StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetPREPORUČENA POŠILJKA

Žena poslala paket iz Splita u Zagreb prije 30 dana, još nije stigao. Prenerazila se kad je čula gdje je možda zapeo

Piše Diana Barbarić/sd
7. ožujka 2023. - 15:39
Nakon što je predala paket u poštanskom uredu u Lovretskoj na Skalicama, gubi mu se svaki tragVojko Bašić/Cropix

Splićanka B.D. (podaci poznati redakciji) prije punih mjesec dana poslala je poštom iz Splita za Zagreb paketić u kojem su bile sunčane naočale. Uredno je ispisala svoju i primateljevu adresu, ispunila obrazac o preporučenoj pošiljci, predala to sve na šalteru, platila 1,99 eura i, kontala, to je to, piše Slobodna Dalmacija.

Kad joj je nesuđeni primatelj nakon devet dana javio da mu naočale još nisu stigle, malo se zabrinula. Računala je, sve je u redu, paket je poslala direktno preko poštanskog ureda na Skalicama, a dokaze o uplati i broju pošiljke je sačuvala.

Rok za isporuku je sedam radnih dana, iako u pravilu pošta iz Splita do Zagreba dođe za dva dana, ali događa se i najboljima. Međutim, kad je preko web stranice Hrvatske pošte upisala broj pošiljke, iznenadila se vidjevši kako se punih deset dana paketić nije ni pomaknuo iz Splita. "Prijam srijeda 08.02.2023 08:44 u 21106 SPLIT", tako je pisalo 17. veljače kad je prvi put pokušala ući u trag paketu, a isti taj status pošiljka je zadržala do danas.

image

Status pošiljke je uvijek isti

Privatna Snimka

Ne budi lijena, otišla je do prvog poštanskom ureda, gdje su joj rekli ono što je već sama vidjela, odnosno da je paket zaprimljen, ali da mu se dalje gubi trag. Prenerazila se kad joj je službenica kazala kako je "vjerojatno paket završio negdje na dnu vreće" i utješno dodala da se "možda ipak pronađe".

Sugerirala joj je i da ode u poštanski ured u kojem je uručila pošiljku i da uputi službeni prigovor i objavi potražnicu.

To je i napravila. U međuvremenu se od poznanika, kojima se žalila na HP, naslušala svega. Nestala pisma i paketi očito nisu teška iznimka... Sad je već bila zabrinuta.

U poštanskom uredu na Skalicama su 21. veljače zaprimili su njezin prigovor, dali joj papirić i otad - nikom ništa. Još je nekoliko puta zivkala službu za korisnike i obilazila urede u nadi da će već netko pogledati na dno poštarske vreće. Sve uzalud. Čak je dobila i kritiku da je trebala poslati naočale kao vrijednosnu pošiljku, a ne preporučenu... Nitko joj, međutim, to nije rekao kad je slala paket.

Uostalom, znači li to da je lutrija kad šaljete nešto preporučenom ili, nedajbože, običnom pošiljkom? Pitala je HP kako je moguće da paket nestane i što klijent može poduzeti da mu se refundira gubitak. Kazali su joj da ono što je i sama već znala: da je njezina pošiljka "zaprimljena dana 8. veljače 2023. godine te od navedenog datuma ista nije promijenila status." Poručili su i kako su prigovor preuzeli u rad te da će dobiti rješenje na adresu.

HP: To je iznimka

I "Slobodna Dalmacija" je poslala službeni upit HP-u oko ovog slučaja. Zanimalo nas je što klijenti mogu poduzeti kad im paket ne dođe na odredište u razumnom vremenu i koliko često se izgubi trag pismima i paketima. 

Raspitali smo se i o pravima potrošača, ali i što sugeriraju klijentima da poduzmu kad šalju vrjednije pošiljke. 

Iz HP-a su nam odgovorili kako 2500 poštara svakodnevno diljem Hrvatske u prosjeku uruči milijun pošiljaka, a da tijekom najužurbanijih dana kroz njihov sortirni centar prođe čak 100.000 paketa.

image
Marko Miščević/Cropix

Nisu napisali ništa o izgubljenim paketima, ali po sistemu velikih brojki i čitanjem između redaka dođe se i do toga. Ukoliko dolazi do kašnjenja ili problema s dostavom to nikako nije pravilo, već iznimka, ogradili su se u HP-u.

- Pošiljatelj, odnosno korisnik usluge, ima pravo i obvezu odabrati onu vrstu usluge koja odgovara sadržaju, stvarnoj vrijednosti sadržaja te značenju sadržaja pošiljke za korisnika usluge. Vrijednosne pošiljke osigurane su u slučaju gubitka ili oštećenja do iznosa koji je na njima označen. Zbog toga je važno da označena vrijednost odgovara stvarnoj vrijednosti sadržaja - poučili su nas iz HP-a.

Nadalje, objasnili su nam i kako pri predaji vrijednosne pošiljke korisnik dobiva potvrdu o primitku pošiljke i broj za praćenje putem stranice Hrvatska Pošta - Tracking, te da o naknadi štete u slučaju gubitka, potpunog ili djelomičnog oštećenja ili umanjenja sadržaja, prekoračenja roka za prijenos i uručenje pošiljke i neobavljanje usluge može pročitati na njihovim internetskim stranicama.

Uputili su svoje klijente i da im se u slučaju potrebe mogu obratiti pozivom na broj 072 303 304 ili putem online obrasca na njihovoj službenoj stranici.

Sve je to divno, ali mogao bi ipak netko konačno malo bolje protresti onu vreću. Ili provesti malo detaljniju istragu oko toga gdje nestaju paketi. Možda čak i policija, ako su poštari prezauzeti.

Kolika je naknada štete?

Prema informacijama iz Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti, klijenti koji su nezadovoljni poštanskom uslugom moraju podnijeti prigovor u propisanom roku, najprije davatelju poštanske usluge, a ne upali li onda HAKOM-u. 

Što se tiče visine naknade koju im davatelj usluge mora isplatiti ona ovisi o vrsti ugovorene poštanske usluge.

Za gubitak, potpuno oštećenje ili umanjenje sadržaja preporučene pošiljke maksimalni iznos koji im pružatelj usluge mora isplatiti jest u visini peterostrukog iznosa naplaćene cijene poštanske usluge, a u slučaju da je bila riječ o pošiljci s označenom vrijednosti – u visini iznosa označene vrijednosti.

- Korisnici su dužni prilikom ugovaranja voditi računa da vrsta ugovorene poštanske usluge odgovara sadržaju, stvarnoj vrijednosti sadržaja poštanske pošiljke i značenju poštanske pošiljke za korisnika poštanskih usluga - ističu u HAKOM-u.

Još da im to netko i kaže kad se pojave na poštanskom šalteru.

 

Istraživanje HAKOM-a pokazalo kako korisnici nisu zadovoljni HP-om

Da korisnici usluga Hrvatske pošte nisu baš najzadovoljniji njezinim uslugama, svjedoči i novo istraživanje zadovoljstva i potreba korisnika poštanskih usluga u Hrvatskoj, koje je provela Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM), a sudjelovalo je točno 1006 ispitanika.

Kod slanja poštanskih pošiljaka putem različitih davatelja poštanskih usluga, više od polovine ispitanika (52 posto) u prošloj godini koristilo je usluge davatelja Tisak plus, slijede ga DPD i Overseas (nešto manje od 40 posto korisnika), zatim DHL (oko 30 posto), pa onda svi ostali. Kao glavni razlog odabira drugog davatelja poštanskih usluga umjesto HP-a ispitanici ističu prihvatljiviju cijenu, zatim brže obavljanje usluge te mogućnost prilagodbe vremena i mjesta uručenja pošiljke. 
 
U posljednje dvije godine 21 posto ispitanika imalo je razlog za prigovor, a unatoč tome gotovo 40 posto ispitanika nije ga podnio. 
Internetska prodaja i kupovina postale su vrlo važne u svakodnevnom životu. Tome u prilog ide podatak da veliki dio ispitanika (73 posto) kupuje robu ili proizvode putem internetskih trgovina, od čega je 14 posto prilikom dostave imalo problema s davateljem poštanskih usluga, a 70 posto nije imalo nikakvih problema s internetskom kupovinom. Najčešće problemi bili su kašnjenje ili nedostavljanje robe/proizvoda.

Ispitivanje je za HAKOM provela agencija VALICON na reprezentativnom uzorku od 1006 ispitanika starijih od 18 godina.
 

 

29. prosinac 2024 21:29