StoryEditor
KazališteCovid gledalište

Vrijeme je za ludnicu, a ne za bajku! U Splitu nakon dva odgađanja i puno muke održana premijera ‘Labuđeg jezera‘, donosimo dašak atmosfere

Piše Jasenka Leskur
29. siječnja 2021. - 22:52

Treća – sreća! Premijera modernog baleta "Labuđe jezero" održana je u petak u splitskom HNK, pa je nakon dva odgađanja i mnogo muke sa zaraznim virusom u ansamblu, vrijedno isticanja što je predstava portugalskog koreografa Daniela Cardosa uspjela, a kazalište, usprkos svemu, nastavlja dalje. Premijera je održana pred COVID-publikom, što ovoga trena znači maksimalno 80 gledatelja, a još tri planirane izvedbe narednih dana su rasprodane.

Korak dalje

Split je dobio zanimljivu modernu predstavu u kojoj se ističe kreativno korištenje svjetla i videa, jer Cardoso se obraća modernom gledatelju i služi se suvremenim jezikom dok mijenja scene iz minute u minutu. Pozornicom dominira jedan scenski rekvizit koji podsjeća na predimenzionirani kauč na napuhavanje, a njegova pokretljivost osigurava dramatičnost djela, usklađenu sa opojnom simfonijskom glazbom P. I. Čajkovskoga. Plesačima je taj rekvizit bio ujedno i trampulin, i klizalište i prostor za trčanje i bijeg, njegova pozicija je višeznačna.

image
Duet Irine Čaban Bilandžič i Aarona Koka
Matko Biljak

Cardosova interpertacija priče oslanja se na postavku da je klasična bajka o muškarcu koji se zaljubljuje u pola ženu – pola labuda sama po sebi luda, pa je krenuo korak dalje i sve aktere smjestio u psihijatrijski azil. U ludnicu, rekli bi. A kad je već tako – onda je sve moguće. Nema princa ni princeza, to su napaćeni likovi u nekom svom mentalnom zatvoru, koji se glasaju, smiju, plaču, čak i laju na pozornici, izgledom su nam nalik, a i osobine su im tipične, ljudske: tu je naivni, mladi Siegfried (Aaron Kok), Odette (Irina Čaban Bilandžić) koju njegova ljubav neće spasiti i Odile (Eva Karpilovska), naizgled bezvrijedna, ali prikrivenog dijaboličnog temperamenta. No, Rothbart (Jurgen Rahimi), čarobnjak i manipulator, tek bijedna je sjena zlog čovjeka iz bajke kojem ostaje samo san o nekadašnjim moćima – bez pomoći medicinskih sestara (Matea Milas i Minori Nakayama) ne može.

Crno i bijelo; dobro i zlo; stvarnost i iluzija odmotavaju se u ovoj fantaziji na jedan nov način.

image
Prizor iz Labuđeg jezera
Matko Biljak

Uigranost i forma

Naglašena fizičnost čitavog komada stavila je na test plesače koji su dugo izbivali sa scene, ali su to vrijeme očito jako dobro iskoristili jer primjetna je njihova tehnička pripremljenost i uigranost. Svi solisti su zbilja u punoj formi, svi su redom dali najbolje, a ansambl je djelovao kao jedno tijelo.

Čitav niz suvremenih plesnih koreografa služio se tradicionalnom pričom "Labuđeg jezera" za svoje zamisli, uvodeći muške plesače u ženske uloge ili dodajući afrički ples i elemente karnevala, pa je uvrštavanje Cardoseovog komada na splitski repertoar dobrodošli uvid u ono što se radi u nekim većim umjetničkim sredinama.

Ovo je komad za mladu publiku, a onima koji nisu gledali klasičnu verziju je to možda i prednost. Jer, vrijeme je za ludnicu, a ne za bajke, mogla bi biti poruka ove baletne večeri, primjenjiva i na čitavu situaciju u kojoj se našao plesni i sav drugi svijet zarobljen korona epidemijom.

image
U COVID-gledalištu ima mjesta tek za 80 ljudi
Saša Burić/Cropix
image
Na žalost, u publici može trenutno biti tek 80 gledatelja
Saša Burić/Cropix
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
29. srpanj 2021 17:03