StoryEditor
Kulturateatarska večer

Noć kazališta u Splitu večeras se obilježava s dvije premijere:  'Djecom recesije' na Sceni 55 i 'Rigolettom' u zgradi HNK, a 'Ma-ma' i 'Domaši' igraju u GKM-u i GKL-u

16. studenog 2019. - 14:35

U ovogodišnjoj Noći kazališta, u subotu, splitski HNK dočekat će publiku s dvije premijere, opernom i dramskom. Dramska premijera, “Djeca recesije” Dina Pešuta u režiji Ivana Plazibata, održat će se na Sceni 55, a riječ je o koprodukciji splitskog kazališta PlayDrama i Kazališta Marina Držića iz Dubrovnika.

Izvedba počinje u 18 sati, a nastupit će glumac splitskog HNK Goran Marković i troje studenata glume Ana Uršula Najev, Donat Zeko i Paola Kuvačić kojoj će ovo biti debitantski nastup.

Nakon sjajne prve premijere ove sezone, “Djeteta našeg vremena” prije nepunih mjesec dana, PlayDrama izlazi pred publiku s novim djelom koje slijedi tematsku odrednicu sezone – probleme mladih, djece “kojoj trnu zubi jer oci jedoše kiselo grožđe”.

“Djeca recesije” najavljena su kao bespoštedna dijagnoza stanja, ali i duhoviti podsjetnik da egzistencijalna strava svakodnevnog života i oslobađajući smijeh često napučuju jednu te istu dramsku repliku.

Nastao kao udaljeni odjek Albeejeva klasika “Tko se boji Virginije Woolf”, tekst na scenu donosi suvremeni četverokut dvaju parova. Dino Pešut još jednom obrađuje život mlade generacije, koja već dva desetljeća odrasta u društvu cinizma i korupcije.

– Pešut je napisao priču o starijem i mlađem paru i smjestio je u današnji Split. Temeljna razlika između njih je da jedni imaju svoj stan, a drugi ne.

U njihovu odnosu dolazi do perverznih seksualnih igara, točnije igara moći, i otkriva se što su sve ljudi kadri učiniti zbog jednog stana – pojašnjava Ivan Plazibat.

– Radnja se odvija na pozadini turističke apokalipse, gdje četiri osobe, u tom metežu i buci, traže smisao svojih života.

Turizam je najekstremniji oblik kapitalizma, srozava kvalitetu naših života na mnogim područjima, a u odnosu prodavač – mušterija, potonja ima gotovo na sve pravo jer je to i platila. Želio sam raditi baš s Dinom jer sam znao da će njegov komad biti divlji, brutalan, okrutan, čak i preko granica dobrog ukusa. On ima dovoljno drskosti za to – veli redatelj, uz čiju dramu stoji upozorenje: “Dijelovi predstave sadrže scene koje neki gledatelji mogu smatrati uznemirujućim! Sadržaj je primjeren za +16 godina!”.

– Nije ništa strašno u pitanju, ali želio sam ipak da se precizira za koju je publiku komad namijenjen. Uglavnom je to upozorenje zbog eksplicitnog jezika, i sam sam otac, pa sam razmišljao što ne bih htio da djeca slušaju, zaključuje redatelj. •

Noć i Jutro kazališta

U HNK Split od 11 sati nadalje, uz prethodnu najavu, Splićani će moći upoznati kazališnu zgradu staru 126 godina.

Obilasci će se odvijati pod vodstvom ravnateljice Drame i Opere Jelene Bosančić i Jure Bučevića te hostesa.

U GKM-u, u Noći kazališta, u 20 sati, igrat će predstava Katarine Pejović “Ma-ma” s temom trudnoće i rađanja, a u GKL-u u 19 sati monodrama “Domaši” Ane Marije Veselčić, upravo nominirana u dvije kategorije za Nagradu hrvatskoga glumišta.

U čitavoj Hrvatskoj teatri su se odlučili za prikazivanje popularnih predstava s malo popratnih programa, osim poneke radionice, izložbe, ili druženja s glumcima. Veoma su aktivna i amaterska kazališna društva, koja također već 11 godina sudjeluju u ovom događanju.

Premijerni 'Rigoletto' srušit će HNK Split samo figurativno

U subotu u 20 sati operni će ansambl HNK Split premijerno na sceni izvesti Verdijev “Rigoletto”.

Nakon što je s uspjehom izvedena na Peristilu u sklopu ovogodišnjeg, 65. Splitskog ljeta, jedna od najpopularnijih i najradije slušanih opera u povijesti zaživjet će i na pozornici HNK Split.

Pod ravnanjem maestra Ive Lipanovića i u režiji Dražena Siriščevića kao protagonisti debitirat će Ljubomir Puškarić u naslovnoj ulozi, Marija Kuhar Šoša kao Gilda, Bože Jurić Pešić u ulozi Vojvode od Mantove. Iz ovoljetne postave ostaje izvrsni “razbojnički dvojac” Ivica Čikeš kao Sparafucile i Terezija Kusanović kao njegova sestra Maddalena.

Kostimografiju potpisuje Juraj Zigman, scenografiju Slaven Raos, a koreografiju Igor Kirov.

- Izazov je s Peristila prijeći u kazalište. U kazalištu će oni koji su bili na Peristilu vidjeti drukčiju predstavu. Sretan sam što ću raditi s ovim solistima. Sve pohvale splitskom teatru koji pokazuje povjerenje u snage koje ima Hrvatska - kazao je redatelj na medijskoj konferenciji u HNK Split.

- Iako je Peristil izvrsna vanjska pozornica na kojoj pjevači ne trebaju biti ozvučeni, akustična školjka našeg kazališta pruža puno veće mogućnosti. Smatram da u Ljubomiru Puškariću dobivamo sjajnog Rigoletta za hrvatsku opernu budućnost.

Marija Kuhar Šoša pjevačica je svježeg, lijepog glasa kojoj ova uloga savršeno leži. Naš tenor Bože Jurić Pešić ima u ovoj operi hit “La donna é mobile”, koji mora iznijeti tako da se sruši teatar, naglasio je maestro Lipanović.
- Ovo je uloga za koju pjevač sazrijeva godinama. S Rigolettom se treba sjediniti. Nakon 13 godina solističke karijere tek se sad osjećam potpuno spreman za tako veliki izazov - dodao je Puškarić.

- Tek se kao majka desetogodišnjeg djeteta mogu uživjeti u kompleksne emocije povezane s prekrasnom partiturom koja omogućuje Rigolettu i Gildi da ono najljepše ali i najgore iz svoje osobnosti iznesu kroz glazbu - kazala je Kuhar Šoša.•

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
31. srpanj 2021 11:18