StoryEditor
Film & TVCINEMARK RETRO(PER)SPEKTIVA

‘Identitet‘: Deset malih ubojica

9. lipnja 2021. - 22:32

"Identitet" (2003.) na hrvatskom "online" videotržištu? Zašto ne! Dobrodošao je to prilog ponudi mahom novijih filmova i odličan podsjetnik na gotovo 20 godina stari triler režisera Jamesa Mangolda koji je u međuvremenu dotaknuo redateljske zvijezde s "Hodom po rubu", "Loganom" i "Izazivačem".

Početkom dvijetisućitih "Identity" je stigao u kina na trendovskom valu "twist&shout" filmova s neočekivanim krajevima koji su šokantnim preokretima dovodili publiku do vriska, poput "The Sixth Sense" ili "The Others".

FILM: Identity; triler; SAD, 2003. REŽIJA: James Mangold ULOGE: John Cusack, Ray Liotta OCJENA: ****

Mangoldov "thriller" je umješno i inteligentno konstruiran od prve do posljednje scene, što je jasno na novo gledanje, kad gledatelj već zna kako "Identitet" završava i može se podrobnije posvetiti režijsko-scenarističkom konstruktu, podjednako involviran u priču.

A Mangold je još i prije ovog filma naginjao konstrukcijama i rekonstrukcijama, tipa da je od "Cop Landa" napravio moderni urbani vestern, preteču kasnijeg njegovog remakea "U 3:10 za Yumu", ili da je pretvorio "Prekinutu mladost" u mladenačku inačicu "Leta iznad kukavičjeg gnijezda".

"Identity", pak, (re)konstrurira "mystery thriller" staroga kova unutar novomilenijskog horora s dosta psihologije obaju žanrova i čačkanja po umu "Psiha". Film testira zaključak "Batler je ubojica" (promislite još jednom!) iz niza staromodnih "whodunit" trilera, uključujući misterije s potpisom Agathe Christie, poglavito "Deset malih crnaca".

Spomenuti roman evidentan je uzor za priču scenarista Michaela Cooneyja o desetoro stranaca koji se jedne olujne noći nađu u istom motelu i počnu jedan za drugim umirati. Atmosfera je izvanredno dočarana i film traži gledanje u večernjim satima, po mogućnosti dok je vani prolom oblaka, ali se može doživjeti i poslijepopodne, bez kapi kiše koju gledatelj ionako osjeća kako pada s ekrana, prijeteći da mu poplavi dnevni boravak i pretvori ga u jednu od soba motela koji vodi Larry (John Hawkes).

Motel u bespuću Nevade veoma je jeziv i u njemu bi se lako mogao snimiti Hitchcockov "Psycho", ma koliko Larry ne odavao psihopatski dojam Normana Batesa, ali je potencijalni sumnjivac kao nešto najbliže batleru ove verzije Agathe Christie jer netko od "deset malih crnaca" mora biti ubojica. Larry je jedan od živopisnih likova filma i u njegov se motel, s točno deset soba, od oluje i poplavljenih cesta sklanjaju šaroliki likovi.

To su vozač limuzine /bivši policajaci glumica (John Cusack, Rebecca De Mornay), tročlana obitelj (John C. McGinley, Leila Kenzle, Bret Loehr) čija je majka doživjela nesreću zahvaljujući nepažnji spomenutog šofera, prostitutka (Amanda Peet) koja je nenamjerno dovela do toga da se familija zaustavi nasred ceste "at the first place", netom vjenčani mladi par (William Lee Scott, Clea DuVall) i zatvorski službenik (Ray Liotta) zadužen za transport kažnjenika (Jake Busey).

Zatvorenik je idealan da bude prvi osumnjičeni kad se oslobodi lanaca, premda se čini da svatko može biti ubojica. Istovremeno s događajima u motelu, isprepleće se saslušanje masovnog ubojice (Pruitt Taylor Vince) prije smaknuća, odnosno pokušaj njegova psihijatra (Alfred Molina) da ga spasi od pogubljenja.

Psihološki triler se stapa s hororom i psihologija kontrapunktira žanrovsku tjelesnost koju Mangold preuzima iz sve krvavijih filmova strave i užasa, sugerirajući da je ovo "slasherski" odgovor na Agathu Christie zatočen u "Ćeliji" Tarsema Singha, te najavljujući na trenutke brutalni "torture porn", podžanr službeno formiran godinu kasnije "Slagalicom strave".

Likovi će stradavati na iznimno gnusne načine (ključna riječ: palica!) pa i prilično nevjerojatne, s ključevima sobe pronađenim pored leševa, i to od broja deset naniže, kao da je u pitanju odbrojavanje. Katkad se čini i da je prste u njihovu savršeno izrežiranu pogibiju uplelo nešto nadnaravno.

Možda sama Smrt iz "Puta bez povratka" koreografira ubojstva i utječe da likovi (doslovno) gube glavu ili (ne nužno simbolično) silaze s uma u koji će film proniknuti kao rijetko neki horor i triler, nadilazeći naizglednu žanrovsku formulaičnost ingenioznim obratom. "Identity" je "mindfuck" bez presedana.

Mangold rekonstruira ‘Indianu Jonesa‘

James Mangold je upravo počeo snimati petog "Indianu Jonesa", naslijedivši Stevena Spielberga na redateljskoj stolici. Nadajmo se da će i ovdje upaliti "mangoldovska" (re)konstrukcija serijala.

item - id = 1104708
related id = 0 -> 1128188
related id = 1 -> 1128122
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. rujan 2021 01:04