Tek je prije koji dan počelo drugo polugodište pod novim sigurnosnim protokolima nakon nemilog događaja u zagrebačkoj školi, kada je 19-godišnji napadač ubio sedmogodišnjeg učenika, a već su mnogi počeli negodovati da su se obrazovne ustanove pretvorile u "light" verzije zatvora.
Nakon prvotnog šoka, brojni su građani s lampionima prošetali hrvatskim gradovima kako bi ukazali na važnost sigurnosti u školama, dok se nadležno Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih bacilo na posao i donijelo "Protokol o kontroli ulaska i izlaska u školskim ustanovama".
Neke od ključnih promjena su: zaključavanje svih ulaza tijekom radnog vremena uz strožu kontrolu pristupa, sigurnosni pregledi učenika i posjetitelja, identifikacija posjetitelja putem dokumenata s fotografijom, strože procedure za roditelje, najava dolaska i pridržavanje rasporeda, formiranje sigurnosnih timova u školama radi kontinuirane procjene i nadzora sigurnosnih mjera i mnoge druge.
Kako smo već pisali, neki roditelji su počeli grintati da ovakav totalni nadzor u školama ne može donijeti previše dobra za same učenike, koji će se još više izolirati u današnje doba, kada prevelika osamljenost i socijalna anksioznost itekako narušavaju njihovo mentalno zdravlje.
– Tužni smo što se škole pretvaraju u zatvore zato što se dopustilo da osobe asocijalnog ponašanja hodaju slobodno i nenadzirano okolo. Ako sutra netko uleti u dom umirovljenika, trgovinu, kino, kazalište, na tribine, kafić, restoran, hoćemo li sve to redom ograđivati rešetkama i naoružanim čuvarima?
Od početka rada škola nije dobila odobrenje za zapošljavanje psihologa, a sad ad hoc dobivamo radnika za sigurnost i zaštitu. Prioriteti su malo čudni? – poručili su nedavno uznemireni roditelji iz jedne makarske škole.
I učenici se bune
Osim roditelja, sada su na noge ustali i sami učenici, koji su pokrenuli online peticiju "Srednjoškolci protiv zaključavanja škola", koja se odnosi na slobodno i neograničeno kretanje i nezadovoljstvo novouvedenim mjerama.
– Ovim putem izražavamo nezadovoljstvo i protivljenje poduzetim mjerama koje uključuju zaključavanje vrata škola tijekom nastave i ograničavanje slobodnog kretanja učenika. Smatramo da ove mjere nisu u skladu s našim pravima i slobodama te da mogu negativno utjecati na sigurnost, dostojanstvo i kvalitetu obrazovanja – pišu u svom apelu i pritom nabrajaju razloge protivljenja.
U prvom redu smatraju da je riječ o povredi osnovnih prava učenika i tvrde da zaključavanje vrata i onemogućavanje izlaska iz škole tijekom pauza predstavlja ograničavanje osnovnog prava na slobodu kretanja. Kako kažu, škola je prostor obrazovanja, a ne zatvor.
Vjeruju i da je ovo podosta velik sigurnosni rizik jer u slučaju hitnih situacija (požar, potres, evakuacija) zaključana vrata mogu dovesti do ozbiljnih posljedica za sigurnost svih prisutnih i ugroziti im živote.
– Ovakve restrikcije šalju poruku nepovjerenja prema nama kao učenicima i mladim ljudima. Umjesto dijaloga i zajedničkog pronalaženja rješenja za probleme, biraju se autoritarne metode. Stres i anksioznost zbog osjećaja zatočenosti unutar škole mogu dodatno utjecati na našu koncentraciju, motivaciju i opće psihološko stanje – navode u peticiji, a, umjesto zaključavanja vrata, predlažu bolju komunikaciju između učenika, nastavnika i uprave škola, uvođenje transparentnih pravila te mjera koje neće ugroziti njihova prava i sigurnost.
Sve je krenulo iz Sinja
Ono što naposljetku traže jest hitno ukidanje mjera zaključavanja vrata škola, uvođenje otvorenog razgovora između učenika, školskih uprava i roditelja o svim pitanjima koja utječu na njih, razmatranje alternativnih mjera za rješavanje problema te očekuju da se njihov glas čuje i – poštuje.
Peticija u trenutku pisanja ovog članka ima više od tri tisuće potpisa, a sve je krenulo iz Sinja, odnosno od sinjske učenice iz Gimnazije Dinka Šimunovića.
– Protekli tjedan u školi bio je ispunjen tjeskobom i napetošću. Često u školi slušamo o mentalnom zdravlju, a ove mjere u učenicima i nastavnicima s kojima smo razgovarali izazivaju samo negativne emocije, osjećaj zatočenosti i nesigurnost – pojadala nam se Dina Mađor.
Kako kaže, na ideju o peticiji došli su kada su razmišljali što mogu poduzeti vezano uz aktualne mjere, a smatraju da je ovakav način organizacije lako pristupačan ostalim učenicima, roditeljima i nastavnicima diljem države.
– Razgovarali smo s dosta učenika u školi i do sada ni jedna osoba nije rekla da se slaže s ovakvim mjerama. Većina nastavnika slaže se s nama i isto tako se osjećaju zatočenima i ograničenima. Ima onih kojima se sviđaju nove mjere, ali i onih koji odlučuju ostati neutralni kod iznošenja stava – kazuje učenica iz prve ruke.
Što se tiče poboljšanja sigurnosti, smatra da su mjere previše drakonske i još jednom ponavlja da nisu protiv uvođenja mjera, već su uvjereni da ove promjene nisu efektivne i uzrokuju više zla nego dobra.
– Učenicima u mojoj školi nije dopušteno ni tijekom petominutnog odmora izići u dvorište škole. Najbolja opcija bila bi imati portira na školskom ulazu, koji osigurava da su jedine osobe koje ulaze i pristupaju školi njezini učenici, djelatnici i roditelji. Sve drugo je suvišno – zaključuje Mađor.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....