Povodom obilježavanja Dana sjećanja na žrtve Domovinskog rata i Dana sjećanja na žrtvu Vukovara i Škabrnje, korčulanski bajkeri 16. put za redom krenuli su u ponedjeljak na petodnevni put dug više od tisuću kilometara pod motom "zajedno u ratu-zajedno u miru".
Šesnaesta po redu memorijalna motoristička karavana ljubavi u organizaciji Moto kluba Korčula te u suradnji s udrugama proisteklim iz Domovinskog rata i moto klubovima cijele Hrvatske, krenula je u ponedjeljak iz Banove zemlje u Smokvici, tradicionalnom okupljalištu bajkera na otoku, prema Prevlaci, najjužnijoj kopnenoj točki Hrvatske odakle su brojni motoristi iz cijele Hrvatske i regije krenuli na dugo i izazovno putovanje kako bi na jedinstven način izrazili pijetet prema žrtvama Domovinskog rata. Blagoslov njihovog omiljenog bajkera, svećenika i nekadašnjeg smokviškog župnika don Mihaela Čavleka i dobre želje općinskog načelnika Kuzme Tomašića pratit će ih duž cijelog puta tijekom kojeg će paliti svijeće na spomen-obilježjima ujedinjeni u tihoj molitvi za one kojih više nema.
Danima se već otočani dive motorima koji sa svih strana pristižu na Korčulu kako bi u karavani sudjelovali od nulte točke, naselja Smokvica u središtu otoka. Kako i zašto najbrojnija, najpoznatija i najimpresivnija moto-karavana kreće baš iz Korčule objasnio nam je njen idejni tvorac, dragovoljac Domovinskog rata, zaljubljenik u limene ljubimce na dva kotača i dugogodišnji predsjednik Moto kluba Korčula, 51-godišnji Đani Radovanović koji se rado prisjetio 2008. godine i prve karavane.
"Ideja o karavani nastala je spontano. Moj kum mi je rekao da nikad nije bio u Vukovaru, a kako smo obojica motoristi, sinulo mi je da do Vukovara dođemo s motorima i to iz Prevlake. Društvene mreže su onda bile tek u začetku pa smo našu ideju podijelili na forumima za motoriste ne očekujući veliku zainteresiranost. Mislili smo, ako ne bude nitko voljan ići s nama, vozit ćemo nas dvoje. Međutim, ideja je potaknula i druge motoriste na sudjelovanje i evo danas, nakon 16 godina, u karavani će sudjelovati više od tisuću motorista iz cijele Hrvatske, Slavonije, Istre, Dalmacije pa čak i iz Slovenije, Bosne i Hercegovine, Austrije, Njemačke. Švicarske... U čast branitelja i svih onih koji su dali živote za Hrvatsku, odvozit ćemo ove kilometre da njihova žrtva ne padne u zaborav". – objasnio je Đani Radovanović koji ove godine neće u Vukovar stići na svom poznatom Harley-Davidsonu budući da je na popravku, već na Yamahi.
Đani nam priznaje kako je već prvu godinu karavane bilo jasno da se radi o događaju koji će samo rasti. Te 2008. godine iz Korčule je za Prevlaku, a potom i za Vukovar, krenulo tek 9 motorista. Budući da im se diljem cijele rute svakodnevno pridružuju članovi udruga proistekle iz Domovinskog rata i moto klubova iz cijele regije, te je godine u Vukovar je ušlo oko 300 motora, a sljedeće godine oko 400. Već su onda bili najveća organizirana skupina memorijalnog hodočašća, a taj su trend nastavili do danas. U ponedjeljak se na trajekt iz Korčule ukrcalo točno 116 motorista, zadovoljno ističe Đani, a sudeći prema relativno toplom vremenu ove godine, u Vukovar će ih u petak navečer ući preko tisuću.
Tijekom petodnevnog putovanja motoristi će proći više od tisuću kilometara s unaprijed dogovorenim obrocima i prenoćištima za motoriste. Karavana je krenula iz Smokvice u Korčulu, trajektom do Pelješca, Stona pa do Osojnika i Prevlake gdje je don Mihael održao svetu misu i blagoslov karavane te dalje za Čilipe do Moto kluba Dvije rote gdje su prenoćili. Drugi dan započeli su paljenjem svijeća na Srđu, kratko se zadržali na Pelješkom mostu, a potom su u organizaciji AMK Racing teama zapalili svijeće na rivi u Pločama. Nastavili su za Makarsku, Trilj i Sinj gdje ih je pozdravio gradonačelnik Miro Bulj, a prenoćili su u Kninu. Treći dan nastavili su za Korenicu, na Plitvičkim jezerima zapalili su svijeću za bojnika Hrvatske vojske Josipa Jovića, prvu hrvatsku žrtvu Domovinskog rata. MK Poskoci organizirali su okrjepu za motoriste u Slunju odakle su krenuli za Glinu i Petrinju gdje su im članovi MK Veterani organizirali noćenje u sportskoj dvorani.
U četvrtak su zapalili svijeće i osvježili se s prijateljima iz MK Iron heart u Sisku, prošli su kroz Kostajnicu, Baćin, a potom preko Jasenovca i Novske za Kutinu. U Novskoj su ih dočekali članovi MK Škorpioni, nastavili su za novu Gradištu i Požegu gdje su večerali i prespavali u Club house MK-a Independent Čopor. U petak je karavana krenula za Slavonski Brod, u organizaciji MK Racing zapalili su svijeće u Našicama, a onda i u Đakovu u organizaciji MK Đakovo. S prijateljima iz MK Veterani SiB u Osijeku su zapalili svijeće pokraj umjetničke instalacije "Fićo gazi tenk JNA!". Nakon Tenje, u organizaciji MK Vinkovci okrijepili su se u istoimenom gradu, a onda su preko Nuštra, Marinaca i Bogdanovaca krenuli za Vukovar. U Vukovaru su svijeće zapalili na tzv. Kukuruznom putu, jedinoj ruti koja je 1991. spajala grad s teritorijem pod kontrolom hrvatske vojske. Potom su posjetili i svijeće zapalili na memorijalnog groblju, u vukovarskoj bolnici, večerali su već tradicionalno na ranču kod Čorka, a prespavali u sportskoj dvorani OŠ Blage Zadre.
U subotu na sam Dan sjećanja, na tisuće motora parkirat će se u središtu Vukovara, a motoristi će se u tišini priključiti koloni sjećanja. Nakon noćenja u Borovom naselju, u nedjelju će krenuti nazad svojim kućama, nekima bliže, a nekima daleko. I ove ih godine tijekom cijele rute prati vozilo s potrepštinama kojeg vozi Ljubo Padovan, pokojim zalogajem i gutljajem vode, i velikim brojem svijeća koje će zapaliti u svim gradovima kroz koje prolaze na spomen-mjestima Domovinskog rata.
Đani je u svakom smislu vođa ove zahtjevne i potencijalno opasne rute. Smirenim pristupom i dugogodišnjim iskustvom spreman je doskočiti svakom problemu koji motoriste zadesi tijekom petodnevnog putovanja, a u 16 godina, priznaje nam, bilo je zaista svega. Snijega do koljena bilo je i 2011. i 2017. godine kao i neizdrživo niskih temperatura, da ne govorimo o vjetru i kiši koja ih gotovo svake godine prati.
Motoristi se tijekom vožnje strogo pridržavaju unaprijed dogovorenih pravila, vozi se u zig-zag formaciji i to umjerenom brzinom, a budući da se karavani neprestano priključuju novi motoristi, njihova je obaveza stati na kraj kolone. Osim manjih proklizavanja na ledu kojih je bilo i bit će, kaže Đani, nikad se nije dogodila neka ozbiljnija nezgoda ili ozljeda. Ove godine vozilo s potrepštinama vozi Ljubo Padovan, a karavanu prate još dva kombija.
"Pazimo na prometna pravila i pazimo jedni na druge. Poštujemo naš bajkerski kodeks, nazivamo se braćom pa se tako i ponašamo. Uvijek smo bili ponosni i prkosni te zajedno u ratu kao i u miru. Karavanu organiziram i vodim, pazim na sve detalje i jako me raduje što nas je svaku godinu sve više i više. Naša braća iz drugih klubova nam daju vjetar u leđa, a posebno me veseli veliki broj mladih motorista koji se za vrijeme rata nisu niti rodili, a žarko žele sudjelovati. Ima i priličan broj žena, i moja je supruga išla sa mnom, ove godine nažalost nije mogla zbog privatnih obaveza. Ima dosta mladih cura koje samostalno voze motore, a tek su položile. Pazimo na svih", mirno je poručio Đani ne skrivajući veselje velikim i raznolikim odazivom.
Jedan od predstavnika mlađe generacije je 28-godišnji Joško Skokandić koji je prvi put u karavani sudjelovao 2017. godine. Budući da dolazi iz obitelji poznatoj po ljubavi prema motorima i Joško je od djetinjstva oduševljen vozilima na dva kotača. Njegova je želja bila doživjeti ratnu rutu duž cijele Hrvatske i od onda joj se svake godine ponovno vraća.
"Uf, bilo je zaista svega, bure, leda, snijega, preko Gračaca i Like bude jako hladno. Kad sam sudjelovao prvi put 2017. godine bile su temperature daleko ispod nule, neki su motoristi proklizali na ledu. Međutim, kad obilazite ta mjesta pogođena ratom i zapalite svijeće, kad vidite te ljude koji vam prilaze sa suzama u očima i zahvalnosti, to vas motivira za dalje. Prilazili su mi s pitanjem koliko imam godina i kako sam se tako mlad priključio karavani, slušao sam priče o ratu, no tijekom puta sam ih na neki način i doživio. Pogotovo u Vukovaru, svaki se put naježim od glave do pete kad vidim tablu na kojoj piše Vukovar. Đani je naš vođa, mi mu vjerujemo, kao članovi MK Korčula pazimo na red, da se kolona ne odvaja i kome god treba pomažemo", iskreno nam je ispričao Joško.
Grad heroj posljednjih je desetljeća previše puta iskorišten u svrhu politiziranja što onima koji su zaslužili najveće poštovanje, sudionicima Domovinskog rata, teško pada. No, ova je karavana primjer kako na dostojanstven i jedinstven način odati poštovanje onima koji su dali svoje živote, ali i onima koji su i dalje s nama gledajući Hrvatsku kakvu prije 32 godine nisu zamišljali. Jedan od njih je i Đani koji je ratu pristupio kao dragovoljac, a borio se na brojnim ratištima, od Korčule i Dubrovnika, do Hercegovine.
U trenutku kad se rat zahuktavao, Đani je odsluživao vojni rok za JNA u Nišu. U tajnosti je putem radijskog uređaja povezao da se spremaju opasne stvari pa je pobjegao na otok gdje se dragovoljno priključio Hrvatskoj vojsci. Njegovi roditelji, prisjetio se Đani, bili su protiv ideje bježanja iz JNA, na svu sreću ih nije poslušao jer tko zna, pita se danas, što bi bilo da je ostao u Nišu.
"Da, imao sam 19 godina, ali bilo je i mlađih od mene, tad su stvari bile jednostavne – ili jesi, ili nisi. Rat nikome ništa dobro nije donio, baš nikome. Ja sam samo branio svoju obitelj, roditelje, sestre, prijatelje, svoju domovinu. Maštali smo, imali smo svoje ideale, imali smo ideje o samostalnoj Hrvatskoj koju neki nisu dočekali. Hrvatska danas, takva je kakva je, nadam se da će našoj djeci biti bolje. Da bi im bilo bolje mi moramo biti složni, samo zajedništvom možemo napredovati. To je poruka svih nas motorista koji ćemo u subotu koračati Vukovarom", poručio je Đani.