Filmovi o superjunacima u aktualnu su ponudu unijeli all star formulu koja sve rjeđe pali, a sve češće završava kao neuspjeli pokušaj pretvaranja blata u zlato. Gomilanje zvijezda kojima se u filmu simbolično dodijeli pokoji kadar i replika samo kako bi privukli svaka svog obožavatelja već neko vrijeme pokazuje nedostatke, ali se i dalje forsira.
Poplava poznatih glumačkih imena zapljuskuje i ‘Amsterdam‘, povijesnu dramu o navodnoj uroti američkih bogatuna koji su na valu nacionalsocijalizma 1933. nasilno pokušali svrgnuti predsjednika Roosevelta i zamijeniti ga radikalno desnim militaristom. Intrigantnu permisu temeljenu na događaju slabo poznatom u povijesti 20. stoljeća progutala je nažalost zbrkana ekspozicija, bez čvrstog fokusa i poveznice među događajima iz Prvog svjetskog rata i Amerike u doba Velike krize.
U filmu redatelja Davida O‘Russella (Tri kralja, Joy) naprosto je previše aktera, praznog hoda i brbljanja koje odvlači pažnju a gledatelju ne nudi kontekst ove intrigantne teme.
Dotakli se fenomena, ali...
Ne može se reći da se autori nisu dotaknuli tadašnjih fenomena koji vrijede i danas: ponižavajući status ratnih veterana, rasna netolerancija, nacionalističke petljavine i nepremostive klasne razlike sastavnica su ‘Amsterdama‘, ali previše raspršena da bi poprimila dublji smisao. U tom vrtlogu brodi troje glavnih glumaca: Christianu Baleu dobro stoji promjena, umjesto uobičajenog mračnjaka ovdje je dobroćudni narodski liječnik Burt Berendsen, i sam ratni invalid.
Ožiljke s francuskog fronta nosi i njegov prijatelj tamnoputi odvjetnik Harold Woodman (mladi John David Washington), čija se uloga zasniva više na fizičkoj, negoli na karakternoj pojavnosti. Njegov lik je u prilično neuvjerljivoj vezi s Valerie Voze, medicinskom sestrom čudnog hobija i zagonetnog podrijetla koju glumi Margot Robbie, s perikom brinete i viškom verbalnih dionica. Unatoč pripovjednim nedostacima filma, ovaj tercet dobro se međusobno dopunjuje dok ostali uglavnom plutaju bez busole. Kratko pojavljivanje pjevačice Taylor Swift bolje je prešutjeti, za savjetovati joj je da se ubuduće drži mikrofona.
Kod Roberta De Nira igralo se na sigurno, filmsku ikonu angažirali su da odglumi karizmatičnog generala Dillenbecka, ali su njegovim potiskivanjem u završnicu umjesto ključne role dobili plitku recitaciju. Remi Malek, Anya Taylor- Joy i Zoe Saldana prošetali su ekranom ne ostavivši dubljeg traga, ne vlastitom krivicom.
Nedefinirano i zbunjujuće
Film o famoznoj zavjeri kodnog imena Business Plot pati i od žanrovske nedefiniranosti. Autorski tim valja pohvaliti na pokušaju da teškoj ratnoj tematici pristupe s humornim odmakom, no takav pristup nažalost ne pomaže publici u snalaženju: na tren se čini kao da gledate crnu komediju, pa krimić i ratnu dramu s ironičnim odmakom...
Praćenje radnje teška je zadaća ovog filma koji je, to se ne smije previdjeti, snimljen profesionalno i s dosta osjećaja za svjetlo (tamu), nijanse i detalje. Da je barem redatelj evocirao uspomene na priču o suborcima iz Pustinjske oluje iz svoje ranije uspješnice ‘Tri kralja‘. Dobili bismo zasigurno suvisliji film s više vezivnog tkiva.