovaj pravac produžen do naše obale, preuzela je obvezu obnove željeznice.

Jedan od prvih željezničkih pravaca koji će se obnavljati na tom potezu je pruga Knin-Zadar na koju se vezuje Lička pruga u sklopu obnove cijele trase od Zagreba do Splita.

Nositelj posla je HŽ infrastruktura, a početak radova očekuje se za nekoliko mjeseci. Naime, u srijedu 27. ožujka u Zagrebu se otvaraju ponude za izvođača radova na modernizaciji pruge Knin-Zadar procijenjenih na 90 milijuna eura. Sredstva su osigurana zajmom EIB-a po niskim kamatama, a rok za dovršenje posla je 48 mjeseci.

---

image

Državni tajnik Josip Bilaver

Jure Miskovic/Cropix
---

- Postojeće osovinsko opterećenje na pruzi Knin-Zadar je 18 tona, a prosječna brzina ispod 50 kilometara na sat. Modernizacijom pruge i drugih dijelova željezničkog sustava osovinsko opterećenje će se podići na 22,5 tone a brzinu na više od 80 kilometara na sat, što je u skladu s europskim standardima. Novom prugom moći će bez problema prometovati svi vlakovi – kaže Josip Bilaver, državni tajniku u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, zadužen za EU fondove.

Za Zadarsku županiju i Sjevernu Dalmaciju obnova pruge Knin-Zadar ne znači samo obnovu zapuštenog prometnog koridora nego i trasiranje gospodarskog razvoja ovog dijela Hrvatske povezivanjem moderne pruge sa novom 210 milijuna eura vrijednom lukom u Gaženici.

Cijeli je projekt stoga zamišljen kroz nekoliko faza. U prvoj fazi mijenjat će gornji ustroj, pragovi i tračnice u dužini od 74 kilometra postojeće dionice. Obnovit će se tuneli, željeznički prijelazi te zgrade svih željezničkih kolodvora u Zadru, Škabrnji, Galovcu, Benkovcu, Lišanima, Kistanju i Kninu, za što su također osigurana sredstva iz EU fondova.

Paralelno s tim kreće izgradnja bibinjske obilaznice u dužini 7,8 kilometara. Najzahtjevniji objekt zaobilaznice je gotovo tri kilometra dugi tunel između Sv. Martina i Sukošana koji će proći ispod postojeće cestovne mreže i infrastrukture. Željeznička pruga koja presijeca Bibinje i Sukošan tako će se konačno izmjestiti iz središta tih mjesta.

Za bibinjsku obilaznicu u tijeku je izrada studije utjecaja na okoliš, a potom slijedi natječaj po modelu ”dizajn i gradnja”. Lokacijska dozvola očekuje se do kraja godine. Vrijednost posla je oko 75 milijuna eura, a rok za dovršenje 36 mjeseci.

---

image

Izmještanje željezničke pruge kroz Bibinje

Jure Miskovic/Cropix/Cropix
---

Treća faza projekta je željezničko povezivanje luke u Gaženici sa zadarskim kolodvorom te Poduzetničkom zonom Crno, četvrta je povezivanje sa Zračnom lukom Zadar, a peta produživanje željezničke mreže do središta Zadra.

- Gaženica je s izravnim spojem na autocestu A1 projektirana kao homeport luka za kruzere, ali i kao budući prometni hub za cestovni i željeznički, odnosno putnički i teretni promet. Bez teretne pruge luka se ne može razvijati i mi smo to obvezni promijeniti. Modernizacijom pruge dobit ćemo sinergijski efekt jer će luka postati atraktivnija za uvoz i izvoz različite robe. Dio Gaženice koji je u gospodarskoj koncesiji dobit će priliku za novi zamah, a dio pod upravom državne Lučke uprave Zadar lakše će osigurati koncesionara za gatove 7 i 8 koji su predviđeni za kontejnerski i drugi teretni promet – ističe Bilaver dodajući da će Zadar jedini u Hrvatskoj putničkom željeznicom povezati zračnu luku u Zemuniku koja priprema proširenje za transkontinentalne letove.

Dodatni sinergijski učinak imat će spoj teretne željeznice s 400 hektara velikom poduzetničkom zonom Crno između Zemunika i Gaženice koja bi se trebala afirmirati kao najveći logističko-distributivni centar na našoj obali.

Javnost poseban interes pokazuje za petu fazu projekta u kojoj je predviđeno povezivanje Gaženice putničkom željeznicom s Zadrom.

---

image

Pruga od Bibinja do Zadra

Jure Miskovic/Cropix/Cropix
---

- Nije riječ o metrou, kako su neki krivo shvatili, nego o tzv. lakoj željeznici koja bi iz Gaženice putnike prevozila do Zadra. Željeznica bi prometovala postojećom trasom do gradskog Kolodvora, a od tamo bi, ako bude interesa, mogla nastaviti Tuđmanovom ulicom sve do zapadnog izlaza iz grada, ili po Relji do Poluotoka, u formi gradskog tramvaja. Govorimo o javnom prijevozu na električni pogon, primjerice električnim vlakovima (tramvajima), koji će kretati iz Gaženice, a završavati u Žmirićima. Naravno, o planovima za razvoj javnog prometa odlučuje gradska uprava, ali i ova će im mogućnost biti na raspolaganju. Za takve namjene imamo osigurana europska sredstva jer je i Vladi i Europskoj komisiji cilj dekarbonizacija prometa – tvrdi Bilaver koji ne misli da je planiranje ”gradske željeznice” daleki futurizam.

- Futurizam je bila i Gaženica pa je danas imamo. Da danas imamo gotov projekt gradske željeznice, vjerujte mi sutra bi mogli krenuti s radovima. Novac nije u pitanju, već naša želja da napravimo ono što trebamo i da za 60. obljetnicu prvog dolaska vlaka u Zadar opet dobije suvremenu željezničku vezu sa Hrvatskom, Europom i svijetom – zaključuje državni tajnik.

---

image

Dokumentarac Knin - Zadar

Zadarski.hr/Slobodna Dalmacija
---

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => U SRIJEDU ĆEMO ZNATI [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [35] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) [36] => stdClass Object ( [id] => 100 [name] => Important article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 38 [alias] => Important_article ) ) [extra_fields_search] => U SRIJEDU ĆEMO ZNATI 2 0 7033 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2024-03-24 11:20:14 [created_by] => 3134 [created_by_alias] => Ivica Nevešćanin [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2024-03-25 08:11:44 [modified_by] => 3134 [publish_up] => 2024-03-24 17:42:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 0 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 304 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--4kantuna [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Teme iz Zadra i Zadarske županije [menu-meta_keywords] => zadar, zadarska županija, politika, crna kronika, gospodarstvo, gradska uprava, županijska uprava [secure] => 0 [page_title] => 4 kantuna [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= title=Tko će obnavljati prugu Knin-Zadar tešku 90 milijuna eura? Hoće li laka željeznica voziti od Gaženice do Kolodvora, a tramvaj do Žmirića? page_title=Tko će obnavljati prugu Knin-Zadar tešku 90 milijuna eura? Hoće li laka željeznica voziti od Gaženice do Kolodvora, a tramvaj do Žmirića? [metakey] => Pruga Knin - Zadar , Josip Bilaver državni tajnik, Luka Gaženica [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2024\/03\/24\/24479035.jpg","\/images\/slike\/2024\/03\/24\/25596270.jpg","\/images\/slike\/2024\/03\/24\/25411047.jpg","\/images\/slike\/2024\/03\/24\/26090300.jpg","\/images\/slike\/2024\/03\/24\/25048866.jpg","\/images\/slike\/2024\/03\/24\/25048867.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Luka Gerlanc\/","\/Slobodna Dalmacija","Zadarski.hr\/Slobodna Dalmacija","Jure Miskovic\/Cropix","Jure Miskovic\/Cropix\/Cropix","Jure Miskovic\/Cropix\/Cropix"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["

\u017deljezni\u010dki kolodvor u Zadru i\u00a0pogled prema luci Ga\u017eenica<\/p>","

Knin Zadar<\/p>","

Dokumentarac Knin - Zadar<\/p>","

Dr\u017eavni tajnik Josip Bilaver<\/p>","

Izmje\u0161tanje\u00a0\u017eeljezni\u010dke pruge kroz Bibinje<\/p>","

Pruga od Bibinja do Zadra<\/p>"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1280","hd_24479035_1920.jpg":"1920x1080","k_24479035_1280.jpg":"1280x1280","k_24479035_1024.jpg":"1024x1024","k_24479035_640.jpg":"640x640","k_24479035_480.jpg":"480x480","k_24479035_340.jpg":"340x340","k_24479035_220.jpg":"220x220","o_24479035_1280.jpg":"1280x853","o_24479035_1024.jpg":"1024x682","o_24479035_640.jpg":"640x426","o_24479035_480.jpg":"480x320","o_24479035_340.jpg":"340x226","o_24479035_220.jpg":"220x146","h_24479035_1280.jpg":"1280x854","h_24479035_1024.jpg":"1024x683","h_24479035_640.jpg":"640x427","h_24479035_480.jpg":"480x320","h_24479035_340.jpg":"340x227","h_24479035_220.jpg":"220x147","pp_24479035_1280.jpg":"1280x1628","pp_24479035_1024.jpg":"1024x1303","pp_24479035_640.jpg":"640x814","pp_24479035_480.jpg":"480x611","pp_24479035_340.jpg":"340x432","pp_24479035_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1080","hd_25596270_1920.jpg":"1920x1080","k_25596270_1280.jpg":"1280x1280","k_25596270_1024.jpg":"1024x1024","k_25596270_640.jpg":"640x640","k_25596270_480.jpg":"480x480","k_25596270_340.jpg":"340x340","k_25596270_220.jpg":"220x220","o_25596270_1280.jpg":"1280x720","o_25596270_1024.jpg":"1024x576","o_25596270_640.jpg":"640x360","o_25596270_480.jpg":"480x270","o_25596270_340.jpg":"340x191","o_25596270_220.jpg":"220x123","h_25596270_1280.jpg":"1280x854","h_25596270_1024.jpg":"1024x683","h_25596270_640.jpg":"640x427","h_25596270_480.jpg":"480x320","h_25596270_340.jpg":"340x227","h_25596270_220.jpg":"220x147","pp_25596270_1280.jpg":"1280x1628","pp_25596270_1024.jpg":"1024x1303","pp_25596270_640.jpg":"640x814","pp_25596270_480.jpg":"480x611","pp_25596270_340.jpg":"340x432","pp_25596270_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1080","hd_25411047_1920.jpg":"1920x1080","k_25411047_1280.jpg":"1280x1280","k_25411047_1024.jpg":"1024x1024","k_25411047_640.jpg":"640x640","k_25411047_480.jpg":"480x480","k_25411047_340.jpg":"340x340","k_25411047_220.jpg":"220x220","o_25411047_1280.jpg":"1280x720","o_25411047_1024.jpg":"1024x576","o_25411047_640.jpg":"640x360","o_25411047_480.jpg":"480x270","o_25411047_340.jpg":"340x191","o_25411047_220.jpg":"220x123","h_25411047_1280.jpg":"1280x854","h_25411047_1024.jpg":"1024x683","h_25411047_640.jpg":"640x427","h_25411047_480.jpg":"480x320","h_25411047_340.jpg":"340x227","h_25411047_220.jpg":"220x147","pp_25411047_1280.jpg":"1280x1628","pp_25411047_1024.jpg":"1024x1303","pp_25411047_640.jpg":"640x814","pp_25411047_480.jpg":"480x611","pp_25411047_340.jpg":"340x432","pp_25411047_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1280","hd_26090300_1920.jpg":"1920x1080","k_26090300_1280.jpg":"1280x1280","k_26090300_1024.jpg":"1024x1024","k_26090300_640.jpg":"640x640","k_26090300_480.jpg":"480x480","k_26090300_340.jpg":"340x340","k_26090300_220.jpg":"220x220","o_26090300_1280.jpg":"1280x853","o_26090300_1024.jpg":"1024x682","o_26090300_640.jpg":"640x426","o_26090300_480.jpg":"480x320","o_26090300_340.jpg":"340x226","o_26090300_220.jpg":"220x146","h_26090300_1280.jpg":"1280x854","h_26090300_1024.jpg":"1024x683","h_26090300_640.jpg":"640x427","h_26090300_480.jpg":"480x320","h_26090300_340.jpg":"340x227","h_26090300_220.jpg":"220x147","pp_26090300_1280.jpg":"1280x1628","pp_26090300_1024.jpg":"1024x1303","pp_26090300_640.jpg":"640x814","pp_26090300_480.jpg":"480x611","pp_26090300_340.jpg":"340x432","pp_26090300_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1280","hd_25048866_1920.jpg":"1920x1080","k_25048866_1280.jpg":"1280x1280","k_25048866_1024.jpg":"1024x1024","k_25048866_640.jpg":"640x640","k_25048866_480.jpg":"480x480","k_25048866_340.jpg":"340x340","k_25048866_220.jpg":"220x220","o_25048866_1280.jpg":"1280x853","o_25048866_1024.jpg":"1024x682","o_25048866_640.jpg":"640x426","o_25048866_480.jpg":"480x320","o_25048866_340.jpg":"340x226","o_25048866_220.jpg":"220x146","h_25048866_1280.jpg":"1280x854","h_25048866_1024.jpg":"1024x683","h_25048866_640.jpg":"640x427","h_25048866_480.jpg":"480x320","h_25048866_340.jpg":"340x227","h_25048866_220.jpg":"220x147","pp_25048866_1280.jpg":"1280x1628","pp_25048866_1024.jpg":"1024x1303","pp_25048866_640.jpg":"640x814","pp_25048866_480.jpg":"480x611","pp_25048866_340.jpg":"340x432","pp_25048866_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1280","hd_25048867_1920.jpg":"1920x1080","k_25048867_1280.jpg":"1280x1280","k_25048867_1024.jpg":"1024x1024","k_25048867_640.jpg":"640x640","k_25048867_480.jpg":"480x480","k_25048867_340.jpg":"340x340","k_25048867_220.jpg":"220x220","o_25048867_1280.jpg":"1280x853","o_25048867_1024.jpg":"1024x682","o_25048867_640.jpg":"640x426","o_25048867_480.jpg":"480x320","o_25048867_340.jpg":"340x226","o_25048867_220.jpg":"220x146","h_25048867_1280.jpg":"1280x854","h_25048867_1024.jpg":"1024x683","h_25048867_640.jpg":"640x427","h_25048867_480.jpg":"480x320","h_25048867_340.jpg":"340x227","h_25048867_220.jpg":"220x147","pp_25048867_1280.jpg":"1280x1628","pp_25048867_1024.jpg":"1024x1303","pp_25048867_640.jpg":"640x814","pp_25048867_480.jpg":"480x611","pp_25048867_340.jpg":"340x432","pp_25048867_220.jpg":"220x280"}],"incptvocmimagegalleryImageUseInGallery":["1","1","1","1","1","1"]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 304 [name] => 4 kantuna [alias] => 4-kantuna [description] => [parent] => 301 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 3 [params] => {"inheritFrom":"301","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 1 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7641696 Threads: 5 Questions: 1620509373 Slow queries: 4813401 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 111015035 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 54 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '240' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /zadar/4-kantuna ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 304 [name] => 4 kantuna [alias] => 4-kantuna [parent] => 301 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /zadar/4-kantuna ) ) [link] => /zadar/4-kantuna/tko-ce-obnavljati-prugu-knin-zadar-tesku-90-milijuna-eura-hoce-li-laka-zeljeznica-voziti-od-gazenice-do-kolodvora-a-tramvaj-do-zmirica-1375062 [printLink] => /zadar/4-kantuna/tko-ce-obnavljati-prugu-knin-zadar-tesku-90-milijuna-eura-hoce-li-laka-zeljeznica-voziti-od-gazenice-do-kolodvora-a-tramvaj-do-zmirica-1375062?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 753076 [name] => Pruga Knin - Zadar [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2024-03-24 18:42:39 [main_article_id] => 0 [alias] => pruga-knin-zadar-0 [link] => /tag/pruga-knin-zadar-0 ) [1] => stdClass Object ( [id] => 688609 [name] => Josip Bilaver državni tajnik [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-08-23 19:57:15 [main_article_id] => 0 [alias] => josip-bilaver-drzavni-tajnik [link] => /tag/josip-bilaver-drzavni-tajnik ) [2] => stdClass Object ( [id] => 395786 [name] => Luka Gaženica [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => luka-gazenica [link] => /tag/luka-gazenica ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => U SRIJEDU ĆEMO ZNATI [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [CitySelect] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [SD_na_licu_mjesta] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) [Important_article] => stdClass Object ( [id] => 100 [name] => Important article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 38 [alias] => Important_article ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Tko će obnavljati prugu Knin-Zadar tešku 90 milijuna eura? Hoće li laka željeznica voziti od Gaženice do Kolodvora, a tramvaj do Žmirića? [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3134 [name] => Ivica Nevešćanin [username] => ivica.nevescanin [email] => ivica.nevescanin@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$dvf/Fim4uuFs2azWGhuZw.uCSZYgWQEm.S3IDrCVmuQDMDlRd4njO [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/ivica-nevescanin-3134 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1652 [gender] => m [description] => [image] => 1652.webp [url] => [group] => 4 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/authors/1652.webp ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/03/24/24479035.jpg [galleryCount] => 6 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Luka Gerlanc/ [mainImageDesc] =>

Željeznički kolodvor u Zadru i pogled prema luci Gaženica

[popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/03/24/24479035.jpg [title] =>

Željeznički kolodvor u Zadru i pogled prema luci Gaženica

Luka Gerlanc/ ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/03/24/25596270.jpg [title] =>

Knin Zadar

/Slobodna Dalmacija ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/03/24/25411047.jpg [title] =>

Dokumentarac Knin - Zadar

Zadarski.hr/Slobodna Dalmacija ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/03/24/26090300.jpg [title] =>

Državni tajnik Josip Bilaver

Jure Miskovic/Cropix ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/03/24/25048866.jpg [title] =>

Izmještanje željezničke pruge kroz Bibinje

Jure Miskovic/Cropix/Cropix ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/03/24/25048867.jpg [title] =>

Pruga od Bibinja do Zadra

Jure Miskovic/Cropix/Cropix ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Duga je 95 kilometra, gradila se 14 godina, a na njenom otvorenju 18. lipnja 1967. godine okupio se cijeli Zadar. U radovima je većinom sudjelovalo lokalno stanovništvo, žene i muškarci kojima je to bio prvi posao i značio je početak uvođenja javnog prometa u taj izolirani dio Hrvatske. U okolnim selima prije toga nije bilo struje, vode, telefona i bilo kakvog javnog prijevoza. Poduzeće Vladimir Gortan izgradilo je 22 tunela duž trase, a jedini strojevi na gradilištu bili su drobilica kamena i miješalica betona.

Govorimo o željezničkoj pruzi Knin–Zadar koja je već deset godina zatvorena za putnički promet, a teretni vlakovi u boljim godinama godišnje prevezu manje od 50 tisuća tona robe. Pruga je praktički zatvorena početkom Domovinskog rata tijekom kojeg je pretrpjela velika oštećenja i nikad više nije povratila onu ulogu koju je imala kad je donosila blagodati civilizacije u zabačena mjesta Ravnih Kotara i Bukovice. Upravo suprotno, završetkom rata država je milijarde uložila u razvoj cestovnog prometa, prije svega autocesta, što je prugu od Knina do Zadra, tu nekadašnju kralježnicu Sjeverne Dalmacije, dodatno marginaliziralo, o čemu priča i nagrađivani dokumentarac novinarke Melite Vrsaljko ”Knin - Zadar” premijerno prikazan prošle godine.

---

image

Knin Zadar

/Slobodna Dalmacija
---

Ali vremena su se promijenila. Globalna gospodarska kretanja, pandemija i oružani sukobi mijenjaju europske prioritete. Suočena s ratnom krizom u Ukrajini Europska je komisija prošle godine redefinirala glavne pravce TEN-T mreže (Trans-europske transportne mreže) te je prednost, među ostalima, dobio smjer Baltik – Adriatic (Jadran) na koji se vezuju lokalne prometne mreže.

Procjenjujući prometne kapacitete za siguran izvoz ukrajinskog žita Europska je komisija kao jedan od najpraktičnijih puteva preporučila pravac Dunav – Vukovar – hrvatske luke. Prve analize, međutim, pokazale su da željezničke pruge kroz Hrvatsku imaju smanjenu nosivosti te ih pod hitno treba modernizirati. Europska investicijska banka (EIB) osigurala je zajam od 900 milijuna eura, a hrvatska Vlada, na čiju je intervenciju, i to osobno premijera Plenkovića, ovaj pravac produžen do naše obale, preuzela je obvezu obnove željeznice.

Jedan od prvih željezničkih pravaca koji će se obnavljati na tom potezu je pruga Knin-Zadar na koju se vezuje Lička pruga u sklopu obnove cijele trase od Zagreba do Splita.

Nositelj posla je HŽ infrastruktura, a početak radova očekuje se za nekoliko mjeseci. Naime, u srijedu 27. ožujka u Zagrebu se otvaraju ponude za izvođača radova na modernizaciji pruge Knin-Zadar procijenjenih na 90 milijuna eura. Sredstva su osigurana zajmom EIB-a po niskim kamatama, a rok za dovršenje posla je 48 mjeseci.

---

image

Državni tajnik Josip Bilaver

Jure Miskovic/Cropix
---

- Postojeće osovinsko opterećenje na pruzi Knin-Zadar je 18 tona, a prosječna brzina ispod 50 kilometara na sat. Modernizacijom pruge i drugih dijelova željezničkog sustava osovinsko opterećenje će se podići na 22,5 tone a brzinu na više od 80 kilometara na sat, što je u skladu s europskim standardima. Novom prugom moći će bez problema prometovati svi vlakovi – kaže Josip Bilaver, državni tajniku u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, zadužen za EU fondove.

Za Zadarsku županiju i Sjevernu Dalmaciju obnova pruge Knin-Zadar ne znači samo obnovu zapuštenog prometnog koridora nego i trasiranje gospodarskog razvoja ovog dijela Hrvatske povezivanjem moderne pruge sa novom 210 milijuna eura vrijednom lukom u Gaženici.

Cijeli je projekt stoga zamišljen kroz nekoliko faza. U prvoj fazi mijenjat će gornji ustroj, pragovi i tračnice u dužini od 74 kilometra postojeće dionice. Obnovit će se tuneli, željeznički prijelazi te zgrade svih željezničkih kolodvora u Zadru, Škabrnji, Galovcu, Benkovcu, Lišanima, Kistanju i Kninu, za što su također osigurana sredstva iz EU fondova.

Paralelno s tim kreće izgradnja bibinjske obilaznice u dužini 7,8 kilometara. Najzahtjevniji objekt zaobilaznice je gotovo tri kilometra dugi tunel između Sv. Martina i Sukošana koji će proći ispod postojeće cestovne mreže i infrastrukture. Željeznička pruga koja presijeca Bibinje i Sukošan tako će se konačno izmjestiti iz središta tih mjesta.

Za bibinjsku obilaznicu u tijeku je izrada studije utjecaja na okoliš, a potom slijedi natječaj po modelu ”dizajn i gradnja”. Lokacijska dozvola očekuje se do kraja godine. Vrijednost posla je oko 75 milijuna eura, a rok za dovršenje 36 mjeseci.

---

image

Izmještanje željezničke pruge kroz Bibinje

Jure Miskovic/Cropix/Cropix
---

Treća faza projekta je željezničko povezivanje luke u Gaženici sa zadarskim kolodvorom te Poduzetničkom zonom Crno, četvrta je povezivanje sa Zračnom lukom Zadar, a peta produživanje željezničke mreže do središta Zadra.

- Gaženica je s izravnim spojem na autocestu A1 projektirana kao homeport luka za kruzere, ali i kao budući prometni hub za cestovni i željeznički, odnosno putnički i teretni promet. Bez teretne pruge luka se ne može razvijati i mi smo to obvezni promijeniti. Modernizacijom pruge dobit ćemo sinergijski efekt jer će luka postati atraktivnija za uvoz i izvoz različite robe. Dio Gaženice koji je u gospodarskoj koncesiji dobit će priliku za novi zamah, a dio pod upravom državne Lučke uprave Zadar lakše će osigurati koncesionara za gatove 7 i 8 koji su predviđeni za kontejnerski i drugi teretni promet – ističe Bilaver dodajući da će Zadar jedini u Hrvatskoj putničkom željeznicom povezati zračnu luku u Zemuniku koja priprema proširenje za transkontinentalne letove.

Dodatni sinergijski učinak imat će spoj teretne željeznice s 400 hektara velikom poduzetničkom zonom Crno između Zemunika i Gaženice koja bi se trebala afirmirati kao najveći logističko-distributivni centar na našoj obali.

Javnost poseban interes pokazuje za petu fazu projekta u kojoj je predviđeno povezivanje Gaženice putničkom željeznicom s Zadrom.

---

image

Pruga od Bibinja do Zadra

Jure Miskovic/Cropix/Cropix
---

- Nije riječ o metrou, kako su neki krivo shvatili, nego o tzv. lakoj željeznici koja bi iz Gaženice putnike prevozila do Zadra. Željeznica bi prometovala postojećom trasom do gradskog Kolodvora, a od tamo bi, ako bude interesa, mogla nastaviti Tuđmanovom ulicom sve do zapadnog izlaza iz grada, ili po Relji do Poluotoka, u formi gradskog tramvaja. Govorimo o javnom prijevozu na električni pogon, primjerice električnim vlakovima (tramvajima), koji će kretati iz Gaženice, a završavati u Žmirićima. Naravno, o planovima za razvoj javnog prometa odlučuje gradska uprava, ali i ova će im mogućnost biti na raspolaganju. Za takve namjene imamo osigurana europska sredstva jer je i Vladi i Europskoj komisiji cilj dekarbonizacija prometa – tvrdi Bilaver koji ne misli da je planiranje ”gradske željeznice” daleki futurizam.

- Futurizam je bila i Gaženica pa je danas imamo. Da danas imamo gotov projekt gradske željeznice, vjerujte mi sutra bi mogli krenuti s radovima. Novac nije u pitanju, već naša želja da napravimo ono što trebamo i da za 60. obljetnicu prvog dolaska vlaka u Zadar opet dobije suvremenu željezničku vezu sa Hrvatskom, Europom i svijetom – zaključuje državni tajnik.

---

image

Dokumentarac Knin - Zadar

Zadarski.hr/Slobodna Dalmacija
---

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Luka Gerlanc/ /Slobodna Dalmacija Zadarski.hr/Slobodna Dalmacija Jure Miskovic/Cropix Jure Miskovic/Cropix/Cropix Jure Miskovic/Cropix/Cropix
Luka Gerlanc/

Željeznički kolodvor u Zadru i pogled prema luci Gaženica

/Slobodna Dalmacija

Knin Zadar

Zadarski.hr/Slobodna Dalmacija

Dokumentarac Knin - Zadar

Jure Miskovic/Cropix

Državni tajnik Josip Bilaver

Jure Miskovic/Cropix/Cropix

Izmještanje željezničke pruge kroz Bibinje

Jure Miskovic/Cropix/Cropix

Pruga od Bibinja do Zadra

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/zadar/4-kantuna/tko-ce-obnavljati-prugu-knin-zadar-tesku-90-milijuna-eura-hoce-li-laka-zeljeznica-voziti-od-gazenice-do-kolodvora-a-tramvaj-do-zmirica-1375062 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=db7ebf8c24bad23ecd41d99e383f811d367b4b93 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Tko+%C4%87e+obnavljati+prugu+Knin-Zadar+te%C5%A1ku+90+milijuna+eura%3F+Ho%C4%87e+li+laka+%C5%BEeljeznica+voziti+od+Ga%C5%BEenice+do+Kolodvora%2C+a+tramvaj+do+%C5%BDmiri%C4%87a%3F&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fzadar%2F4-kantuna%2Ftko-ce-obnavljati-prugu-knin-zadar-tesku-90-milijuna-eura-hoce-li-laka-zeljeznica-voziti-od-gazenice-do-kolodvora-a-tramvaj-do-zmirica-1375062 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fzadar%2F4-kantuna%2Ftko-ce-obnavljati-prugu-knin-zadar-tesku-90-milijuna-eura-hoce-li-laka-zeljeznica-voziti-od-gazenice-do-kolodvora-a-tramvaj-do-zmirica-1375062 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => U SRIJEDU ĆEMO ZNATI [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [35] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) [36] => stdClass Object ( [id] => 100 [name] => Important article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 38 [alias] => Important_article ) )
StoryEditorOCM
4 kantunaU SRIJEDU ĆEMO ZNATI

Tko će obnavljati prugu Knin-Zadar tešku 90 milijuna eura? Hoće li laka željeznica voziti od Gaženice do Kolodvora, a tramvaj do Žmirića?

Piše Ivica Nevešćanin
24. ožujka 2024. - 18:42

Duga je 95 kilometra, gradila se 14 godina, a na njenom otvorenju 18. lipnja 1967. godine okupio se cijeli Zadar. U radovima je većinom sudjelovalo lokalno stanovništvo, žene i muškarci kojima je to bio prvi posao i značio je početak uvođenja javnog prometa u taj izolirani dio Hrvatske. U okolnim selima prije toga nije bilo struje, vode, telefona i bilo kakvog javnog prijevoza. Poduzeće Vladimir Gortan izgradilo je 22 tunela duž trase, a jedini strojevi na gradilištu bili su drobilica kamena i miješalica betona.

Govorimo o željezničkoj pruzi Knin–Zadar koja je već deset godina zatvorena za putnički promet, a teretni vlakovi u boljim godinama godišnje prevezu manje od 50 tisuća tona robe. Pruga je praktički zatvorena početkom Domovinskog rata tijekom kojeg je pretrpjela velika oštećenja i nikad više nije povratila onu ulogu koju je imala kad je donosila blagodati civilizacije u zabačena mjesta Ravnih Kotara i Bukovice. Upravo suprotno, završetkom rata država je milijarde uložila u razvoj cestovnog prometa, prije svega autocesta, što je prugu od Knina do Zadra, tu nekadašnju kralježnicu Sjeverne Dalmacije, dodatno marginaliziralo, o čemu priča i nagrađivani dokumentarac novinarke Melite Vrsaljko ”Knin - Zadar” premijerno prikazan prošle godine.

image

Knin Zadar

/Slobodna Dalmacija

Ali vremena su se promijenila. Globalna gospodarska kretanja, pandemija i oružani sukobi mijenjaju europske prioritete. Suočena s ratnom krizom u Ukrajini Europska je komisija prošle godine redefinirala glavne pravce TEN-T mreže (Trans-europske transportne mreže) te je prednost, među ostalima, dobio smjer Baltik – Adriatic (Jadran) na koji se vezuju lokalne prometne mreže.

Procjenjujući prometne kapacitete za siguran izvoz ukrajinskog žita Europska je komisija kao jedan od najpraktičnijih puteva preporučila pravac Dunav – Vukovar – hrvatske luke. Prve analize, međutim, pokazale su da željezničke pruge kroz Hrvatsku imaju smanjenu nosivosti te ih pod hitno treba modernizirati. Europska investicijska banka (EIB) osigurala je zajam od 900 milijuna eura, a hrvatska Vlada, na čiju je intervenciju, i to osobno premijera Plenkovića, ovaj pravac produžen do naše obale, preuzela je obvezu obnove željeznice.

Jedan od prvih željezničkih pravaca koji će se obnavljati na tom potezu je pruga Knin-Zadar na koju se vezuje Lička pruga u sklopu obnove cijele trase od Zagreba do Splita.

Nositelj posla je HŽ infrastruktura, a početak radova očekuje se za nekoliko mjeseci. Naime, u srijedu 27. ožujka u Zagrebu se otvaraju ponude za izvođača radova na modernizaciji pruge Knin-Zadar procijenjenih na 90 milijuna eura. Sredstva su osigurana zajmom EIB-a po niskim kamatama, a rok za dovršenje posla je 48 mjeseci.

image

Državni tajnik Josip Bilaver

Jure Miskovic/Cropix

- Postojeće osovinsko opterećenje na pruzi Knin-Zadar je 18 tona, a prosječna brzina ispod 50 kilometara na sat. Modernizacijom pruge i drugih dijelova željezničkog sustava osovinsko opterećenje će se podići na 22,5 tone a brzinu na više od 80 kilometara na sat, što je u skladu s europskim standardima. Novom prugom moći će bez problema prometovati svi vlakovi – kaže Josip Bilaver, državni tajniku u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, zadužen za EU fondove.

Za Zadarsku županiju i Sjevernu Dalmaciju obnova pruge Knin-Zadar ne znači samo obnovu zapuštenog prometnog koridora nego i trasiranje gospodarskog razvoja ovog dijela Hrvatske povezivanjem moderne pruge sa novom 210 milijuna eura vrijednom lukom u Gaženici.

Cijeli je projekt stoga zamišljen kroz nekoliko faza. U prvoj fazi mijenjat će gornji ustroj, pragovi i tračnice u dužini od 74 kilometra postojeće dionice. Obnovit će se tuneli, željeznički prijelazi te zgrade svih željezničkih kolodvora u Zadru, Škabrnji, Galovcu, Benkovcu, Lišanima, Kistanju i Kninu, za što su također osigurana sredstva iz EU fondova.

Paralelno s tim kreće izgradnja bibinjske obilaznice u dužini 7,8 kilometara. Najzahtjevniji objekt zaobilaznice je gotovo tri kilometra dugi tunel između Sv. Martina i Sukošana koji će proći ispod postojeće cestovne mreže i infrastrukture. Željeznička pruga koja presijeca Bibinje i Sukošan tako će se konačno izmjestiti iz središta tih mjesta.

Za bibinjsku obilaznicu u tijeku je izrada studije utjecaja na okoliš, a potom slijedi natječaj po modelu ”dizajn i gradnja”. Lokacijska dozvola očekuje se do kraja godine. Vrijednost posla je oko 75 milijuna eura, a rok za dovršenje 36 mjeseci.

image

Izmještanje željezničke pruge kroz Bibinje

Jure Miskovic/Cropix/Cropix

Treća faza projekta je željezničko povezivanje luke u Gaženici sa zadarskim kolodvorom te Poduzetničkom zonom Crno, četvrta je povezivanje sa Zračnom lukom Zadar, a peta produživanje željezničke mreže do središta Zadra.

- Gaženica je s izravnim spojem na autocestu A1 projektirana kao homeport luka za kruzere, ali i kao budući prometni hub za cestovni i željeznički, odnosno putnički i teretni promet. Bez teretne pruge luka se ne može razvijati i mi smo to obvezni promijeniti. Modernizacijom pruge dobit ćemo sinergijski efekt jer će luka postati atraktivnija za uvoz i izvoz različite robe. Dio Gaženice koji je u gospodarskoj koncesiji dobit će priliku za novi zamah, a dio pod upravom državne Lučke uprave Zadar lakše će osigurati koncesionara za gatove 7 i 8 koji su predviđeni za kontejnerski i drugi teretni promet – ističe Bilaver dodajući da će Zadar jedini u Hrvatskoj putničkom željeznicom povezati zračnu luku u Zemuniku koja priprema proširenje za transkontinentalne letove.

Dodatni sinergijski učinak imat će spoj teretne željeznice s 400 hektara velikom poduzetničkom zonom Crno između Zemunika i Gaženice koja bi se trebala afirmirati kao najveći logističko-distributivni centar na našoj obali.

Javnost poseban interes pokazuje za petu fazu projekta u kojoj je predviđeno povezivanje Gaženice putničkom željeznicom s Zadrom.

image

Pruga od Bibinja do Zadra

Jure Miskovic/Cropix/Cropix

- Nije riječ o metrou, kako su neki krivo shvatili, nego o tzv. lakoj željeznici koja bi iz Gaženice putnike prevozila do Zadra. Željeznica bi prometovala postojećom trasom do gradskog Kolodvora, a od tamo bi, ako bude interesa, mogla nastaviti Tuđmanovom ulicom sve do zapadnog izlaza iz grada, ili po Relji do Poluotoka, u formi gradskog tramvaja. Govorimo o javnom prijevozu na električni pogon, primjerice električnim vlakovima (tramvajima), koji će kretati iz Gaženice, a završavati u Žmirićima. Naravno, o planovima za razvoj javnog prometa odlučuje gradska uprava, ali i ova će im mogućnost biti na raspolaganju. Za takve namjene imamo osigurana europska sredstva jer je i Vladi i Europskoj komisiji cilj dekarbonizacija prometa – tvrdi Bilaver koji ne misli da je planiranje ”gradske željeznice” daleki futurizam.

- Futurizam je bila i Gaženica pa je danas imamo. Da danas imamo gotov projekt gradske željeznice, vjerujte mi sutra bi mogli krenuti s radovima. Novac nije u pitanju, već naša želja da napravimo ono što trebamo i da za 60. obljetnicu prvog dolaska vlaka u Zadar opet dobije suvremenu željezničku vezu sa Hrvatskom, Europom i svijetom – zaključuje državni tajnik.

image

Dokumentarac Knin - Zadar

Zadarski.hr/Slobodna Dalmacija
13. svibanj 2024 20:32