StoryEditor
Film & TVCINEMARK OBLJETNICA

‘Zlatni zmaj‘: Van Dammeov puni kružni

3. travnja 2021. - 12:39

Puni krug, tj. kružni udarac napravio je Van Damme s poštenim redateljskim prvijencem "Zlatni zmaj" (1996.) koji koncem travnja slavi 25. godišnjicu od kinopremijere. Isprve se moglo činiti da je Van Damme zakoračio iza kamere samo zato što je to tri godine ranije izveo njegov najljući akcijsko-borilački konkurent u devedesetima Steven Seagal ("Smrtonosna zemlja").

No, "The Quest" je za Van Dammea bio više od nadmetanja sa Seagalom – osoban, "autorski" projekt. Ekologija je bila prolazna faza u životu Seagala koji joj je posvetio "On Deadly Ground", a borilačka akcija je za Van Dammea trajnost i dan-danas, kad je u svojoj 61. godini došao blizu sebi kao vitalnom starčiću s početka "Zlatnog zmaja" koji priča priču filma, otkrivajući kako se naučio "tako tući" vlasniku lokala nakon što ga je spasio od trojice pljačkaša.

FILM: The Quest; avantura; SAD, 1996. REŽIJA: Jean-Claude Van Damme ULOGE: Jean-Claude Van Damme, Roger Moore OCJENA: ***

Ambiciozni epski spektakl objedinjuje širu (akcijsku) kinematografiju, od starih nijemih filmova dvadesetih i klasičnih hollywoodskih avantura tridesetih do novijih borilačkih akcija sedamdesetih i osamdesetih u kakvima je Van Damme i sam glumio i dosegnuo zvjezdanu stratosferu.

Van Damme je odao počast Charlieju Chaplinu, Tarzanu, Jamesu Bondu, Indiani Jonesu i Bruceu Leeju, ikonama uz koje je odrastao gledajući ih na TV-u ili u kinu, zaslužnima za oblikovanje akcijskog žanra. Glumac i majstor karatea smatrao je upravo Chaplina za prvog akcijskog junaka kinematografije zahvaljujući njegovim komičnim akrobacijama.

U uvodu filma "The Quest", ambijentiranom "jako davno", u 1925. godinu, pratimo Van Dammeova lika Christophera Duboisa na newyorškim ulicama kao sitnog uličnog kriminalca, svojevrsnog borilačkog Skitnicu na štulama za hodanje. Skriven ispod maske klauna, Dubois doslovce može proći kao Chaplinov ili "chaplinovski" lik, uz tu prednost što je borilački potkovan pa može plasirati "mae/mavashi geri" na štulama za hodanje kad bude napadnut i štititi "olivertwistovske" klince o kojima skrbi.

Nakon što mu se policija nađe za petama, Dubois nevoljko napušta klince i ukrcava se na prvi brod u bijegu od progonitelja, relativno slično kao glumčev junak šest godina ranije u filmu "Lionheart" Sheldona Letticha, odnosno dvije kasnije u "Legionaru" Petera MacDonalda koji je na "Zlatnom zmaju" potpisan kao izvršni producent i pomoćni redatelj/redatelj druge ekipe.

Posada broda vrlo brzo otkriva slijepog putnika i baca Duboisa u lance, pretvara ga u roba. Prizor iznimno mišićavog Van Dammea u okovima, s bradom, jedan je od neobičnijih u njegovoj karijeri koja je tada, nažalost, polako krenula silaznom putanjom.

I sam film se razlikovao od prethodne niske zvučnih "90's" ostvarenja akcijskog junaka ("Osveta blizanaca", "Univerzalni vojnik", "Usamljeni zaštitnik", "Teška meta", "Vremenski policajac", "Iznenadna smrt") koji je ovdje barem jednom nogom istupio iz zone komfora, makar ta noga bila ispružena u "vandammeovski" udarac.

"The Quest" nakratko koketira i s gusarskom pustolovinom a la "Cutthroat Island", kad Duboisov brod u vodama jugoistočne Azije napadnu gusari predvođeni živopisnim "Dobbsom, lordom Dobbsom" (legendarni Roger Moore, bivši Bond). Iznenađen kako se Dubois bori, Dobbs kaže da je "najbolji borac kojeg sam ikad vidio" i proda ga poznaniku Khau (Aki Aleong) na Tajlandu, pod izlikom da ga je tu ostavio do idućeg broda na plovidbenom redu za Ameriku.

"Možda postaneš borac, tako se zarađuje novac", govori Dobbs na rastanku. Upravo će to Dubois i postati trenirajući tajlandski boks i isprakticirati se kao u "Kickboxeru", a nakon ponovnog susreta s lordom Dobbsom pada dogovor da će zajedno pronaći mitski Izgubljeni grad na Tibetu, prvi da upadne na tamošnji tajni turnir u borilačkim vještinama, drugi da ukrade Zlatnog zmaja, glavnu nagradu drevnog natjecanja.

Središnji, pustolovni dio filma je najzanimljiviji kad junak upada iz jedne avanture u drugu, odnosno situacije u kojima nismo navikli gledati Van Dammea, sve to na pripadajućim egzotičnim lokacijama i sa sekvencijama jahanja na slonovima, uhvaćenim okom kamere direktora fotografije Davida Gribblea (snimao glumca u "Nowhere To Run") i ozvučenim epskim "scoreom" Randyja Edelmana ("Posljednji Mohikanac", "Zmaj: Priča o Bruceu Leeju").

Moore i Van Damme se osjećaju kao kod kuće na Tajlandu, gdje su snimali "Čovjeka sa zlatnim pištoljem" i "Kickboxera". Štoviše, Moore je "bondovski" raspoložen i glumi lopova s šarmom agenta 007, kao da se natječe s nasljednikom Pierceom Brosnanom i poručuje da bi mogao snimiti još jedan Bond-film, ne izgledajući bitno starije u odnosu na "Pogled na ubojstvo" iz 1985. godine.

Koliko je Van Damme bio staromodan, pokazuje i Dobbsov odnos s pomoćnikom Harryjem Smytheom (Jack McGee) po uzoru na onaj Lexa Luthora i Otisa (Gene Hackman, Ned Beatty) u prvim "Supermanima". Paradoksalno i ironično, druga polovica "Zlatnog zmaja" je slabije uprizorena, baš kad se priča nađe na Van Dammeovom domaćem terenu "vandammeovskog" borilačkog filma, povezujući koncepcijski, ali ne i stilski, Leejev klasik "U zmajevu gnijezdu" s njegovim "Krvavim sportom" (i u nešto manjoj mjeri "Kickboxerom" i "Lavljim srcem") kao najočitijim uzorom.

Treba cijeniti Van Dammeovu ambiciju što je siroviji, nikobudžetni "cannonovski" komad "martial arts" kulta odlučio načiniti budžetski/produkcijski raskošnijim i "mainstreamovskim" za širu "PG-13" publiku neupućenu u borilačke vještine pa npr. boksač Maxie Devine (James Remar) naglas otkriva kakvu vrstu kung fua prakticira kineski borac dok se "kreće kao životinja".

Treba cijeniti i što je angažirao majstore raznolikih borilačkih vještina (karate, capoeira...) i borce (sumo hrvači...) sa svih strana svijeta da film bude što autentičniji. Međutim, "The Quest" je u borilačko-turnirskom segmentu ispao inferiorniji filmovima "Enter The Dragon", "Bloodsport", "Kickboxer" ili "Lionheart" i naspram njih ne donosi ništa posebno nadahnjujuće, tek korektno reciklirajući arhetipologiju koju su uspostavili.

Naravno, očekivano je da će Dubois izboriti neizbježno finale, ali borci s kojima će ukrstiti šake nisu pojavno i borbeno upečatljivi kao što su to bili Chung Li, Tong Po ili Atilla (Bolo Yeung, Michael Qissi, Abdel Qissi). Ne pomaže ni što okrutnog gorostasnog mongolskog borca Khana glumi upravo Abdel Qissi koji pokušava, ali ne uspijeva biti spoj Lija, Poa i Atille.

Završnoj borbi nedostaju visoki emotivni ulozi prethodnih, znatno srčanijih Van Dammeovih filmova, tj. opipljive emocije, a i režija akcije je preopterećena uporabom (neobjašnjivo mutnjikavih) usporenih pokreta, mahom lišenih čiste ljepote borilačkog pokreta i istinski pamtljivih prizora. Najpamtljiviji je Van Dammeov leteći kružni kojim je posljednji put dotaknuo borilačke zvijezde.

Tragom Eastwooda, Stallonea i Gibsona

Van Damme nije bio prva akcijska zvijezda u ulozi redatelja. Prije njega su iza kamere zakoračili Eastwood, Stallone i Gibson. Glumčev prvijenac u funkciji režisera zaradio je 21.6 milijuna u američkim kinima nakon što se otvorio 26. travnja 1996., što je bilo manje od 30-milijunskog budžeta.

Bio je to njegov četvrti i posljednji film iz ugovora s "major" studiom Universal Pictures ("Hard Target", "TimeCop", "Sudden Death") koji kompanija nije produžila nakon što ni "Iznenadna smrt" nije postala veliki hit, s mršavih 20 milijuna dolara zarade na dvostruko veći proračun.

Srećom za Van Dammea, "preuzeo" ga je još jedan hollywoodski "major" studio Columbia Pictures, ali ni to, nažalost, nije bilo dugog vijeka s obzirom da su "Maximum Risk", "Double Team" i "Universal Soldier 2" prošli još slabije, sa zaradom ne većom od 15 miljuna u američkim kinima.

P.S. "Zlatni zmaj" se prikazuje 3. travnja u kasnijim večernjim satima na HTV1.

item - id = 1088723
related id = 0 -> 1129960
related id = 1 -> 1129911
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. rujan 2021 22:43