RAZGOVOR S POVODOM

’Vinski podrum’ u Dioklecijanovim podrumima izvrstan je spoj povijesti, kulture i tradicije

Piše Milena Budimir//pr
Foto Marko Todorov/Cropix
19. svibnja 2023. - 00:00

Znamo da današnji suvremeni gost traži autohtona i jedinstvena iskustva tijekom boravka u određenoj destinaciji, a upoznavanje i konzumacija izvorne lokalne eno-gastronomije u ovakvom veličanstvenom lokalitetu kod posjetitelja će, siguran sam, stvoriti poseban doživljaj

Polako su naši vrijedni vinari i vinogradari izborili svoje mjesto na europskoj vinskoj karti. Veliki su to trudi. Veliko je i znanje.

No, nije “božji nektar” pripremljen samo za naše nepce, nudimo ga i gostima, a oni pak, nerijetko iznenađeni kvalitetom, reagiraju s oduševljenjem. Tako je naše vino postalo i suvenir. Turisti rado ponesu “bočicu” sa sobom...

Pitali smo Kristjana Staničića, direktora Hrvatske turističke zajednice, koliko je vino pomoglo u brediranju Hrvatske kao turističke zemlje.

image
Josko Ponos/Cropix

– Eno-gastronomija je nezaobilazni dio promocije zemlje te je dodana vrijednost koja obogaćuje turističku ponudu, posebno kad su u pitanju kvalitetna i vrhunska vina, kojih Hrvatska ima u velikom broju. Brojne promotivne aktivnosti koristimo za promociju hrvatskih vina. Naše kampanje diljem svijeta uz još uvijek aktualni krovni komunikacijski slogan “Croatia, Full Of Life” nerijetko sadržavaju ekstenziju “Full of flavour”, koja promiče izvrsnost Hrvatske u eno i gastro segmentu – kazao nam je.

image

Vinski podrum, festival vina i delicija je ove godine najveci i sredisnji festival vina u Dalmaciji.

Josko Ponos/Cropix

U pozicioniranju Hrvatske kao eno-gastro destinacije svakako pomažu vinske manifestacije i festivali, stručne degustacije te međunarodno priznata vinska natjecanja, poput Concours Mondial de Bruxelles, koje je postalo globalno mjerilo za ocjenjivanje vina te jedan od vodećih događaja takve vrste u svijetu, a koji se prošlog tjedna održao u Poreču.

Vezano uz samo natjecanje, organizirana su i dva putovanja za 30 odabranih renomiranih vinskih novinara iz cijelog svijeta čiji je cilj bila daljnja promidžba hrvatskih vinskih regija na različitim tržištima.

Hoteli s vrhunskim vinogradima

U sklopu putovanja gosti su upoznati s vinskim regijama Istre, Kvarnera i Dalmacije te su posjetili vinarije u središnjoj i sjevernoj Istri, na otoku Krku, u Novom Vinodolskom, te u Splitu, Kaštelima, Trogiru i Šibeniku. Gotovo svaki nastup Hrvatske turističke zajednice u zemlji i inozemstvu sadržava i priču o vinima, degustaciju, posebnu prezentaciju.

– Hrvatska turistička zajednica podržava i razne “vinske” manifestacije u zemlji, od kojih možemo izdvojiti i Vinart Grand Tasting, prvi hrvatski pozivni sajam vina koji stavlja naglasak na kvalitetu proizvoda, a okrenut je prvenstveno poslovnim posjetiteljima. Isto tako, HTZ često podržava domaće manifestacije, natjecanja, edukacije koje promoviraju hrvatska vina i hrvatske vinske regije – dodao je direktor Staničić.

image
Josko Ponos/Cropix

A mi smo malo okrenuli “pilu naopako”, pa priupitali možemo li kazati i kako je Hrvatska kao turistička zemlja pomogla brendiranju naših vina.

– Usudio bih se reći da je riječ o sretnom spoju i jednog i drugog. Hrvatska kao turistička zemlja koja godišnje ugošćuje oko 20 milijuna turista svakako pridonosi promociji hrvatskih vina, dok ona pak obogaćuju turističku ponudu zemlje i predstavljaju odličan kanal za turističku promociju.

Također, vino je bilo svojevrstan temelj za razvoj novih turističkih proizvoda, pa su tako nastale brojne kušaonice koje nude posebne doživljaje gostima koji ih posjete. Primjerice, neki vrhunski hoteli imaju vinograde i pričaju “priču” o vrhunskim vinima kao dodanu vrijednost svoje turističke ponude – kazao nam je Staničić.

Priča o vinu raste i razvija se. Turistički djelatnici stvorili su na temelju vina i nove turističke proizvode, pa danas imamo – vinske ceste.

image
Josko Ponos/Cropix

– Brojne vinske ceste, osim za promicanje proizvođača, važna su stavka u poticanju razvoja turizma na tom području. Eno-gastronomija i turizam usko su povezani i neodvojivi spoj na našim prostorima. Brojni gosti Hrvatske uživaju u hrvatskim vinima i koriste ga kao suvenir, pa su danas vinske ceste i posjeti vinarijama dio cjelokupnog eno-gastro doživljaja.

HTZ je i partner Hrvatskoj udruzi za turizam i ruralni razvoj “Klub članova Selo”, koja je početkom 2019. postala koordinator rute za Hrvatsku Iter Vitis Croatia te radi na pripremi jedinstvenog pravilnika o vinskoj ruti Iter Vitis, sustavu kvalitete, organizacijama seminara, radionica, konferencija i ostalih oblika predstavljanja te popularizacije rute.

Iter Vitis jedna je od 40 certificiranih europskih ruta pri Europskom institutu za kulturne rute te službeno prolazi kroz 20 država. Vinske turističke ceste, putovi i staze u Hrvatskoj imaju iste glavne značajke kao i one kod drugih europskih članica rute Iter Vitis.

One su oslonac razvoja vinskog turizma i pridonose razvoju ruralne ekonomije, čuvanju tradicije područja, povećanju vrijednosti ukupne poljoprivredne proizvodnje, obogaćivanju turističke ponude zemlje, zadržavanju ljudi u ruralnim područjima, to jest otvaranju novih radnih mjesta – rekao je prvi čovjek HTZ-a.

Što bi se još dalo napraviti na ovu temu?

– Puno je aktivnosti pred nama, poput daljnjih kreativnih promotivnih kampanja, organizacije specijaliziranih studijskih putovanja inozemnih novinara, blogera, ciljanih prezentacija na emitivnim tržištima, radionica za stručne kadrove koje bi bile podloga za edukaciju o prednostima razvoja eno-gastro doživljaja u Hrvatskoj te koje bi mogle služiti i za razvoj zanimljivih poduzetničkih ideja.

Također, HTZ već šestu godinu aktivno surađuje s Michelinovim vodičem na promociji hrvatske eno-gastro scene.

Osim digitalnih kampanja, suradnja uključuje i organizaciju ekskluzivnih “4 hands” večera. Ove godine ona je održana u Rimu početkom svibnja.

image
Josko Ponos/Cropix

Hrvatski chef Marijo Curić iz restorana “360” u Dubrovniku i chef Francesco Apreda iz restorana “Idylio by Apeda” u Rimu zajedničkim su snagama osmislili jelovnik za večeru te je iskorištena prilika da se sva jela sljube s hrvatskim vinima.

Ova vrsta večere savršena je platforma za predstavljanje izvrsnosti hrvatske gastronomije na glavnim emitivnim tržištima te je do sada održana u Francuskoj, Italiji i Sloveniji. Također, u suradnji s eminentnim svjetskim vodičima i platformama, poput spomenutog Michelina, ali i Gault & Millau te 50 Best Restaurants, sudjelujemo u kreiranju i provođenju digitalnih kampanja koje za cilj imaju promociju i eksponiranje hrvatske eno-gastro scene svjetskoj publici – tako će direktor.

Brendiranje hrvatske ‘kapljice’

Kad sve to posložimo, poredamo, možemo li zaključiti kako je naša “kapljica” brendirana, i to vrlo kvalitetno?

– U Hrvatskoj postoje vinari i proizvođači koji su vrhunski brendirani, no još postoji mjesta za daljnji razvoj i promociju. Vinski turizam ne bi se trebao temeljiti isključivo na kušanju i prodaji vina, nego bi se trebao povezati s prirodnim, gastronomskim, povijesnim, kulturno-umjetničkim i zabavnim atraktivnostima konkretne destinacije.

Može biti komplementaran ostalim vrstama turizma specifičnih interesa u turističkim područjima, a može biti i primarni motiv za razvijanje turizma u vinorodnim područjima. Hrvatska gastronomija i enologija dio su niše koja promovira izvrsnost te su hrvatska vina nezaobilazni dio brendiranja turizma – mišljenja je direktor.

Uskoro će se u Splitu održati “Vinski podrum”, na najljepšem mjestu – u Dioklecijanovim podrumima! Kakav je to spoj čarolije, truda, povijesti i veselja!

– Izvrstan je to spoj povijesti, kulture, tradicije, vrhunskog vina i delicija. Znamo da današnji suvremeni gost traži autohtona i jedinstvena iskustva tijekom boravka u određenoj destinaciji, a upoznavanje i konzumacija izvorne lokalne eno-gastronomije u ovakvom veličanstvenom lokalitetu kod posjetitelja će, siguran sam, stvoriti poseban doživljaj – pohvalio je Staničić neimare.

image
Joško Ponoš/Cropix

Zanimalo nas je i daruje li HTZ naša vina partnerima izvan granica Lijepe naše i kako oni reagiraju na njih.

– Koristimo svaku priliku za promociju hrvatskih vinara i vrhunskih vina. Često kao poklon našim strateškim partnerima po cijelom svijetu, glavnim urednicima, medijima, influencerima kao podsjetnik na susret, druženje, sastanak ili zajednički odrađeni projekt ili kampanju darujemo vrhunsko hrvatsko vino ili ulje etabliranih hrvatskih vinara, odnosno uljara – kazao je Kristjan Staničić.

29. travanj 2024 01:52