StoryEditor
Film & TVCINEMARK U KUĆNOM KINU

‘Worth‘: Koliko vrijedi život žrtava 11. rujna 2001.?

11. rujna 2021. - 11:43

Zasigurno se svatko na svijetu sjeća gdje je bio 2001., točnije kobnog 11. rujna, na dan nevjerojatnog napada na SAD, kad su teroristi izvršili udarac u samo srce Amerike i srušili newyorške "tornjeve blizance". Pisac ovih redaka bio je u kinu "Central" i, vjerovali ili ne, drugi put gledao "Pearl Harbor", blockbuster o (japanskom) napadu na Ameriku 1941. godine.

Bila je to prva, najranija projekcija u kinu tog dana. Kad je film završio, negdje u kasnijim popodnevnim satima, uslijedio je tradicionalni đir po gradu, od "Centrala" preko Marmontove i Rive, pa doma. U kafićima oko Lučke kapetanije u oko je upala neobična slika šoka i nevjerice: ljudi su zanijemjelo gledali u televiziju, a pred ekranom su se zaustavljali i slučajni prolaznici.

FILM: Worth; drama; SAD, 2020. REŽIJA: Sara Colangelo ULOGE: Michael Keaton, Amy Ryan OCJENA: *** ½

Nešto se dogodilo. Kad što, na TV-u su ostakljeni neboderi World Trade Centera jedan za drugim eksplodirali i rušili se u scenama nalik filmskima, dotad neviđenima u stvarnosti.

Da se u kinu prethodno vrtio "Umri muški" ili "Smrtonosno oružje 3", sa sekvencijama eksplodirajućih nebodera i srušenih višekatnica, čovjek bi rekao da se (akcijski) film preselio u stvarnost i režirao tragediju koja je Ameriku zavila u crno i postala delikatna, tabu tema.

Tragedija 11. rujna 2001. na neko vrijeme je dokinula klasične akcijske trilere, a trebalo je proći punih pet godina da se, 2006., snime prvi filmovi o danu užasa ("Let 93", "World Trade Center"). Otad naovamo malo se filmova direktnije doticalo 9/11 ("Prazan grad", "Hvala ti za ljubav", "Jako glasno i nevjerojatno blizu", "Zero Dark Thirty", "Put do slave") baš zbog delikatnosti teme i rana obitelji žrtava koje još uvijek nisu zarasle.

Pa ipak, netom prije 20. godišnjice 11. rujna 2001., Netflix je u ograničenu kinodistribuciju i na svoju platformu pustio dokudramu "Worth", snimljenu prema istinitoj priči s Michaelom Keatonom, Amy Ryan i Stanleyjem Tuccijem u glavnim ulogama. Pošten, više no solidan, na momente i izvrstan film redateljice Sare Colangelo ("The Kindergarten Teacher"), znan i po dužen naslovu "What Is Life Worth", bio je prikazan još na Sundance festivalu 2020., da bi punih godinu dana bio stavljen na led i stigao pred publiku s pogođenim tajmingom.

No, "Worth" ne eksploatira 9/11 i njegove žrtve, već služi kao katarza za njihove obitelji pa i cijelu Ameriku. Prvih petnaestak minuta Amerikancima vjerojatno neće biti lako gledati. I slušati. Naime, "Worth" se otvara zvukom zrakoplova u letu, rotirki policije, hitne pomoći i vatrogasaca, te glasova udovica. Potom upoznajemo glavnog lika filma, odvjetnika Kenneth Feinberg (Keaton).

On drži predavanje studentima prava, postavlja pitanje "Koliko je život vrijedan?" i daje odgovor u vidu brojke, tj. dolarske cifre. "To je posao, poštenje nije cilj ovdje. Treba završiti posao i krenuti dalje", tumači Feiberg svoj matematički pristup algoritmu vrijednosti života. Pristup je hladan i ciničan, ogledalo lika odvjetnika koji se drži objektivnosti i distanciranosti, naizgled lišen emocija.

U tom trenutku 11. rujna se još nije dogodio, no redateljica Colangelo pretkazuje tragediju kad u jednom usputnom kadru uhvati avion kako leti između obiteljskih kuća i kamera se potom spušta prema tlu gdje je parkirana igračka kamiona crvene boje nalik vatrogasnom vozilu. Napad zatječe Feinberga u vlaku. Mobiteli putnika počinju panično zvoniti jedan za drugim. "Što se događa", pita se jedan od njih i kamera uhvati Feinbergov pogled kroz prozor vlaka u čijem se odrazu vidi zadimljeni WTC.

Dok obitelji još traže voljene, a vijesti povlače paralele s Pearl Harborom i opisuju nemili događaj kao "drugu vrstu rata u novom stoljeću", američki Kongres okuplja tim odvjetnika na čelu s Feinbergom da se pokrene Fond za kompenzacije žrtvama 11. rujna, svojevrsni "milodar" sponzoriran od strane vlade. Cilj je spriječiti tužbe žrtava protiv aviokompanija koje bi ugrozile ionako ugroženu ekonomiju i osigurati nadoknadu obiteljima koje su pretrpjele neizmjerne gubitke.

Tu nastupa Feinberg i njegova desna ruka Camille Biros (Ryan) s misijom da izračunaju koliko vrijedi pojedini izgubljeni život i odrede isplatu za obitelji kako bi se kompenzirali njihov ekonomski gubitak, bol i patnja. "Ovo je za njihovo dobro i dobro nacije", tvrde kongresmeni.

Međutim, posao je teži nego što izgleda, "vrući kesten", što je jasno i prije nego što američki predsjednik George W. Bush (iskarikiranim glasom nekreditiranog oponašatelja) nazove Feinberga i kaže mu kako ne bi to "poželio ni najgorem neprijatelju". Jer, Feinberg u svoju računicu dolarske vrijednosti života uzima da su u napadu stradali direktori i domari, pripadnici tzv. bijelih i plavih ovratnika različitih godišnjih zarada, životnih osiguranja i, konačno, društvenih statusa.

A njegova formula "podijeli po staležima pa isplati" uvredljiva je za zajednicu žrtava koju predvodi friški udovac Charles Wolf (Tucci), posebice kad se tiče imigranata i ljudi u gay vezama. Tako "Worth" postavlja moralno pitanje koliko je život vrijedan i može li se uopće odrediti njegova novčana vrijednost, odnosno je li vrjedniji život imućnijeg čovjeka od siromašnijeg.

Odgovor je jasan prilikom svake interakcije Feinberga i Biros sa žrtvama koje preuzimaju drugi čin dramatizacije istinite priče. Feinberg malčice naglo prestaje biti ciničan te postaje empatičan, svjestan vrijednosti ljudskog života i čovjeka kao takvog, no znali smo da ima (ili bi mogao imati) trunku ljudskosti u sebi čim smo vidjeli kako sluša operu i da će prije ili poslije doživjeti prigovor savjesti i katarzu.

Događa se to tijekom susreta s Karen Donati (upečatljiva Laura Bernanti), suprugom stradalog herojskog vatrogasca koja lomi srce svojom pričom, dok su i priče drugih likova emotivno devastirajuće. Tada je jasno da je "Worth" mogao ispasti odveć blazirano melodramatičan i patetičan, ali i da uspijeva izazvati empatiju bez jeftinih trikova i biti dokudramski odmjeren, a ljudski nastrojen. Jedanaesti rujna dobio je gotovo "caprijanski" film o čovjeku, ljudima, zajednici i ljudskoj povezanosti, vrijedan gledanja.

Keaton na vrhuncu

Michael Keaton je posljednjih godina u novom velikom uzletu zahvaljjući ulogama u "Birdmanu", "Spotlightu" i "Osnivaču". U "Spotlightu" je glumio i Stanley Tucci, ali njih dvojica nisu imali zajedničke scene. S druge strane, u "Birdmanu" je dijelio kadar s Amy Ryan.

item - id = 1126476
related id = 0 -> 1126606
related id = 1 -> 1126399
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
14. rujan 2021 18:17