StoryEditor
KazalištePraizvedba

Sidro koje nas veže za HNK Split

Piše Renato Kragić
11. prosinca 2020. - 21:20

Premda je vrijeme krajnje nenaklonjeno kako kazalištu, tako i svakom drugom domu kulture, u petak je na pozornici splitskog nacionalnog teatra ipak praizvedena drama Elvisa Bošnjaka "Usidrene".

Intiman je to bio doživljaj. U parteru i lođama bilo je sve u svemu 130 ljudi, tek petina publike na koju je HNK navikao u ovakvim prilikama. Ali, ako je teatar tamo gdje je samo jedan glumac, za publiku se valjda može reći barem isto to.

Svakako, bio je to doslovce rijedak privilegij da se pogleda inače zanimljiva koprodukcija HNK-a Split, HNK-a Zadar i zagrebačkog GDK-a "Gavella", kojoj je u središtu radnje svojevrsna "pobunjena Penelopa".

Naime, radnja se zbiva na neodređenom dalmatinskom otoku, na koji se vraća stari Antonio nakon što je dobar dio života proveo u pečalbi, kako bi smiraj proveo doma sa ženom i djecom koje je davno "ostavio". Premda su žene takvim svojim Odisejima mahom bespogovorno otvarale vrata i mjesto u postelji, Antonijeva Jakovica to ne vidi kao logično i svakako ne kao jedino rješenje...

Trpni oblik glagola čekati

"U središtu moje drame jedna je žena koja učini drugačije. Ona odbija tek tako pustiti muža povratnika natrag u svoj život" - objašnjava i razumije svoju junakinju Bošnjak. Razumjela je to i publika u splitskom kazalištu.

Nisu li i sami trpni oblik glagola čekati? Hoće li jednom kad se stvari vrate "u normalu", doista znati prepoznati normalno, skinuti mu navodnike i pustiti ga "natrag u svoj život"? Svatko je otišao sa svojim pitanjima s predstave koja u opusu Elvisa Bošnjaka predstavlja kraj Dalmatinske trilogije, nakon drama "'Nosi nas rijeka" i "Kašeta brokava".

Šteta je što za svoju praizvedbu, pa i za prve reprize neće imati brojniji auditorij, ali i to su činjenice koje će s vremenom dobiti kvalitetu atributa. Recimo, prije tri godine drama je dobila nagradu "Marin Držić" uz obrazloženje kako je posrijedi "tekst prožet iskonskom, divljom otočnom ljepotom, ali i surovošću života njezinih žitelja, čija su sidra nepovratno zapela na morskom dnu".

Što je žiri - u kojemu su tada sjedili Branka Cvitković, Magdalena Lupi Alvir i Mario Kovač - znao koliko će iskonske ljepote i surovosti života biti u predstavi koja se splitskoj publici nadaje usred pandemijske pustoši? A ipak smo je dobili, sidrom vezanu za HNK Split, u režiji Anastasije Jankovske i glumačkom tumačenju Davora Jureška, Anje Šovagović Despot, Snježane Sinovčić Šiškov, Gorana Markovića, Martine Čvek, Maruške Aras i Katarine Romac.

Premda tiši nego što su praizvedbe navikle, pljesak je u petak navečer zvučao neobično jako. Uvjerit će se u to i publika prve reprize, koja je na programu već u subotu 12. prosinca, u 19 sati.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
02. kolovoz 2021 02:38