Izvrstan debi u dugometražnoj igranoj formi ostvario je makedonski redatelj s australskom adresom Goran Stolevski na prošlogodišnjem Sundance festivalu. Godinu i nešto dana kasnije, taj njegov debi, “Nećeš biti sama” (“You Won’t Be Alone”), napokon je stigao i na hrvatsko tržište posredstvom streaming servisa SkyShowtime.
Preporuka ne može biti veća za velike filmofile, naročito ljubitelje folk horora, kinematografske poezije Terrencea Malicka i festivalskih art ostvarenja. Folk horori, Malick i festivalski art? Neobična kombinacija, no takav je i film “Nećeš biti sama”, nastao u koprodukciji Australije, Velike Britanije i Srbije.
Stolevski je rođen sredinom osamdesetih i “You Won’t Be Alone” odaje vrijeme, pa i mjesto rođenja (priča je smještena u Makedoniju). Naime, moguće je da je Stolevski kao klinac pogledao jugoslavenski folk horor “Leptirica” i ostao prestravljen, ali i fasciniran viđenim.
Tijekom devedesetih i u novom mileniju Stolevski je formativno stasao gledajući starog (“Pustara”, “Božanstveni dani”) i novog Malicka (“Drvo života”, “Otok naše ljubavi”, “Vitez pehara”, “Skriveni život”), festivalske art uratke poput SF drame “Ispod kože”, te folkerske “elevated” horore, od “Wicker Mana” do “Festivala straha”, kao i one krvave “body” predznaka.
Utjecaji postoje i osjete se u filmu “Nećeš biti sama”, no to ne znači da Stolevski nije stvorio zasebno djelo i nešto što se ne viđa svakog dana, ne samo unutar vještičjeg žanra (“Vještice iz Eastwicka”, “Opasne čini”, “Vještice”, “Savez sestara”). Redateljeva vještina, zrelost i samopouzdanje impresionira iz kadra u kadar; ni po čemu se ne bi reklo da je “You Won’ Be Alone” djelo debitanta, nekoga tko je prethodno snimao samo kratkometražne filmove.
Prepoznali su to i poznate međunarodne glumice koje je okupio, od zvjezdane Noomi Rapace (“Millenium” trilogija, “Prometej”) i Rumunjke Anamarije Marince (“4 mjeseca, 3 tjedna i 2 dana”), do Australke Alice Englert (“Divna stvorenja”). Marinca je skrivena ispod maske makedonske vještice sagorenog lica i tijela, znane kao Vukožderka.
Vještica želi krv novorođenčeta iz 19-stoljetnog makedonskog sela, ali majka Yoana (Kamka Tocinovski) uspijeva se nekako sa njom dogovoriti da joj dozvoli da odgaja kći dok ne postane mlada djevojka, a u zamjenu će dati neko drugo dijete. Yoanina kći Nevena (Sara Klimoska) odrasta u pećini, daleko od vanjskog svijeta kojeg će upoznavati kad Vukožderka dođe po nju i pretvori je u vješticu s dugim i oštrim crnim noktima.
Nevena uči o svijetu i životu u nizu malickovskih “sense of wonder” kadrova (pahulje snijega) i sanjive poetične naracije (“Ispred mene nebo je progutalo lišće... sada i mene”, “Obučem sebe u sunce”). Kako je ona postala vještica “shapeshifterskih” posobnosti, mijenjat će tijela i preuzimati identitete drugih, poput majke Bosiljke (Rapace) koju nenamjerno propara noktima, muškarca Borisa (Carloto Cotta) željnog seksa sa njom i mlade seljanke Biljane (Englert).
U svakom tijelu vještica razmišlja o prirodi čovjeka, egzistenciji, ljubavi, životu i svijetu koji može biti grozan, ali i čudesan (“To je stvar koja gori, lomi se. Ovaj svijet. Pa ipak... pa ipak...”). “Osjećam kako se nove rijeke otvaraju u meni. One huče sve dublje i dublje u meni”, pripovijeda vještica koja se dotiče i pozicije žena, majki i majčinstva u patrijarhalnom društvu.
Film se odmotava kao hororska priča uz vatru koju bi mogao pričati Malick, možda i Nuri Bilge Ceylan (“Bilo jednom u Anatoliji”, “Zimski san”, “Drvo divlje kruške”). Meditativni i metafizički ugođaj pogoduje da “You Won’t Be Alone” ostvari žanrovsku transcedenciju od horora do arta i dalje.