Postoji li uopće kupac koji se nije dao navući na neki od brojnih trgovačkih trikova i bar jednom se u potrošačkoj karijeri nije osjetio gadno prevarenim? Teško. Koliko puta vam se dogodilo da ustanovite kako određeni artikal čudesno poskupi na putu od police do blagajne? Puno i previše, zar ne? Ili da masno platite proizvod koji se vrlo brzo pokaže iznimno nekvalitetnim, a onda ustanovite koja je to muka dobiti povrat novca čak i kad imate garanciju?
Gotovo uvijek je neka prodavačka navlakuša u pitanju i u pravilu je to nešto uvijek na štetu kupca. Trgovačkih smicalica ne manjka; šoping je jednostavno igra u kojoj je kupac osuđen da izvuče deblji kraj, naročito ako u kupovinu ide neinformiran, dekoncentriran i - gladan (to je dokazano najpogubnije za novčanik) ili sve to u kombinaciji.
Srećom, naš vjerni čitatelj je bio i informiran i koncentriran i relativno sit kad je nekidan otišao u šoping u veliku trgovinu Interspara u Mall of Split. To mu je, kazao nam je, jedan od omiljenih trgovačkih lanaca, pa ga je tim više neugodno iznenadilo što je zamalo nagazio na dvije trgovačke mine koje tamo nije očekivao.
Najprije je posegnuo za bocom ekstra djevičanskog maslinova ulja Brachia. Čovjek voli kvalitetna domaća ulja i daje im prednost nad uvoznima čak i kad su skuplja. A Brachia je sigurno poskupjela nekih dvadesetak kuna otkad je stisla inflacija, primijetio je. Al‘ dobro ajde, to smo već apsolvirali, sve je poskupjelo. No onda mu je zapeo za oko jasno istaknut rok upotrebe ulja, koji je, hm, bio istekao dva dana ranije. Nije pisalo "upotrijebiti do" nego "najbolje upotrijebiti do" (razliku ćemo još jednom pojasniti u nastavku za sve koji još nisu svladali ovu važnu potrošačku lekciju).
- Ulje je, usprkos isteku roka, i dalje stajalo na polici i to po punoj cijeni. Zamalo sam platio sto kuna nešto čemu je praktički istekao rok trajanja, a vjerojatno je bilo ljudi koji su nasjeli - prepričao nam je dogodovštinu iz Interspara naš sugovornik.
Međutim, kestenima nije uspio odoljeti. Kupio je, naime, kestene iz košare na kojoj su bile istaknute dvije cijene i platio ih po, naravno, višoj cijeni.
- To sam napravio svjesno jer volim kestene, iako sam skužio da se niža cijena pod velikim natpisom "IZDVAJAMO" odnosila na nekakvo pakiranje od kilograma koje je bilo izloženo negdje na drugoj strani trgovine, a ne u košari iz koje taj natpis strši - prepričao nam je ljubitelj kestena.
Čitatelj je, dakle, uvjeren da je svjedočio klasičnom varanju kupaca i pita bi li se artikli pred istekom roka i ovi kojima je prošao "najbolje upotrijebiti do" rok trebali na poseban način označiti i izdvojiti i treba li im se dodatno sniziti cijena. Problematizirao je i ovo dvosmisleno isticanje cijena i poslao nam fotografije koje dokumentiraju njegove tvrdnje. Mi smo sve to proslijedili Sparu da nam prokomentira, međutim povratnu informaciju nismo dobili.
Potrošači moraju paziti
No, zato nam se javio Vlado Biljarski, predsjednik udruge "Splitski potrošač" koji nam je uvodno kazao kako proizvode kojima uskoro istječe rok uporabe trgovci zakonski nisu obvezni držati izdvojene u prodajnom prostoru, niti su ih obvezni prodavati po sniženim cijenama. Dakle, zakon to prepušta odluci trgovca, a potrošaču je zapravo ostavljeno da sam pazi na rok uporabe. Međutim, Biljarski kategorički tvrdi da proizvodi kojima je istekao rok trajanja ne smiju ni biti na policama trgovina, bilo da se radi o roku "upotrijebiti do“ ili "najbolje upotrijebiti do“.
- Ukoliko trgovac proizvode kojima uskoro istječe rok trajanja odluči prodavati po sniženoj cijeni, tada podliježe zakonskim obvezama za takozvane posebne oblike prodaje, što podrazumijeva da, za proizvode koji su izdvojeni na sniženju, uz jasno, vidljivo i čitljivo istaknutu sniženu cijenu mora istaknuti i najnižu maloprodajnu cijenu toga proizvoda tijekom razdoblja od 30 dana prije početka primjene snižene cijene. Isto vrijedi i za akcije, sezonska sniženja, rasprodaje i prodaju robe sa greškom - tvrdi on, donosi Slobodna Dalmacija.
Što se, pak, tiče onih kestena s dvije cijene, Biljarski tvrdi kako je trgovac zakonski obvezan istaknuti maloprodajnu cijenu na jasan i nedvosmislen način, te da mora biti isključena mogućnost njene zamjene sa maloprodajnom cijenom drugog proizvoda na prodajnom mjestu.
To je propisano Zakonom o zaštiti potrošača, ali i Pravilnikom o načinu isticanja maloprodajne cijene i cijene za jedinicu mjere proizvoda.
- Dakle, na temelju slike koju ste nam poslali i tvrdnji potrošača, ocijenio bih da trgovac ovdje nije postupio u skladu sa navedenim propisima, pa bi ovo trebao biti posao za tržišne inspektore Državnog inspektorata. Tim više što se ovakvo postupanje Zakonom o zaštiti potrošača smatra i zavaravajućim propuštanjem, odnosno zavaravajućom poslovnom praksom, koja je naravno istim Zakonom i zabranjena - tvrdi Biljarski.
Informirao nas je i da bi u situacijama dvosmislenog isticanja cijena potrošači od trgovca mogli zahtijevati da im se proizvod proda po nižoj cijeni koja je na njemu istaknuta, jer je Zakonom o zaštiti potrošača ujedno propisano i da se trgovac mora pridržavati istaknute maloprodajne cijene, te da se dvojbene ili nerazumljive ugovorne odredbe (u ovom slučaju cijena) trebaju tumačiti u smislu koji je povoljniji za potrošača. Dobro je znati.