StoryEditorOCM
DubrovnikIMA SE, MOŽE SE

Kao da pandemije nije ni bilo: lani smo se nakupovali auta, evo koje su marke Dubrovčanima najdraže

Piše Gabrijela Bijelić
7. ožujka 2023. - 11:48

Ako je suditi prema broju svježe registriranih automobila, korona kriza nije se previše odrazila na standard Dubrovčana koji su lani kupili 820 novih vozila. Od spomenutog broja novih je osobnih automobila registrirano 466 ili 55 više nego 2021. Ipak, podaci nadležnog Centra za vozila Hrvatske d.o.o., potvrđuju kako rastrošnost iz pretpandemijske 2019. ni približno nije dostignuta. Te godine Dubrovčani su registrirali ukupno 1282 nova vozila, od čega 799 osobnih automobila.

Dva Porschea, 1 Jaguar

Stanovnike županijskog središta Dubrovnika i ostatka županije ujedinjuje trajna sklonost jednom globalnom brandu:

- Najčešća marka novih vozila u 2022. godini bio je Opel s 135 prodanih primjeraka, slijedio je Volkswagen s 64 prodana vozila dok je marka na trećem mjestu po prodaji bila Suzuki s 48 novih vozila. Opel je prednjačio i u 2021. s 81 prodanim primjerkom, na drugom mjestu je i opet bio Volkswagen s 80 prodanih vozila. Treća marka po učestalosti kupnje te je godine bila Škoda, a registrirano je bilo 48 novih – izvijestio je Luka Dorić iz Centra za vozila koji je za Dubrovački izlistao i popis najprodavanijih u referentnoj 2019. Odstupanje je bilo primjetno kod najtraženijeg automobila, a to je sa 173 prodana vozila prije četiri godine bio Volkswagen. Drugo i treće mjesto s prodanih po 104 primjerka svaki na krajnjem su jugu dijelili Škoda i Opel.

image

Prodaja auta bilježi porast na dubrovačkom području 

Profimedia

Na ceste od Prevlake do Neretve premijerno su lani izašli i luksuzniji ‘pripadnici’ voznog parka, istina u manjem broju, ali ipak dovoljno zastupljeni da privuku pažnju: Mercedes Benz s novoregistrirana 24 primjerka bio je osmi najprodavaniji automobil. Kupca je prošle godine našlo i 11 BMW-ova na fosilna goriva, te jedan električni. Tijekom 2022. u garažu su pospremljena i po dva nova Porschea i Land Rovera, kao i jedan Jaguar i Mini...

Podaci o novim automobilima u Dubrovniku i ostatku Županije dolaze u ‘paketu’ s viješću da većina Hrvata zapravo vozi - stare kante. Centar za vozila Hrvatske ‘pobrojio’ je lani 2 i pol milijuna registriranih vozila prosječne starosti 14,59 godina, a čak je 67,7 posto svih registriranih vozila bilo staro desetljeće i više. I u Dubrovniku, dakako, ima oldtimera, ali se vozni park iz godine u godinu pomlađuje, što očito svjedoči i o boljem standardu građanstva od nacionalnog prosjeka.

’Strujići’ sporo napreduju

Što se prodaje klasičnih benzinaca i dizelaša u Dubrovačko – neretvanskoj županiji tiče, brojke su bile sljedeće:

- U 2022. godini registrirano je sveukupno 1057 novih vozila, od čega je 551 osobnih automobila. U pandemijskoj 2021. evidentirano je 847 novih vozila, od čega 503 nova osobna. U 2020. je bilo ukupno 820 novih vozila, od čega je 464 bilo novih osobnih automobila, dok je u 2019. od ukupno 1589 novih vozila njih 940 spadalo u kategoriju novih osobnih automobila, ističu iz CVH-a.

Kad je riječ o ‘elektrifikaciji’ voznog parka, primjetan je u najjužnijoj županiji stidljiv porast prodaje ‘strujića’, što ne čudi s obzirom na cijenu e-vozila. Luka Dorić otkriva kako je lani registrirano 29 novih osobnih automobila na električni pogon, dok je hibridnih novih osobnih automobila upisano 110. Godinu ranije novih e-auta kupljeno je 19, a ‘hibrida’ ukupno 91. U godini prije covida-19 zabilježen je tek jedan novi osobni automobil na električni pogon, dok je hibridnih bilo zanemarivih 10.

Prošle je godine posredstvom Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost država sufinancirala kupovinu električnih vozila, s više od 103 milijuna kuna. U programu sufinanciranja prijavljena je 81 marka i čak 539 modela vozila, a najveći poticaj za kupovinu e-automobila iznosio je 70 tisuća kuna.

image

Denis Pavela vozi Chevrolet Spark i tome se veseli

Damir Krajač/Cropix

’Sigurnost u prometu’: Sve novo nije i dobro

Povećanje starosti voznog parka u Hrvatskoj za predsjednika Udruge ‘Sigurnost u prometu’ Denisa Pavelu ima i dobrih strana, u ekonomskom i u smislu prevencije:

- Ako govorimo o ekonomskoj strani, svaki novi element u vozilu potencijalno je mjesto kvara, naročito ako nije sustavno ispitano i provjereno. To posebno vrijedi za elektriku i elektroniku, jer je njoj problematično okruženje u uvjetima vibracija i vlage, čega u Dubrovniku i primorskom dijelu ne manjka. Sve više proizvođača automobila muku muči sa pouzdanošću svojih proizvoda. I običnu žarulju morate zamijeniti u ovlaštenom servisu, morate paziti kakvo gorivo i mazivo koristite, kako se parkirati a da ne ogrebete metalik lakirane branike u boji karoserije, a time i 10-godišnju garanciju na lim. Dođe vam da kupite 10 godina starog, ali dobro održavanog “Chervolet sparka” i da njime budete (pre)zadovoljni, kao što je to slučaj sa mnom - kaže Pavela i upozorava kako pri kupnji vozila treba biti umjeren, ali i odmjeren, ovisno o financijskim mogućnostima.

- S druge strane, u našem gradu vidimo sve više mladih za upravljačem novih- sportskih vozila koja daju lažnu sigurnost da ne možete doživjeti prometnu nesreću. A kad kupite novo sportsko vozilo, što s njim? Zakon je isti za sve i ne smijete biti prebrzi. Potrošnja je u pravilu veća, tako da ćete češće navraćati na benzinske stanice i paziti kakvim se cestama krećete i gdje parkirate. Isto tako imam osjećaj da se ti automobili kupuju da bi bili viđeni. Znaju to i proizvođači vozila i ne pada im na pamet da ih prestanu proizvoditi, a da pritom kvaliteta bude na drugom mjestu - ističe naš sugovornik i podsjeća da nijedan automobil nije siguran, bio “star ili mlad” ako se njime vozite sa «one» strane zakona, a njihova snaga motora može zavesti i najopreznijeg vozača.

22. lipanj 2024 12:54