StoryEditorOCM
PanoramaTVORNICA SNOVA

Dadilja Fran Fine na čelu pobune; Scenaristi završili štrajk, 160 tisuća glumaca, voditelja i kaskadera nastavlja borbu

Piše Eda Vujević
3. listopada 2023. - 17:29

Prošlog je tjedna okončan štrajk holivudskih scenarista koji su prestali raditi 2. svibnja ove godine, a u srpnju su im se pridružili i glumci. Bilo je to prvi put u 63 godine da se Hollywood suočio sa štrajkom tih sindikata u isto vrijeme. I dok pisci, njih 11.500 koliko ih je u sindikatu WGA (Writers Guild of America), nakon 146 dana izvan posla, sada zbrajaju postignute uspjehe i vraćaju se na posao, sindikat koji okuplja približno 160.000 glumaca, ali i spikera, TV voditelja, plesača, DJ-a, voditelja programa, lutkara, snimatelja, kaskadera i drugih medijskih profesionalaca nastavljaju štrajk. Pregovori su počeli u ponedjeljak, a do kad će trajati, ne zna se.

Na rezultatima koje su scenaristi već postigli, sada i oni pokušavaju postići fer sporazum s drugom stranom premda, kako kažu, ‘svako odijelo nije skrojeno po mjeri svakoga‘, aludirajući na razlike između dviju branši.

S druge strane stola imaju istu moćnu silu - Savez filmskih i televizijskih producenata, kojeg čini osam velikih studija: Amazon, Apple, Disney, Warner Bros. Discovery, NBC Universal, Netflix, Paramount i Sony. No i sindikat, zapravo dva koja su pod istom kapom, koji funkcionira pod kraticom SAG-AFTRA (Screen Actors Guild i American Federation of Television and Radio Artists), ima itekako jake ‘igrače‘ – to su u prvom redu glumica Fran Drescher, njihova predsjednica, planetarno popularna po svojoj ulozi u seriji ‘Dadilja‘ i Duncan Crabtree-Ireland, izvršni direktor sindikata i glavni pregovarač u ime glumaca, doktor prava koji je prethodno radio kao glavni tužitelj za Južnu Kaliforniju u Los Angelesu.

image

Fran Drescher, poznata kao Dadilja, i Duncan Crabtree-Ireland, izvršni direktor sindikata glumaca i glavni pregovarač sa Savezom filmskih i televizijskih producenata

Frazer Harrison/Getty Images Via Afp

I jedno i drugo su prikupili snažne potpore ne samo od svojih članova, nego i od holivudskih glumačkih zvijezda kojima sindikalni pregovori nisu toliko važni. Za razliku od multimilijunskih zvijezda, naime, većinu holivudskog biznisa, pa i onog glumačkoga, čine članovi sindikata koji nisu poznati. To su ljudi koji imaju stabilne, premda skromne karijere, koji igraju sporedne uloge, koji su dio nepoznate većine koja statira i preživljava radeći i više poslova odjednom. No i zvijezdama nije i ne može biti svejedno koja pravila vladaju u branši i kamo odlazi novac koji i oni namiču, a posebno im nije svejedno koliko i kako im umjetna inteligencija može naštetiti.

Gledano financijski, štrajk je do sada imao ozbiljan učinak i iznosi najmanje pet milijardi dolara u Kaliforniji i drugim američkim proizvodnim središtima u Novom Meksiku, Georgiji i New Yorku, prema procjeni Kevina Klowdena, ekonomista s Instituta Milken. Puno je tu neizravnih šteta koje su pretrpjeli ne samo oni koje vidimo i čujemo u filmovima i serijama, to su i nebrojeni snimatelji, stolari, pomoćnici produkcije, kao i ugostitelji, cvjećari, dobavljači kostima i vlasnici mnogih malih tvrtki koje su vezane uz filmsku i televizijsku produkciju.

Što su postigli pisci? ‘Holivudski pisci ostvarili su veliku pobjedu u borbi protiv umjetne inteligencije s novim ugovorom koji sadrži snažne zaštitne ograde u tome kako se tehnologija može koristiti u filmskim i televizijskim projektima‘, smatra britanski Guardian.

Jedan od aspekata pregovora koji se najviše pratio bila je upotreba umjetne inteligencije, usred zabrinutosti i pisaca i glumaca da bi nekontrolirana umjetna inteligencija mogla dramatično preoblikovati Hollywood i potkopati njihove uloge, sukobljavajući umjetnike s robotima u borbi oko kreativnog doprinosa. Budući da su uvjeti korištenja umjetne inteligencije konačno dogovoreni, neki pisci dišu lakše – za sada – a stručnjaci kažu da bi smjernice mogle ponuditi model za radnike u Hollywoodu, ali i drugim industrijama. Prema dogovoru, piscima se ne zabranjuje korištenje AI alata u procesu pisanja, ali postavljaju se zaštitne ograde kako bi se osiguralo da nova tehnologija ostane pod kontrolom radnika, umjesto da je koriste njihovi šefovi da kako bi ih zamijenili.

Nova pravila štite od nekoliko scenarija kojih su se pisci bojali. Jedan takav scenarij bio je da je studijima dopušteno da generiraju cijeli scenarij pomoću AI alata, a zatim su zahtijevali da pisac dovrši proces. Prema novim uvjetima, studiji "ne mogu koristiti AI za pisanje scenarija ili za uređivanje scenarija koje je već napisao pisac". Ugovor također sprječava studije da tretiraju sadržaj generiran umjetnom inteligencijom kao "izvorni materijal", poput romana ili kazališne predstave, koju bi scenaristi trebali prilagoditi za nižu naknadu i s manje zasluga od originalnog scenarija.

image

Fran Drescher i Duncan Crabtree-Ireland

Frazer Harrison/Getty Images Via Afp

Simon Johnson, ekonomist s MIT-a koji proučava tehnološku transformaciju, nazvao je nove uvjete "fantastičnom pobjedom za pisce" i rekao da će to vjerojatno rezultirati "kvalitetnijim radom i jačom industrijom na dulje vrijeme". "Nadam se da će to biti model za ostatak gospodarstva", rekao je Johnson. Dok novi sindikalni ugovor dopušta piscima da koriste alate poput ChatGPT-a ako to žele i ako se tvrtke slažu, pisce se ne može prisiliti na korištenje umjetne inteligencije, a tvrtke moraju otkriti kad god piscima daju materijal za rad koji je generirao AI.

Ugovorni uvjeti pisaca su "vrlo pametni", jer dopuštaju piscima da odaberu korištenje umjetne inteligencije kao istraživačkog alata, bez potkopavanja zasluga ili naknada koju dobivaju, rekao je Johnson. "AI je pod kontrolom pisaca, a ne pod kontrolom studija", sažeo je Johnson.

Neki od ostalih detalja dogovora, drže analitičari, predstavljaju kompromis između maksimalnih zahtijeva sindikata i konzervativne protuponude studija. Sporna je također bila i eksplozija streaminga i njezini učinci, uključujući eroziju plaća i sigurnosti posla za pisce koji se muče kako bi spojili nekoliko izvora prihoda u jednoj sezoni. U prosjeku, pisci na streaminzima zarađuju upola manje nego za emitirane serije, a uskraćena su im i druga prava, osobito ona vezana uz međunarodno licenciranje. Od 2018., plaće scenarista, s obzirom na inflaciju, pale su između 14 i 23 posto.

Pisci humorističnih emisija za usluge streaminga nemaju zaštitu propisane minimalne plaće, koja varira ovisno o tituli pisca i duljini ugovora, ali minimalna plaća za najslabije plaćenog pisca iznosi 4546 dolara tjedno, te su studiji otvorili vrata pisanju kao slobodnoj i ranjivoj profesiji, drugim riječima sindikalno neumreženim piscima. Pozicija mladih scenarista osobito je jadna, posebno mladih scenarista afroameričkog i azijskog podrijetla.

Upotreba umjetne inteligencije i u glumačkom svijetu je sve prisutnija, kao i rastuća zabrinutost oko upotrebe digitalnih slika. U biti, radi se o uvođenju AI dvojnika koje bi produkcije mogle angažirati umjesto pravih glumaca. Duncan Crabtree-Ireland, glavni pregovarač sindikata, rekao je da su studiji predložili plaćanje pozadinskih glumaca za cijenu radnog dana, ali s pravom da zauvijek koriste njihove snimke. Ideja da se na takav način umjetna inteligencija usvoji kao dio normalnog radnog postupka, "doslovno dehumaniziraju radnu snagu", rekao je on.

Adam Conover, član pregovaračkog odbora sindikata primijetio je da se vrste tehnologije koje prijete glumačkoj industriji jako razlikuju od alata velikih jezičnih modela s kojima su se pisci suočavali, što znači da glumački sindikat pregovara o bitno drugačijem skupu problema. Jedna od prednosti pregovaračke strategije scenarista o umjetnoj inteligenciji, rekao je Conover, bila je to što je prekinula marketinšku pompu i širenje straha oko toga što bi alat umjetne inteligencije mogao učiniti u budućnosti i zadržala fokus na tome kako bi rukovoditelji studija mogli zlorabiti tehnologiju u nastajanju u sadašnjosti.

image
Geoff Robins/Afp

"Nismo zaglibili u znanstvenoj-fantastici", rekao je Conover. "Nismo se zaštitili od tehnologije, zaštitili smo se od ljudi s druge strane stola koji nas pokušavaju preveslati svaki božji dan."

Ipak, zahtjevi glumaca slični su scenarističkima - zahtijevaju povećanje minimalne plaće kao i tantijema od streaminga te bolje radne uvjete. Sindikat zahtijeva točne informacije o tome hoće li se i na koji način umjetna inteligencija koristiti u stvaranju sadržaja, kako bi mogli zaštititi svoj lik i djelo te biti kompenzirani bude li se AI uplitao u njihov rad.

Vrijedi napomenuti da su, iako su štrajk podržale i njemu se priključile i brojne zvijezde, ovdje najugroženiji tzv. glumci radnici. Malo je onih, objašnjavaju iz SAG-AFTRA-e, koji samo od glume mogu živjeti, a još manje onih koji se od nje obogate. Većinu sindikata stoga čine oni "sporedni" glumci koji imaju tek nekoliko scena u filmovima no oni su nezaobilazni – malo koji film ili serija mogu funkcionirati bez njih.

image
Valerie Macon/Afp

I glumci, posebno oni ‘pozadinski, protive se uvođenju AI-a koji njihove likove jednostavno ‘umeće‘ u pozadinu bez da oni uopće dođu na set i bez da od toga profitiraju. To se, uostalom, dešava i velikima. Ovih dana je Zelda Williams, kćer Robina Williamsa prosvjedovala jer umjetna inteligencija već godinama ‘preuzima‘ glas i lik njezina mrtvog oca i koristi ga onako kako naručiteljima odgovara, a Tom Hanks je bio šokiran kad je otkrio da se njegov lik pojavljuje u nekoj zubarskoj aplikaciji, naravno, bez njegova znanja i odobrenja. Umjetna inteligencija, ukratko, stvarna je prijetnja kreativnoj industriji, danas sporadična, ali u bliskoj budućnosti i u čitavome svijetu, a ne samo u Hollywoodu, itekako ozbiljna.

TKO JE FRAN DRESCHER

Glumica, spisateljica i bivša

diplomatkinja teška 25 milijuna

Izvan Amerike poznata gotovo isključivo po ulozi dadilje u istoimenoj seriji, Fran Drescher, predsjednica glumačkog sindikata, izabrana prije 13 mjeseci, u SAD-u je respektabilna glumica, ali i žena zavidne karijere.

Bila je i koproducentica ‘Dadilje‘, aktivna je Demokratkinja i humanitarka koja je za svoje uloge bila nominirana i za Emmy i za Zlatni globus, glumila je u oko 40 filmova, u isto toliko TV serija i nekoliko kazališnih predstava. Napisala je tri knjige, a knjiga ‘Cancer Schmancer‘, memoari vezani uz njezino iskustvo raka maternice zbog kojeg je ostala neplodna, bila je bestseler.

Fran Drescher danas ‘teži‘ oko 25 milijuna dolara, a za razliku od Duncana Crabtree-Irelanda, izvršnog direktora unije SAG-AFTRA, koji ima godišnju plaću od 989,700 dolara, ona glumačkom sindikatu predsjedava besplatno.

Osim angažmana za prava LGBT zajednice i aktivnosti u Crvenom križu, bila je i u diplomaciji u mandatu Georga W. Busha kao pomoćnica državne podtajnice Goli Ameri za pitanja obrazovanja i zdravlja. Na tome poslu, bila je u ime State Departmenta u misiji promicanja ženskog zdravlja i u Rumunjskoj, Mađarskoj, Poljskoj i Srbiji, a sudjelovala je i u predsjedničkim kampanjama Hilary Clinton i Baracka Obame.

Fran Drescher, danas 66-godišnjakinja, se u životu, osim s karcinomom, morala suočiti i s drugim nedaćama. Bila je žrtva silovatelja kad su dvojica provalnika 1985. provalila u stan u kojem je živjela s mužom Peterom Jacobsonom u Los Angelesu što je na nju, kasnije je kazala, ostavilo neizbrisiv i mučan trag. Nedugo zatim dijagnosticiran joj je rak zbog kojega nikad nije mogla postati majka, a njezin muž se nakon 21 godinu braka deklarirao kao homoseksualac.

Razveli su se 1999., no ostali su u odličnim odnosima, dapače – Fran se, potaknuta i tim iskustvom, snažno uključila u pokret za jednakost LGBT osoba. Tome svijetu pripada i Duncan Crabtree-Ireland koji s mužem Johnom ima petero usvojene djece. U hit-knjizi ‘Cancer Schmancer‘ Fran Drescher je napisala: ‘Čitav moj život vrti se oko nastojanja da negativno pretvorim u pozitivno‘. I dobro joj ide...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
31. svibanj 2024 23:07