![27237277](https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/05/22/o_27237277_1024.jpg)
Ako je suditi prema broju svježe registriranih automobila, korona kriza nije se previše odrazila na standard Dubrovčana koji su lani kupili 820 novih vozila. Od spomenutog broja novih je osobnih automobila registrirano 466 ili 55 više nego 2021. Ipak, podaci nadležnog Centra za vozila Hrvatske d.o.o., potvrđuju kako rastrošnost iz pretpandemijske 2019. ni približno nije dostignuta. Te godine Dubrovčani su registrirali ukupno 1282 nova vozila, od čega 799 osobnih automobila.
Dva Porschea, 1 Jaguar
Stanovnike županijskog središta Dubrovnika i ostatka županije ujedinjuje trajna sklonost jednom globalnom brandu:
- Najčešća marka novih vozila u 2022. godini bio je Opel s 135 prodanih primjeraka, slijedio je Volkswagen s 64 prodana vozila dok je marka na trećem mjestu po prodaji bila Suzuki s 48 novih vozila. Opel je prednjačio i u 2021. s 81 prodanim primjerkom, na drugom mjestu je i opet bio Volkswagen s 80 prodanih vozila. Treća marka po učestalosti kupnje te je godine bila Škoda, a registrirano je bilo 48 novih – izvijestio je Luka Dorić iz Centra za vozila koji je za Dubrovački izlistao i popis najprodavanijih u referentnoj 2019. Odstupanje je bilo primjetno kod najtraženijeg automobila, a to je sa 173 prodana vozila prije četiri godine bio Volkswagen. Drugo i treće mjesto s prodanih po 104 primjerka svaki na krajnjem su jugu dijelili Škoda i Opel.
Na ceste od Prevlake do Neretve premijerno su lani izašli i luksuzniji ‘pripadnici’ voznog parka, istina u manjem broju, ali ipak dovoljno zastupljeni da privuku pažnju: Mercedes Benz s novoregistrirana 24 primjerka bio je osmi najprodavaniji automobil. Kupca je prošle godine našlo i 11 BMW-ova na fosilna goriva, te jedan električni. Tijekom 2022. u garažu su pospremljena i po dva nova Porschea i Land Rovera, kao i jedan Jaguar i Mini...
Podaci o novim automobilima u Dubrovniku i ostatku Županije dolaze u ‘paketu’ s viješću da većina Hrvata zapravo vozi - stare kante. Centar za vozila Hrvatske ‘pobrojio’ je lani 2 i pol milijuna registriranih vozila prosječne starosti 14,59 godina, a čak je 67,7 posto svih registriranih vozila bilo staro desetljeće i više. I u Dubrovniku, dakako, ima oldtimera, ali se vozni park iz godine u godinu pomlađuje, što očito svjedoči i o boljem standardu građanstva od nacionalnog prosjeka.
’Strujići’ sporo napreduju
Što se prodaje klasičnih benzinaca i dizelaša u Dubrovačko – neretvanskoj županiji tiče, brojke su bile sljedeće:
- U 2022. godini registrirano je sveukupno 1057 novih vozila, od čega je 551 osobnih automobila. U pandemijskoj 2021. evidentirano je 847 novih vozila, od čega 503 nova osobna. U 2020. je bilo ukupno 820 novih vozila, od čega je 464 bilo novih osobnih automobila, dok je u 2019. od ukupno 1589 novih vozila njih 940 spadalo u kategoriju novih osobnih automobila, ističu iz CVH-a.
Kad je riječ o ‘elektrifikaciji’ voznog parka, primjetan je u najjužnijoj županiji stidljiv porast prodaje ‘strujića’, što ne čudi s obzirom na cijenu e-vozila. Luka Dorić otkriva kako je lani registrirano 29 novih osobnih automobila na električni pogon, dok je hibridnih novih osobnih automobila upisano 110. Godinu ranije novih e-auta kupljeno je 19, a ‘hibrida’ ukupno 91. U godini prije covida-19 zabilježen je tek jedan novi osobni automobil na električni pogon, dok je hibridnih bilo zanemarivih 10.
Prošle je godine posredstvom Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost država sufinancirala kupovinu električnih vozila, s više od 103 milijuna kuna. U programu sufinanciranja prijavljena je 81 marka i čak 539 modela vozila, a najveći poticaj za kupovinu e-automobila iznosio je 70 tisuća kuna.