StoryEditorOCM
LifestyleNove upute

Maske je poželjno nositi svugdje: Objavljene detaljne preporuke, nema isprobavanja odjeće, osoblje u trgovinama mora izmjeriti temperaturu prije posla

Piše PSD
24. travnja 2020. - 17:09

Hrvatski zavod za javno zdravstvo objavio je popodne niz preporuka u kojima su detaljno propisane mjere kojih se moraju pridržavati ugostitelji, trgovci i kupci, kao i svi oni koji će se voziti javnim gradskim prijevozom i trajektima, ili ići u muzeje, galerije… Prva faza kreće 27. travnja u sklopu koje se otvaraju sve trgovine u koje se ulazi iz vanjskog prostora.

A nakon kontradiktornih uputa sad je konačno gotova i rasprava treba li ili ne nositi maske: HZJZ je objavio da ih je poželjno nositi svugdje. Sad su dobre i one pamučne

Preporuke za korištenje maski za lice, medicinskih i zaštitnih maski

"Prijašnje preporuke nastale temeljem informacija i uputa kojima se raspolagalo, govorile su da samo osobe s akutnim respiratornim infekcijama trebaju nositi masku koja pokriva nos i usta korisnika. Međutim, nošenje jednokratnih maski na javnim mjestima na kojima se ne može održavati sigurnosna udaljenost, npr. javni prijevoz, trgovine prehrambenih proizvoda ili čak na radnom mjestu, moglo bi pomoći smanjenju širenja virusa SARS-CoV-2. Maske mogu podići svijest o fizičkoj udaljenosti i zdravstveno osviještenom ponašanju" - preporučuju iz HZJZ-a.

Objašnjavaju kako se maske za lice u najširem smislu izrađuju od komercijalno dostupnih dvoslojnih pamučnih materijala gušćeg tkanja i nose se u svakodnevnom životu. Za optimalnu učinkovitost dvoslojnu pamučnu tekstilnu masku ​​za lice, koja ima ulogu tekstilne barijere, treba pravilno nositi (tj. staviti je da čvrsto prianja na nos i usta), mijenjati je ako je mokra i ne dirati je dok se nosi.

Upute za proizvođače

Na deklaraciji se mora navesti sirovinski sastav i upute za održavanje, a pri opisu ili reklamiranju maske voditi računa o tome da se ne stvori dojam da je riječ o medicinskom proizvodu ili zaštitnoj opremi. Preporučuje se izrada maski za lice od dvoslojnih pamučnih tekstila gušćeg tkanja.

Sve o maskama kao i sve najnovije prporuke možete pročitati na na stranicama HZJZ-a.

Nedjeljom rade samo kiosci i pekare

- Uvodi se tramvajski i drugi javni, gradski i prigradski prijevoz, prodaja meda, pčelinjih proizvoda, jaja. Također, prodaja voća i povrća od 5-8 ujutro. Radno vrijeme vraća se na vrijeme otprije pandemije, ali će trgovine koje imaju više od deset sati rada morati imati pauzu od najmanje sat vremena za čišćenje. Nedjeljom i blagdanima rad samo kiosk, pekara i trgovina na benzinskim postajama, najavio je ministar Davor Božinović 

TRGOVINE

Trgovine moraju osigurati fizički razmak među kupcima te između kupaca i radnika trgovine. Također je potrebno omogućiti dezinfekciju ruku kupcima na ulasku u trgovinu i smanjiti bliski kontakt radnika koji rade u odvojenim smjenama.

Mora se osigurati nadzor nad zdravstvenim stanjem osoblja.

Dnevno mjerenje tjelesne temperature. Osoblje treba prije dolaska na posao izmjeriti tjelesnu temperaturu. Ako je tjelesna temperatura viša od 37,2 °C, ako se osoba osjeća bolesno ili ima bilo koje znakove bolesti (odnosi se na sve simptome i znakove bolesti, ne samo na bolesti dišnih puteva), treba se javiti nadređenom i ne dolaziti na posao dok se telefonski ne javi liječniku obiteljske medicine ili hitnoj medicinskoj službi u slučajevima kad je izravno ugrožen život ili teško narušeno zdravlje.

Radi smanjenja fizičkog kontakta potrebno je:

Ograničiti broj kupaca koji istovremeno borave u trgovini na način da na 100 metara četvornih može biti 15 kupaca.  Nakon što u trgovinu uđe maksimalno dozvoljen broj kupaca, daljnji ulasci su mogući tek kad netko od kupaca izađe.

Posebna pravila za trgovine tekstila. U trgovinama tekstila preporučuje se prodaja bez isprobavanja odjevnih predmeta. Epidemiološki se ne preporučuje isprobavanje odjevnih predmeta koji se oblače i svlače preko glave. Ako je nužno isprobati odjevne predmete, nekupljena roba mora se spremiti na pet dana u za to predviđeni prostor prije ponovnog stavljanja u prodaju. Isto vrijedi i za odjevne predmete iz povrata.

Ograničen broj košarica i kolica. U trgovinama koje imaju košarice ili kolica, ograničenje broja kupaca koji ulaze u trgovinu može se postići na način da se na raspolaganje stavi onaj broj košarica ili kolica koji odgovara najvećem broju kupaca koji mogu istovremeno biti u trgovini te da se ulazak uvjetuje preuzimanjem slobodne košarice ili kolica.

Osigurati zaštitne maske i fizičku distancu za osoblje koje dolazi u kontakt licem u lice s kupcima

Maksimalna zaštita kupaca i prodajnog osoblja. To se odnosi na blagajnike, poslužitelje, osoblje koje objašnjava karakteristike proizvoda i slično. Osoblje treba prilikom interakcije s kupcem koristiti zaštitnu masku koja prekriva nos i usta. Treba im stalno biti na raspolaganju dezinfekcijsko sredstvo kojim će periodički dezinficirati ruke. Ako je moguće, prostorno osigurati razmak od minimalno dva metra između poslužitelja ili blagajnika i kupca prilikom izdavanja robe i plaćanja robe. Ako je moguće ugraditi zaštitnu pregradu na mjestu posluživanja i na blagajni, koja će fizički odvojiti blagajnika od kupca. Treba poticati bezkontaktno plaćanje kreditnim karticama.

Osigurati minimalni kontakt između djelatnika koji rade u različitim smjenama

Dvosmjenski rad. Ako je moguće, organizirati rad dvokratno, na način da između prve i druge smjene bude barem sat vremena razmaka, koji će se iskoristiti za čišćenje i dezinfekciju površina tijekom rutinskog čišćenja. Površine se dezinficiraju prebrisavanjem dezinficijensom na bazi alkohola.

Osigurati dezinfekcijsko sredstvo za ruke kupaca i kontinuirano provoditi dezinfekciju površina koje se često diraju

Dezinfekcija prostora. Na ulazu u trgovinu treba kupcima biti osiguran dispenzer s dezinfekcijskim sredstvom za ruke i jasno istaknuta obavijest o obvezi dezinfekcije ruku pri ulasku. Također na ulazu treba biti jasno istaknuta obavijest o obvezi održavanja razmaka od minimalno dva metra među kupcima te između kupaca i osoblja. Kvake i rukohvate na vratima te površine, rukohvata i rubove vrata na hladnjacima i ostale površine za koje se uoči da ih kupci često dodiruju trebaju se kontinuirano prebrisavati dezinficijensom na bazi alkohola.

20. travanj 2024 14:10