StoryEditorOCM
Turizam i gospodarstvoOMILJENA SMO DESTINACIJA

Dubrovčani čekaju povratak filmaša nakon korona krize: Nije čudo što Dubrovnik planira otvoriti filmski ured, screen turizam donosi 11 kuna na jednu uloženu

Piše Maja Rilović Koprivec
1. prosinca 2021. - 07:35

Svjetska turistička organizacija i Netflix izradili su i nedavno predstavili Globalno izvješće o kulturološkom afinitetu i screen-turizmu. Pristupačna putovanja, također sve jeftiniji i dostupniji sustavi za distribuciju video sadržaja i usluga zabave putem interneta kombinacija je koja će screen-turizam odvesti na novu razinu, procijenjeno je. Cilj je izvješća dati podršku turističkom sektoru da razvije politike koje će njihove destinacije činiti atraktivnima audio-vizualnim produkcijama uz maksimalni naglasak na održivost. Sve ono u čemu se Dubrovnik, od kada se posljednje desetljeće premetnuo u mjesto snimanja brojnih filmskih produkcija može prepoznati, posebice kao mjesto koje je osjetilo kako veliki broj turista može predstavljati i problem.

Prihodi od snimanja i u COVID-u

Indikativan je podatak iz gradske uprave kako je Grad Dubrovnik samo u mjesecu rujnu i listopadu 2020., dakle u jeku korona krize od tri produkcijske kuće za potrebe filmskih snimanja uprihodio ukupno 102.500 kuna. Ukupni prihodi Grada Dubrovnika, tvrtke Sanitat i četiri ustanove u kulturi od snimanja samo navedenih filmskih i TV produkcija u periodu rujan/listopad 2020. iznose 720.450 kuna.

image
Screenshot

Tu se navode podaci o samo dva pandemijska mjeseca, mrvice od nemalih iznosa koje je screen turizam za Dubrovnik i Lijepu našu donio u prošlom desetljeću.

Podaci Ekonomskog instituta prema kojima je Dubrovačko-neretvansku županiju u razdoblju od 2012. do 2015. godine samo zbog snimanja Igre prijestolja u prosjeku svake godine posjetilo 60 tisuća turista više, nisu zanemarivi naročito kada se izračuna da su u tom su razdoblju ovdje potrošili ukupno 126 milijuna eura. Ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek u nedavnom je razgovoru potvrdila kako su strane produkcije donijele Hrvatskoj u deset godina više od 1,3 milijarde kuna, a sve zahvaljujući državnom modelu poticaja stranim produkcijama i donošenjem novog Zakona o audiovizualnim djelatnostima.

Filmovi potiču interes

Osim što potiču želju za putovanjem, filmovi i TV serije imaju potencijal stvoriti vezu s publikom kroz vrijednosti i kulturne značajke. Ta veza, ako se njome kvalitetno upravlja, može potaknuti trajne pozitivne percepcije o državi ili kulturi, što sve može dovesti do neistraženih prilika, koje pak mogu doprinijeti održivom turizmu, većoj potražnji za kulturnim dobrima, te ponovnom pokretanju i jačanju turističkog sektora, navodi se u UNWTO-Netflixovom globalnom izvješću o screen turizmu.

- Po svim pokazateljima taj je sustav potpora najisplativiji kojeg Hrvatska uopće ima. Na jednu uloženu kunu, generira se potrošnja od preko 11 kuna, a izravni povrat u lokalne i državne porezne sustave je 6,6 kuna. To je industrija koja - osim što angažira veliki broj domaćih profesionalaca, jer jedan od uvjeta da biste se mogli natjecati za poticaje jest angažman hrvatskih filmskih djelatnika u određenom postotku - ima izravne financijske učinke u više različitih sektora ekonomije – navela je ministrica Obuljen Koržinek.

Dubrovnik mnogo duguje screen turizmu. U predpandemijsko vrijeme, sjetit ćemo se svi, bilo je izazovno organizirati život Kraljeva grudobrana zbog pretjeranih gužvi, prometnih zastoja, a nekvalitetnog turističkog iskustava za posjetitelje i manjkava planiranja u turizmu. Međutim svi ti problemi koje je aktualna pandemija odgodila nikako ne znače da se odustaje od daljnjih ulaganja i značajnih benefita koje donosi screen turizam.

Filmski ured

Strateški plan Grada Dubrovnika jest osnivanje filmskog ureda Dubrovnik, potvrđuju iz gradske uprave. Ured bi se bavio koordinacijom između filmskih produkcija, lokalne uprave i ostalih dobavljača kako bi se produkcijama olakšala suradnja sa svim službama te omogućila kvalitetna i učinkovita komunikacija između svih dionika.

image
Tonći Plazibat/Cropix

Filmski ured, prema planu, obuhvaćat će djelatnosti promocije Dubrovnika i županije kao lokacije za snimanja, poslove suradnje s nadležnim hrvatskim institucijama koje se bave razvojem filmske industrije i druge srodne aktivnosti.

Iz gradske uprave kao važno ističu da naša Županija i Dubrovnik nemaju filmski ured, dok ih je u Hrvatskoj ukupno pet, a istovremeno smo jedna od najatraktivnijih lokacija za filmska snimanja sa stalnim i izraženim interesom inozemnih produkcija za snimanja ovdje, te izvrsnom bazom filmskih profesionalaca koji su se dokazali kroz proteklo desetljeće kao iznimno kvalitetni kadrovi.

Na pitanje koliko su od 2010. do 2019. produkcije snimane na lokacijama u Dubrovniku generirale prihoda u gradskoj je upravi, odgovaraju kako je to teško procijeniti za razdoblje do 2018. odnosno prije donošenja Pravilnika o filmskim snimanjima. “Sigurno je da su privatni sektor te domaći ljudi ostvarili značajne prihode. Za sam Grad kao jedinicu lokalne samouprave istaknutiji su bili marketinški i promotivni efekti koji su ovi projekti imali na destinaciju.” To je razdoblje snimanja serijala Game of Thrones, Star Wars-a, Robina Hooda i drugih manjih projekata.

- Najveći problem razdoblja od 2010. do 2017. bio je nedostatak strateškog pristupa i nepostojanje gradskih akata i odluka koje reguliraju ovu djelatnost. Situacija je promijenjena od kada je u proljeće 2018. godine Gradsko vijeće Grada Dubrovnika usvojilo Pravilnik o filmskim snimanjima. Pravilnikom je jasno definiran postupak ishođenja potrebnih dozvola, s izuzetkom određenih vrsta snimanja, kao i preduvjeti koje produkcija mora zadovoljiti pri planiranju snimanja u Dubrovniku. Pravilnik – odgovaraju iz gradske uprave - osigurava transparentno funkcioniranje svim čimbenicima prije i za vrijeme snimanja.

image
Snimanje osme epizode Ratova zvijezda u DUbrovniku, ožujak 2016.
 
Tonći Plazibat/Cropix

Zanimanje producenata za snimanja na našem području i dalje je vrlo veliko, u sljedećoj godini očekuju se daljnja snimanja,no u gradskoj upravi ne žele otkrivati sve još neslužbene informacije, tko će i što snimati u nas?

Osim visokobudžetnih filmova i serija, pa i reality tv serijala koji su slavu Dubrovnika pronijeli na sve kontinente ogroman je i utjecaj televizijskih ekipa koji rade razne reportaže. Samo je ove godine u našem gradu boravilo preko 25 snimateljskih ekipa, većina inozemnih, a među njima i ekipa TV emisije „Quest's World of Wonder“ CNN Travela, što je ove sezone bilo iznimno važno. A kad se od krize oporave turizam i filmaši, Dubrovniku je nebo granica, rekao bi bivši gradonačelnik.

Nije se odustalo od filmskog studija.

HAVC i Ministarstvo kulture naručili su istraživanje o izvedivosti novog filmskog i televizijskog studija u Hrvatskoj koji je razmotrio nekoliko lokacija za studijski kompleks. Utvrđeno je da fokus treba biti na zagrebačkoj regiji, gdje se snima većina međunarodnih produkcija u Hrvatskoj. Na toj listi Dubrovnik je tek na četvrtom mjestu. Unatoč tome iz gradske uprave Dubrovnika ne odustaje se od gradnje filmskog studija na području Grada.
- Nije se odustalo. Naprotiv. Na poziv Ministarstva regionalnog razvoja RH i županijske razvojne agencije DUNEA, grad Dubrovnik pripremio je projektni okvir „Televizijski i filmski studijski kompleks i game-development centar DUBROVNIK“. Zamišljen je kao poduzetnički inkubator, vrhunski opremljen i specijaliziran za razvoj video igara i profesionalizaciju filmskih snimanja u kojem bi djelovale tvrtke tog profila
Kompleks bi omogućio najam prostora, audiovizualne opreme i timova. U kompleksu se planiraju prostorije za gostujuće timove/stručnjake, coworking uredi/prostori za game-development start.

20. travanj 2024 22:01