KulturaLAZARETI |

DVIJE POŠASTI, SADAŠNJOST U PROŠLOSTI Borba s kugom i Covidom prikazana izložbom

Piše Bruno Lucić
10. rujna 2020. - 20:52
U Lazaretima je otvorena izložba “COVID-19 i kuga: sadašnjost u prošlosti“. Postav pruža uvid u povijest iznimno uspješnog protuepidemijskog sustava Dubrovačke Republike i samih Lazareta. Pored toga, uspoređuje konkretne epidemiološke, gospodarske i socijalne mjere koje je provodila Dubrovačka Republika s onima koje se provode danas u borbi s COVID-19 pandemijom.

Mjere su zapanjujuće slične, gotovo identične od držanja fizičke distance do beskontaktnog plaćanja. Malo što se promijenilo u borbi protiv nepoznatih zaraznih bolesti. Autorice izložbe su doktorica znanosti Vesna Miović i Zrinka Lucianović.

Otvorena izložba "COVID-19 i kuga: sadašnjost u prošlosti"
Tonči Plazibat/CROPIX

Član Uprave Dubrovačke baštine Tonči Daničić pozdravio je okupljene u, kako je rekao, "utvrdi zdravlja i mjestu poslovnih, gospodarskih i poslovnih odnosa u prošlosti".

​- Vjerujte mi da su si autorice izložbe posljednjih nekoliko mjeseci zaista dale truda i zaista nastojale prikazati brojne istinitosti, točnosti iz prošlosti kako bismo mogli povući jednu paralelu, usporedbu s vremenom u kojemu se danas nalazimo, u kojemu živimo. Što se tiče same izložbe, nastojali smo da vi sami izvučete neke zaključke i da izvučete možda i neke pouke kako je to bilo: odgovorno ponašanje i djelovanje u prošlosti u odnosu na danas i kako to danas u ova vremena mi to sve provodimo, kazao je Daničić zahvalivši svima koji su doprinijeli u realizaciji izložbe.

Lucianović je ispričala kako je nastala ideja za izložbu.

Tonči Plazibat/CROPIX

- U vrijeme 'lockdowna' se puno pričalo o Lazaretima i pritom se javljalo dosta dubioznih podataka, ali i vrlo krivih tako da, čim je lockdown završio, Vesna i ja smo sjele odlučivši napraviti jednu kratku informativnu izložbu o povijesti Lazareta tako da se sve sazna, da nisu izgrađeni 1377. i sve što je vezano uz povijest Lazareta. Međutim, kad smo počeli raditi na tome, uočili smo bezbroj poveznica onoga vremena s današnjim i shvatile smo da imamo materijal za puno veću izložbu koja ima ogroman potencijal. Shvatile smo da naša javnost, vi kao naši sugrađani  i cijeli svijet ustvari zaslužuju saznati kako je to uspješno Dubrovačka Republika izlazila na kraj s kugom. Želja nam je bila da na neki način damo i nadu da ćemo, i s ovom situacijom u kojoj se sada nalazimo, izići na kraj i da će to završiti. I onda je završilo, makar su i onda proglašavali kraj epidemije pa bi se ona ponovila. No, ipak sve jednom prođe, poručila je Lucianović rekavši kako su autorice na sve strane dočekale otvorena vrata jer su im djelatnici svih ustanova, kojima su se obratili, pomogli.

- Iz toga materijala pokušavamo napraviti dokumentarni film, imamo i kontakt s jednim umjetnikom koji planira umjetnički obratiti dio materijala, neki su vrlo zanimljivi i daju se vrlo zanimljivo predočiti. Mislim da će ovi materijali još dugo odzvanjati kroz grad, zaključila je Lucianović.

Tonči Plazibat/CROPIX

Miović se nadovezala na riječi svoje kolegice.

- Dok je trajao ovaj projekt, veselila me jedna stvar, a to je dobra suradnja i pozitivna energija. Naime, mi u Zavodu za povijesne znanosti HAZU u Dubrovniku uvijek prijateljski surađujemo, ali na ovaj projekt smo reagirali kao 'jedno tijelo' i bili smo zadovoljni što nam se pružila prilika da podijelimo naša, većinom neobjavljena znanstvena dostignuća. Jednako je bilo s našim vanjskim znanstvenim suradnicima, jednako je bilo i sa suradnjom s Dubrovačkom baštinom, s Tončijem Daničićem i Zrinkom Lucianović. Naime, od rađanja ideje do konačnog rezultata sve je bilo tako lako, pozitivno, zabavno i poticajno pa se onda ta pozitivna energija zaista širila i dalje, na svakom koraku je bila uočljiva: od pozitivnih reakcija i susretljivosti djelatnika Državnog arhiva u Dubrovniku do Ivane Dražić Selmani, Davora Lucianovića, Luka Piplice i Mara Krile koji su došli na dan postavljanja izložbi, oni su naime profesori na Slikarskom odjelu Umjetničke škole koji su se jednostavno pojavili i tim svojim istančanim osjećajem pomogli da ova izložba bude predstavljena na najbolji, najljepši mogući način. Ukratko, sve je cijelo vrijeme prštalo pozitivnom energijom, a vjerujem da je i vi osjećate, izjavila je Miović.

Pročelnica Upravnog odjela za kulturu i baštinu Grada Dubrovnika Ana Hilje u svojstvu izaslanice gradonačelnika Mato Frankovića, otvarajući izložbu, kazala je kako ova izložba upravo pripada prostoru Lazareta jer kompleks Lazareta ima dugu povijest te je aktualan u ovom trenutku.

Tonči Plazibat/CROPIX

- Drago mi je da je na izložbi postojala suradnja svih naših institucija u gradu, kako državnih tako i gradskih. Također, želim pohvaliti našu ekipu iz Dubrovačke baštine koja i ovom izložbom pomalo pokazuje da Lazareti postaju zaista jedan kulturni i kreativni centar odnosno kreativna četvrt našega grada, naglasila je Hilje.

Izložba između ostalog pokazuje kako je Republika uspješno balansirala između kuge i ekonomskog opstanka. Pažljivo su se osmišljavale i disciplinirano provodile protuepidemijske mjere s glavnim ciljem - osiguranjem stabilnosti trgovine. Za izložbu su korišteni i 'screenshotovi' objava s portala Jutarnjeg lista, Slobodne Dalmacija, Zadarskog lista i Dubrovačkog vjesnika.

Izložba je nastala u suradnji Grada Dubrovnika, Dubrovačke baštine i Zavoda za povijesne znanosti HAZU u Dubrovniku,  a ostaje otvorena do prosinca.
26. travanj 2024 12:53