StoryEditor
Film & TVCINEMARK

PLAVI ČELIK Čeličenje akcijske junakinje: kako je Jamie Lee Curtis postala policajka nakon traumatičnog susreta s Michaelom Myersom

Piše Marko Njegić
8. travnja 2020. - 18:38

FILM: Blue Steel; akcijski triler; SAD, 1990. REŽIJA: Kathryn Bigelow ULOGE: Jamie Lee Curtis, Ron Silver OCJENA: ****

Trudnički trbuh Sarah Connor i do njega visokokalibarski pištolj. U tom impresivnom kadru na kraju prvog "Terminatora" redatelj James Cameron i glumica Linda Hamilton začeli su i (po)rodili koncept (feminističke) akcijske heroine. Do zuba trudna Sarah je tada odložila pištolj sa strane i odvezla se prema "oluji", u budućnost.

Šest godina kasnije, pištolj je od Linde (pre)uzela Jamie Lee Curtis kao policajka Megan Turner u filmu "Blue Steel" (1990.) "macho" redateljice i tadašnje Cameronove družice Kathryn Bigelow koji je upravo proslavio 30. rođendan. I još jedna akcijsko-feministička junakinja bila je rođena. Bigelow u uvodu simbolično prikazuje njezino "rađanje" i "čeličenje".

Naime, Megan se nalazi na policijskom poligonu koji fingira hipotetsku situaciju obiteljskog nasilja i ulijeće u stan gdje muž drži ženu kao taokinju. "Freeze, drop the gun", Turner vikne muškarcu, ali ovaj krene da će zapucati na nju. Policajka je bila brža i "ubila" muža, no nju je "napucala" žena stradalog.

Slijedi "terminatorska" špica (metalik plavetni kolorit, sjajna glazba Brada Fiedela kao "missing link" između "Terminatora 1&2") koja u krupnom planu prikazuje "plavi čelik", tj. pištolj marke "Smith&Wesson". Meci se umeću u bubanj. Bubanj se zavrti. Pištolj se smješta u futrolu.

Megan zakopčava plavu košulju od stomaka naviše i gumbovima mic-po-mic sakriva bijeli grudnjak, zatim vezuje vezice, sređuje kravatu, navlači rukavice i stavlja policijsku kapu na glavu, spremajući se za svečanost. Službeno je postala policajka i položila zakletvu kao jedina žena među dominantnim muškarcima.

Redateljica to ističe, ali kadrira policajku kao ženu ravnopravnu muškarcima pa Turner nije npr. majušna kao agentica FBI-ja Clarice Starling pred visokim muškim kolegama u filmu "Kad jaganjci utihnu", snimljenom godinu poslije "Plavog čelika". Ipak, Meganičin otac (Philip Bosco) nije sretan zbog toga. "Imam vražjeg policajca za kćer", komentira on.

Turneričina vokacija osupne i nekog tipa (Matt Craven) s kojom je pokušava spariti najbolja prijateljica (Elizabeth Pena), ponosna što se nalazi s "prave strane zakona". "Čime se baviš", zanima se muškarac. "Ja sam policajka", otkrije mu Megan. "Daj, stvarno", misli tip da ga ona zeza, a onda složi facu kao da je pojeo nešto loše.

"Zašto bi (žena) željela postati policajka", čudi se ovaj. "Volim zabijati ljudima glave u zid", zaključi Turner. Isto pitanje postavlja i Turneričin "man in blue" kolega tijekom njezine prve patrole. "Jesi postala policajka radi akcije", pita je kolega. "Želim pucati u ljude", ozbiljno će Megan, nakon čega se nasmije.

Koliko je (bilo) neobično vidjeti policajku kao protagonisticu filma, potvrđuje iduća scena. Dok se njezin kolega nalazi na WC-u, Turner opaža pljačku supermarketa preko puta ulice. Takve situacije dotad su bile rezervirane za nastupne scene akcijskih filmova s neustrašivim junačinama od policajaca, poput Eastwooda (serijal "Prljavi Harry"), Stallonea ("Kobra") i Seagala ("Otporan na metke").

Međutim, u supermarket, kako bi spriječila pljačku, ulazi baš Megan, vidno ranjiva, nervozna, ali i hrabra. Koincidentno, od svih pištolja, pljačkaš (mladi Tom Sizemore) prijeti baš golemim "prljavi-harryjevskim" magnumom .44, ali biva upucan kad zamahne u Turneričinom smjeru. Sredila ga je gotovo ne trepnuvši i izrešetala s nekoliko metaka.

Prljava Harrieta? Zamalo. Točno u trenutku kad se čini da bi "Blue Steel" mogao (p)ostati ženski akcijski film, Bigelow radi "twist" prema "hičkokovskom" psiho(seksualnom) "serial killer" trileru osamdesetih, spajajući "Dirty Harry (4)" i "Sea Of Love" s daškom "Wall Streeta", pištolj u ruci i seks u krevetu.

Magnum nastrijeljenog tipa dolijeće ravno do brokera Eugenea Hunta (Ron Silver), jednog od kupaca u supermarketu koji su poljubili pod na zahtjev pljačkaša. Broker krišom uzima oružje i ne može izbiti iz glave sliku uniformirane policajke kako je ubila lopova držeći pištolj s dvije ruke.

Dok nadređeni suspendiraju Megan i predlože joj da uzme "time off" (oduzimanje policijske značke i pištolja je standard akcića osamdesetih) zbog nedostatka "navodnog" oružja na poprištu, Eugene tone sve dublje u ludilo i psihopatiju te postaje opsjednut njome.

Gleda se u ogledalo i nišani na njega s pištoljem u ruci kao da je Travis Bickle u Scorseseovu "Taksistu", filmu od kojeg je Bigelow preuzela noćni ugođaj opasnog New Yorka i obojala ga u Cameronovu plavu da bude kontrapunkt Osaki u Scottovoj "Crnoj kiši".

Idući korak je ubijanje slučajnih prolaznika mecima s ugraviranim Turneričinim imenom i i prezimenom, nakon čega psihološka igra mačke i miša počinje, posebice kad Eugene zavede policajku koja nije još svjesna s kim ima posla. Akcijski trileri/filmovi znali su i prije "Plavog čelika" imati izraženu psihologizaciju likova ("Rambo", "Smrtonosno oružje"...), ali nijedan dotad nije mogao dobio prefiks "psihološki" kao ovaj ženski akcić s mudima.

Psihološki akcijski triler, to je "Blue Steel", prvi i rijetki film takve vrste. Opet, interesantno je da, u tom kontekstu, ni policajka ni broker nemaju fiksnu karakterizaciju do u tančine, već je ostavljena sugestiji. Je li ona postala policajka zbog toga što njezin otac tuče njezinu majku koja ga odbija prijaviti policiji? Lako moguće.

Je li on "pukao" od stresnog posla na burzi, odnosno je li pištolj koji mu je doletio u ruku bio finalni okidač za puknuće, oružanu manifestaciju moći nad drugima i, konačno, želju za vlastitom smrću od njezine ruke koja drži pištolj? Vjerojatno jest. U jednoj sceni Eugene je htio gledati Megan kako drži oružje s obje ruke, kao u supermarketu.

"Znam te bolje od tebe same. Mi smo jedna osoba. Radila bi isto što i ja da se poznaješ bolje", tvrdi Eugene pozivajući Turner na tamnu stranu. Ona je za njega njegova srodna smrt(onos)na duša. "Smrt je najveći 'fiks' od svih, zato su je ostavili za kraj", govori Eugene, kao prvi izraziti "bigelowski" ovisnik o nečemu, preteča njezinih surfera ("Pakleni val"), vojnika-ratnika ("Narednik James") itd.

Kako "Blue Steel" ide dalje, Eugene postaje takoreći tipični antagonist iz horora koji gotovo pa odbija umrijeti, što škodi filmu u užem žanrovskom smislu, ali mu i pogoduje u širem. Jer, Curtis u najboljoj ulozi karijere portretira Megan kao da je Laurie Strode iz "Halloweena" postala policajka nakon traumatičnog susreta s Michaelom Myersom, uskrsnulim na Wall Streetu. "Plavi čelik" je mogući "Noć vještica: 12 godina poslije".

Naj-uloge Jamie Lee Curtis

Treba spomenuti i posljednji "Halloween", gdje je Jamie Lee Curtis otišla dalje od "Blue Steel" i pretvorila Laurie u svojevrsnu Sarah Connor, ali top-pet njezinih najboljih uloga bio bi ovakav...
- "Noć vještica" (1978.)
- "Kolo sreće" (1983.)
- "Riba zvana Wanda" (1988.)
- "PLAVI ČELIK" (1990.)
- "Istinite laži" (1994.)

Proslava 30. godišnjice na Cinestar TV-u

Tko želi obnoviti "Plavi čelik" u čast 30. godišnjice filma ili ga pogledati prvi put, može to napraviti 12. travnja na Cinestar kanalima.

#CINEMARK

Izdvojeno

02. lipanj 2020 23:23