Overlay
‘Ja sam moda‘

Coco Chanel oslobodila je žensko tijelo: njen je stil bio oblik emancipacije, a miješanje priprostog i profinjenog pljuska uštogljenom društvu

Piše Tea Sumić Miletić
13. veljače 2021. - 12:46

"Ne bavim se modom. Ja sam moda", ustvrdila je jednom prigodom Gabrielle Coco Chanel, a kako je u to vrijeme, pa čak i danas, bila jedan od najutjecajnijih modnih dizajnera, možemo se samo složiti s njezinom konstatacijom. Nedavno se navršilo 50 godina od smrti legendarne Coco pa ćemo se podsjetiti kako je zauvijek promijenila žensku modu.

Coco je stvorila novi stil za moderne žene. Oslobodivši ih korzeta i čipkastih ukrasa, ponudila im je mornarske majice i hlače širokih nogavica, objašnjavajući kako "ništa nije ljepše od slobode tijela".

image
Coco Chanel, couturičre française. Paris, 1937. LIP-6958-059

Te se tvrdnje čvrsto držala omogućujući ženama da se nesputano kreću i dišu, pa čak i ako su, umjesto spomenute ležerne Bretonke, poželjele odjenuti haljinu ili kostim, baš kao što su se muškarci mogli nesputano kretati u svojoj odjeći. Chaneline siluete bile su fluidne i androgine, krojevi komotni, ali savršeni, zbog čega se njezin rad smatra oblikom ženske emancipacije.

Chanel je popularizirala hlače kao ženski odjevni predmet. Dizajnerica ih je i sama rado nosila (navodno ih je posuđivala od svojih ljubavnika), a potom ih je početkom 1920-ih uvrstila u svoje kolekcije sparivši ih s prevelikim košuljama ili majicama bez rukava. 

image
skice za modele, 1923.

Proslavila je i jedan od zaštitnih znakova bretonskih mornara, prugaste majice od čvrsto pletene vune. Ponudila ih je u svom butiku u odmaralištu Deauville i zaludjela visoko društvo. Ležerni nautički izgled, tako različit od ukočene estetike belle époque, brzo je postao hit među elegantnim damama, a bretonske pruge pojavile su se na stranicama britanskog i američkog Voguea. 

Miješanje otmjenog i priprostog, poput primjera s mornarskom majicom i širokim hlačama, u to se vrijeme smatralo poprilično radikalnim, a vjerojatno je baš to razlog što Coco na tome nije stala. Prva je u svojim kolekcijama ponudila bižuteriju. "Smisao nakita nije učiniti ženu bogatom, već je ukrasiti." Ogrlice izrađene od visećih lanaca i isprepletenih s umjetnim biserima i svjetlucavim kamenjem i sama je rado nosila i stvorila vrlo demokratski trend.

image
 Pariz, 1935. 

Prije punih 95 godina, davne 1926., Chanel je predstavila jednostavnu crnu haljinu od crêpe de Chine, dugih uskih rukava i niskog struka, ukrašenu nizom bisera. Vogue ju je nazvao "mala crna haljina" i usporedio s Fordovim Modelom T, želeći reći da je riječ o komadu toliko jednostavnom da je mogao biti dostupan gotovo bilo kojem kupcu. Tijekom Velike depresije postao je odjevni predmet za cijelu generaciju potrošača, a potom je postao neizostavan dio svake garderobe.

Prvi Chanelov dvodijelni set predstavljen je prije gotovo stotinu godina, a šuškalo se da se Coco pri kreiranju nadahnula muškom sportskom odjećom i odijelima svoga tadašnjeg ljubavnika, vojvode od Westminstera. U želji da žene oslobodi restriktivne odjeće prethodnih desetljeća, ponudila im je tanku suknju i jaknu bez ovratnika izrađenu od tvida, tkanine koja se tada smatrala izrazito neglamuroznom. Odijelo je bilo moderno, pomalo muževnoga kroja, i idealno za poslijeratnu ženu koja je prvi put krenula u poslovni svijet. 

image
Pariz, 1935. 

Chanel je izazvala revoluciju i u svijetu modnih dodataka: kultni model 2.55, lansiran u veljači 1955. (otuda i naziv) bila je prva luksuzna torbica s naramenicom - ranije su se u toj kategoriji nosile isključivo clutch. Remen je omogućio ženama veću slobodu jer više nisu morale u jednoj ruci stezati torbicu. 

Coco je uvela revoluciju i u svijet parfema, poželjevši parfem koji bi "mirisao poput žene, a ne poput ruže". Rezultat je bila mješavina 80 prirodnih i sintetičkih sastojaka, koja je uništila pojam parfema kao simbola visoke društvene klase. Chanel je tako davne 1920. progurala ideju da žene mogu biti i prirodne i umjetne, i provokativne i čiste, a stavivši svoje ime upadljivo na svaku bočicu i reklamu za parfeme, postala je pionirka brendiranja i zauvijek ih povezala s identitetom kuće.

image
Chanel, 1935. 

Još je jedan element sportske odjeće uvela u visoku modu: džersej. Bio je to još jedan šok za njezinu klijentelu naviklu na saten i svilu. Za to vrijeme to je bio poprilično skandalozan izbor jer se od džerseja, osim sportske odjeće, izrađivalo i muško donje rublje. Međutim, poduzetna Chanel uvidjela je još jednu njegovu kvalitetu: bio je poprilično jeftin. U konačnici je na dobitku bila i dizajnerica, ali i njezine klijentice koje su dobile odjeću udobnu do stupnja o kojem nisu mogle ni sanjati. A ostalo je povijest.

19. travanj 2024 13:36