Sezona je krenula, a sudeći po objavljenim brojkama, daleko bolje od prethodnih. Neki su čak premašili referentnu i toliko spominjanu 2019., a neki pak ne vide razlog za zadovoljstvo jer ističu da je grad prazan. Ugostiteljima je sigurno najveći izazov naći radnu snagu, neki su navodno dogovorene plaće morali korigirati prema dolje jer je sezona podbacila... Dubrovački ugostitelji prokomentirali su kako im ide, kako su zadovoljni radnom snagom i jesu li imali probleme s bivšim radnicima jer se navodno pojavljuju oni koji okupe ekipu ‘recenzenata‘ te bivšim poslodavcima iz osvete srozavaju rejting ugostiteljskog objekta.
Predsjednik Strukovne grupe ugostiteljskih djelatnosti Županijske komore Dubrovnik Ante Vlašić najprije se osvrnuo na kvalitetu radne snage.
- To je uvijek problem, ništa se pretjerano nije promijenilo od 2018. Uvijek su problemi, otkako smo ušli u Schengen odužilo se dobivanje radnih dozvola za ljude koji dolaze iz trećih zemalja, proces traje dulje nego što je dosad trajao. Radnici dolaze odsvud, konkretno, ja sam našao dvoje iz Banja Luke i onda su mi oni dovodili druge tako da sam preko njih dobivao djelatnike. Ima puno kolega koji imaju Makedonce, neki imaju radnike iz Srbije, Filipina, svatko sebi nađe profil koji mu odgovara kako bi cijela ekipa homogeno funkcionirala. Odakle dolaze najbolje radnici? Tu nema pravila, ne ovisi o naciji, nego o osobi, kaže Vlašić.
Kaže kako su neki kolege ugostitelji zadovoljni sezonom, a neki nisu.
- Sve zavisi čime su se bavili, koji je profil ugostiteljskog objekta imaju. Oni koji su jedan dobar dio svog poslovanja bazirali na noćnom životu, ti su ove godine podbacili jer smo, nažalost, postali spavaonica, a ne urbana ljetna turistička destinacija. Zadovoljstvo sa sezonom će se gledati na kraju, bili smo u sličnoj situaciji 2013. kad je lipanj bio jako, jako loš u usporedbi s travnjem i svibnjom, a onda su srpanj, kolovoz i rujan nadoknadili sve i premašili su očekivanja tako da ne treba još ništa gledati dok ne dođe kraj sezone. Činjenica je da je u velikom dijelu Zapadne Europe krenula recesija i da možda nećemo gledati neke goste koje smo navikli viđati, ali ne samo da ih nećemo vidjeti mi, nego ih neće vidjeti nitko. To apsolutno nema veze s destinacijom, koliko s ostalim financijskim situacijama, upozorava Vlašić.
O navodnoj korekciji plaća zbog lošeg početka sezone predsjednik Strukovne grupe ugostiteljskih djelatnosti Županijske komore Dubrovnik, nije ništa čuo – niti od radnika niti od poslodavaca koje poznaje. Vlašić se također nije susreo s namjernim pisanjem loših recenzija od bivših zaposlenika.
- Za takve stvari postoje institucije, a osobno osvećivanje nije način, mišljenja je Vlašić.
Robert Jasprica iz restorana Dalmatino zadovoljan je radnom snagom.
- Kod mene je ipak drugačiji kontekst jer radim cijelu godinu. Nemam sezonaca, osim jednog ili dva pa su moji problemi malo drugačiji od drugih ugostitelja. Pokušavam održati kontinuitet i zbog toga radim cijelu godinu i zbog toga imam 14 stalnih zaposlenika i to je to. Uvijek se može nešto dogoditi, uvijek netko može poći ća, ja sam se isto morao pokriti sa stranom radnom snagom: imam četiri Filipinca koji su sa mnom već 15, 16 mjeseci. Svi imamo probleme, netko veće, netko manje, smatram da imam manje problema... Plaćanje radnika tijekom cijele godine je veliki problem jer smo u gradu vezani za turističku sezonu od nekih sedam mjeseci, navodi Jasprica koji je prezadovoljan sezonom.
Nije čuo za iskustva smanjenja plaće zbog loše sezone, a kako kaže, sam nikome od svojih zaposlenika nije smanjio već dogovorenu plaću. Isto tako, nije doživio osvetu putem loših recenzija.
- Nemam nikakvih problema s bivšim zaposlenicima, a nadam se da ni oni nemaju problem sa mnom, pojašnjava sugovornik.
Niko Grljević iz pizzerije Castro prezadovoljan je radnom snagom, kaže kako su sve domaći.
- Nije mi trebala nijedna radna dozvola, dao sam dobre uvjete i eto! Sezona je dobra, sasvim sam zadovoljan, kaže Grljević.
O smanjenju već unaprijed dogovorene plaće kaže:
- Obećanjw morate ispuniti, bio to vama minus ili ne, ako se nešto dogovorite, dogovor morate ispuniti jer dogodine može biti bolje, a onda nećete moći nabaviti zaposlenike, veli Grljević koji nije imao probleme s bivšim zaposlenicima, a ni kolege ugostitelji koje poznaje nisi doživjeli slično.
Vlasnik Oyster & Sushi bara Pero Šare nema razloga za nezadovoljstvo.
- Radna snaga nikad nije bila bolja, nisam imao problema naći radnike jer nam se vratilo 90 posto zaposlenika. A sezona je još bolja, probijamo sve rekorde, ističe Šare.
Do njega nisu stigla iskustva o smanjenju dogovorenih plaća zbog loše sezone, a s obzirom na odličan početak sezone, sam to nije bio primoran raditi. Uglavnom, nije imao loša iskustva s bivšim djelatnicima.
- Puno ulažem u ljude, ako mi netko i ne odgovara, dam mu 200 eura da se zagrlimo i da se više ne vidimo, da što prije pođe... Kad mi se kolega ne sviđa, dam mu više, dam mu za kartu, zahvalim mu se i onda uglavnom svi odu nasmijani. Iskreno, rijetko mi se događa da se nekome moram zahvaliti, poručuje Šare.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....